Lambda sonde

default

RE: Lambda sonde

hoi
is de lambda sonde nouw echt zo makkelijk of lijkt het maar zo als je er een heb :?
wil graag meer over weten en is er een webside waar je kan kijken of tekeningen van zijn van de lambda sonde

afz Mark
beware of the DEVIL :P :9

RE: Lambda sonde

Wat bedoel je met makkelijk? :) Anyway, misschien dat dit helpt:
http://www.howstuffworks.com/question257.htm

Dit gaat over een "oxygen sensor" (zuurstof sensor). Ik weet niet 100% zeker dat dat hetzelfde is als een lambda sonde, maar als ik het verhaaltje zo lees denk ik het wel.

RE: Lambda sonde

Eelke schreef:
Ik weet niet 100% zeker dat dat hetzelfde is als een lambda sonde, maar als ik het verhaaltje zo lees denk ik het wel.



Geloof ook dat het inderdaad hetzelfde is. In mijn ogen is het leuk om met je mengsel afstelling te spelen als je er eenmaal alle moeite hebt gedaan om er een werkend te krijgen. Echt nut zie ik verder niet.

Bert.

RE: Lambda sonde

www.howstuffworks.com



Super, deze pagina. Goede uitleg over van alles, zoals versnellingsbak enz. enz.

default

RE: Lambda sonde

Lambda-sensor in je uitlaat is echt makkelijk! Vooral als je motor niet meer origineel is en je mengsel dus hoogstwaarschijnlijk niet meer goed is.... Als je zo'n lambda-sensor monteert, kun je realtime je mengsel aflezen (in voltage) Zo kun je dus zien welk gebied van de naald niet goed is!
Heb net zelf ook zo'n sensor ingebouwd, blijkt het mengsel onder belasting (hard rijden en optrekken) te rijk te zijn, terwijl zonder belasting (stationair en rustig cruisen) goed te zijn. Dit is met een BGB naald. Ik had ook nog een BEJ naald liggen. Die zou onder belasting een armer mengsel moeten geven en dat deed ie ook, maar een beetje te!
Vervolgens met bijv winsu of pcsusearch naalden vergelijken en de goeie uitkiezen! Ik ga nu een BBZ naald proberen, die zou volgens mij beter moeten zijn!

Ik ben van mening dat er bij deze methode geen rollenbank aan te pas hoeft te komen om je mengsel voor 90% goed te krijgen.
Wil je echt 100% de goeie naald (er zijn er over de 350!!!) dan zul je echt de rollenbank op moeten!

Dus ik zou zeggen; schroef een lambda-sensor uit een auto op de sloop, monteer een M18x1,5 moer op je uitlaat (onderaan je lcb) sluit er een voltmeter op aan en ga eens testen!

bruikbare links:
http://mgmetroturbo.tripod.com/
http://ackthud.com/shawnfogg/mixture.htm
http://www.g-speed.com/pbh/afr-o2.html
http://www.intelab.com/swem/mixture_and_lambda.htm
http://www.interro.com/techgas.html
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... xture.html
http://www.team.net/sol/tech/su-tune.html
http://tom.marshall.tripod.com/Lambda.htm

Suc6 ermee!!

RE: Lambda sonde

Remko schreef:
Als je zo'n lambda-sensor monteert, kun je realtime je mengsel aflezen (in voltage)
Dus ik zou zeggen; schroef een lambda-sensor uit een auto op de sloop, monteer een M18x1,5 moer op je uitlaat (onderaan je lcb) sluit er een voltmeter op aan en ga eens testen!



:9 zou je mij en iedere forummer kunnen uitleggen hoe dit te bouwen en wat je voltmeter zou moeten aangeven bij b.v goed mengsen en wat hij angeeft als je te rijk of te arm mengsel hebt???

ik ben erg geinteresseerd... :9 :9

default

RE: Lambda sonde

Om te beginnen met hoe dit te bouwen:
Zoals gezegd moet je een M18x1,5 (moeilijk te vinden!!) moer op je uitlaat lassen, zodat je de lambda-sensor in je uitlaat kunt schroeven. Probeer een sensor te vinden met 4 draden eraan; das met verwarming, is dus eerder op bedrijfstemp. Voor de aansluiting van die draden zou ik ff bij mij moeten kijken, weet ik niet uit m'n hoofd. Ik weet wel dat ik 2 witten, een grijze en een zwarte draad heb. 2 daarvan zijn van het verwarmingselementje (+ en massa), die heb ik bij de achterruitverwarming geschakeld. 1tje is massa en 1tje is signaaldraad.

Op die signaaldraad komt 0 tot 1 volt te staan waarbij 0 heeeeeeeel arm is en 1 heeeeeeeeeel rijk. Mij is vertelt dat bij full power de waarde tegen de 0,92 volt moet liggen en bij stationair (als de motor dus niet hard hoeft te werken) rond de 0,2 volt. Zo krijg je bij full power het hoogste vermogen en bij stationair of constante snelheid is het economisch rijden.

