Lassen

default

RE: Lassen

Hallo,

Als eerste, ik ben volledig leek in het lassen, en heb onlangs een halfautomaat gekocht om mn mini op te lappen.

Vandaag ondernam ik mn eerste poging, en heb een rot stukje uit de bodem geslepen, een nieuw plaatje op,maat gemaakt, erin gehangen, maar nu begint het. Waar maak ik het beste die klem die ook aan je lasapparaat hangt (de - pool?) aan vast, aan het plaatje kan niet, wat dat zit uiteraard in de vloer. Waar maken jullie deze klem aan vast?

Pascal

RE: Lassen

Die kun je gewoon ergens aan de carroserie vastmaken.
Probeer h`m zo dicht mogelijk bij het te lassen gedeelte te plaatsen........ik vergeet nog wel eens namelijk waar ik die klem ook al weer heb gelaten.:?
Zorg er wel voor dat je tank eruit ligt en dat je accu niet in je auto zit, want in beide gevallen heb je kans op brand.......wat met dit weer een goeie rede is om te BBQ:+)
Suces!

default

RE: Lassen

maar is het misschien niet handig om eerst op een paar stukjes metaal te oefenen dan gelijk op je mini het si zo zonde als je het verkloot en idd je tank en je accu er uit is geen overbedige luxe
suc6 er mee

RE: Lassen

Ben ik het helemaal mee eens, dieseltje!
Probeer plaatmateriaal van dezelfde dikte te krijgen en ga daar eerst lekker mee oefenen.
Kijk hoe je je lasapparaat af moet stellen om een zo mooi mogelijke las te krijgen.(schrijf het ergens op of zo)
Als dat allemaal lekker gaat, begin dan pas aan je mini.
Het zou zoooooooo zonde zijn als dat mis gaat.........
:(

Kijk ook even op de site van Rustbuster; daar staan wat leuke verhalen over lassen op.

default

RE: Lassen

inderdaad, ik ga eerst wat oefenen op wat losse stukjes metaal, de eerste poging is niet zo goed gelukt :'(

zie hieronder foto

http://users.skynet.be/bk315473/testlas_22.JPG

[size=75:l1s374nr][Edit: img-tags verwijderd, gaarne geen plaatjes groter dan 600 pixels m.b.v. de img-tag op het forum zetten. Zowiezo is online bekijken van heel grote foto's niet altijd even makkelijk - Eelke][/size:l1s374nr]

RE: Lassen

Valt toch nog wel mee.....of ligt het aan de foto?
De truuk is om zo te kunnen lassen dat je er aan het einde zo min mogelijk hoeft af te slijpen.
Als je last probeer dan het stroomgebied mooi vloeiend te volgen.............ik bedoel dus dat als je door je lasbril kijkt je een soort rivierbedding maakt waarin je toegevoegde materiaal mooi uitvloeid.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel............... :)

RE: Lassen

Fazerray schreef:
Valt toch nog wel mee.....of ligt het aan de foto?



Inderdaad. Ik zou ook niet klagen als dit poging 1 is..

Met het dunne platwerk is het trouwens niet de bedoeling "rupsen" te leggen. Hierdoor komt er te veel warmte in het materiaal, en trekt de boel krom na afkoelen. Probeer de boel in een aantal punten vast te hechten. Bij voorkeur door de plaatjes te laten overlappen, en in de overlapping gaatje te ponzen (of boren) welke je "dichtlast". De afdichting komt wel met de plamuur, roestbehandeling ed...

RE: Lassen

ff een tip voor als je "ïn" een groot stuk een plaatje moet lassen.
Maak wat papiermaché klaar en plak 2 rupsen ongeveer 2,5 cm links en rechts langs de las.Dit neemt heel mooi de warmte op en voorkomt het trekken van de plaat.
grtz.
Harry
ps wat voor een apparaat heb je?

RE: Lassen

Harry schreef;
ps wat voor een apparaat heb je?



