Lager aandrijfas kaduuk??

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Maandagavond onderweg naar huis viel me ineens op dat ik een “zoemend” geluid ergens hoorde. Naarmate de rit werd dit iets luider. Dus ik dacht al aan een wiellager. Maar gisteravond kwam er ook nog een tikkend/”druppelend” geluid bij. Dus toen dacht ik al dat het lager helemaal aan gord was.
Maar vanmorgen lag er ineens ook en plasje olie op de oprit, dus dat het wiellager kapot is lijkt me sterk. Daar zit toch geen olie in de buurt??

De geluiden zijn alleen bij het rollen van de wielen. Dus niet als ik stil sta en met de koppeling in, gas geef. Wel als ik de auto uit laat rollen met de koppeling ingedrukt.
Dus ik denk dat het in het rollende gedeelte van de auto zit, niet motorisch...
Snelheid zorgt alleen voor een sneller zoemend geluid, niet zozeer de luidheid van het geluid.

Zit er aan de aandrijfas nog ergens een lager dat kaduuk kan zijn?? Om dat hij ineens olie lekt?? Dat deed hij gistermorgen nog niet...

default

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Ja de hoofdas van je aandrijving heeft lagers, de priseas en het primair tandwielstelsel heeft lagers.

Een metaal deeltje van het lager zal de olie keerring aan gort hebben geholpen.

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Homokineet al gechecked?

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Kevski Style schreef:
Homokineet al gechecked?



Hij knikt niet met sturen, maar hoe kan ik die checken??

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

En je aandrijfhoes trouwens. je homokineet is je een kruislager, om aandrijving te hebben terwijl je auto veert. kan het niet echt anders uitleggen vrees ik. daar zit ook vet en heel soms een beetje spul in wat lijkt op olie. Kijk je assen dus maar eens na. Hoop alleen wel voor je dat het je lager is....

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Is het vervangen van het lager van de aandrijfas een "makkelijke" klus? of misschien beter door een (mini) garage laten doen??

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Ligt eraan hoe handig je bent en welke gereedschappen je tot je beschikking hebt...
Op zich is een lager niet moeilijk te vervangen alleen om erbij te komen moet je wel wat loshalen...
Fusees boven en onder losmaken van de draagarmen, aandrijasmoer los, remklauw los...
Hub in de bankschroef, 4 boutjes van de remschijf losdraaien, schijf+naaf eraf en dan kan je pas bij het lager....
Lagerkooien eruit, lagerschalen lostikken met een drevel....nieuwe lagerkooien vol stoppen met vet(is een handigheidje om die goed te vullen met vet) en alles weer in omgekeerde volgorde inelkaar zetten aan de hand van de tekening die bij het lager geleverd wordt...

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Volgens mij heb je het over het wiellager, of niet?
Volgens mij is het lager aan de andere kant van de aandrijfas kaduuk. Omdat hij sindsdien ineens olie lekt... :?

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Dan zal de motor eruit moeten en je diff los...

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

:| was ik al bang voor, dus toch naar de garage...
(weet iemand wat dit zou kunnen kosten??)

Misschien een goed moment voor een upgrade-je
(geluk bij een ongeluk :)" title="Evil" /> )

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

We gaan het topic een andere naam geven :)" title="Evil" /> :

Meneer de Mini-dealer zegt dat mijn versnellingsbak ZEER waarschijnlijk aan gort is. Dus deze wordt gedemonteerd, nagekeken en dus waarschijnlijk een nieuwe. Dus is dit ook het goede moment voor een upgrade... :9

En om de kosten nog enigzins in de hand te houden, worden alleen de onderdelen ge upgrated die we tegen gaan komen, nl:

Diff van (standaard :? ) 3.2 naar een 3.44 (of misschien een 3.65??)
En een andere nokkenas, namelijk een MD274. (Hiervan vindt ik overigens geen enkele info over...?? hoe kan dat??)

Wat zijn jullie ideeen hierover?? 8)
Verder is de Mini (nog ;) )standaard met 13" 175/50 bandjes..

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Een sterker diff-pin is ook zeer verstandig!!!

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Peter schreef:
Diff van (standaard :? ) 3.2 naar een 3.44 (of misschien een 3.65??)..



