kpi hoek

RE: kpi hoek

Ik heb net mijn auto uit laten lijnen omdat hij niet lekker stuurt en naar rechts trekt. Alles was nagenoeg goed, behalve de kpi hoek.
Wat ik ervan begrijp is dat de kpi hoek de hoek is tussen een denkbeeldige lijn door je fuseekogels en een verticale lijn.

De meetgegevens:

Links - 10,36 graden
Rechts- 0.02 graden


Nu de vraag welke kant staat goed en hoe is de andere kant aan te passen?

RE: kpi hoek

AFAIK is die hoek niet instelbaar. Als je draagarmen in orde/recht zijn, zou de hoek aan beide kanten ~gelijk moeten zijn, als dat niet zo is kan het zijn dat er iets anders aan je ophanging fout zit 8) .
Check draagamren/lagers rubbers en spoorstangen. Als 1 van de cupjes in de bovenste draagarm doorgesleten is kan je natuurlijk ook een andere stand krijgen, of dat een dergelijk verschil veroorzaakt, zou ik niet weten.

kpi = king pin inclination
(als ik naar de plaatjes kijk denk ik dat die 10 graden standaard zou moeten wezen .. http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/1.htm )
Bij een 0 graden stand zou het wiel toch duidelijk scheef moeten staan ?!

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: kpi hoek

Als ik naar deze plaatjes kijk lijkt het mij ook dat het 10 gr. zou moeten zijn en dat er rechts dus iets mis zit.
In de draagarmen zitten neem ik aan ook rubbers, dus ga ik daar maar eens naar kijken.

RE: kpi hoek

hallo,

de linkerwaarde lijkt me een juist getal.
rechts zit dus een probleem. misschien wel een krom fussee :? .

maar hoe is je wielvlucht(camber) en je askanteling(caster)? lijkt me sterk dat die perfect staan en alleen je kpi naar de ballen is.

je waardes hoeven niet precies affabriek te zijn maar wel links en rechts nagenoeg gelijk.

RE: kpi hoek

camber:
links - 0.04
rechts- 0.12

caster:
link - 0.01
rechts - -0.04

RE: kpi hoek

ik zou als theo zegt kijken hoe de rest van de ophanging is, rubbers etc.
maar als dat allemaal ok is geen speling enzo denk ik aan het fussee zelf. wel raar dat je wielvlucht nog ok is en je kpi na de ballen.

zal morgen eens op werk informeren.

trouwens je wagentje zal ook beter en lekkerder sturen als je zorgt dat je askanteling positiever wordt. voor lekker mini rijden moet je naar de 2.5 gaan en voor sportief maar leuk 4.5. staat de mijne ook op en gaat lekker rechtuit en de hoek om.

RE: kpi hoek

Ik snap het ook niet meer allemaal, weet alleen dat ik niet meer harder dan 80 kmh durf.

de askanteling is te stellen met de "spoorstangen"die van je draagarm naar het subframe lopen?

RE: kpi hoek

@patrickn:Daar kan je de askanteling idd mee afstellen..
Ik heb die zelfs op 6 graden staan... 8)

RE: kpi hoek

6 het graden wordt steede meer.

weet iemand wat goede waarden zijn om de rest op af te stellen (camber, toe e.d)?
Ik rij aardig door en de sport is om niet voor rotondes en bochten te remmen, maar rij ook elke dag op de snelweg en vind het iets belangrijker dat ie hier niet te zenuwachtig is.

RE: kpi hoek

6 graden is dacht ik wel een beetje de max hoor :9
Sporing op nul graden en de camber door negatieve draagarmen op 2 grane zetten...
De rest weet k ff niet meer uit mn hoofd.. ;)

RE: kpi hoek

kpi en askanteling zijn toch 2 verschillende zaken!?

(sporing, camber, caster) settings, zie ook:
http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: kpi hoek

zekers.

KPI = king pin inclination..die hoek zit in de constuctie van de naaf en is dus niet verstelbaar.

en hierbij gaat het om de offset zoals je van voren kijkt

link

caster = af te stellen met je trekstang

zei de erg leuke en duidelijke RC site

http://www.rctek.com/handling/index.html

RE: kpi hoek

he theo bedant voor die link. ik zat er al op te wachten :D .

en ik heb er nog eens over nagedacht en met collega's erover nagedacht en we zijn tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel in je fusee moet zitten. misschien een keer erg hard en klap mee gehad. stoeprandje ofzo. je zou een 2dehandse erop kunnen zetten en dan zou het probleem verholpen moeten zijn.

ps: had jouw uitlijn-meneer geen ideeën over het probleem. lijkt me toch dat hij er meer van moet weten.

RE: kpi hoek

10 graden is erg veel hoor, als dat ding zo'n klap gehad heeft dan breekt hij eerder. Het is gietijzer, dat wordt niet zo snel krom. dan moet je dat ook zeker zien in de rest van je onderdelen van de wielophanging.

RE: kpi hoek

Crispy schreef:
10 graden is erg veel hoor, als dat ding zo'n klap gehad heeft dan breekt hij eerder. Het is gietijzer, dat wordt niet zo snel krom. dan moet je dat ook zeker zien in de rest van je onderdelen van de wielophanging.



ben ik met je eens maar als de ander waardes goed zijn of iniedergeval gelijk. wat denk jij dan?
misschien alles vervangen wat ze zagen dat kapot was en fussee teruggezet want die zag er nog normaal uit.

andere ideeën meer dan welkom :D

RE: kpi hoek

heeft patrick inmiddels zijn rubbers gecheckt?
misschien zit er een fuseekogel fout?

