kromme homokineet filmpjes

RE: kromme homokineet filmpjes

ff een vraagje nu heb ik dus een paar dagen geleden gepost over een krom wiel of flens . Maar ik heb nu wat filmpjes gemaakt en ik vermoed kromme homokineet as wat denken jullie ( https://www.youtube.com/watch?v=MURxYTS ... dFoyHWVivg ) ( https://www.youtube.com/watch?v=JcExfLE ... vg&index=2 )

en wat is er met deze velg aan de hand want dit is de andere kant waar ik geen slag in me homokineet heb ( https://www.youtube.com/watch?v=B-6l7r- ... vg&index=1


weten jullie het antwoord . Is dit me homokineet in filmpje 1 en 2 . en filmpje 3 is dit een kwestie van band balanceren

RE: kromme homokineet filmpjes

Nou, als ik je filmpjes bekijk, krijg ik niet de indruk dat er iets ernstigs aan de hand is.
Je moet beseffen dat een wielflens een gietstuk is. In de verte lijkt dat wel iets op wat er op de tekenkamer met passer en lineaal getekend is. Die ruwe gietstukken worden in de draaibank geste en op de plaatsen waar het er op aan komt worden de gietstukken zover afgedraaid dat ze binnen de tolerantie vallen.
Dat spul staat in kratten klaar bij de plaats waar het in elkaar gezet wordt en de onderdelen worden -voor de hand weg- gepakt.
Dat is heel wat anders dan wat er in de wedstrijdafdeling van de fabriek gebeurde. Die mannen besteedden weken om onderdelen bij elkaar te zoeken die kwa maatvoering een ideale combinatie vormden.
Een bekende factor is ook, dat gietstukken pas na jaren echt vormvast worden. Daar kan de fabriek niet op wachten. Dus, na de beurt op de draaibank, zet het gietstuk zich nog. Daarbij treedt vervorming op. Bekend verhaal is, de ontdekking die in de race afdeling werd gedaan. Er gingen zo snel achter elkaar motoren totaal kapot, dat er op een moment -in nood- een afgekeurd gietstuk werd gebruikt wat al jaren om de hoek bij het oud ijzer lag. Dit blok werd 'klaar' gemaakt en bij de volgend race liep de motor niet 'in elkaar' en de volgende race ook niet. Verklaring: De lijnboring voor de krukas en de nokkenas vervormde niet, want het gietstuk was 'uitgewerkt'. Sindsdien gebruikte men dus uitgewerkte gietstukken voor het wedstrijdgebeuren.
Het enige wat op te merken valt, is het slingeren van de remschijf. Door de zijdelingse beweging worden de remblokken dieper in de klauwen gedrukt. Dit noemt men 'stand off'. Gevolg is, dat je het rempedaal telkens wat verder moet indrukken om greep te krijgen. Het kan zelfs zijn dat het pedaal onder de druk van je voet wat op en neer gaat. Als het erg wordt heb je kans dat er bij apk daarop afgekeurd wordt.
Ook je banden hebben bij de fabricage dergelijke ruime toleranties. Het is een hitte proces, dus de vervorming bij afkoeling is afhankelijk van de plaatselijke materiaal samenstelling en dat kan nog al eens verschillen.
Dus; rustig doorgaan met ademhalen.

RE: kromme homokineet filmpjes

bedank wim voor de uitleg van de flens . maar zoals je ziet in het eerste filmpje hou ik de staaf tegen me as . en kun je zien dat die dus niet mooi rond draait . maar een slag van 4mm heeft . waardoor dus ook de remschijf een slinger geeft waardoor het lijkt dat die ook krom is (wat ie misschien ook wel een heel klein beetje is). Maar mijn vraag was is dit dan de oorzaak van de homokineet as

RE: kromme homokineet filmpjes

Denk niet dat de as (zo) krom is, het is eerder dat de beide lagers niet tegen zuiver parallelle vlakken afsteunen, waardoor je een roei-beweging krijgt.

RE: kromme homokineet filmpjes

Nou, dit is toch niet helemaal zoals het hoort te zijn.
Je ziet ook de afdruk op de remschijf van het remblok, die breder en smaller wordt. Dus dit is al een paar kilometer zo. :x

Idd. zal je homokineet krom zijn (of een lagerschaal gebarsten)

Voor de andere kant: dit is ook teveel slingering. Heeft dit wiel aan de andere kant gezeten ten tijde van de klap ? :P

RE: kromme homokineet filmpjes

Eerlijk gezegd heb ik het verhaal over toelaatbare slingeringen van een paar mm ook met verbazing zitten lezen. Op 1 velg heb ik een afwijking van max. 0,5 mm, rest van de velgen is recht. Vraag me af hoe het zal rijden met zulke slingerende wielen. :?

