Die Lambda sensor zit er echt niet voor niets.
Laat de ECU eens uitlezen, kom je vast wel wat tegen.
Jan
- Login of registreer om te reageren
Die Lambda sensor zit er echt niet voor niets.
Laat de ECU eens uitlezen, kom je vast wel wat tegen.
Jan
Bij uitlezen zal hij minimaal aangeven dat die sensor problemen geeft.
Hier in de buurt van Den Haag zijn er weinig bedrijven meer over om hem uit te laten lezen.
Misschien weet nog iemand een adresje.
waarschijnlijk is het verwarmingsplaatje onderin de injectie unit kaduuk. Deze is redelijk belangrijk. Met uitlijzen zal iets en je lamda naar bovenkomen.... omdat deze niet aangesloten is..... en waarschijnlijk nog wel een ander dingetje. zoals deze verwarmingsplaat. Maar zoals altijd... SPI loopt door een aantal factoren... is 1 van deze kapot loopt ie wel... maar slechter.
Ik kan hem uitlezen..... maar wel helaas in Deventer.
grootste probleem is... vacuum slangetjes lek of verstopt. verstopte slangetjes dan gaat ie stationair erg beroerd van lopen. Haal ze eens los en kijk of je erdoor heen kan blazen.
je kan de stekker van je lambda sonde aflaten. Deze regelt de uitstoot van je uitlaat gassen. Als je echter voor de APK keuring zal moeten wordt die beslist afgekeurd omdat je lambda waarde niet correct is.
Ik zou even kijken of je Lambda sensor niet defect is, je kan hem doormeten moet je alleen de waardes even opzoeken.
Nu lijkt het alsof het een niet belangrijk ding is.... Dankzij de Lamda kan de computer zien of de brandstof lucht verhouding oke is en regelt die dan bij. Als je je lamda uitgeschakelt hebt zal je verbruik ook anders zijn.
Dirk, jammer dat het niet om de hoek is. De slangetjes zijn inmiddels allemaal gechecked en waar nodig vervangen. Had een gescheurde aansluiting onder/achter de gasklep. Hoopte dat alles daarmee opgelost zou zijn. Helaas niet. Verwarmingsplaatje heb ik nog niet onderzocht, gaat volgende punt worden.
Lambdasensor lijkt mij niet defect want heeft bij aansluiten wel effect. Heb ik een tijdje terug gemeten en was toen oké.
Ik heb tevens een flauw vermoeden dat de kat niet goed meer is: de kop was gescheurd maar hij reed goed, nieuwe kop erop gezet kreeg wat probleempjes door foute klepafstelling. Alles weer goed afgesteld waarna telkens blauwe rook/olie uit de uitlaat knalde bij het starten. Na zo'n 200km is dat probleem verdwenen. Motor liep ook beter. Naar de clubdag geweest in Utrecht, ca 170km gereden op de snelweg, ging lekker. Alles weer oké, dacht ik. De week erna begon de ellende met stationair lopen opnieuw.
Ik vraag me alleen af of een defecte kat zoveel invloed op de motor kan hebben.
Cat heeft niet zoveel effect dat je motor zo doet... Ik rij altijd zonder cat. Behalve met APK kan.
Wat Dirk schreef: check die verwarmingsplaat eens. Als deze niet werkt zal het mengsel in het inlaatspruitstuk niet worden voorverwarmd, waardoor een minder homogeen mengsel ontstaat en daardoor niet regelmatige verbrading. Dit is bij oude carburateur auto's geen punt, maar bij jouw geregelde injectie Mini wel. Daardoor kan de uitlaatgas samenstelling wel eens erg fluctueren en dat ziet de lambdasonde.
Have fun!
.... uitlezen is het makkelijkste. Dan heb je het snelst naar boven welk van de sensoren en relais kapot zijn.
ik weet dat er in Zuid holland ook iemand zit met een uitlees computer. check ff bij mini club zuid holland.
CE Jan schreef:
mini-maassluis ?
Als ik de naam goed heb, kan hem uitlezen.
Groet ron
Yep,
ik heb inmiddels begrepen dat Maasdam het meest in de buurt is.
Ga eens contact zoeken met het "mini-ziekenhuis" daar.
Laat het verloop hier weer weten.
update!
Lambdasonde is inmiddels weer aangesloten. Na vreselijk moeilijk starten (heb in alle cilinders een beetje spititus gespoten, toen startte hij wel) en 1 km rijden viel hij stotterend uit. Hij was toen alleen nog maar te starten na aansluiten van de sonde en meer dan 12 x proberen met het gas tot op de bodem. Telkens starte hij wel even maar viel weer meteen uit of bleef even lopen zonder vermogen (kwam niet echt op toeren). Toen hij eenmaal warm was reed hij weer prima.
