Lassen van de nieuwe spatschermen.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Nadat ik in mijn weekend de kofferbak en back vallance op zijn plek heb gelast, kwam ik op het volgende.
Als ik bij het vervangen van de neus de spatschermen weer op zijn plek wil lassen moet ook het stukje bij de voorruithoek worden vastgelast....vanaf onder het spatbord..hmmm..kom je daar wel bij met MIG :?
Als ik dit dan doe dan moet hierna de closing panel op zijn plek worden gelast...ook dit word hmmm... fun

Of kan ik er bij komen via de ventgaten...
Ofwel iemand nog tips... :?
Ga ik alvast de lasnaden weer een beetje vlak slijpen.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Je spatscherm zit niet aan de paravaan vastgelast. Dat hoort open te zijn. Vanaf de fabriek zit er kit tussen. Waarschijnlijk heb je het hoekje van de paravaan vervangen of gerepareerd. Daar hoort dan nog een plaatje onder te zitten. Dat doe je natuurlijk (ik niet dus.. |:( ) eerst. Op zich kan je daar later ook bij, maar je wordt er niet blij van....

Daarna pas je je spatscherm erop. Spatscherm zit alleen tegen je a-paneel, je binnenscherm en voor een klein stukje aan je voorscherm gelast. Succes met passen.

Zie ook hier

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

De voorschermen werden in de fabriek wel met een paar puntlassen aan de paravan vastgezet. Meestal zijn die losgeroest en lijkt het alsof het zo hoorde.
Het blijft een beetje een rotklus: eerst de 'closing plate' eronder lassen en dan de lasnaad netjes gladslijpen is beter voor het eindresultaat. Dan hoef je alleen nog te proberen een paar lasjes te leggen op de schermrand/paravanhoek (kijken door de koplampopening is het enige dat een beetje werkt).

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

henkmarius schreef:
Daar hoort dan nog een plaatje onder te zitten. Dat doe je natuurlijk (ik niet dus.. |:( ) eerst.



Dat moet ik dus nog gaan doen vandaar dat ik eerst nog om wat tips vroeg...
Van het weekend gaat ik eerst het nieuwe laswerk afslijpen voordat ik weer verder ga.
Nu gaat dan ook het moment komen om het voorsubframe te strippen en op zijn plaats te hangen, de deuren eens op te kwappen en op zijn plaats te hangen...en dan tja het neus verhaal..
Ene Henk lukt het bij jou nog een beetje met de resto ?

Ook CMC bedankt voor de tips daar ik dus dacht dat hij hier dus ook helemaal vast zat.. :)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Ben ook bezig met spatscherm. Achterscherm in mijn geval. De hele rechterkant van de mini is nieuw inmiddels.

HIER kan je zien hoe het er nu voor staat.

Sommige mensen moeten geen auto's opknappen... Onderstaande plaatje toont een "stukje" plamuur wat onder mijn achterlicht zat. Grappemaker die dat zo bedacht heeft.
[/url]

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Er zijn maar weinig mini's plamuurloos vrees ik...

Jammer dat de carrosserie op veel plaatsen zo "beweegt" dat het plamuur vaak gaat brokkellen en los komt.

Plaatwerken is nou eenmaal duur. plamuren is vaak goedkoper. Neen eens voor de grap een magneet mee naar een minidag... :)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

henkmarius schreef:
Ben ook bezig met spatscherm. Achterscherm in mijn geval. De hele rechterkant van de mini is nieuw inmiddels.

HIER kan je zien hoe het er nu voor staat.

Sommige mensen moeten geen auto's opknappen... Onderstaande plaatje toont een "stukje" plamuur wat onder mijn achterlicht zat. Grappemaker die dat zo bedacht heeft.



over plamuur gesproken
had je niet beter het hele achterscherm kunnen vervangen ?
nu heb je heel wat strak te maken.

ik heb zo ook een fout gemaakt bij mijn van
het scherm is gaan trekken door het lassen :'(
maar weer los maken ..

