Lambdasondeprobleem

RE: Lambdasondeprobleem

[dit onderwerp is opgestart in het topic remklauwen dilemma/probleem]

Ik heb laatst mijn uitlaatspruitstuk vervangen (er zit nu een LCB in) en daarbij moest de Lambdasensor losgekoppeld worden. Deze was met geen mogelijkheid los te krijgen, dus hebben we maar een nieuwe gekocht... dik 100 eu...
Het was een universele van Bosch en heb de connector overgezet. Toch loopt de mini nu op het noodprogramma... Probleem zit waarschijnlijk in de aansluitingen, maar meten is weten. We zullen zien.

Dan is t'ie nu misschien wel stuk omdat 2 draden de voeding zijn van het verwarmingselement en de andere 2 van de sensor!!!
Ik hoop het niet voor je!!
Greetz , Jeroen2


Hoe kan je zien dat hij op het noodprogramma loopt?
Ik heb zelf vorig jaar de complete uitlaat vervangen van een '92 inclusief labda-sensor en deze kwam ook gewoon door de keuring.
Volgens mij werd er toen gevraagd of ik een 4-draads of een 2-draads sensor had.

RE: Lambdasondeprobleem

Het probleem is denk ik niet dat ik de verkeerde draden op elkaar aangesloten heb, maar dat deze geen contact met elkaar maken. Ze zitten verbonden dmv zo'n waterproof zwart doosje dat meegeleverd wordt met een universele Bosch lambdasonde. De zwarte draad zit gewoon op de zwarte, de grijze op de grijze en de 2 witte (kachel) op de 2 witte.

RE: Lambdasondeprobleem

De aansluitingen waren bij mij ook geen probleem, ik heb alleen de stekker om moeten ruilen/overzetten van de oude.
Nu weet ik echter nog steeds niet hoe je merkt dat hij op het noodprogramma loopt.

Groet ron O+

RE: Lambdasondeprobleem

hoe weet je eigenlijkdat hij op het noodprogramma loopt, en wat doet je mini niet goed? wat zijn de verschijnselen

default

RE: Lambdasondeprobleem

Bas,

misschien is het mogelijk een tijdje te rijden met de Lambda sonde niet aangesloten? Als je hetzelfde gedrag hebt van de motor dan weet je relatief zeker dat het de Lambda sonde is.

Voor mijn gevoel ligt het hem in de verbindingen binnen het doosje. Als je een multimeter een een dunne naald hebt, dan zou je hem door kunnen meten door aan de connector-kant (computerkant) en de Lambda sonde kant de weerstand door je speciale waterproof ding te meten. Met de naald een heel dun gaatje prikken totdat je de draad raakt. En dan de andere pool aansluiten op je connector. Dan kijken of ie geleid.

Rob

RE: Lambdasondeprobleem

Over dit probleem heb ik op het forum van de Mini Club Zuid Holland al het een en ander geschreven.
link

Het komt er dus op neer dat de ECU geen correcties doet en de motor door een verkeerd benzine/zuurstofmengsel regelmatig stilvalt. Het probleem vindt zich alleen plaats als de koppeling is ingetrapt, het toerental dus daalt (zonder het gaspedaal te gebruiken: meestal dus bij het remmen) en de motor stationair gaat draaien.

De ECU is al losgekoppeld geweest tijdens het stationair draaien van de motor. Het aansluiten en loskoppelen leverde geen verschil op (de motor ging niet anders lopen), waardoor het vermoeden wel heel sterk wordt dat de ECU in het noodprogramma loopt.

Rob, dat laatste was ik inderdaad van plan te gaan doen. We zullen zien.

RE: Lambdasondeprobleem

oe hee ik heb het zelfde!!!! mijn mini valt ook wel eens uit als ik voor een stoplicht mijn koppeling intrap, of hij laat hem zakken en merkt dat hij te laag gaat en dan pompt hij dat ding vol met benzine en valt alsnog stil.

ook heb ik wel eens stotter de stotter.. heel irrie.. heb jij dat ook?

RE: Lambdasondeprobleem

Hier ook het zelfde probleem

RE: Lambdasondeprobleem

Gelukkig, dit probleem heb ik niet gehoord van de bestuurster, mijn vriendin. Na een jaar kan ik toch wel zeggen dat het probleem zich niet voordoet. ;) Zeker als je weet dat zij op 8 km 15 stoplichten tegenkomt (verkeersbeleid gemeente Nijmegen->groene golf? Wat is dat, als we een automobilist kunnen pesten zullen we dit zeker niet nalaten!).

