lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

default

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

ik heb een mini gekocht die al een 2 jaar heeft stilgestaan buiten
nu heb ik een paar vraagjes
hoe begin ik eraan
ik weet al dat de motor niet vast zit want heb de startmotor al eens aangesloten en de motor draait
en wat nu...
(nieuwe bougies zitten er al in)

nog een vraagje
het stekertje aan het stuurwiel waar ook het contactslot enz aan vasthangt heeft de vorige eigenaar verwijdert omdat hij dat zelf nodig had
kan ik nu draadjes kortsluiten om deze te starten en zo ja welke zijn dat??? (kleuren graag van de draadjes als iemand die moest weten zouden gemakkelijk zijn)
dus zal het nog even duidelijk vertellen

welke draden moet ik kortsluiten om de mini te kunnen starten die normaal naar het contactslot lopen

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Ik zou eerst de bougies eruit draaien en wat motorolie op de zuigers gieten, heel klein beetje natuurlijk.
Dan, met de bougies er nog uit, de motor op de startmotor een tijdje (ongeveer 10 sec)laten draaien. Dit een paar keer herhalen. Dan bougies er weer in en als de accu nog vol genoeg is starten maar. De motor zal wel wat roken in het begin maar dat gaat vanzelf weer weg. suc6 8)

default

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

goed dan gaan we morgen eens nieuwe bougietjes halen

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

en de elektriek is als volgt:

bruin is de kabel vanaf de accu.
lichtgroen-wit is de 1e stand van het slot (verwarming en ruitewissers)
wit is de kabel waar ook de ontsteking opzit.(2e stand)
wit-rood is de kabel voor de startmotor (relais)(3e stand)

om je auto te starten verbind je bruin met lichtgroen-wit en wit. de bruine houd je tegen deze geknoopte contacten.

Voorzichtig, het wil wel eens vonken...

O:) nog nooit eerder gedaan meneer agent O:)

officieel als je start gaat de spanning van je verwarming af, maar als de motor loopt zou ik niet graag deze kabel erbij moeten knopen. tenzij je de ruitewissers en verwarming niet nodig hebt dan laat je hem los. en verbind je bruin met wit en rood-wit.

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

in ander topic vroeg wheels :Hoi!!

Na bijna 3 jaar stil te hebben gestaan wil ik nu graag m'n mini weer starten!!! Hij is nu helemaal klaar opgebouwd en al

de motor is er nooit uit geweest maar hij wil nu niet meer aan slaan zelfs niet met nieuwe accu!!
hij tikt alleen

Heb de auto toen de tijd weg gezet en toen deed hij 't nog!!!

Wie weet hoe ik dit kan oplossen en waar ik allemaal na moet kijken het is een mini 1000 uit 1990



het tikken bij het starten duidt op te weing stroom bij je startmotor. Dit wil niet zeggen dat je accu kapot is, is wel een veel voorkomende oorzaak, maar het kan ook een weerstand in de bekabeling zijn. Kijk je bekabeling eens na op oxidatie en draai je motor eerst eens met de hand rond (of in z'n versnelling zetten en duwen) en probeer dan nog eens te starten

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Wat je ook doet zorg eerst voor oliedruk. Zonder oliedruk loopt je blok vast. Ik kan het weten want I found out the hard way.

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

en hoe ga je oliedruk krijgen zonder te starten??
starten doe je toch altijd zonder oliedruk?

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Ik denk dat bedoeld wordt de motor eerst een tijdje rond te draaien op de startmotor zonder onsteking.

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Als ik jou was, zou ik ook de olie eerst vervangen voor een dunnere soort.
Dat geeft een snellere smering en minder kans op problemen.
Misschien kun je ook eerst de kleppendeksel verwijderen (kun je gelijk de kleppen stellen) en heel de kleppentrein even sprayen met wat olie.
Klinkt allemaal heel overdreven, maar beter wat extra werk dan een blok dat na een keer starten overlijdt.

Oja, en vergeet je koelvloeistof niet!
Zou natuurlijk balen zijn als je motor goed is maar de koeling werkt niet.....

default

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

[size=75:1zjanpyr][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1zjanpyr]
Ik heb een minivan 1000 uit 1976 gekocht die al 20 jaar stil staat. Het blok ziet er redelijk roestig uit. Ik heb al de topic gelezen over de mini die 2 jaar stil stond.

Maar bij mijn moter zie je een klein beetje roest aanslag op de cilinder wand als je door de bougie gaten kijkt. En de vorige eigenaar die m doorverkocht had de bougies eruit gehaald en wd40 erin maar ik denk dat er ook roest schilfers van het blok in de cilinders zijn gekomen.