Oeps, dat is inderdaad wel handig te weten........ :o
Zometeen zitten we allemaal verschillende instellingen te geven die niet goed zijn voor zijn lasapparaat....... :x

RE: Lassen

Fazerray schreef:
Zometeen zitten we allemaal verschillende instellingen te geven die niet goed zijn voor zijn lasapparaat....... :x



Instellingen?? Daar is toch nog niets over gezegd?? Dat is inderdaad wel iets wat per lasapparaat verschillende is, dat wel. Doch aan de toorts op de foto te zien is het een MIG apparataat.

Maar ben ook wel benieuwd eigenlijk wat voor een het is. En wat ie gekost heeft :) Ben ook een beetje op zoek namelijk...

default

RE: Lassen

Het is een Bester Magster, welk type juist weet ik niet uit het hoofd, het apparaat kost 720 euro zonder gasfles.

Deze apparaten worden regelmatig gebruikt in garages.

Pascal

default

RE: Lassen

Heb het even opgezocht, het is dit model:

magster-160

lasstroom bij 60%= 160 Amp
aantal lasposities: 6
lasdraad: 0.6&0.8mm
draadaanvoer / min: 1-17
type lastoorts: ergo 15/3

prijs:725 euro

foto:

RE: Lassen

Wie kan mij vertellen waarom de (benzine) tank aan brandgevaar bloot staat tijdens het lassen. Ik bedoel dus niet bij lassen in de buurt of aan de tank, maar gewoon de effecten van de spanningen en of eventuele stroom die door de auto zou gaan en daardoor ergens in de tank hitte of vonken veroorzaakt welke eerder genoemde BBQ omgeving teweeg zou kunnen brengen.

BVDTLR-MINI

RE: Lassen

het gevaar bestaat uit de benzine dampen.
afhankelijk van de plaats waar je last, omdat de tank tegen trilling beschermd is opgehangen, dus in isolatie materiaal, bestaat de kans op vonken in de tank of aan de hals van de tank. daarom dus.

grtz
Harry

default

RE: Lassen

Als je tank niet lek is en de dop normaal afsluit kan je de tank met inhoud gewoon laten zitten.
Heeft verder ook niets met spanningsverschil of iets te maken. Wil je het zekere, dan je tank aftappen. Maar dit hoeft niet.
Wat wel erg belangrijk is, is het loskoppelen van je -pool van de accu. Deze reageerd namelijk wel op spanningsverschil.

grtzz Martin

RE: Lassen

Ik ben laatst ook eens aan het kloten geweest met een MIG/MAG lasapparaat: erg leuk werk!.
Rupsjes leggen en prutsen met de instellingen.

Ik zal straks ff een foto'tje schieten van mijn bakkunsten :P (ik ben nu ff te lui om op te staan ;) )

RE: Lassen

Mini Martin schreef:
Als je tank niet lek is en de dop normaal afsluit kan je de tank met inhoud gewoon laten zitten.



Dit bedoelde ik dus met mijn vraag. Eerder wordt in deze topic gezegd dat je de tank eruit moet gooien, ik hoor dit vaak. Als ik met m'n pruts las- apparaatje aan de gang ga haal ik de tank er pas uit (onderuit :D) als ik dicht in de buurt van de tank moet zijn. Dus als het gevaar bestaat dat de tank overmatig heet kan worden of wanneer ik bij de tank opening moet zijn. Benzine kan overigens best tegen een beetje warmte maar ik neem het risico liever niet.

Verder heb ik eens van héél erg geleerde mensen gehoord dat de elektronica in de wisselstroomdynamo "alternator" (de diodebrug voornamelijk) erg gevoelig is voor eventuele de gebeurtenissen tijdens het lassen. Ik zal eens navragen hoe dat precies zit en of het waar is.