Zou ik persoonlijk niet doen....je maakt dan vrij veel toeren op de snelweg....wel een lekkere korte overbrenging voor de stoplichten, dat wel... :)" title="Evil" />

Peter":3cncljqh]
Verder is de Mini (nog ;) )standaard met 13" 175/50 bandjes..[/quote:3cncljqh]


Zou dan eerder voor een kopflow gaan...
En een central oil pickup pipe...
En misschien zo'n limited slip diff setje van Jeroen2 bv....
Hi-lift rockers e.d.

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Rene schreef:

Zou ik persoonlijk niet doen....je maakt dan vrij veel toeren op de snelweg....wel een lekkere korte overbrenging voor de stoplichten


Bij een 3.44 of 3.65??

Rene":14j53kem]
Zou dan eerder voor een kopflow gaan...
En een central oil pickup pipe...
En misschien zo'n limited slip diff setje van Jeroen2 bv....
Hi-lift rockers e.d.[/quote:14j53kem]

Dat kan nog altijd, het blok moet er nu zo wie zo uit voor de bak...

Wat is dat lim. slip diff setje voor iets??

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Bij allebei de Diff combi's. 3.44 is al krap, maar 3.65 is echt te erg om normaal snelweg mee te rijden....

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Ja en ik rij al best veel snelweg :( ,
Ik zat idd te denken aan een 3.44. Alleen de nokkenas zit ik mee. BLijkbaar wordt de MD274 niet in Nederland gebruikt, en de 268 is eigelijk ook niet het goede...
Op het Duitste Mini-forum, werdt de 274 voor een SPi vergeleken met een 266 voor een carburateur. En daar werd hij als zeer goede nokkenas bestempeld voor een een Spi...

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Als je veel snelweg rijd kan je echt beter je normale diff houden. 3.44zal ergens rond de 4500RPM zitten bij 120KMPH denk ik....

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

4300 RPM voor 120 km/h, zei het rekenmachinetje.
110 rijden op de snelweg is opzich geen probleem. Ik wil eigenlijk wel een stoplicht-sprintertje krijgen... :)" title="Evil" />

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Ok, dan moet je het doen. Ik wordt al gek bij 4000RPM 120 rijden met me 3.2 ....

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Idd, ik rijd ook niet harder dan 100 op de snelweg, en zelfs dan is het lawaai behoorlijk :x
Ik zou het zelf dus in elk geval niet doen O:)

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

3,65 diff :9. Zit (zat, want de motor ligt eruit) ook in mijn blauwe mini i.c.m. 1000tje. Pulls like a train :D.

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

het word toch de 3.44 :P
en de nokkenas wordt de MD274.
De rest komt nog wel een keertje, als de bankrekening weer wat aangespekt is |:(

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

Om even terug te komen op de vage geluiden die er gehoord werden..... Ik heb namelijk ook sinds een dag of 5 een zoemend geluid als ik rijdt. Ook niet als ik stil sta en hoe harder ik rijd hoe sneller de zoem word. Wat ook raar is is dat als ik een bocht neem met een lekker gangetje het opeens lijkt alsof iemand een de binnenkant de rem aantrekt.... Niet echt pluis dus.... Ook heb ik al een keer een tik in mn stuur gehad en toen reed ik maar 20 ofzo. Heb ik vanmiddag de mini aan twee kanten op de krik gezet en het wiel eraf gehaald en de as wat gedraaid.... Niet veel ervaring mee hoe dat ie wel zou moeten draaien maar hij ging volgens mij wat zwaar en een klein beetje hakkerig... Wel kan ik vermelden dat aan één kant de aandrijf-as een ietsje pietsje krom is en als ik de as draai hij aan de kant van het blok er iets uit lijkt te komen (??????)

Hoe kun je nu bepalen wat er precies aan de hand is en of welk lager er kapot zou kunnen zijn????

Peter, hoe is de garage erachter gekomen dat je versnellingsbak kaduk was????

RE: Lager aandrijfas kaduuk??

zo te horen zijn het bij jou de homokineten :x

Door 50 meter te rijden met de Mini. De goede man reed bij de garage met de Mini de plaats af en na 25 meter zegt tie, "Ik draai me weer om, zeer waarschijnlijk is je versnellingsbak kaput" :| (is een duits Minicentre namelijk)
[EDIT] De mini is klaar, het was gelukkig niet de versnellingsbak. Er zaten namelijk geen spanen aan de carterplug. Er was iets met het wiellager en de aandrijfassen. :? Wat het nou precies was hoor ik morgen als ik hem op ga halen.
Dus ook de discussie diff./nokkenas was een beetje overbodig. (misschien voor een volgende keer 8) )[/EDIT]