Groet ron

default

RE: Lambdasondeprobleem

Is jammer dat we niet 'even' de ECU kunnen vragen wat ie mist... Misschien kan een Rover dealer dit wel? Hoeveel zou het kosten? De ECU zal toch wel een reden aan moeten geven waarom die in nood-programma gaat? Vermoeddelijk door het wegvallen van een van de sensoren.

Rob

RE: Lambdasondeprobleem

rover dealer, ben van leeuwen, en mini seven center kunnen het zeker weten, maar voor de rest weet ik het niet :)

ze sluiten een ding op je ecu aan(stekker onder dashboard bijrijder)en kunnen aflezen wat dat ding weer eens loopt te zeiken..

pff word gek van die ecu, heb liever een carb onderhand..

RE: Lambdasondeprobleem

Lemon8 schreef:
rover dealer, ben van leeuwen, en mini seven center kunnen het zeker weten, maar voor de rest weet ik het niet :)

ze sluiten een ding op je ecu aan(stekker onder dashboard bijrijder)en kunnen aflezen wat dat ding weer eens loopt te zeiken..

pff word gek van die ecu, heb liever een carb onderhand..



Het mini center in Oudenbosch kan het niet, want daar heb ik het wel eens gevraagd.
Toen mijn alarm een beetje raar deed, heb ik h`m uit laten lezen bij de Rover dealer.
Kostte toen iets van 45 Euro, maar ze konden er niet bij komen; het alarm blokkeerde alle toegang tot de ECU.... :?

default

RE: Lambdasondeprobleem

Dat is het het irritante... Rover heeft als enige bedrijf recht op de ECU uitlezers :( |:(

Als zelf-sleutelaar kom je er dus nooit zeker achter... Is gemeen...!

RE: Lambdasondeprobleem

nee BVL kan het ook, die hebben zo'n groot gek ding in hun werkplaats..

en hoezo alleen recht?? als jij zo'n apparaat kan kopen? kan je hm ook uitlezen :-) maar ik denk dat ze redelijk onbetaalbaar zijn..

default

RE: Lambdasondeprobleem

Het zal misschien wel kunnen, maar ze zullen je zwaar dwarszitten als je zo'n ding wilt kopen... Het is in princiepe niks anders dan een serieele verbinding naar je ECU, en wat software. Dus met een connector en de goeie software ben je er zo. Probeer die software maar eens te krijgen.... Die wordt dus wel goed bewaakt door Bosch/Rover. Het is zelfs moeilijk een CD-ROM te krijgen van de workshop manuals. Officieel mogen ze die niet eens leveren aan prive-personen. Snap ik ook wel, ze verdienen namelijk het meeste aan het onderhoud, en als dat wegvalt....

Rob

RE: Lambdasondeprobleem

dat is helemaal waar, maar ik ga dinsdag voor een kleine beurt en dan vraag ik gelijk of ze er naar willen kijken.. ik hoop dat ze het kunnen oplossen want ik word er gek van, ik had het trouwens ook na het wisselen van mijn spruitstuk.. (niet direct althans)

als het blijft gooi ik serieus al die injectie rommel er af en koop ik 2 mooie carbs...

RE: Lambdasondeprobleem

Vanavond hebben we de lambdasonde doorgemeten. Het verwarmingselement van de sonde gaf als waarde 3.6 ohm aan. Dit moet kloppen volgens mij. We gaan nu proberen de plus (zwarte) en min (grijze draad) door te meten. Klopt het dat de motor aan moet staan (bedrijfstemperatuur) om een waarde te verkrijgen?

RE: Lambdasondeprobleem

Lambdasensor werkt goed. Het voltage slaat uit tussen 0.4 volt en 0.6 volt, was volgens mij de normale waarde moet zijn.
De motor loopt echter zeer beroerd als je van een hoger toerental het gas loslaat (dus dan probeert de ecu stationair te lopen). Zodra dit gebeurd 'valt' het toerental door het stationair punt heen en slaat de motor af. Het voltage van de lambdasensor staat hierbij of te rijk, of te arm, maar meestal te arm, waardoor de ecu niet meer kan/wil compenseren waardoor de motor afslaat... :|
Wij denken zelf aan het gaspedaalstandmeetdingetje (tja... waardoor de ecu ziet dat er geen gas gegeven wordt). Iemand suggesties!?