Opvallend is dat hij de laatste tijd steeds niet wil starten (koud). Als hij aan een donor-accu hangt lukt het overigens wel.
Conclusie: lambdasensor doet wel degelijk iets nuttigs. Het verwarmingsplaatje krijgt steeds meer verdenking.
Hoe, wat en waar kan ik iets testen met dat plaatje? Iemand suggesties?
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Als ie al niet start op de gewone accu zou ik die ook maar eens doormeten, kan een van de vele oorzaken gaan zijn natuurlijk..
op de accu doorgaand..... hoe is je aarde? er kunnen heel vreemde dingen gebeuren als je geen goede stroom circulatie hebt.
Alle aansluitingen beginend bij je accuklemmen schoonmaken van roest. Alles blank maken. Probeer een een nieuwe extra aarde kabel te leggen naar je motorblok. resultaat zou direct merkbaar moeten zijn.
Dat warm houd plaatje weet ik niet de weerstand waarde van..... maar die dingen gaan nog wel eens kapot.
De accu is zo goed als nieuw, geeft ook geen problemen.
De aarde is laatst los geweest bij het monteren van een nieuwe hondebot. Deze heb ik alleen visueel gechecked en ziet er goed uit. De accu-aansluitingen zijn perfect schoon en zitten goed vast.
Heb net de injectie eraf (ziet er goed uit, toch maar schoongemaakt), onder de gasklep is een plaatje met allemaal vierkante nopjes te zien. Neem aan dat dat het bewuste onderdeel is.
Heb hem net trouwens gestart, deed het in 1 keer!
Ik ga nu het plaatje ontmantelen.
plaatje zit aan de onderkant vast met een clip met van die 2 gaatjes die je met een tang moet samenknijpen.
En weer een stapje verder, hoop ik.
Heb net bij het demonteren van het gasklephuis ontdekt dat de TPS niet goed gemonteerd was.
Of was het de stappenmotor? Als je gasgeeft ging die iig niet mee.
Ik hoop nu dat daar alles mee opgelost is maar kan nog niet alle problemen hiermee verklaren.
Wordt dus vast nog wel vervolgd!
update.
Nu een weekje met de juist gemonteerde stappenmotor gereden.
Lijkt allemaal goed te gaan, starten doet hij in ieder geval weer goed.
Rijden gaat grotendeels ook weer lekker.
Alleen wanneer de motor warm wordt en de thermostaat open gaat krijgt hij weer kuren.
De tempmeter zakt naar nul (normaal??) en stationair lopen gaat naar 2500 tot 3000 toeren.
De motor is dan tijden het rijden zeer moeilijk lopend te houden.
Als de tempmeter weer opgelopen is lijkt hij weer goed te lopen.
Waar ga ik verder zoeken?
mmm. ik had je laatste post niet meer gelezen. als die stappen-motor niet mee werkt gaat hij ind. stationair heel slecht lopen van zijn plaats komen en rijd alleen goed als je vol je gas intrapt. Maar dat ding gaat niet zomaar verkeerd zitten. Je moet hem echt fysiek losschroeven en verkeerd vastzetten.
maar verder.... ? geen idee.
Dirk, het is de TPS en niet de stappenmotor die verkeerd zat.
Ik neem aan dat daar hetzelfde voor geldt qua (fout)montage. Hij heeft dan waarschijnlijk al 4 jaar verkeerd gezeten. Kan zijn dat de ECU zich nu opnieuw moet instellen op een werkende TPS. (ik weet niet hoelang dat duurt)
Ik hoop dat de terugval bij open gaan van de thermostaat dan ook opgelost is. Denk het echter niet, ik vermoed dat een tempsensor niet goed werkt oid. Of zelfs de ECU niet helemaal goed meer.
We blijven voorlopig zoeken.
ja sorry. ik bedoelde het zelfde.. TPS is het zwarte blokje links aan het injectiehuis.
normaal gezien pakt de ecu dat redelijk snel op. Nu was het zo dat jij je gas intrapte maar de computer ziet niet dat je dat deed omdat hij dacht de de gasklep niet openging. Dit had als gevolg dat de steppenmotor ook niets deed als de auto stationair moest lopen de gasklep niet werd geregeld.
maar je moet alsnog naar je temp sensor kijken.... deze zit ook onder in je injectie huis... dit is een redelijk belangrijk onderdeel welke het moet doen!. ik zou zeggen dat warmplaatje en je tempsensor beide vervangen nu je toch de boel los zou hebben. Deze kosten beide niet heel veel geloof ik.
nieuwe gegevens:
heb zaterdag twee testrits gemaakt (ca 9km), beide met afslaan en weer heel slecht starten bij het bereiken van het moment dat thermostaat opent. Uiteindelijk weer aan de praat gekregen met vrijkomen van veel stank (zwavel, ei-lucht) en volgens mijn achtervolger "stukken krant" die uit de uitlaat vlogen!?
