Nou, als ik je filmpjes bekijk, krijg ik niet de indruk dat er iets ernstigs aan de hand is.
Je moet beseffen dat een wielflens een gietstuk is. In de verte lijkt dat wel iets op wat er op de tekenkamer met passer en lineaal getekend is. Die ruwe gietstukken worden in de draaibank geste en op de plaatsen waar het er op aan komt worden de gietstukken zover afgedraaid dat ze binnen de tolerantie vallen.
Dat spul staat in kratten klaar bij de plaats waar het in elkaar gezet wordt en de onderdelen worden -voor de hand weg- gepakt.
Dat is heel wat anders dan wat er in de wedstrijdafdeling van de fabriek gebeurde. Die mannen besteedden weken om onderdelen bij elkaar te zoeken die kwa maatvoering een ideale combinatie vormden.
Een bekende factor is ook, dat gietstukken pas na jaren echt vormvast worden. Daar kan de fabriek niet op wachten. Dus, na de beurt op de draaibank, zet het gietstuk zich nog. Daarbij treedt vervorming op. Bekend verhaal is, de ontdekking die in de race afdeling werd gedaan. Er gingen zo snel achter elkaar motoren totaal kapot, dat er op een moment -in nood- een afgekeurd gietstuk werd gebruikt wat al jaren om de hoek bij het oud ijzer lag. Dit blok werd 'klaar' gemaakt en bij de volgend race liep de motor niet 'in elkaar' en de volgende race ook niet. Verklaring: De lijnboring voor de krukas en de nokkenas vervormde niet, want het gietstuk was 'uitgewerkt'. Sindsdien gebruikte men dus uitgewerkte gietstukken voor het wedstrijdgebeuren.
Het enige wat op te merken valt, is het slingeren van de remschijf. Door de zijdelingse beweging worden de remblokken dieper in de klauwen gedrukt. Dit noemt men 'stand off'. Gevolg is, dat je het rempedaal telkens wat verder moet indrukken om greep te krijgen. Het kan zelfs zijn dat het pedaal onder de druk van je voet wat op en neer gaat. Als het erg wordt heb je kans dat er bij apk daarop afgekeurd wordt.
Ook je banden hebben bij de fabricage dergelijke ruime toleranties. Het is een hitte proces, dus de vervorming bij afkoeling is afhankelijk van de plaatselijke materiaal samenstelling en dat kan nog al eens verschillen.
Dus; rustig doorgaan met ademhalen.
- Login of registreer om te reageren
RE: kromme homokineet filmpjes
Ingediend door tim conijn op di, 06-01-2015 15:07
ff een vraagje nu heb ik dus een paar dagen geleden gepost over een krom wiel of flens . Maar ik heb nu wat filmpjes gemaakt en ik vermoed kromme homokineet as wat denken jullie ( https://www.youtube.com/watch?v=MURxYTS ... dFoyHWVivg ) ( https://www.youtube.com/watch?v=JcExfLE ... vg&index=2 )
en wat is er met deze velg aan de hand want dit is de andere kant waar ik geen slag in me homokineet heb ( https://www.youtube.com/watch?v=B-6l7r- ... vg&index=1
weten jullie het antwoord . Is dit me homokineet in filmpje 1 en 2 . en filmpje 3 is dit een kwestie van band balanceren