RE: Lambdasondeprobleem

hey bas ik weet denk ik wat het probleem is, ik ben vandaag een garage geweest en die hebben mijn mini aan de computer gehangen en wat blijkt, omdat hij dus alleen de 2 buitenste cillinders meet gaat hij rijker lopen en die computer gaat dus raar doen en ziet dat de CO te hoog word en gaat weer naar beneden afstellen.. en dan weer omhoog en dan weer omlaag tot die het zat is, en zichzelf in het NOODPROGRAMMA zet... en daarna gaat hij dus bagger draaien..

met komt dus door het spruitstuk.. de enige manier hoe je het kan oplossen is of standaard spruit terug, of lambda zonde naar beneden plaatsen.. naar het Y stuk waar alle 4(alle 3 de uitlaat spruitstukken) de cillinder gemeten worden...

RE: Lambdasondeprobleem

Jemig, als dit verhaal waar is (wie kan dit bevestigen!?) snap ik niet dat die LCB's gewoon in de winkel liggen en als vervangend LCB verkocht worden.

Maar waarom zou de motor rijker gaan lopen omdat alleen de 2 buitenste cylinders gemeten worden? Dit zou in principe toch niet uit hoeven maken of zie ik dit verkeerd?

Ik dacht juist dat de ECU werkte door het constant naar beneden en naar boven bijstellen van de CO waarde? Door dit heel snel (20x per sec?) te doen blijft die waarde op een bepaalt niveau (0,5 volt?). Ik snap dus niet helemaal waarom de ECU zich in het noodprogramma schakelt als ie het bijstellen zat is? :?

RE: Lambdasondeprobleem

de 2 buitense cillinder lopen het armst... ik zal morgen nog even goed vragen wat nou de oorzaak is van het overschakelen naar noodprogramma...

default

RE: Lambdasondeprobleem

Verhaal klinkt als complete bullshit.... Want:

1. Je inlaatspruitstuk splitst gewoon 50/50... Als ze meer benzine/lucht nodig hebben, zuigen ze het gewoon aan...
2. De splitsing in je kop is ook 50/50 en tegen de tijd dat de lucht daar is, heeft ie zowiezo al de goeie hoeveelheid benzine...
3. De buitenste 2 cylinder kunnen niet makkelijk of moeilijker hun lucht kwijt... Cylinders 2&3 liggen niet voor niks ver uit elkaar in de ignition sequence...

In conclusie ziet je Lambda sensor op de middelste 2 cylinders hetzelfde als op de buitenste 2 cylinders.. Zo is de theorie tenminste.... Misschien is de praktijk anders, maar hij zal niet veel anders zijn... Toch?

Rob

RE: Lambdasondeprobleem

Lemon8 schreef:
ik zal morgen nog even goed vragen wat nou de oorzaak is van het overschakelen naar noodprogramma...


Is dat nog gelukt!? Ben benieuwd.

Vanmorgen heb ik weer stil gestaan. De symtomen waren hetzelfde als mijn dagelijkse probleem, maar ik bleek zonder peut te staan. Ik stond 50 meter van de pomp (was al onderweg om te gaan tanken). Aangezien de auto hetzelfde gedrag vertoonde vermoed ik dat het met de benzinetoevoer te maken heeft. Op een of andere manier gebeurd dit niet regelmatig waardoor ie soms veel te arm of veel te rijk staat. Denk ik dus... :|

RE: Lambdasondeprobleem

ik ben het spoor ook bijster :) de rover dealer komt er ook niet uit waar ik mijn beurt heb gehad.. na ja het zal wel :)

RE: Lambdasondeprobleem

Ben nog niet van mijn probleem af. Wat jij (Lemon8) eerst zei over het armer lopen van de buitenste cilinders kan toch kloppen. Het heeft mijnsinziens alleen weinig te maken met het noodprogramma.
De verbranding in elke cilinder is niet gelijk aan elkaar, dit kan komen door het inlaatspruitstuk dat door een bepaalde flow het mengsel niet gelijk verdeeld over de cilinderkamers. Als cilinders 1 en 4 bijvoorbeeld te arm lopen, zal de ECU het mengsel bijstellen waardoor deze iets rijker zal worden. Als cilinder 2 en 3 al te rijk liepen zal de hele motor dus te rijk lopen waardoor deze af kan slaan. Oplossing is dus idd het terugzetten van het standaard uitlaatspruitstuk of de Lambdasensor verder naar onderen plaatsen zodat deze de uitlaatgassen uit alle 4 de cilinders meet.

Dit is (voor zover ik het heb begrepen) de oorzaak van het probleem. Nu nog oplossen dus... :|

RE: Lambdasondeprobleem

ja dat dacht ik ook dus, maar heb je je bougie kabels al vervangen?? dat kan ook nog helpen..

en uuhm ja anders snap ik ook niet helemaal waarom zulke spruitstukken gemaakt worden...

