Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Beste mensen,

Na het plaatsen van een nieuwe kop en pakkingen heb ik vandeweek eindelijk tijd gehad alles netjes af te werken onder de motorkap (uitlaatklem, pakking van de carb etc.).

De mini loopt prima nu, beter dan ooit tevoren. Alleen nog een aantal puntjes:

[u:13qiomvg]nr1[/u:13qiomvg]
Kort:
Mini loopt te warm stationair.

verhaal:
Nadat ik de uitlaat goed aan het spruitstuk had gezet en het luchtfilter zo gemaakt heb dat er geen valse lucht meer wordt getrokken, loopt de mini te warm als hij stationair draait (bijv voor het stoplicht). Als ik rijd is de temperatuur perfect!. Er zit genoeg koelvloeistof in en ik kan geen lek ontdekken. Kan dit de thermostaat zijn? (deze kijk ik vandeweek even na in een pannetje water) Of kunnen er ook andere oorzaken zijn?

Opmerkelijke punten zijn:
De verwarming wordt NIET echt heel erg heet (dit verschilt) dan koud dan warm. Ook hoor je als je net gereden hebt plopjes in de radiator. (maar kan ook afkoelend water zijn)

[u:13qiomvg]nr2[/u:13qiomvg]
De verwarmings uittrekknop werkt niet.

Verhaal:

De uittrekknop met een rood en wit pijltje (lijkt op de choke knop) reageert nergens op. Waar dient deze eigenlijk voor??

[u:13qiomvg]nr3[/u:13qiomvg]
Een ratel in/onder de motorkap.

Verhaal:
Sinds de motorkap er even af is geweest ratelt er iets onder de motorkap als de klep dicht zit. Dit hoor je ook als je de auto stationair op laat komen in de eerste versnelling. Verder nooit! Iemand hier ervaring mee? Misschien iets los in een scharnierpunt?

Alvast bedankt! Dan kan ik deze mini weer helemaal in orde maken![/u]

[u:13qiomvg]nr4[/u:13qiomvg]
Ik weet niet hoeveel het blok gedraait heeft, maar als ik er olie bijgooi, zo ongeveer tegen het max aan, dan verbrand hij aanzienlijk veel olie!
Houd ik een tipje aan de pijlstok dan verbrand en stinkt hij een stuk minder!

Hoe kan ik dit in de gaten houden? Sommige liefhebbers zeggen dat hij stug gaat schakelen als er te weinig inzit, en de ander zegt dat de motor dan warmer gaat lopen. Hoe moet ik hierop letten? Aangezien er ook weer wordt gezegd dat er maar een tipje aan de stok hoort (dat schijnt genoeg te zijn).

Het gaat hierbij om een mini1000 uit 1982.

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

hallo

de knop van je verwarming, die knop die je uittrekt, voor koude lucht, en indrukt voor warme, is verbonden aan een kraantje.
dit kraantje open en sluit je, door middel van het aantrekken of drukken.

waarschijn lijk heb je een breukje, en moet je de kabel vervangen.
als je onder je kap kijkt, zie je links op je kop een kraantje zitten , waar de kabel aan vast zit.
dat is de boosdoener.
nu ik zo denk, en weet dat je je pakking hebt vervangen, zal je de kabel wel zijn vergeten vast te zetten.
ff kijken dus.

het te warm worden zou kunnen liggen aan de thermostaat die niet meer opent.
ook ff checken dus.

het rammeltje kan van alles zijn,gewoon ff zoeken.

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Dat rammelen kan worden veroorzaakt door het vasthoudstukje (ik zou niet weten hoe het heet) van je stok die je motorkap omhoog houdt als je hem open maakt. Misschien ff vast draaien ofzo.. Kan ook je bovenste deel van je grille zijn die los zit..

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Dank voor jullie antwoorden!

Ik zal vanmiddag even de thermostaat eruithalen en dan zonder rijden, kijken wat de temperatuur dan doet.

Het kachelkraantje (gaat op en neer, kabel isgoed) werkt wel gewoon hoor, ik denk alleen dat door de thermostaat er geen vloeistof in het andere circuit komt.

Verder vind ik het olie(probleem) nog erg belangrijk, hoe zit het met het bijvullen? Pas bijvullen als hij moeilijk schakelt omdat hij anders teveel verbrand??

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Marcvth schreef:
Aangezien er ook weer wordt gezegd dat er maar een tipje aan de stok hoort (dat schijnt genoeg te zijn).



Dat tipje aan de stok is puur voor goede afsluiting waardoor er geen lucht binnen komt wat denk ik ook je stank verklaart denk ik.

