Koud starten

RE: Koud starten

Hallo allemaal,

Heb recent mijn mini een nieuw blokje gegeven. Liep de hele zomer prima maar sinds de kou niet meer. Ik heb kort proberen op te schrijven wat ik weet en wat ik allemaal al nieuw erop heb gezet. Hopelijk kunnen jullie helpen, ik ben een beetje door mijn ideeën heen.

mini 1000 met 1275cc blok
nieuwe accu 1000Ah(vannacht 20 uur aan de druppellader geweest, niks verandert)
nieuwe bougies
nieuwe spark leads
nieuwe rotor
nieuwe verdelerkap
elektronische ontsteking
hif 44 carb
kleppen vorige week gesteld op 0.30mm
verdeler op 13 graden BTDC
cilinders gehoond
nieuwe zuigerveren
nieuwe lagers in het onderblok
nieuwe oliepomp, 75psi op toeren, 50 psi stationair


Start koud op 1 a 2 cilinders, soms wel, meestal niet. Vooral sinds het koude weer erg slecht.
Start als hij die dag al gelopen heeft altijd meteen, tot ongeveer 6-8 na laatste keer lopen

Startmotor lijkt langzamer te draaien dan optimaal zou zijn, maar motor slaat tijdens koud starten wel bijna aan. 1,2,3 ploffen en daarna niks. Dat een aantal keer en dan verzuipt hij.
Met een jumpstarter lukt het meestal wel. Dan 10 sec op 2 cilinders, dan 3, en een minuut later 4.

RE: Koud starten

klopt je bedrading wel? (wat voor 1000 was het? welk jaar? ballasted ontsteking of niet?)

krijg je een fatsoenlijke vonk aan de bougies als je ze los bekijkt?

Is je verdeler wel goed - geen speling op de as?

verder lastig diagnose geven op afstand 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koud starten

Het was een 1000 uit 83, de vonk ziet er netjes uit als ik een bougie los met een spark lead op de kop leg.

Ballasted... weet ik niet, er zitten nu NGK BP6ES bougies in welk type ook in het 1000je zaten.

Kan de bobine wel een keer doormeten, unballasted is 1 a 2 ohm? ballasted 3 a 4 ohm?

Verdeler lijkt verder prima, als ik met de stroboscoop kijk blijft de mark netjes op de plek en hij loopt ook zonder enig probleem zodra hij warm is. Heb er sinds de zomer 8000 km mee gereden.

linkje naar een foto onder de kap:
https://drive.google.com/file/d/0ByO1y_ ... sp=sharing

RE: Koud starten

heb je gechecked op valse lucht? met name bij de (afgeknepen?) vacuumpijp op inlaat van 3 en 4 ..

wat was de kleur van de oude bougies? alle vier gelijk?

verder valt me zo niet veel op vanaf de foto.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Koud starten

valse lucht heb ik niet kunnen ontdekken. Verder start hij ook niet specifiek op cilinder 1 en 2 maar op 1 a 2 cilinders, weet niet welke dat exact zijn.

De kleur van de bougies is aan de rijke/zwarte kant maar niet dramatisch. Wel allevier gelijk.

RE: Koud starten

Na wat er opgesomd is, denk ik aan de bobine. Ook, omdat je nu elektronische ontsteking hebt aangebracht. Dat werkt toch iets anders dan met contactpuntjes. Heb je die nog liggen? Wanneer je die voor proef er weer even op zet krijg je een idee of je het in deze richting moet zoeken. Wanneer je de bobine meet op weerstand -voor de vraag ballastend / niet ballastend-, zegt dat mogelijk ook iets over de conditie van de bobine.

RE: Koud starten

ik zal hem aan het einde van de middag doormeten, kloppen mijn richtwaarden van 1 a 2 voor onbelast en 3 a 4 voor belast? En... welke heb ik nodig? Bobines heb ik weinig kaas van gegeten

Bedankt voor de hulp tot nu toe in ieder geval!