RE: Lambdasondeprobleem

Euh nee, nog niet vervangen. Volgens mij zijn ze nog goed. Maar wat voor doel heeft het vervangen? De verbranding in de cilinders is prima geloof ik... (Dus ze krijgen een vonk, waaruit ik concludeer dat de bougiekabels dus nog goed zijn.)

RE: Lambdasondeprobleem

campr schreef:
Het zal misschien wel kunnen, maar ze zullen je zwaar dwarszitten als je zo'n ding wilt kopen...Probeer die software maar eens te krijgen.... Die wordt dus wel goed bewaakt door Bosch/Rover.

Rob



Lemon8":15ni4sqv]
en hoezo alleen recht?? als jij zo'n apparaat kan kopen? kan je hm ook uitlezen :-) maar ik denk dat ze redelijk onbetaalbaar zijn..[/quote:15ni4sqv]

Volgens mij bestaat er geen alleen recht op de software voor rover,althans volgens mij niet meer.
Volgens mij was het iets met Europese regelgeving die heeft besloten dat autofabrikanten dergelijke gegevens/software ook voor andere bedrijven (niet Rover) moeten vrijgeven. Omdat er anders geen eerlijke concurrentie mogelijk is, aangezien universeel bedrijven dan noot in staat zouden zijn volledig onderhoud aan een auto te kunnen leveren. Ik weet niet of ze dit ook aan privé personen moeten leveren. Maar voor de meeste universeel bedrijven is zo’n installatie en software pakket veel te duur.

RE: Lambdasondeprobleem

het kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dit is mss het proberen waard.
paar maand geleden heb ik op mijn mpi de throttle body vervangen door een 52mm van burlen fuel system.
door deze aanpassing moest, indien de motor niet mooi zou lopen, de ecu ge-reset worden.
eigenlijk simpel, contact opzetten, vijf maal na mekaar het gaspedaal volledig intrappen, contact afzetten, vijftien seconden wachten en starten maar.
bij mij werkte het, hopelijk bij jullie ook.

RE: Lambdasondeprobleem

Mag ik vragen wat je voor die throttle body hebt betaald?
Ik heb de site van burlen gevonden, maar geen SPI of MPI onderdelen.

Maar even terug naar het lambdaprobleem; Zit het spruitstuk wel gasdicht aangesloten op het motorblok?
Misschien dat hij valse lucht binnenkrijgt via de pakking, of misschien is er een lasnaad niet goed gelast op het spruitstuk.

RE: Lambdasondeprobleem

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=32807

had hem bij minispares gekocht omdat ik toen nog andere dingen nodig had, maar de pris was dezelfde als ik mij niet vergis. :)

default

RE: Lambdasondeprobleem

Hoi Bas

Iets wat ik bij ons in de zaak wel eens mee maak is dat de vacuum aansluitingen van de computer en het inlaatspruitstuk lekken wat ook het zelfde probleem kan geven.
Ik kan het mij goed voorstellen dat het zoiets is omdat je het een en ander los heb gehad met het vervangen van het spruitstuk.
Groetjes Ton Burgel

RE: Lambdasondeprobleem

.calibre schreef:
...ecu ge-reset worden.
eigenlijk simpel, contact opzetten, vijf maal na mekaar het gaspedaal volledig intrappen, contact afzetten, vijftien seconden wachten en starten maar...



De ECU is al een aantal malen gereset. De methode van 5x het gaspedaal intrappen kende ik nog niet. Wel die van 10x op de rem trappen of 24u de accupool loskoppelen. [size=75:22zigmuw](Die nieuwe throttlebody is trouwens wel gaaf. Merk je het nou aan je prestaties dat het vlindertje voor 100% opengaat i.p.v. de 75% van de originele throttlebody?)[/size:22zigmuw]

Coolneweurope":22zigmuw]...vacuum aansluitingen van de computer en het inlaatspruitstuk lekken wat ook het zelfde probleem kan geven. ...[/quote:22zigmuw]

Daar zal ik ook eens naar kijken. Heb ik iig mooi de tijd voor, want vanwege een klein ongelukje (blikschade...) staat ie nu in Mini Martin zijn garage geparkeerd om opgelapt te worden. :|

RE: Lambdasondeprobleem

haha bij mij was mijn probleemje weg, maar sinds kort is het weer terug, word er een beetje moe en moedeloos van, zullen we maar weer verder zoeken mensen? ik denk gewoon dat het dat domme spruitstuk is..

kunnen we niet het standaard spruit flowen?? :)

RE: Lambdasondeprobleem

Bas schreef ;

De ECU is al een aantal malen gereset. De methode van 5x het gaspedaal intrappen kende ik nog niet. Wel die van 10x op de rem trappen of 24u de accupool loskoppelen. (Die nieuwe throttlebody is trouwens wel gaaf. Merk je het nou aan je prestaties dat het vlindertje voor 100% opengaat i.p.v. de 75% van de originele throttlebody?)

