Waarschijnlijk heb je in plaats van een permanente voeding een geschakelde voeding.
Eventueel zit er een relais ingebouwd om je schakelaar te ontzien.
- Login of registreer om te reageren
Waarschijnlijk heb je in plaats van een permanente voeding een geschakelde voeding.
Eventueel zit er een relais ingebouwd om je schakelaar te ontzien.
Ingediend door metrodriver op ma, 10-12-2007 20:05
remcee schreef:
gaan mijn lampen vanzelf uit wanneer ik het contact af zet en weer aan als ik het contact erop zet.
## lijkt me een zinvolle modificatie, zo laten zou ik zeggen.
(of leg je graag startkabelcontact met een leuk buufje?)
Geen verkeerd idee, echter ik zou eerder voor de piep kiezen(motor uit, deur open, piiiieeeep)
ga denk ik eens ff wat schematjes maken als ik tijd heb.
Bedankt voor het idee!!!
Ik heb ook een lichtverklikker, erg handig.
Werkt alleen op de bestuurdersdeur, net als de instap-verlichting
beetje offtopic mensen ( Maar idd wel handig )
Probleem lijkt mij simpel, inplaats van een constante plus, heb je een geschakelde plus, dus zit er een draadje niet goed. Ik zou beginnen met meten,
Meten is weten
Duurt even maar dan weet je waarschijnlijk waar je probleempje zit.
En zo kwam ik er eigenlijk achter dat mijn lampen uitgaan. Ik wilde ook zo'n zoemer plaatsen (leek me wel geinig om te doen)... maar toen besefte ik dus dat 'ie zelf al uitschakelt.
Betekend dit dat de verlichting op een niet-constante voeding zit? Of zou er een relais tussen zitten?
Linksachter in mijn motorruimte (Bij de ruitenwissermotor) zit wel een (geel) relais die ik nog niet thuis kan brengen. Zou deze ermee te maken hebben?
En weet iemand waar de bekabeling langsloopt voor de achterlichten? Loopt dat via de zekeringenkast?
Voor de zekerheid: Het gaat dus om een 1000cc caburateur uit 1991.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties!
Leuke optie
Zou wel liever opteren voor een zoemer, uitschakelen van grootlicht en alleen branden van stadslichten bij uitschakelen van contact :)" title="Evil" />
Tjah, ik moet mijn dimlicht ook nog steeds achter het contact, en via een relais schakelen. Mooi klusje als m'n dashboard er weer eens uitligt.
remcee schreef:
Betekend dit dat de verlichting op een niet-constante voeding zit? Of zou er een relais tussen zitten?
Misschien wel beiden.
Als je een lichte tik hoort met het inschakelen van je verlichting, heb je een relais. Hoor je niets (logisch ), zit er geen relais.
Remcee":22253j3o]Linksachter in mijn motorruimte (Bij de ruitenwissermotor) zit wel een (geel) relais die ik nog niet thuis kan brengen. Zou deze ermee te maken hebben?[/quote:22253j3o]
Zou zo maar kunnen. Heb je alle schakelaars al getest om te kijken of je het betreffende relais hoort, danwel voelt tikken? Vergeet de claxon en de radio niet met testen!
Remcee":22253j3o]En weet iemand waar de bekabeling langsloopt voor de achterlichten?[/quote:22253j3o]
Als het goed is via de linker zijde (bestuurderskant) van het dak.
Het is allemaal net speelgoed denk ik dan, kwestie van net zo lang proberen tot het lukt.
The story continued:
Ik ben eens gaan uitzoeken hoe eea nu geschakeld zit maar ik kom er niet meer uit.
Alles lijkt toch origineel geschakeld te zijn. Ik kom alleen één rariteit tegen en dat is dat het lichtsignaal via de fusebox gaat. Maar.... Niet via een zekering. De spanning gaat op punt 5 op de fusebox pootje 1 erin en op punt 5 pootje 2 er weer uit.
In het plaatje zie je hoe het zit...
http://members.chello.nl/c.funcke4/fusebox.JPG
Ook achter de switch en in de stuurkolom lijkt alles origineel te zitten. Uit de schakelaar komen 3 draden. Blauw, rood en bruin en deze gaan in tesamen het motorruim weer in. En daar raak ik de draad kwijt. Letterlijk en figuurlijk. Vanaf daar kan ik niet meer achterhalen waar ze heen gaan.
De auto is origineel Duits, zou het kunnen zijn dat dit daar standaard zo geschakeld zit?
Het gekke is dat het wel op een bruine draad zit, wat toch een constante voeding zou moeten zijn?
Iemand nog suggesties waar ik zou kunnen zoeken?
