lasapparaat / lascursus

default

RE: lasapparaat / lascursus

Ik heb mij ingeschreven voor de lascursus bij Rustbuster.nl
Ik heb er veel zin in, maar dan
dan moet ik gaan lassen en eerst eens een goed lasapparaat kopen
Dit moet een mig/mag c02 apparaat worden kan iemand mij hierin advies geven,

wat zou ik moeten kopen en waar kan ik dat voor een redelijk prijs krijgen

ik moet voornamelijk lassen aan mijn twee mini's en een oude amazone.

groet remko O:)

RE: lasapparaat / lascursus

hoi Remko

Ik raad je die cusus bij rustbuster niet aan. Deze vent doet voor zijn hobby wat las werk maar verder heeft ie er niet zoveel verstand van. Een collega van me is daar ook geweest en hij vond het het geld totaal niet waard. Hij zegt dat je daar alleen maar wat plaatjes aan elkaar moet lassen en dat het dat is. Vervolgens is hij op zoek gegaan naar een ander die wel goede las cursussen geeft. Die heeft hij gevonde alleen weet ik de site niet meer uit m'n hoofd. Ik zal morgen ff de site posten

Groeten Dennis

RE: lasapparaat / lascursus

Ik weet de site weer t schoot me net te binnen.

www.mobylas.nl

De cursus is misschien ook wat duurder, maar dan kun je ook lassen. Zij spitsen zich ook toe op plaatwerk en andere onderdelen van auto's.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groeten Dennis

RE: lasapparaat / lascursus

Ik kan je de cursus bij Rustbuster zeker [i:3bvv15p1]wel[/i:3bvv15p1] aanraden. Ik heb hem zelf gedaan en vond het erg leerzaam. Je moet er alleen niet naartoe gaan met te hoog gespannen verwachtingen. Na een enkel dagdeel ben je natuurlijk geen volleerd lasser, maar het is een leuke introductie (hij noemt het zelf ook niet cursus, maar workshop, en dat is een betere term). Zelf wist ik weinig tot niets van lassen. Nu heb ik een beetje een idee waar het over gaat. Weet je al wat meer van lassen (je hebt het bijvoorbeeld eens zien doen en/of je hebt al wat uitleg gekregen), dan is het waarschijnlijk minder nuttig. Het is echt een introductie.

Je leert er proplassen, wat op zich een nuttige techniek is. Je leert er genoeg van om naderhand zelf ermee te gaan oefenen. Dat je er "twee plaatjes aan elkaar moet lassen" doet het in elk geval erg tekort. Dat doe je inderdaad ook. Daarvóór heb je echter uitleg gehad over diverse lastechnieken (zowel met het MIG/MAG-apparaat als bijvoorbeeld puntlassen), hoe je het apparaat bedient, etc. Een hobbyist die er niet zoveel vanaf weet? Mij kon hij genoeg vertellen, in die paar uur. Misschien wist hij niet meer dan dat hij nu verteld heeft, maar wist hij dat wel, dan had hij dat toch niet kunnen vertellen, dus veel verschil maakt het niet ;)

Ik geloof onmiddelijk dat je meer hebt aan die cursus van mobylas, maar daar betaal je dan ook vijf keer zoveel voor (voor vier keer zoveel tijd...). De workshop bij Rustbuster is gewoon een gezellige dag waar je ook nog wat opsteekt. Goed (prop)lassen kun je naderhand niet als je dat niet al kon, maar ik vraag me af of ik daar niet gewoon zelf uit zou komen (met vallen en opstaan) en dat geld voor die drie extra dagdelen die mobylas vraagt lekker in mijn zak kan houden. Ik zou zeggen: gewoon lekker doen, het is hartstikke leuk.

Wat betreft het aanschaffen van een las-apparaat: wacht lekker even tot die cursus. Hij verteld je ook een beetje waar je op moet letten. In elk geval geldt ook hier, zoals zo vaak: goedkoop is duurkoop.

RE: lasapparaat / lascursus

Ook ik heb die cursus bij rustbuster gedaan (samen met oa Eelke). Was een behoorlijke uitleg om mee te beginnen. Zoals Eelke ook al zegt het is meer een kennismaking dan een echte cursus. Toch denk ik dat ik na de cursus en een weekendje oefenen best wat aan de onderkant van mijn auto durf te lassen. D'r zal wel flink wat overtollig materiaal weggeslepen moeten worden maar toch. Je leert natuurlijk niet meteen om bijvoorbeeld een nieuw hoekje in je dak te lassen. Dat zal je op een cursus toch niet zo snel leren, je moet het vooral door ervaring leren ben ik bang.

Die cursus van Mobylas bied iets meer lijkt het, maar de beginnerscursus zal toch wel erg veel op die van rustbuster lijken. De gevorderden cursus ziet er erg leuk uit, vooral omdat je je eigen materiaal mag meenemen zo te zien. Zeker iets waar ik de toekomst wel interresse voor heb..

Beide ondernemingen hebben mijn sympathie, het zijn zo te zien alle twee erg creatieve ondernemers die proberen om met iets wat ze zelf leuk vinden geld te verdienen.

