Bevindingen tot zover: lambda relais voeding heeft aangetast soldeerpunt, zat wat corrosie omheen en printplaat lijkt plaatselijk oververhit te zijn geweest, meet geen abnormale waarden.
De extra bedrading tussen stekker en verder weg geplaatste lambda sensor (immers nu vlak bij KAT, in laatste Y-stuk LCB) bleek inwendig verpulverd koper te bevatten.
Bovendien op website van Bosch gelezen dat diverse lambda sensoren een soort luchtkanaal via de bedrading hebben in plaats van bij andere typen aanwezige opening in lambda sensorhuls zelf. Daarom mag er geen vet, spray of kit gebruikt worden op de stekkerverbinding, dit sluit de referentie luchtopening af (er is omgevingslucht benodigd voor goede werking), en.... er mag niet gesoldeerd worden op bedrading vanwege zelfde effect. Dus, had wel gesoldeerd. Nu nieuwe bedrading met butt connectors.
Morgen weer eens testen, vanmiddag deed CO tester ´t weer eens niet , CO2 out of range
- Login of registreer om te reageren
RE: Lambda verwarmingselement
Ingediend door Smike op zo, 31-01-2016 15:50
Parallel aan oude ´lambada` topic, vermoed dat hoge CO waarde bij de MPI te wijten is aan probleem met verwarmingselement in het lambda circuit, immers met CO meting aan warme motor nog OK, maar CO neemt toe met langere periode stationair draaien, ook met verhoogd toerental (belangrijk: sensor zit in LCB Y-stuk net voor KAT, dus ver weg en koelt snel af).
Met ´t SP uitleesapparaat kan ik verwarmingselement testen en merk dat het gedurende een minuut pulserend werkt (dus relais wordt telkens bekrachtigd met 12V over element), heeft iemand zelfde ervaring, is het normaal of moet het continue 12V voeding zijn, dus zonder pulsen?
Weerstand op element is 5 ohm, is OK, had eerder ook al slechte verbinding in stekker gevonden.
Zie in bedradingsschema dat lambda relais wordt bekrachtigd door voeding uit hoofdrelais met uitgang naar ECU ((C159/20). Weet iemand of het verwarmingselement door ECU wordt uitgeschakeld zodra motor op temperatuur is, of dat er [u:20lgtyy7]altijd[/u:20lgtyy7] 12V op staat tijdens draaiende motor? Met contact aan, motor uit heb ik bijvoorbeeld geen spanning op element, lambda relais wordt niet bekrachtigd.
Even wat droger weer afwachten, dan zal ik bedrading van verwarmingselement eens direct op een 12V aansluiten, dus zonder ECU en nogmaals CO testen. Iedere ervaring/reactie ook erg welkom.