Zondag wederom twee testrits gemaakt (ca 10km), ditmaal met de kachel geopend. Geen problemen ondervonden op het bewuste moment?!
Geluk of (mini)logica?
heb je soms een verstopte uitlaat of zo? is je cat naar de knoppen? kan natuurlijk dat je hele binnen werk van je cat kapot is en die nu naar achter wil.
Dat ga je wel denken.
Maar dat is toch een soort klei/steen wat daar in zit?
Ik hoor hem trouwens niet rammelen, dat was bij de defecte cat bij mijn Jeep wel duidelijk te horen.
Die wilde toen spontaan niet starten.
De andere problemen kunnen volgens mij ook niet met de cat verband houden.
Vandaag het koelsysteem geflushed en opnieuw gevuld, wie weet is dat de oplossing.
Al eens gekeken wat er voor troep uit komt als je even flink wat toeren trapt? 5000-6000 toeren terwijl je stilstaat that is? Allicht zit er wel meer troep in..
Bij normaal starten (warm rijden) en dan stilstaand vol gas komt er niks uit de uitlaat. Wel uitlaatgas natuurlijk
Wanneer hij uitvalt tijdens het rijden start hij alleen plankgas (valt steeds onmiddellijk weer uit). Als hij dan met veel moeite weer loopt (veel gas geven) stinkt hij enorm en schijnt er van alles uitgespuugd te worden via de uitlaat. Krant- of spons-achtig.
ik denk dat echt je cat en of je uitlaat aan vervanging toezijn. Haal dat spul er maar eens onder weg. Duidelijk kapot.
Dat lijkt er inderdaad wel op.
Maar de vraag blijft: kan dit de eerdere problemen veroorzaken?
Of zijn de eerdere problemen de oorzaak van een defecte cat?
Uitlaat en cat zijn in goede staat.
Wat eruit kwam is waarschijnlijk van de demper. Lange paardenharen oid, dempmateriaal. Is nu goed.
Verwarmingsplaatje is inmiddels vervangen. Alle stekkers, aarde etc zijn gecontroleerd en schoongemaakt.
Mini wil nu vaak niet starten. Heeft dan wel vonken en benzine en draait goed rond. Soms wil het helpen als ik een bougie eruit haal, dan slaat hij wel aan. Soms ook niet. Extra aarding heeft geen effect. Wanneer ik remmenreiniger in de gasklep spuit start hij wel meteen.
Benzine tank leeg gehaald. Kwam geen viezigheid uit. Tijdens lopen van de motor komt er voldoende benzine uit de injector.
Kleppen en compressie zijn ook goed. Benzine pomp gaat lopen wanneer de sleutel gedraaid wordt.
Het enige dat ik nog verdenk is de ontsteking. Met losse bougie is er een gelige zwakke vonk, niet mooi blauw. Wat kan ik daar aan doen, bobine of ECU? Bougies zijn nieuw en afstand is goed afgesteld.
Ik kwam overigens op het gasklephuis (stappenmotor?) een losgetrild schroefje tegen, zie afb rode cirkel. Kan dit nog invloed hebben op het geheel?
Wie nog suggesties?
Update!!
Heb de afgelopen maanden regelmatig "gerommeld" aan het mini-mormel.
Injectie vervangen, nieuwe bougies, ontsteking, electronica doorgemeten/vervangen etc etc. Niks leek de eerder gemelde problemen te verhelpen. Een van de laatste keren is oa het hele vacuumsysteem voor de tweede keer vernieuwd met verbluffend resultaat. Na controle van de knietjes bleek een (nieuwe) ervan een heel klein beetje poreus te zijn. Bijna onzichtbaar met het blote oog.
Na een ruim maand en vele km's testen zijn er geen problemen meer geweest met starten, stationair en "vuur uit de uitlaat" etc. Ik wist niet dat het vacuum zo'n grote invloed op het goed lopen van de mini kon hebben.
De spi loopt na bijna 2 jaar met problemen weer als een zonnetje en is een genot om in te mogen rijden.
Zeker weten dat jij het de volgenede keer sneller vindt!
Een hele ervaring rijker....
Veel plezier met het rijden nu
RE: Lambdasensor loskoppelen / slecht starten
Ingediend door Mjoeb op di, 02-11-2010 14:22
Heb al een tijdje problemen met stationair lopen en afslaan tijdens rijden (vooral als de thermostaat open gaat).
Heb nu de lambdasensor losgetrokken, loopt nu stationair ineens veel rustiger. Wanneer ik hem weer aansluit varieert hij in toeren van 700 naar 1500 op en neer (bij koude motor). Het gaat om een SPi zo'n beetje standaard uitgevoerd.
Kan het kwaad om de sensor los te laten en zo door te rijden?
Andere opmerkingen hierover ook welkom.