Koude start met kachel aan

RE: Koude start met kachel aan

Ik heb een soort van probleempje of het hoort zo.
Ik reed vandaag ergens heen 5 km ofzo.
En moest heel lang met de choke rijden als ik hem voor een stoplicht na 1 km ofzo was dat (had halverwege al choke op de helft gezet) maar na 1 km voor een stoplicht deed ik hem uit zakt toerenteller naar 300 toeren ofzo en toen werd stoplicht groen en wilde wegrijden zakte toerentellen gewoon naar 0 motor sloeg af.
Dus ik weer starten met choke op de helft en kon weer scheuren :S

toen op bestemming aangekomen zag ik dat de kachel dus aan stond. tenminste dat ding was ingedrukt maar de kachel stond wel op off :S

Mijn vraag is kan die daardoor bij koude start raar lopen doordat kachel stokje is ingedrukt maar hij wel op off staat ?
want toen ik aangekomen was deed ik hem op on en boem gelijk super warme lucht.

RE: Koude start met kachel aan

De on/off schakelaar en de instelling van de kachelklep (screen, car en off) hebben geen invloed op de doorstroming van koelvloeistof in de kachel. Als je deze bijde op off zet, en de kachelkraan staat nog open, dan wordt de koelvloeistof in de kachel ook rondgepompt. Het duurt dan inderdaad langer voordat de koelvloeistof op temperatuur is, simpelweg omdat er meer koelvloeistof verwarmd moet worden dan in het geval de kachelkraan dicht staat.

RE: Koude start met kachel aan

Ok dat is duidelijk.
Vandaar dat ik ook langer met de choke moest rijden?
Of kan dat een ander probleem zijn?

greetz

RE: Koude start met kachel aan

als het stokje van de kachel ingedrukt zit, geeft hij dan warme lucht?
bij mij wel namelijk, of hoort dit zo.
beetje rare vraag, maar mijn mini rijd net.

RE: Koude start met kachel aan

Kort maar krachtig: Ja dat klopt.

RE: Koude start met kachel aan

is bij mij ook racing green :)

RE: Koude start met kachel aan

Als het lang duurt voordat je motor op bedrijfs temperatuur is kan het probleem liggen in de thermostaatklep.
Normaal gaat deze pas open op het moment dat de water temperatuur rond de 90 graden is.
Als deze klep nu open blijft staan zal tijdens de eerste kilometers al het koelwater opgewarmd worden ivp alleen het water in het blok zelf.
Als je de klep uit het blok haalt moet deze gesloten zijn.
De werking van deze klep is te controleren door de thermostaatklep uit het motorblok te halen en deze dan in een bakje met water te leggen als je nu het water verwarmt zal bij 90 graden de klep open gaan.

succes,

L Wiltink