kortsluiting??

RE: kortsluiting??

hey.

ik ga mijn situatie even uitleggen aan jullie maar er is iets heel goed mis gegaan.

mijn Mini liep voor 3 minuten stationair. plots slaat hij af, komt er een hele grote vonk vanaf de plaats waar mijn aardkabel zit vandaan, en ontstaat er heel veel rook rondom het schakel mechanisme, het rook ook alsof er iets kortsluiting had gemaakt.

vervolgens sleutels uit het slot verwijderd en gelijk de accu eruit gehaald. accu is tevens heel warm geworden en er lijkt accuzuur uit te komen. volt meter erop gehouden en hij gaf vlak nadat ik m eruit had gehaald nog maar 0,3V aan. kwartier later gaf hij alweer 11,7V aan.

na mijn mening, lijkt hij dus kortsluiting te hebben gemaakt. maar er is 1 ding dat jullie nog niet weten.

mijn aardkabel zit op een vage plek. hij zit onderaan me carterpan dichtbij mijn pedalen. op de foto zie je dat hij ook dichtbij de linker aandrijfas zit. dit is geloof ik niet de standaard plek voor een aardkabel en ik denk dat dat het probleem is.

me aardkabel :


me accu :


ik hoop dat jullie uit mijn verhaal een beeld kunnen maken van wat er is gebeurd.

RE: kortsluiting??

Die aardkabel is de schuldige niet, persoonlijk verdenk ik je achteruitrijschaleaar in het bakje onder je schakelpook.
Waarschijnlijk heeft de voedingsdraad ervan een blanke/ kale plek door trillingen tegen de carrosserie en heeft er kortsluiting plaatsgevonden.
Ik zou maar eens op onderzoek uitgaan, mogelijk is het terug te traceren adv je zekeringen.
Succes

RE: kortsluiting??

dat is in ieder geval niet de juiste manier van aarde maken: je subframe hangt in rubber .. dus er is mogelijk geen vebinding met de koets.

Normaliter zit die kabel dus bij je hondebot/stabilsatiestang ..

wat er kortsluiting maakt(e) kan van alles zijn?! misschien zelfs de schakelstang

de plus-kabel zou ik in ieder geval ook even nalopen.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: kortsluiting??

me vader beweerde dat hij makkelijk op die positie kon waar hij nu zit maar zelf had ik m'n twijfels erover. hij gaat in ieder geval nu wel terug naar z'n originele en standaard plek. dan ben ik in ieder zeker dat het daar aan niet meer kan liggen.

er kwam inderdaad erg veel rook vanaf mijn schakelmechanisme. maar hoe hij dan blanke lak heeft kunnen raken begrijp ik niet. de mini is van onder gebodycoat en is sinds toen niet buiten de garage gekomen.

alle zekeringen op 1 na geven 2Ohm aan. die ander 0.

me accu geeft nu 12,15Volt aan. weten jullie of hiermee mijn accu gered is of datie weg moet? hij is gloednieuw dus liever hoor ik dat hij het nog doet. hoe zit het met mijn kabelboom? weten jullie aan de hand van mijn uitleg of die in orde is?

RE: kortsluiting??

"vroeger" (voor 1976) werden subframes direct aan de koets gebout .. voor dergelijke mini's had je vader gelijk :)" title="Evil" />

stroom zoekt de weg van de minste weerstand, stel dat dat net je achteruitrijlichtje is geweest ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: kortsluiting??

oke dus hij heeft gelijk maar ook ongelijk?? :P
me vader is elektro technicus dus hij heeft er meer verstand van dan ik heb, maar ik heb nooit begrepen waarom die aardkabel gewoon niet op zijn originele plek kon. maar goed me vader gaat morgen op onderzoek uit wat het probleem was. ik hoop alleen dat me kabelboom & accu nog in orde zijn. accu lijkt wel weer naar me terug te komen qua aantal volt.

RE: kortsluiting??

//dubbelpost

RE: kortsluiting??

Het accuzuur wat uit je accu kwam is waarschijnlijk een oorzaak van de hete temperatuur.

Hoge stroom (kortsluiting) --> temperatuur in accu stijgt --> vloeistof gaat koken en zet uit --> accuzuur lekt uit accu.

RE: kortsluiting??

gniffel gniffel, klinkt bekend dit verhaal, hier kan je lang naar zoeken, tenminste, ik heb er lang naar gezocht...

om te beginnen, massa-strook terug naar het hondebot, daar hoort hij af fabriek zo en als ze het zo bedacht hebben zal het wel zo horen en een doel hebben, alleen dingen verplaatsen als je 100% zeker weet dat het geen kwaad kan. je motorblok hangt in rubbers, je subframe ook, je schakelmechanisme ook en rubber maakt geen stroomkring...

controleer eens je plus-kabel, en dan echt goed nakijken, centimeter voor centimeter. hoogstwaarschijnlijk ligt de plus kabel te dicht tegen je uitlaatje aan.

uitlaat warm, isolatie van de plus-kabel smelt, de plus kabel maakt kortsluiting tegen je uitlaat en via de fout-gemonteerde massastrook slaat de stroom via je schakelmechanisme door naar de koets...

alle zekeringen blijven heel, dus in je kabelboom zit niets fout...

je zet je motor uit, de uitlaat koelt af, de isolatie van de pluskabel dicht weer een beetje af en de keer dat je je accu aansluit heb je weer gewoon 12,4 volt en kan je weer starten, tot de bende weer warm is en de kabel weer doorslaat...

succes!!!

RE: kortsluiting??

de massa kabel kan ik het beste op de bovenste hondenbot bevestigen? dus als je voor de mini staat aan je linkerhand op de kop?? begin ik daar inderdaad eerst mee. zal vanavond ook even me kabels rondom me uitlaat controleren, even kijken of daar iets 'te' dichtbij zou kunnen zijn.

RE: kortsluiting??

ti's gelukkig allemaal weer goed gekomen en de Mini heeft weer gelopen. accu+kabelboom zijn gelukkig nog helemaal in orde. bedankt voor de hulp en tips!! :)\\_ groetjes