Ik vond dat idee met het papier-maché ook niet verkeerd. Ik gebruik wel eens een paar oude vochtige handdoeken die eventueel met magneten (van ouwe luidsprekertjes) op de juiste plaats gefixeerd kunnen worden.

Als je een project gaat lassen kan het handig zijn om hier en daar wat metalen stripjes van +/- 5 x 2 cm onder tegen de kokers te prikken, om de klem op te zetten, dat werkt wel zo prettig en je slijpt ze er zo weer af.

Met dank aan Mini Martin, GRTZ TLR Mini.

default

RE: Lassen

Dat van die strip heb ik ook gedaan.
Gewoon een blanco stalen strip aan de carrossie gelast en deze gebruik ik dus voor de klem van het lasapp.
Wat betreft de electronica. Gewoon je accu eruit halen zou voldoende moeten wezen.

grtzz Martin

RE: Lassen

ff een foto'tje geschoten van mijn baksels:



Ik kwam er na een tijdje achter dat ik de fles met argon/koolstofdioxide niet volledig had geopend |:( . Daarna werden de rupsen wel wat mooier.

Waar kan ik het beste mee lassen: Argon/CO2 of puur Argon?

RE: Lassen

Gewoon een blanco stalen strip aan de carrossie gelast en deze gebruik ik dus voor de klem van het lasapp.



Hmm...maar hoe heb je die er dan op gelast? :P kip-ei-discussie dan toch?

Wat betreft de electronica. Gewoon je accu eruit halen zou voldoende moeten wezen.



Een ECU en radio zou ik voor de zekerheid er toch even uithalen, of in ieder geval loskoppelen.

Cheers,
Wouter

default

RE: Lassen

Hmm...maar hoe heb je die er dan op gelast? kip-ei-discussie dan toch?


Zoals ik al opmerkte, klem op de blanco strip :)" title="Evil" />

grtzz Martin

RE: Lassen

Nog even terugkomend op de benzine tank. De stroom zoekt een weg door de auto van klem naar toorts. Stel nu dat de weg met de minste weerstand via de tank loopt? Dan gaan de hoge stromen daar dus langs, en kunnen er in het meest extreme geval warmtepunten of vonken ontstaan in de buurt van de tank. En als het even niet mee zit en je pech hebt kan dat voor een flinke uitdaging zorgen zeg maar. Toch?? Zal wel niet vaak gebeuren maar als het je gebeurt ben je mooi de pineut :x
Liever de tank er een paar keer te vaak uit dan een keer te weinig en hij knalt je uit elkaar.

RE: Lassen

Als de weg van de minste weerstand ook daadwerkelijk de weg van de minste weerstand is, krijg je echt geen vonken en geen warmte plekken. Vonken springen namelijk over door de lucht en de elektrische weerstand van lucht is heel erg hoog. Warmteplekken zullen alleen ontstaan op een slechte verbinding = hoge weerstand. Het zou dus wel erg stug zijn als bij een auto die helemaal van metaal is dit dan de weg van de minste weerstand zou zijn. En als de weerstand dan toch zo hoog is dan last je lasapparaat niet meer omdat ie niet genoeg spanning kan leveren om je ingestelde stroom te leveren.

Groeten,

Alco

RE: Lassen

Ik voel persoonlijk toch meer voor de redenatie van Slayer. Natuurlijk heb je in theorie hartstikke gelijk, maar ik zou zeggen, better safe than sorry.

