laadstroom probleempje..

RE: laadstroom probleempje..

hoi.. nou ik heb weer iets nieuws.

er is iets niet helemaal jofel want mij accu laadt niet bij..ben [i:yyzqrw9u]net[/i:yyzqrw9u] thuisgekomen eerst hielden de ruitenwissers er mee op..toen viel het op dat de dashboard verlichting wel erg bedeest brandde. nu is de accu zo leeg dat hij zeker niet meer wil starten. nog geluk dat ik niet gestrand ben :x

mijn laadstroom lampje doet het gewoon ( hij gaat uit.) en tot voor zoeven werkte alles ok.het enige wat is veranderd is dat een van de lampjes van de richtingaanwijzers (bij de tellers) naar binnen is gevallen toen ik probeerde of ik hem van de voorkant kon vervangen..kan het zijn dat dat kortsluiting heeft gemaakt ofzo??? ik zal morgen wel even checken wat er nu weer raar is. :( :( :(




overigens de motor & dynamo komen uit een Magic 1990.
de rest is van 1983

p.s.
mij haynes ligt natuurlijk niet hier en ik heb nu aleen een vraagbaakje :(

RE: laadstroom probleempje..

diagnose:
geen laadstroom..12.14v lijkt mij niet genoeg op de polen van de accu bij 2000 motor omw..overigens ook bij 3000 :(

ik meet ook rond 24v als je op AC meet , dat klopt volgens mij ook niet echt.. een beetj ripple lijkt mij ok maar dit is wel erg veel

gelukkig ligt mijn reserve dynamo 100 kmm verderop *aaaaargh*

valt er nog wat te fixen in de dynamo??? suggesties welkom

RE: laadstroom probleempje..

Weet je zeker dat het geen massaprobleem is bij de accu? Check de strip eens.

Wouter

RE: laadstroom probleempje..

gechecked weerstand tot op het plaatwerk 0.4 ohm..lijkt me redelijk

ik heb nu nog twee variabelen. mijn bedrading conversie van een inertie/bendix naar pre-engaged starter met opgebouwd startrelais is niet helemaal correct.

de voltage regulator/dynamo is kaduuk

RE: laadstroom probleempje..

gechecked weerstand tot op het plaatwerk 0.4 ohm..lijkt me redelijk



Heb je ze ook fysiek getest? Hij moet grotere stromen kunnen geleiden, en bij kleine stromen zal je een slecht contact niet zo goed merken.

Een lampje heeft bijv. ook een lage weerstand, maar gloeit toch op als je er spanning op zet.

Wouter

RE: laadstroom probleempje..

hij start nog wel gewoon (dus die aarde is bij hogere spanningen wel aardig denk ik zo).

kan je ergens direct op de dynamo nog een spanning meten? en hoe ziet die spanning regulator er uit ?? is het dat kleine zwarte blokje op de achterkant??

RE: laadstroom probleempje..

gevonden.. heeeeeel suf een slippende V snaar bij belasting..


goede manier om te testen om na even te laten lopen de pully te voelen.. als hij warm is slipt hij..hij draait overigens wel gewoon mee dan.

RE: laadstroom probleempje..

Dat was de enige mogelijke oorzaak die nog niet was genoemd, geloof ik :)

default

RE: laadstroom probleempje..

Uit de oude doos, maar dan anders.

Ik heb ook een probleempje met mijn laadstroom, maar nu omdat deze af en toe te hoog is (weer eens wat anders ;)). Wanneer de motor stationair draait levert de dynamo netjes 13,5V en staat de Smiths-meter op ongeveer 14V. Maar nu gebeurt het tijdens het rijden weleens dat ineens de lampen feller gaan branden, de kachel sneller draait en m'n stoel te warm wordt. De Smiths-meter stijgt dan ook naar 15V. Dit gebeurt heel plotseling en het kan ook weer heel plotseling stoppen. Het begint meestal wanneer de motor veel toeren maakt en na een tijdje hoge toeren stopt het ook weer.

En wat ik pas merkte, de accu is sinds ik hem een 6 maanden geleden vervangen heb 1 liter vloeistof verloren. Hij is voor zover ik kan zien niet lek (ik heb hem bijgevuld en een week op een inkjetpapiertje laten staan, maar geen spoor van lekkage), maar misschien dat hij vloeistof naar buiten spuugt wanneer de laadstroom te hoog is??

Ik ben nog op zoek naar de echte oorzaak van de hoge laadstroom, maar mijn eigen theorie is als volgt. Een dynamo heeft als het goed is ergens een soort van spanningsstabilisator zitten die ervoor zorgt dat de laadstroom nooit hoger dan 13,5V wordt. En deze stabilisator is bij mij aan het overlijden. Voordat ik de dynamo uit elkaar ga schroeven, zijn spanningsstabilisatoren te vervangen of betekent dit gewoon einde dynamo (of revisie dynamo).

Mocht iemand hier iets meer van weten of een andere oplossing weten hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Erik

RE: laadstroom probleempje..

er was iets waarbij je je accu soort van droog "kookt" ..ik geloof als je je massa losgooit terwijl de motor loopt (b.v. met een massa sleutel zonder een extra diode) gaat er ook van alles pieken.

ik heb nog wel een dynamo voor je :) lijkt mij simpeler dan de boel repareren.

default

RE: laadstroom probleempje..

Een massasleutel? zonder een extra diode?? Wazda? :?

ik heb nog wel een dynamo voor je lijkt mij simpeler dan de boel repareren.


Ik heb ook nog wel een reserve-mini staan voor nood-onderdelen, maar ik wil zeker weten dat het gewoon goed zit, niet dat ik over een half jaar weer met een stukke dynamo zit. Maar bedankt voor het aanbod :)

Weet iemand trouwens of zo'n stabilisator bij een revisie ook vervangen wordt?

M vr gr,
Erik

RE: laadstroom probleempje..

een massa sleutel is eigenlijk gewoon een schakelaar die de massa (-) van de accu loskoppelt.. als je die echter losgooit terwijl je motor loopt krijg je een behoorlijke spanningspiek. en je hebt ook versies met een diode (eenrichtigsding voor stroom)die mag je wel uitzetten als de motor loopt.


verplicht bij racers, ook wel handig als startonderbreking..een discarnect b.v. .

maar kennelijk geeft een massaprobleem dus spanningspieken.