Kraken bij terug naar twee

default

RE: Kraken bij terug naar twee

[size=75:1unajqwv][Topic gesplitst - Eelke][/size:1unajqwv]
Hazerswoude-John schreef:
Wat moet ik doen, Heel vaak als ik terug naar 2 ga kraakt de versnellingbak als een gek. Is dit een kwestie van stellen of moet mijn mini naar de dokter.


Wat betreft die kraak als je naar zijn 2 gaat, klinkt als versleten syncromesh. Heb ik zelf ook last van, maar er valt mee te rijden als je even naar zijn vrij schakelt...koppeling op...koppeling in en dan naar zijn 2 (doubleclutch). Bij mij waren overigens ook de koppelingscylinders (hoofd en hulp) aan revisie toe maar als het alleen bij naar zijn 2 schakelen betreft zal dat jouw probleem niet zijn.
Ik denk dat je er best mee kan doorrijden want ik vermoed dat revisie van de bak een dure zaak is.

RE: Kraken bij terug naar twee

En even gasgeven, bij doubleclutch/tussengas. Nog een voordeel: klinkt wel lekker sportief :P Het helpt trouwens ook als je synchromesh niet kaduuk is, schakelt een stuk makkelijker. Ik doe het vrijwel altijd. Moet alleen nog even leren tegelijk te remmen en te "blippen" :)

RE: Kraken bij terug naar twee

Eelke schreef:
En even gasgeven, bij doubleclutch/tussengas. :)



Hmm, dubbelclutchen en tussengas gebruiken is erg lastig heb ik ervaren. Is een hoop werk als je wilt schakelen 8) .

Dubbelclutchen is overigens OK, maar tussengas heeft meer nut bij versleten synchromesh ringen. Die tandwielen moeten hetzelfde toerental draaien voordat ze in elkaar grijpen dat is wat je graag wil, en wat de synchromesch ringen normaal gesproken voor je doen. Met tussengas simuleer je dat dus als het ware.

Groeten Bert.

RE: Kraken bij terug naar twee

Euh, dubbelclutchen en tussengas geven is toch hetzelfde (als in: alleen de koppeling op laten komen in z'n vrij zonder tussengas te geven heeft weinig nut)? Misschien moet ik daar nog maar eens goed over nadenken :) Anyway, als je het gewend bent valt het wel mee, hoeveel werk het is. Ik doe het alleen bij terugschakelen en dat gaat daardoor duidelijk makkelijker. Dat komt doordat je de synchromesh ontlast, op die manier.

RE: Kraken bij terug naar twee

Eelke schreef:
Euh, dubbelclutchen en tussengas geven is toch hetzelfde




Volgens mij niet nee. dubbelclutchen is, zoals je zelf al schrijft, de koppeling op laten komen in z'n vrij als je terug schakeld. Het nut kan ik helaas ook niet technisch/wetenschappelijk/logisch verklaren (zal er nog eens ff over nadenken :) ) maar de ervaring heeft bewezen dat het wel degelijk nut heeft. Net als ff naar z'n 2 schakelen als ie moeilijk in 1 of achteruit wil..... Geen verklaring, werkt wel.

Tussengas alleen is inderdaad niet veel werk, en doe ik inderdaad ook vaak bij terugschakelen. Maar dat dubbelclutchen laat ik maar achterwege.

Bert.

RE: Kraken bij terug naar twee

Ik denk dat ik al genoeg nagedacht heb :) Waar het uiteindelijk om gaat is e.e.a. dezelfde snelheid te laten krijgen. Schakel je terug, dan moet die snelheid hoger worden (je moet naar een hoger toerengebeid). Daarvoor geef je een peutje gas met de bak in zin vrij en de koppeling ingeschakeld. Met Opschakelen moet de snelheid juist terug gebracht worden (lager toerengebied). Dit bereik je sneller door te dubbelclutchen zonder tussengas.

Tussengas zonder te dubbelclutchen bij terugschakelen heeft volgens mij niet zoveel zin...

RE: Kraken bij terug naar twee

Eelke schreef:
Tussengas zonder te dubbelclutchen bij terugschakelen heeft volgens mij niet zoveel zin...



Ik heb ook ff nagedacht :), en ben het met je eens. Mijn meer wetenschappelijke benadering: Je wilt idd. de tandwielen (assen eigenlijk maar goed) dezelfde snelheid laten draaien. De secundaire as (tandwielen) ten opzichte van de primaire as (tandwielen) wel te verstaan. Dit bereik je alleen meer met gekoppelde koppeling. Dan draait immers de primaire as mee, anders draait alleen je krukas meer toeren, en staat de primaire as "stil".

Maar in de praktijk heeft je krukas, waar ook het vliegwiel aan vast zit dusdanig veel massa (vooral ten opzichte van de primaire as), dat als je de koppeling wel ingetrapt hebt, en na het tussengas de krukas op toeren, koppelt met de primaire as, eigenlijk hetzelfde bereikt wordt. Dus om nou te zeggen dat het geen zin heeft..... O:)

Maar de eerdere stelling klop dus wel. Tussengas hoort waarschijnlijk wel bij dubbelclutchen..... :D

Bert.

RE: Kraken bij terug naar twee

om op het schakelen terug te komen;
Ik ga de bochten gewoon in z'n drie door , dat werk ook