RE: Lassen

Zoals ik al opmerkte, klem op de blanco strip



hmmm...daar had ik zelf op kunnen komen met mijn bijdehandte opmerking :)

cheers,
Wouter

default

RE: Lassen

Slayer schreef:
En als het even niet mee zit en je pech hebt kan dat voor een flinke uitdaging zorgen zeg maar. Toch?? Zal wel niet vaak gebeuren maar als het je gebeurt ben je mooi de pineut



Mooi niet dus. Ongelukken gebeuren doordat de accu nog aangesloten staat en niet de tank in de auto zit.
Bovendien, denk je dat schade auto's waar aan gelast is/wordt de tank uit de auto gehaald wordt? Niet dus.
Dat van de weg met de minste weerstand is leuk bedacht, maar pure onzin.
Mensen die zeggen dat hun auto in vlammen is opgegaan door een benzinetankt die begon te branden tijdens lassen, hebben of een lekke tank gehad of een dikke duim.

grtzz Martin

RE: Lassen

Mini Martin schreef:

Bovendien, denk je dat schade auto's waar aan gelast is/wordt de tank uit de auto gehaald wordt? Niet dus.



Hierdoor mede stelde ik deze vraag. Zelf heb ik nog wel eens bij een schadebedrijf geb...... en ik heb nooit geen tank hoeven te verwijderen. De geleiding of aarding, geef het beestje maar een naam, zal bovendien altijd via het metaal (de minste weerstand) verlopen. Verder komt er via de voeler van de benzinemeter ook spanning in de benzinetank terecht. Volgens mij had ik allang stokdoof moeten zijn als die tanks zo gevoelig waren.

Maar ik heb nog een vraag: weet iemand hoeveel spanning en of stroom (euh, de gebruiker is toch de vlamboog?) door een "Mini" gaat tijdens het lassen?

Greetz TLR-Mini

RE: Lassen

De spanning is heel hoog, vele malen hoger dan 220V, stroom een stuk minder dan wat je zou verwachten bij het wattage van een apparaat (niet het in te stellen amperage).

Een ontploffing in de tank lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, maar om nou te zeggen dat je tanksensor ook een spanningsbron is en niet gevaarlijk wil ik tegenspreken. Het gevaar van lassen is de hoge spanning, waarbij vonkoverslag plaats kan vinden. met een 12V sensor zal dit veel minder snel gebeuren, en er zijn geen losse contacten, geen wisselende spanningsvelden en dus geen vonken.

Als je aan je auto last zal de stroom de weg van de minste weerstand kiezen. Desalniettemin creeer je een door de hele auto een spanningsveld, die gevoelige electronica [i:2q4enos8]kan[/i:2q4enos8] beschadigen.

Wouter

RE: Lassen

Wouter schreef:
maar om nou te zeggen dat je tanksensor ook een spanningsbron is en niet gevaarlijk wil ik tegenspreken.



Dat bedoel ik ook niet, in mijn tank is de winding van de spoel al eens doorgebrand, dat had ook anders kunnen aflopen.

Ik heb vaag in mijn achterhoofd dat de spanning voor co2 lassen rond de 500 volt kan zitten de stroom zit tussen de 25 en 150 amp, die stroom wordt verbruikt bij het lassen zelf. Maar ik weet dat allemaal niet zeker en wil er eigenlijk het fijne wel van weten.

GRZT. TLR

RE: Lassen

euhhhhh...ik wil niet zeuren, maar volgens mij wordt hier een hele discussie gevoerd waar niet om gevraagd wordt.
Ontzettend leuk dat jullie zo`n enorm technisch inzicht hebben, hoor, maar als leek heb je hier niet zo heel veel aan.
Volgens mij was de vraag van Pascal waar hij het beste de klem kon zetten......
Nou, hier nog een tip; bel voor alle zekerheid een restarateur/schadeherstelbedrijf op en vraag het daar. :)

RE: Lassen

Nou ik heb het vandaag aan iemand van een schadebedrijf gevraagd en die had de volgende opmerking.
Een tank die vrij onder de auto opgehangen is hoeft niet verwijderd te worden mits er minimaal een 50cm ruimte zit tussen tank en de te lassen plaats. Bij een mini zit de tank echter in een opgesloten ruimte en is er meer kans op benzinedamp ophoping. Dan klep open of tank eruit.

