RE: Krukas & Krukaslagers
Ingediend door Belske op wo, 17-02-2010 16:52
Gezien de maten die jij geeft lijkt het er wel op dat er al eens een keer aan gewerkt is.
Loopvlakken van hoofdlagers en drijfstanglagers kun je niet oplappen.
Dat resulteert bijna altijd in het weer kapot lopen van de lagers.
Het minste risico loop je door de loopvlakken opnieuw te laten afdraaien als dat nog kan en dan de bijpassende lagerschalen te monteren.
Kostenplaatje kan ik je niet geven want dat zal verschillen van bedrijf tot bedrijf en hoeveel werk ze er aan hebben.
Een andere optie is een standaard krukas te kopen (die zal op het forum beslist nog wel iemand hebben liggen) en daar nieuwe lagerschalen op te zetten, en dat is misschien ook nog goedkoper.
- Login of registreer om te reageren
RE: Krukas & Krukaslagers
Ingediend door Juice op wo, 17-02-2010 16:16
Ben begonnen aan de revisie van mijn nieuw aangekochte 1300 metro.
Heb de krukasdiameters opgemeten, volgens Haynes:
Main end: 50.83 - 50.84 mm (de mijne 50.71 mm)
Big end: 44.44 - 44.46 mm (de mijne 44.33 mm)
Kan ik hieruit opmaken dat alles al eens 0.10 mm dunner geslepen is en zou ik dat dan betekenen dat ik 0.10 mm overmaatse lagers moeten hebben?
Verder nog tips om ietswat beschadigde stukken op te lappen. 1 Drijfstanglager was eruit gelopen en dat heeft z'n sporen achtergelaten. Het lijkt erop dat er wat materiaal van het lager op de krukas geplakt of ingesmolten zit??
En heeft iemand ongeveer een kostenplaatje wat het zou kosten om de drijfstanglagers nog een overmaat verder te slijpen, mocht dat nodig blijken?