Bel maar 's met Rover ,,,,, ff 10 minuten de stekkers eraf en voila gereset , starten (dan loopt hij ff rot) , rijden en na 10-15 minuten rijden gaat alles weer als de brandweer!!!

Dat van de gasklep is al heel lang bekend (1992) , check mijn topic : wood and Picket throttle-bodies maar 's , en op m'n home-site foto's zat.
Kwestie van ff de aanslag wat aanpassen!!!!

Wat je nog niet hebt is een Siacam ipv je PTC-plaat dit geeft je meer vermogen bij mid en hoge toeren!!!
Zie topic , Siacam.
Ik heb nu alweer 5 modellen getest (in 1 jaar) en nu zijn ze te koop via Miniparts (Den Dungen).

Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambdasondeprobleem

@Jeroen2:
Het resetten lijkt mij niet het probleem, dat lukt wel. Voor het eigenlijke probleem moet je anders even het topic doorlezen. Ik begreep dat je aardig wat van Spi's (en Mpi's?) afweet, dus misschien herken je het probleem en ken je de oplossing?

@lemon8:
Helaas, mijn standaard spruitstuk is niet meer... :|

RE: Lambdasondeprobleem

nee bij mij ook niet meer :) dus lekker klote..

RE: Lambdasondeprobleem

2 Gewoon Bas :
Meet je gasklepsensor maar s ff door.
De buitentakken is 5k (gewoon een potmeter) , als je nu 1 buitentak pakt en de loper zal je zien dat deze af en toe geen goed contact maakt.
Maakt hij geen contact dan word meteen de brandstofkraan dicht gedraait (bij wijze van spreken) , kortom je ECU stuurt je ejector dicht!!
Slecht contact zit vaak bij volgas EN nog vaker bij STATIONAIR!!
Oh ..... het kan zijn dat hij goed doormeet ..... dus hij is goed denk je ..... start maar eens en rommel nu maar eens aan het asje (moeilijk bij te komen overigens) ..... en ...... de motor stopt.
Is t'ie toch stuk!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambdasondeprobleem

hey jeroen, welke van de zoveel stekkertjes is je gasklepsensor??

hebbie ff een plaatje voor verduidelijking :) voor een mpi.. O:)

RE: Lambdasondeprobleem

Koop 'n werkplaatsboek van rover (rcl0193dut) , daar staat alles in!!!
Maar ...... sloop je filterhuis eraf (STD) of je K&N dan zie je meteen aan de rechterkant auto een sensor die met 2 bouten (kruiskop) vast zit aan je spruitstuk (waarschijnlijk staat er JZX op en hangt er een staalplaatje aan 1 van de bouten).
Als je je gaskabel (gasklep) beweegt zie je ook deze sensor verdraaien (moeilijk te zien , voelen gaat beter).
Dat is 'm ....
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lambdasondeprobleem

jeroen2 schreef:
2 Gewoon Bas :
Meet je gasklepsensor maar s ff door.
De buitentakken is 5k (gewoon een potmeter) , als je nu 1 buitentak pakt en de loper zal je zien dat deze af en toe geen goed contact maakt.



@ Jeroen 2:
Klopt idd, de buitenste takken geeft hij 5.17 k op.
Als ik de +(onderste tak) en de middelste neem geeft de meter bij geen gas 4.57 k aan en zodra je gas gaat geven tot uiteindelijk volgas een aflopende waarde naar 0.85 k.
Echter geen wegvallende waarde naar -nul- of iets dergelijks. Ook bij axiale beweging van de gasklep geen rare waarden af te lezen.
M.a.w. we hebben zo'n vermoeden dat die dus toch goed zou kunnen zijn...

Als je de 2 kruiskopjes losdraait, kan je de lopercontactjes dan schoonmaken of springt er van alles om je oren?

RE: Lambdasondeprobleem

Lemon8 schreef:
hey jeroen, welke van de zoveel stekkertjes is je gasklepsensor??

hebbie ff een plaatje voor verduidelijking :) voor een mpi.. O:)



Heb je nog steeds de zelfde problemen of zijn ze ondertussen opgelost?