Ik heb vaag in mijn achterhoofd dat de spanning voor co2 lassen rond de 500 volt kan zitten de stroom zit tussen de 25 en 150 amp, die stroom wordt verbruikt bij het lassen zelf



Het gemiddelde CO2 lasapparaat werkt met een spanning tussen de 12 en 46 Volt en stroomsterktes tot ongeveer 300 Ampere

500 volt wisselspanning zou levensgevaarlijk zijn. Er gelden de volgende richtlijnen voor wat nog veilig is om mee te werken: gelijkspanning tot 110 volt en wisselspanning tot 42 volt

Verder moet iedereen voor zichzelf maar bepalen wat ie veilig vind of niet. En of ie wel of niet de tank eruit haalt en de accu los koppelt.

Dus nu maar weer terug naar het onderwerp waar het mee begon :D

default

RE: Lassen

Vandaag heb ik mn tweede poging ondernomen.

Hieronder zie je het resultaat:



persoonlijk vond ik de 1ste beter (zie eerste post), wat vinden jullie?

Pascal

RE: Lassen

ben ik even blij dat ik een 1300cooper carb heb...als ik zo de verhalen van jullie lees! bij het lassen is het voldoende om even de accu los te gooien, aangezien daarmee ALLE stroomkringen van het electrische circuit worden onderbroken. De tank kun je ook gewoon laten zitten, zolang je maar niet bij de vulopening hoeft te wezen. de tank is dubbelwandig en goed beschermd.

alleen bij heeeeeel oude minis kan het zijn dat ie enkelwandig is, toen hoefde t nog allemaal niet zo veilig.
wat betreft je ECU: zodra je de accu lo hebt en je sleutels niet op contact staan hoef je je nergens druk over te maken, doe je dat wel, trek dan even de stekkertjes eruit.

dat laswerk kot echt wel goed, maar je moet gewoon niet overhaast beginnen. accu los, contact uit, eventueel ecu loskoppelen en bakken maar.

RE: Lassen

1 keer was idd beter, lijkt erop dat je met teveel draadtoevoer hebt gelast... maar ik denk,dat als de bekleding erop zit, jeje nergens druk over hoeft te maken.. toch? :?

RE: Lassen

de tank is dubbelwandig en goed beschermd.



.. pardon ?! .. waar leidt je uit af dat die tank dubbelwandig is ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Lassen

aanwezigen! ik heb even een vraagje, bij mijn mini liggen op het moment al de rotte kokers, buiten en binnen dorpels eruit, en de nieuwe delen passen er al in. nu heb ik een electrolasser (kun je niet zo goed plaat mee lassen) en wil ik dus een TIG lasser huren bij boels... maar dit kost nogal wat. iemand een goedkoop adresje? iemand een te koop staan? ik ben op zoek naar een 220DC, 200-220Amp.

zie jullie reactie graag tegemoet!

RE: Lassen

Theo van den Bogaard schreef:
de tank is dubbelwandig en goed beschermd.



.. pardon ?! .. waar leidt je uit af dat die tank dubbelwandig is ?

groetjes,
Theo van den Bogaard



is dat niet zo dan(??) vanaf jaar 19.. is het in iedergeval door hoge heren bovenaf besloten dat met kijk op veiligheid alle vanaf toen geproduceerde auto's voorzien moesten zijn van een dubbelbeschermde benzine tank...ik ging er vanuit dat dat bij mijn mini ook zo was....?!??! straks maar even kijken wat er werkelijk in ligt, en misschien toch even afschermen met een vochtige doek.

sorry theo... O:)

RE: Lassen

dubbelbeschermde benzine tank



.. aha .. da's een andere term (en dan kan ik me voorstellen dat er verwarring optreed)
net zoals "goed beschermd" en de plaats van de tank in de mini .. (maar beter dan recht voor je snufferd, zoals in de oude fiat 500/600)

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Lassen

Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar.
De enige tanks die dubbelwandig zijn, zijn de tanks die op een tankwagen staan. En dus niet een brandstoftank in een auto.