Je begint dus met het stationair mengsel af te stellen op 0,2/0,3 (schommelt nogal)
Dan ga je rijden en dan heb je ongeveer 5 waardes waar je op moet letten:
idle
low cruise
low acceleration
high cruise
high acceleration
Waarbij bij een goed mengsel de waarde van +/- 0,2/0,3 bij idle tot 0,92 max bij high acceleration zou moeten zijn.

Wijkt dat nu af van die waarden zoals bij mij (vanaf low acceleration is bij mij het mengsel te rijk) dan kun je met behulp van winSU of pcsusearch (xls file) een andere naald uitzoeken die wel beter zou moeten werken.

Het blijft proberen, maar uiteindelijk moet je wel redelijk in de buurt van de goede afstelling kunnen komen volgens mij!

Voordat je met dit leuk stukje speelgoed gaat spelen moet je wel zorgen dat de rest in orde is!
Dus:
ontsteking goed?
bougies/kabels in goede staat?
contactpuntjes goed?
luchtfilter schoon?
Als dit allemaal goed is kun je aan de slag!

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk verhaal is, anders hoor ik het wel :)

Houdoe,
Remko

default

RE: Lambda sonde

Heeft er iemand een electrisch schema van een lambda sensor. Het handigste zou de Bosch LSU 4.2 zijn.

Help Help

RE: Lambda sonde

Als ik het goed lees....kan ik het dus ook met een multimeter aflezen of zit ik ernaast??

RE: Lambda sonde

Dit is ook nog een link, compleet met bouw-
beschrijving:
http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html

RE: Lambda sonde

Je zou ook eens hier: link
of hier link kunnen kijken. De Nederlandse vertegenwoordiger van de lm-1 is alons autosport.

Ik ben zelf voor de wideband lambda meter van Tech Edge gegaan, niet zo mooi plug and play als de lm-1 maar wel een stuk goedkoper en als bouwpakket te bestellen.
Als je technisch bent (en handig) kun je ook hier kijken: link

Let erop dat je een [u:2gk67rqb]wideband[/u:2gk67rqb] lambda sensor nodig hebt, je kan niet zomaar een willekeurige lambda sensor gebruiken. Op de site van Tech Edge staat welke sensoren in welke auto's zitten of eventueel onderdeelnummers als je ze (online) wil bestellen.

RE: Lambda sonde

Ik heb jullie stukjes ff gelezen maar wil er nog ff wat aan toevoegen.
Ten alle tijden zou je lambda spanning rond de 0.5 Volt moeten zitten , bij statinair maar ook bij vol vermogen.
Tijdens acceleratie word hij rijk ) 0.92 en bij deceleratie 0.11 , is de auto op een constante snelheid dan gaat de spanning weer netjes rond de 0.5 staan.
Zo werkt het bij mij in de mini.
Ik meet ook met een multimeter , ik zoek nog een chromen 52mm digitaal klokje maar die worden volgens mij nog niet gemaakt.
Of je nu met een SPI/MPI/carb rijdt maakt dus niet uit , wil je alles verbranden of juist niet te weinig dan zijn dit de waarden.
Deze heb ik meteen opgeschreven toen hij was afgesteld en van de gasmeting afkwam.
Zo'n lasmoer kan je bij de meeste auto-shops zo halen , deze zijn vaak van rvs en hebben een koperen afdichtingsring (die van subaru tenminste).
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambda sonde

CE Jan schreef:
Dit is ook nog een link, compleet met bouw-
beschrijving:
http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html



Ik maak soortgelijke metertjes, maar ik gebruik een 7809 IC en twee elco-tjes erbij om de voedingsspannig stabiel te houden. En losse LED's: 4 groene in het midden, 3 gele voor 'te rijk' en 3 high-intensity rode voor 'te arm'. En voor de exactelingen onder ons: met een trimpotmeter in plaats van de gewone weerstand kan je het ding uiteraard afstellen. En wil je het nog uitgebreider:
link

RE: Lambda sonde

zo zou je dus ook een metertje in je dash moeten kunnen zetten zodat je ten alle tijden kan aflezen of je mengsel nog we goed is:P
misschien niet echt nuttig, maar wel geinig:P

greetzzzzzzzz

RE: Lambda sonde

Daar rij ik wel 's mee (multimeter) , en da's een mooie check of het nog goed gaat.
Ik heb er ook een vacuummeter in zitten.
Ook erg handig , ik zie meteen wat er gebeurd.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambda sonde

Minimaxx schreef:
zo zou je dus ook een metertje in je dash moeten kunnen zetten zodat je ten alle tijden kan aflezen of je mengsel nog we goed is:P
misschien niet echt nuttig, maar wel geinig:P



Hoezo niet echt nuttig? Ik wil graag weten als er wat mis gaat. Net zoals een oliedruksensor. Als mijn metertje in het rood schiet laat ik het gaspedaal los, dan is er iets goed mis....