RE: kromme homokineet filmpjes

als je zo'n slingering in 1 velg hebt kan je die het beste achter monteren 8)

Kromme schijven is een vrij veel voorkomend euvel op de Mini, enige optie is vervangen.
Als je er echt vanaf wilt kan je geventileerde schijven monteren met bijbehorende klauwen; remt ook nog eens beter.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: kromme homokineet filmpjes

Is niet alleen de schijf, Theo.
De hele naaf en de as slingert.

RE: kromme homokineet filmpjes

Mijn advies: haal de boel uit elkaar ...
Dan kan je beter zien waar het fout zit, kromme flens ben ik nog nooit tegegekomen.
Ik verdenk eerder de lagers of zo ..
Je kan nu niet zien of die ingesleten zijn op de homokineetas of dat ze los in het fuseestuk hangen o.i.d.

Succes met zoeken,
Theo van den Bogaard

RE: kromme homokineet filmpjes

nou iedereen bedankt voor de adviezen . Ik heb nu maar nieuwe remschijven en blokken, 2 nieuwe stuurkogels en allebei zijde de kogellagers en fuseekogels 4x en een nieuwe homokineet bestelt en als er dan nog slingering blijft zitten dan laat ik ook meteen de velgen richten en banden balanceren. lijkt mij dat dit het probleem zal oplossen . (alleen maar het beste voor me autotje) maar als ik ergens de oorzaak zie zal ik het hier zeker vermelden

RE: kromme homokineet filmpjes

nou onderhand alles vervangen kogellagers ,schijven, remblokken,fussekogels ,stuurkogels. maar nog steeds een slag in me as . ik ben een beetje ten einde raad . want het lijkt aan beide zijde het zelfde nu te zijn . help!!!!!!!

RE: kromme homokineet filmpjes

Ik heb nog eens de filmpjes een paar keer bekeken. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat er niet veel aan de hand is. Wanneer je de pen in het hart van de as houdt en ik kijk hoeveel die ten opzichte van het vat punt op de grond heen en weer gaat, zie ik niet meer dan een millimeter of vier, vijf uit het midden. Kijk ik naar het filmpje waar je de band in beeld hebt, zie ik ten opzichte van de rand van het spatbord ook maar een paar millimeter beweging. En als je filmt hoe het aanloopvlak van de renblokken op de remschijf op en neer beweegt, dan moet ik je zeggen dat het 'verschrikkelijk' lijkt als je ziet hoever het aanloopvlak vanaf de buitenrand van de schijf of de naaf af loopt. Maar dat heeft niks te betekenen. Het is gewoon zo dat de boring van het gietstuk zover uit het midden begonnen is. Daar rolt je wiel niet anders van.
Natuurlijk kan j nieuwe onderdelen blijven kopen, tot dat je een set bij elkaar gevonden hebt die perfect in de toleranties vallen. Zoals ik beschreef dat ze dat op de race afdeling van de fabriek deden. Maar dan geef je wel ontzettend veel geld uit. Wat je nu allemaal gekocht hebt, verbetert de aanblik ook nauwelijks, heb ik begrepen.
Wen maar aan het idee. Anders kom je nog zo ver dat je 'genoeg' van deze auto krijgt en kan je hem voor een habbekrats wegdoen.

RE: kromme homokineet filmpjes

Heb je ook al eens geprobeerd om je wiel zelf wat op te krikken en dan nog eens te kijken?
Aangezien de hoek die je aandrijfas maakt als hij op assteunen staat nogal vreemd is.

Deze hoek gaat hij namelijk nooit op de openbare weg maken.

RE: kromme homokineet filmpjes

Als er een nieuwe fusee is gemonteerd,moeten de lagers vrij strak op de fusee schuiven en zichzelf "centreren"voordat je ze aandraait. Dit aandraaien moet je doen voordat de auto op z'n wielen staat,anders duw je de lagers al "scheef". Een fusee waar je sporen in ziet van een lager die ingesleten is kan je weggooien,die krijg je niet meer goed voor het geld dat ze maar kosten.