[size=75:2hwnrirk][Img tags verwijdert. Foto te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:2hwnrirk]
Zit er nog even over na te denken en eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar de snelste manier op de verlichting op continue spanning te zetten.
Zou ik dit kunnen doen door de bruine kabel aan bovenstaand kroonsteentje los te halen en de verlichting op een de bruine draad (pootje 3)daarnaast te zetten?
Waarom wil je het persee op deze manier hebben? Mijn oude mini had ook geen licht als het contact uit was, dit was eerder makkelijk dan omhandig.
WOAAAAAH kroonsteentjes!!!
Die zooi wil ik niet meer in mijn mini, wat een ellende man...stukje solderen en wat krimpkous doet wonderen
Ik moet idd ook zeggen dat het me juist makkelijk lijkt als je het contact eraf gooit, dat dan ook je licht uitgaat...scheelt je ook weer een lichtschakelaartje vervangen na een paar jaar
Nou ja, iig succes met zoeken!
Ik dénk dat ik de fout gevonden heb. Ik keek in eerste instantie in het 'wiring diagram 18 - 1988-on carburettor model's'. Mijn Mayfair is namelijk uit 1991. Maar wat blijkt: Deze lijkt niet te kloppen. Maar kijk ik volgens een pagina terug in Haynes dan staat daar 'wiring diagram 17 - 1984-on carburettor model's', en deze klopt wel ! Tennminste, op één draadje na. Het pootje 5 waar ik het over had hoort niet op pootje 5 te zitten, maar op pootje 3 volgens het diagram en de bijbehorende kabelkleuren.
Dus dat ga ik straks maar eens proberen en ik denk dat het probleem dan opgelost is.
Er zijn hier mensen die juist de verlichting via het contact geschakeld hebben. Jij hebt het, en wilt het juist terug bouwen naar permanente voeding.
Ik probeer het maar niet te snappen.
Tja, ik weet dat ik een beetje omgekeerd bezig ben. Maar ik wil vooral het 'waarom' weten. Als ik weet hoe het origineel hoort te zitten kan ik altijd nog besluiten hoe ik het wil hebben. Maar wil gewoon graag weten hoe het komt dat de lampen uitgaan, zodat ik ook het electrisch circuit van de auto een beetje onder de knie krijg.
En het is inmiddels gelukt ! Ik heb het kroonsteentje eraf gehaald en de bruine draad op p3 gezet. Alles werkt weer naar behoren. Zoemertje (lichtverklikker) geplaatst en nu maar kijken of het zo bevalt.
Voor diegene die dus de verlichting uit willen zodra ze het contact afzetten; verplaats de bruine verlichtingsdraad van p3 naar p5.
Bedankt voor alle reacties iig!
Goed, ik ben even bij de auto geweest, en heb die stekker van plaats gewisselt gehad.
Enige nadeel, waarvan ik wel een vermoeden had, maar het toch wilde testen:
Die bruine draad schakelt de complete verlichting. Dus zonder contact brandt er ook geen stadslicht. En dat kan vervelend zijn als je met pech aan de kant van de weg staat. Want dat zou betekenen dat je nooit de auto kan achterlaten om hulp te gaan halen, zonder de sleutels in het contact te laten zitten [size=75:3b8sq0v2](ik mag graag de alarmlichten inschakelen, en stadslicht. Zo ben je toch het beste zichtbaar)[/size:3b8sq0v2].
Ik persoonlijk laat die bruine draad dus lekker op de permanente voeding, en plaats wel een relais. Zo kan ik tenminste alleen mijn dimlicht via het contact schakelen.
Hoe heeft de topic starter zijn verlichting uiteindelijk geschakeld?
Berry M schreef:
Enige nadeel, waarvan ik wel een vermoeden had, maar het toch wilde testen:
Die bruine draad schakelt de complete verlichting. Dus zonder contact brandt er ook geen stadslicht. En dat kan vervelend zijn als je met pech aan de kant van de weg staat.
Als je met pech staat kun je eventueel ook het stekkertje ter plaatste overprikken. Zoalng je het weet is het niet zo een groot probleem lijkt mij.
RE: Lampen gaan uit bij uitzetten contact
Ingediend door remcee op ma, 10-12-2007 18:48
Zoals het topic al doet vermoeden gaan mijn lampen vanzelf uit wanneer ik het contact af zet en weer aan als ik het contact erop zet.
Volgens mij is dit niet standaard, aangezien ik verschillende topics over lege accu's heb gelezen.
Klopt dit? En waar zou dit veranderd kunnen zijn? Achter de schakelaar?
Alvast bedankt.