De keuze voor welke cursus blijft moeilijk. Ervaring zal de beste cursus zijn denk ik. Gewoon proberen op het opeltje van de buurman da's toch niet erg die ziet er zowieso niet uit...

Cheers,
Henk

default

RE: lasapparaat / lascursus

Dennis_P schreef:
Ik raad je die cusus bij rustbuster niet aan. Deze vent doet voor zijn hobby wat las werk maar verder heeft ie er niet zoveel verstand van. Een collega van me is daar ook geweest en hij vond het het geld totaal niet waard.



Ook ik heb van diverse kanten gehoord dat het als het ware een instapcursus is. (workshop of hoe dan ook)
Je krijgt een duidelijk beeld over wat lassen inhoud en een beetje materiaalkennis, wat opzich ook niet verkeerd is.
En logisch dat je oefent met het aan elkaar lassen van plaatsjes, want meer heb je in principe niet nodig.
Je kan wel ingewikkelde lastechnieken uitproberen, maar dan heb je meer nodig dan een basiscursus. Denk maar aan de trek en druk-krachten die er ontstaan bij het lassen.

Iemand met enige las-ervaring zou ik afraden deze cursus te volgen, maar voor een leek is het een ideale workshop.

Ik wil geen verwijten maken, maar oordeel niet zo snel als je er zelf geen ervaring mee hebt.

grtzz Martin

RE: lasapparaat / lascursus

Ik kan me volledig aansluiten bij een aantal reacties hierboven die menen dan ervaring het belangrijkste is, en dat je daardoor pas echt leert lassen.

Ikzelf heb de theorie opgedaan door te lezen. Daarna door het heel veel te doen. Dan leer je het vanzelf. Daarnaast is het lassen aan de mini niet het moeilijkste. Het is voornamelijk puntlassen. De puntjes zelf lassen is niet zo moeilijk (dat zal iedereen ervaren die losse plaatjes gaat puntlassen). Wat moeilijk is en waar het meeste tijd in gaat zitten blijft het voorwerk. Het passend maken van de te lassen delen is heel belangrijk, en de (elektrische) connectie van de verschillende delen (schoonmaken/slijpen). Heb dit perfect voor elkaar: dan is het vastlassen daarna "makkelijk". Heb je 1 van deze 2 zaken of beide niet goed voor elkaar: maak je borst maar nat.. Dan wordt het leuk :)

Enne de verschillende standen. Op zijn kop lassen: doe de moeilijkheidsgraad maar tot de 3de macht :). Kortom begin niet met de dropel, maar neem een a-paneel, of .....,...,... Ja helaas is de dorpel wel vaak het eerst rot....,... :( Succes !!

RE: lasapparaat / lascursus

Ik kan mijn medecursisten Eelke en Henk natuurlijk niet in de kou laten staan. Ook ik vond het een prima introductie. Ruim voldoende om zelf verder te kunnen en durven. Nog een beetje sparen en dan maar hopen dat er snel gaten in de van willen vallen :? Maar misschien overdrijf ik nu een beetje :D Groeten, Jos

default

RE: lasapparaat / lascursus

Jos (Kennie) schreef:
Nog een beetje sparen en dan maar hopen dat er snel gaten in de van willen vallen :? Maar misschien overdrijf ik nu een beetje :D Groeten, Jos



Als je dan zo graag wat wilt doen weet ik nog wel een 850 waar nog een bodem ingelast moet worden. ;)

Grtzz Martin

RE: lasapparaat / lascursus

Bedankt Jos! Rustbusters unite! :+)

Bert schreef:

Enne de verschillende standen. Op zijn kop lassen: doe de moeilijkheidsgraad maar tot de 3de macht :). Kortom begin niet met de dropel, maar neem een a-paneel, of .....,...,... Ja helaas is de dorpel wel vaak het eerst rot....,... :( Succes !!



De reden waarom ik het over de onderkant had was omdat ie niet zo vaak zichtbaar is natuurlijk, hoeft het ook niet zo mooi te zijn. Ik kom je matras wel een lenen als ik ga beginnen. Tegenwoordig moet ik wel betalen op mijn parkeer-werkplaats, misschien krijg ik korting als ie op z'n zij staat?

Groet,
Henk

RE: lasapparaat / lascursus

henkmarius schreef:
Ik kom je matras wel een lenen als ik ga beginnen. Tegenwoordig moet ik wel betalen op mijn parkeer-werkplaats, misschien krijg ik korting als ie op z'n zij staat?



LOL... Hmm en het voordeel is als ie op zijn kant ligt dat je niet meer op zijn kop hoeft te lassen, en dus de moeilijkheidsgraad weg valt :) Zo deed ik het in het begin met de dorpel. Zo ver mogelijk opkrikken en dan nog wat verder :) Mede door de hoek tussen bodum en dorpel wordt het dan bijna recht, en dus makkelijk.

Korting voor op zijn zij misschien niet, maar misschien wel door met voorbedachte rade lang parkeren :) Daar kwam het bij in iedergeval uiteindelijk wel op uit.