Wat is wijsheid? stappen volgen van vorige toppic en proberen te starten? Of beschadig ik dan de cilinderwanden dusdanig dat het geen zin heeft. Dus alles uitelkaar en reviseren of kan ik beter naar een ander blok gaan zoeken??

Koppeling zit ook muurvast hier werd ook naar verwezen bij vorige topic maar de doorlink werkte niet meer

default

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Mig127 schreef:

Maar bij mijn moter zie je een klein beetje roest aanslag op de cilinder wand als je door de bougie gaten kijkt.



## ik zou de kop eraf halen, dan kun je de cylinders pas echt bekijken.
als het maar een zuchtje roest is zou de zaak met honen mogelijk te redden zijn.
het veiligste is de hele boel uit elkaar te nemen.

Wat is wijsheid? stappen volgen van vorige toppic en proberen te starten?


## zou ik even niet doen...
spuit er maar vast *flink* wat wd40 of iets beters in..
dat helpt bij de demontage.
de zuigerveren zijn misschien ook vastgeroest.

Koppeling zit ook muurvast hier werd ook naar verwezen bij vorige topic maar de doorlink werkte niet meer


## da's een nadeel van het verwijzen/verwezen worden naar oude topics (ook al vaak gemerkt dat plaatjes weg zijn e.d.)

default

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Zo,n blok honen kan je dat zelf of moet je dat laten doen? Het honen dat ik ken uit produtie is erg fijn werk en moet op een freesbank gebeuren. En is het misschien goedkoper om met een lopend blok te beginnen? Aangezien de koppeling ook muurvast zit of zou dat iets makkelijks kunnen zijn? Koppeling hulpcilinder is volgens mij verrot aangezien het rubber 1 cm van de sluiting zit. wanneer zou jij reviseren en wanneer een nieuw blok?

Een ander blok weet jij hoe duur zoiets ongeveer is? (Iets tweedehands)En ik heb gelezen dat 1000 blokjes erg sterk zijn. Natuurlijk is het ook leuk om een groter blok erin te leggen maar dan moet je toch wel best wat meer geld neerleggen heb ik het idee

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Als ie 20 jaar heeft stilgestaan zou ik hem ook maar eens eerst uit elkaar halen .. in het gunstigste geval kost het je dan alleen de moeite en een set pakkingen :)" title="Evil" />

Een ander blok kan net zo veel (of weinig) ellende bevatten, maar 1000 (of 850 of 1100) blokjes worden nog wel eens tegen een symbolisch bedrag van de hand gedaan. Een blok wat bewezen goed of gereviseerd is kost inderdaad meer. Als je je eigen blok reviseert weet je ook wat je hebt.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Begin inderdaad maar eerst eens met uitelkaar halen en trek de kop eraf. Ik heb zelf een Estate die 8 jaar heeft stilgestaan en dus gewoon gestart.... :x

Ik had toen overigens al besloten dat het blok toch vervangen zou worden en ik moet zeggen dat er hele vervelende schrapende geluiden uit het blok kwamen :|

Een tweedehands 1000tje hoeft inderdaad niet veel te kosten en is soms nog draaiend te horen ook. Het kan een goedkope oplossing zijn, maar om zoiets erin te hangen na een grote restauratie.......

Dennis

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Mig127,

Ik heb je topic aan het topic gehangen wat je (denk ik) bedoelde. Aanvullende vragen kun je gewoon in een bestaand topic stellen dan blijft de informatie beter bijelkaar.

wat betreft de koppeling heb je misschien hier wat aan:
link

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Ik heb ook zo een Mini staan die al een jaar of 7à8 stilstaat.
Het is een Innocenti Minimatic.
Zijn er bij een automaat nog bepaalde dingen waar op gelet moet worden?

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Kan iemand mij vertellen wat hoe de procedure is na 1 jaar stilstand?

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Er is al genoeg over geschreven, lees dit topic even door..

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Vanavond mijn Mini gestart die als gevolg van een restauratie vanaf 2007 stil heeft gestaan...Eerst de bougies eruit en een paar seconden rondtornen op de startmotor. Daarna bougies terug gezet en starten maar. Ik stond echt verbaasd dat hij gelijk begon te lopen. En nog mooi ook!! Genieten!!!!! :D
Het enige wat nog niet werkt zijn de knipperlichten, verder werkt alles. Ach, soms zit het mee in het leven....

RE: lang stilgestaan en nu terug starten maar hoe begin ik???

Zelf vandaag voor het eerst weer gereden nadat ik 'Brutus' afgelopen oktober ofzo in de winterstalling reed.
Even rondgetornd zonder geschakelde ontsteking (plus-stekker van bobine afgetrokken) om oliedruk te krijgen en de benzine weer in de carb te krijgen).
Stekkertje erop, choke en starten...
Altijd weer een machtig gevoel, sniet?!