RE: kpi hoek

paneermeel schreef:


en ik heb er nog eens over nagedacht en met collega's erover nagedacht en we zijn tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk wel in je fusee moet zitten. misschien een keer erg hard en klap mee gehad. stoeprandje ofzo. je zou een 2dehandse erop kunnen zetten en dan zou het probleem verholpen moeten zijn.

ps: had jouw uitlijn-meneer geen ideeën over het probleem. lijkt me toch dat hij er meer van moet weten.



Voor zever ik weet heeft de auto geen klap gemaakt, alleen problemen gehad op vakantie waar een wiellager is vastgelopen.
De auto stuurde sowiezo al minder dan mij vorige mini, maar voelde wel goed.

mijn uitlijn meneer wilde met ringen tussen de tie rods gaan stellen, maar volgens mij doet dat weinig aan de kpi hoek.

Het lijkt me trouwens ook dat als de kpi hoek 0 graden is de bovenkant van het wiel verder naar buiten moet komen als de onderkant.

Crispy":fxews8i2]heeft patrick inmiddels zijn rubbers gecheckt?
misschien zit er een fuseekogel fout?[/quote:fxews8i2]

ik heb zaterdag waarschijnlijk de mogelijkheid om op een brug te gaan kijken.
misschien dat er wat aan de draagarmen (of rubbers/bussen) te zien is.

fuseekogels zijn wel vervangen, maar hoe zie ik of er een fout zit?

RE: kpi hoek

kan in principe weinig aan fout zitten of er moet er een half uit zijn zitting zijn ofzo.
Net vervangen zeg je? misschien losgelopen? (zou wel heel erg sterk zijn)

RE: kpi hoek

losgelopen lijkt me sterk, maar wie weet.
zaterdag weet ik meer.

RE: kpi hoek

alleen problemen gehad op vakantie waar een wiellager is vastgelopen.



ik neem aan dat het lager is vervangen? dan begin ik me af te vragen of dat goed is gedaan .. en waar is er gemeten? aan het wiel of aan de fusee?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: kpi hoek

er is aan het wiel gemeten

RE: kpi hoek

maar je is je mini sinds jij hem hebt raar gaan rijden, of zo gekocht???

ik neem aan dat je hem niet sinds nieuw hebt dus het verleden is niet helemaal duidelijk.

RE: kpi hoek

Deze mini stuurt sinds ik hem heb (doorvoor weet ik het niet) minder strak dan de vorige mini die ik had.
wat zenuwachtig in op hoge snelheid door bochten en afentoe overstuur( dat was ik zeker niet gewend van mn andere). Ook trok ie iets naar rechts.

Na de pech op vakantie(wiellagers) is er een andere motor met bak ingekomen en voorwiellagers (links en rechts vervangen, stuurkogels, en fusee kogels vervangen. Na het vervangen van de fusee kogels stuurde hij zwaarder en trok nog meer naar rechts dan voorheen. Dus heb ik hem laten uitlijnen waarbij er nagenoeg niks verkeerd zat alleen is de sporing een heel klein beetje begesteld en gaf dat apparaat aan dat de kpi hoek 10 verschil heeft.

Na het uitlijnen rijdt ie slechter dan ooit.

RE: kpi hoek

en alles is zover je weet standaard???

de kpi is niet ok. maar wat gaf het uitlijnen achter aan aan wielvlucht en sporing?

RE: kpi hoek

Alles is standaard

achter
wielvlucht
links - 0.04
rechts - 0.12

sporing
links - -1.08
rechts - -1.03

RE: kpi hoek

vandaag onder de auto gekeken en de onderste draagarm rubbers zien er niet al te fris uit, dus aan een kant vervangen(rechts) alleen nog niet helemaal vast kunnen zetten omdat de draad van die bout niet echt lekker meer is.

Hij stuurt in ieder geval al iets beter, maar ik ga nog wel het een en ander vervangen.

RE: kpi hoek

hou ons op de hoogte :)

ben wel nieuwsgierig wat het blijkt te zijn.

succes met sleutelen!!!

RE: kpi hoek

En weer een update.

Ik heb voor de bouten door mn draag armen vervangen en de rubbers vervangen door polybussen.

En nu rijdt de auto nog steeds beroerd.

Hij is wel weer uitgelijnt. Alles staat zo goed als gelijk, de kpi hoek is links: 11.25 en rechts: 11.56, dus dat is opgelost.

Maar nu het volgende probleem.
Aan de achterkant heb ik op beide wielen net iets meer dan 1 graden uitspoor en volgens de profile is het zeer waarschijnlijk dat dit het vreemde rijgedrag oplevert.
Waar kan dit inzitten? Ik denk zelf aan de stalen bussen door mijn draagarmen, al is er nergens speling te voelen.

RE: kpi hoek

Nou dat lijkt me duidelijk.

heb hebt wat toespoor achter duidelijk nodig anders doet hij inderdaad heeel raar.


ik zou er gewoon verstelbare camber & tracking brackets op zetten en het fixen

RE: kpi hoek

Maarja... je kan wel die brackets erop zetten maar das verdoezelen van het probleem... WAAROM heb je achter een uitspoor terwijl je toespoor zou moeten hebben ...

Bij mij had ik ook geen speling maar bleek de as binnenin vast gerot te zitten en scharnierde hij in het subframe aan de binnenkant. Aangezien het wiel naar achter wordt gedrukt krijg je dan (welliswaar aan 1 kant) uitspoor...
M.a.w. ik zou je draagarmen achter checken.