RE: Lambda sonde

Link schema van HUGO aangepast en werkend gemaakt!!

Ik heb deze set ff gemaakt en getest zodat het in 'n 52mm klokje past , koste 24 Euri aan onderdelen en 3 uur solderen en testen.
Ziehier het aangepaste schema zoals belooft.
Ik heb er de fouten uitgehaald.
Voeding is nu 12Volt en de lambda-input is nu te schalen.
Om de voeding te delen heb ik een L7805 gebruikt , die van 12Volt netjes afgevlakt 5Volt maakt.
De preset 47K is nu een 1M geworden en moet je op de helft zetten om te beginnen.
Op de input zit een 50K om bij 0.5Volt de 1ste 10 leds aan te laten gaan.
Nu regelt deze WEL precies van 0-1Volt input = 1-20leds.!!
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/technopics/fig1.gif
Als je je muis van buiten de tekening naar op de tekening beweegt en even 2 a 3 seconden wacht krijg je een vergroot-teken dan kan je WEL alles goed lezen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambda sonde

RE: Lambda sonde

snap er geen ene re*t van maar het klinkt erg handig!!

RE: Lambda sonde

Voor de Noob's: Het is eigenlijk een meter die het beste lucht/brandstofmengsel aanduid. En ook wanneer je ernaast zit. Maar zit je nauw met het goede mengsel dan heb je dus de beste prestaties....

RE: Lambda sonde

Ik heb het weer verbeterd!!!
Dus nu is het al 'n mark3.
Nu is het een BAR-mode , dus de eerste led blijft ook aan als de tweede aan gaat , etc.
Je kan er ook 'n DOT-mode van maken , dan is er alleen 1 ledje aan van de waarde die het meet!!
Dit is zeer eenvoudig ...... pootje 9 losmaken van de 3.
9 hoeft vervolgens nergens aan!!
Dit is een stuk rustiger voor je ogen en ook voor het voedinkje (minder warm).
Greetz , Jeroen2 :D
Maareeh , ik zoek nog steeds oude Smith's , PM ff als je er nog hebt liggen en er niets meer mee doet , maakt niet uit wat , waterT , olieT , olieP , etc. als ze maar 52mm zijn.

RE: Lambda sonde

Ik ben blij dat er bij mij eentje inzit, hoef ik em ook niet meer aan te sluiten.... man wat een draden ! :?

default

RE: Lambda sonde

Jeroen2, hoe accuraat schat je de waarder die je krijgt met een narrow-band Lambda sensor? Zou je niet wide-band moeten gebruiken? Is er werkelijk zo'n groot verschil tussen de technieken?

Ik ben trouwens van plan om een basic-stamp van Atom te gaan gebruiken in combinatie met een LCD displaytje als digitaal dashboard.. Hoef je alleen de sensoren te verzamelen en wat draadjes te trekken. Komt natuurlijk ook wat Basic-programmatuur bij kijken..

Sensoren voor watertemperatuur, olietemperatuur en druk. Je kan dan ook nog de programmatuur aanpassen om nog extra instrumenten toe te voegen.

Display: link


Basic stamp:
link

Vooral deze 2 features gaan het hem doen:
Analoog-naar-Digitaal converter (8 kanalen) (Voor 8 instrumenten)
Gebufferde seriële Port (voor het display)




Rob

P.S. die natuurlijk ook zo'n systeem gaat bouwen!

RE: Lambda sonde

Gaaf .... ik vind dat ook leuk om te maken maar heb een classic klokkenspel ..... alles smiths .... leds zijn al hyper-modern.
Ik kom graag ff kijken als je het klaar hebt.
Hebben jullie op m'n foto-site gekeken , electronics , staan de laatste foto's.
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Lambda sonde

Jeroen2, hoe accuraat schat je de waarder die je krijgt met een narrow-band Lambda sensor? Zou je niet wide-band moeten gebruiken? Is er werkelijk zo'n groot verschil tussen de technieken?

RE: Lambda sonde

Die van mij heb ik getest met een digitale multimeter (high/low) , ik heb stapjes gezien van 0.03Volt.
Dat kan je al niet meer uitlezen in leds/bargraph.
Nu het schakelingetje het doet met 20 leds word je soms al gek , het gaat best snel als je gas geeft en los laat.
Het gaat erom als je constant rijdt wat hij dan aangeeft , tussen 0.4 en 0.6 zit je goed (0.5).
Schommelen doet het toch!!
Greetz , Jeroen2 :D