Ik zou hem pas bijvullen als hij moeilijk schakeld en onder het minimum zit.

Misschien kun je proberen er juist meer olie in de gooien, alles wat te veel is spuugt ie toch uit.

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Hallo Marc,

In principe is het niet de bedoeling om meerdere vragen in een topic te stellen. Het is de bedoeling dat mensen die evt later een zelfde probleem hebben de informatie op het forum kunnen gebruiken om het op te lossen. Met zoveel vragen in een topic wordt het compleet onoverzichtelijk.

Verder heb ik het idee dat je zelf nog niet echt goed gezocht hebt om topics over je verschillende vragen te vinden. Dus dat heb ik even voor je gedaan:

Warm lopen bij stationiar toerental:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 138#104138

Olieverbruik:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 202#166202

Kachel knop problemen (bijvoorbeeld):
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 129#252129

Aangezien rammel probleempjes vaak redelijk uniek zijn, laat ik het topic daarvoor nog open staan, maar ik vond ook daarover een topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 266#353266

Verder zag ik in een oud topic dat je toch eerder ook al een rammeltje onder de motorkap had:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 594#361594

Dus aub hier alleen verder over het rammeltje, lees voor de andere problemen de gelinkte topics eens door en plaats daar evt een reactie!

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Ah oke, dankje voor de links, ik zal in het vervolg even wat beter zoeken.

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Even nog een opmerking, mijn kachelkraan is waarschijnlijk defect aangezien de slang naar de kachel toe ook niet warm wordt zonder thermostaat.

Ik ga met behulp van oude topics en uiteraard een nieuwe kachelkraan de auto repareren, mocht dat niet lukken dan start ik een nieuw topic!

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Het kan ook zijn dat je leiding ergens verstopt zit. Heb je al eens geprobeerd je leidingwerk door te steken met een stuk flexibele pijp ofzo?

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Hoi Marcel,

Als ik dit zo lees, dan denk ik aan 2 dingen. Er kan lucht in de slangen zitten. De slangen kunnen verkeerd om aan de kachel zitten.

succes Cor

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Bedankt voor alle hulp en antwoorden. Inmiddels weet ik al iets meer:

Het blijkt echter dat mijn kraan prima functioneert (doorgeblazen en losgehaald). Alleen is er iets anders aan de hand, de auto lekt koelvloeistof (ik dacht dat het gisteren de overloop was). In de buurt van de radiator.

Ik heb zelf de intentie dat het aan de radiator ligt, alleen nu ik deze eruit heb kan ik geen lek ontdekken als ik hem vul met water, zijn hier goede methodes voor?

Op dit moment lijkt dus dat de radiator lek is waardoor er weinig koelvloeistof in het systeem zat, de thermostaat schijnt defect te zijn (pannetje water) en de kachelkraan werkt prima (ook komt er water naartoe met een volle radiator). Als ik de radiator volledig vul met water en dan de motor laat lopen, wordt de kachel nog steeds niet warm (als ik de leiding die uit de kachelkraan kom doorblaas, hoor ik gegorgel en zie ik water verschijnen in de motorruimte, deze is dus neit verstopt?).

Maargoed, het belangrijkste vind ik nu dat het waterlek gerepareerd wordt, nu zal er blijkbaar wel iets met de kachel aan de hand zijn of er wordt te weinig druk opgebouwd om het rond te pompen??

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Ook over lekke koelsystemen zijn topics te vinden, bijvoorbeeld:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 010#196010
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8402#38402

volgens mij kun je troewens het beste de boel weer inelkaar zetten en bij een garage je koelsysteem op druk laten zetten, dan hebben ze het lek zo.
In mijn geval lekte het langs de pakking van de waterpomp, aan de onderkant. Dat was ook nadat hij eens te heet was geworden. Door de fan wordt het dan tegen de radiator aangeblazen.

default

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Ik heb de waterpomp vervangen en alle slangen en klemmen, die bleek lek te zijn. De verwarming werkt weer prima en verder is het circuit weer gesloten. Bedankt!

De ratel is de bevestiging op de motorkap, niets ernstigs en er zit niets los.

Zo wordt het autootje toch weer netjes :)

RE: Laatste kleine probleempjes met de mini < koelprobleem

Dan zet ik deze op slot om verdere vragen en verwarring te voorkomen.

Zoals als eerder in dit topic gezegd, volgende keer eerst zoeken en dan per vraag een topic aanmaken tenzij je reden hebt om te denken dat het een met het ander te maken heeft. :)