grtzz Martin

RE: Lassen

Mini Martin schreef:
Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar.
De enige tanks die dubbelwandig zijn, zijn de tanks die op een tankwagen staan. En dus niet een brandstoftank in een auto.

grtzz Martin


de meeste wagens hebben gewoon een kunstofbak eronderhangen. niks dubbelwandig. heel vaak ga je heel moeilijk denken over hoe zoiets gemaakt is en blijkt het eigenlijk kinderlijk eenvoudig te zijn, en te werken :D

ps: plaatsing klem, zodicht mogelijk bij het te lassen gebied. dus niet links de klem erop en rechts gaan lassen.

ps2: benzinetank kan je laten zitten, behalve als je daar in de buurt moet zijn, of er vonken op/bij kunnen komen.

ps3: beter gepulseerd lassen(propjes achtermekaar) dan in 1 keer een hele rups te leggen. warmte kan beter weg en dus trekt het materiaal minder. en zorg dat je goed "doorlast" aan de achterkant moet het materiaal ook met elkaar verbonden zijn.

oefening baart kunst!!!!

RE: Lassen

om even een oud topic terug leven te geven en om weer even on-topic te kopen:

Ik zit met een GROOT probleem.

Ik heb een groot gat in men mini zitten, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit het BESTE kan oplossen.

De foto is nogal groot, sorry maar ja dan kan je het in detail bekijken.

link

Ik ga al een nieuw binnenspatbord bestellen. (maar enkel dat deel met dat ventilatiegat in)

Nu denk ik te weten dat dat nieuwe paneel niet helemaal tot aan de voorraam loopt.

Kan ik dan gewoon een plaatje erboven lassen of wat ?

Hoe zouden jullie hieraan beginnen?

En natuurlijk als er iemand eens wil komen helpen of kijken :D

Mail me even en ik maak een dagje vrij :P

RE: Lassen

Nu denk ik te weten dat dat nieuwe paneel niet helemaal tot aan de voorraam loopt.



Klopt, het binnenscherm loopt standaard niet tot aan het raam, maar tot net onder de rand. Hij zit daar ook niet vast gelast, het schutbord zorgt voor de afdichting.

Wouter

RE: Lassen

tommetje schreef:
ben ik even blij dat ik een 1300cooper carb heb...als ik zo de verhalen van jullie lees! bij het lassen is het voldoende om even de accu los te gooien, aangezien daarmee ALLE stroomkringen van het electrische circuit worden onderbroken. De tank kun je ook gewoon laten zitten, zolang je maar niet bij de vulopening hoeft te wezen. de tank is dubbelwandig en goed beschermd.

alleen bij heeeeeel oude minis kan het zijn dat ie enkelwandig is, toen hoefde t nog allemaal niet zo veilig.
wat betreft je ECU: zodra je de accu lo hebt en je sleutels niet op contact staan hoef je je nergens druk over te maken, doe je dat wel, trek dan even de stekkertjes eruit.

dat laswerk kot echt wel goed, maar je moet gewoon niet overhaast beginnen. accu los, contact uit, eventueel ecu loskoppelen en bakken maar.



of je last met autogeen (vlam) dan heb je daar allemaal geen last van en je kan er veel mooier en netter mee lassen (als je het kan) en het is veel mooier af te werken dus als je bijv. je deur moet lassen zie je er op het end nix meer van...

RE: Lassen

@Turf: niet een heel bericht quoten, als je niet eens specifiek daarop reageert. Of gewoon een enkele regel quoten, zoals hieronder:

of je last met autogeen (vlam) dan heb je daar allemaal geen last van en je kan er veel mooier en netter mee lassen (als je het kan)



zoals je zelf al zegt: het ligt volledig aan je las-kwaliteiten. Ook met miglassen kun je bij goed schoon materiaal, en een correct ingesteld las apparaat hele strakke lassen maken, die eigenlijk niet afgeslepen hoeven te worden.