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

taekeb schreef:

Jammer dat de carrosserie op veel plaatsen zo "beweegt" dat het plamuur vaak gaat brokkellen en los komt.




[tellsell]
Yea, daarom ga ik tin gebruiken Bob!
Je kunt het kopen bij www.rustbuster.nl of www.frost-auto.nl. Daar staat ook op hoe je het ongeveer moet verwerken. Het is een legering van lood en tin, en het heeft als voordeel dat het niet (of igg minder) scheurt dan polysterplamuur.
Een voorbeeld is de Jaguar E-type van Mark Evans in Discovery's A car is Reborn.
Vind je het niet geweldig? :P
[/tellsell]
voor de zoekmachine: lood tin leadloading

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Pas wel op met dat spul. Zit ht dicht bij je uitlaat dan heb je een probleem. Dat geldt ook voor andere warmtebronnen. Tin smelt namelijk vrij makkelijk. En het kost ontzettend veel moeite om het goed te krijgen. Nog meer zelf als met plamuur.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

henkmarius schreef:
Sommige mensen moeten geen auto's opknappen...


Geheel mee eens....bij die van mij zat in de kofferbakvloer een witte (Duitse ?) nummerplaat verwerkt, waren mijn outher sills dubbel, back valance dubbel en de bodem 3 !! dubbel 2x metaal 1x polyesther...ik kan dat niet begrijpen...
Plamuur had ik in de spatborden verwerkt....dus ook die er af...nee schermen waren niet te redden..

Sjoert: ene Mike I'm using een hèèl nieuw plamuur álleen om die mooie oneffenheden te vullen man...waauw.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

sander schreef:
over plamuur gesproken
had je niet beter het hele achterscherm kunnen vervangen ?
nu heb je heel wat strak te maken.



Dat heb ik wel overwogen, maar dit leek me toch beter. Er hoeft zo goed als geen plamuur op, Het stuk is supernetjes afgepast en netjes gelast steeds met kleine stukjes gelast zodat het plaatwerk niet krom trekt. Ik zal wat foto's plaatsen als het hele deel erop zit.

De minimale plamuur die er op gaat is Aluplast dat spul is ontzettend sterk.

Dat van die nummerplaat vind ik eigenlijk wel grappig. Je moet soms toch ergens plaatmateriaal vandaan halen. Nederlandse nummerplaten zijn niet van plaatstaal dus dat werkt niet. Mijn binnendorpels zijn voormalige TL behuizing, prima spul iets dikker dan normaal autoplaatwerk, maar verder prima.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Toch blijft het tricky met dat kromtrekken...in de bodem en de koffervloer heb ik het ook een paar keer gehad...maarja hier kun je nog gemakkelijk een klap geven zodat het weer op zijn plek zit...
Als je dat stuk netjes aan alkaar hebt gekregen zonder kromtrekken... :)\\_ knap dan ben je er beter in als mij.. O:) al moet ik zeggen het is mijn eerste roesto project en wordt je steeds beter met lassen.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

je moet gewoon geen dikke lagen plamuur gebruiken. Mijn oude gele mini was eens dichtgestopt met plamuur, in een deuk in het voorscherm. Toen ik een houten hamer tegen de binnenkant sloeg, viel er een cm plamuur uit, en de deuk was nagenoeg weg.

Henkmarius, heb jij de bovenkant van dat achter-zijscherm nog? Ik heb alleen het randje nodig.

Wouter

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Dat is dus het randje onder de achter/zijruiten waar altijd vocht in blijft staan... ;)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

yep! dat randje! :)

cheers,
Wouter

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Het stuk wat er nu in zit is precies het stuk wat ik gekocht heb (bij DCM). Ik kan je dus niet helpen ben ik bang. Dat raamrandje kan je toch wel zelf knippen en vormen?

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Èèn voordeel....dan past het ook gelijk..als je het zelf maakt.. :)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

lastige is de hoek die je erin moet maken, vergt een hoop pas en meet-werk :)

Cheers,
Wouter

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Ik ben er ondertussen al achter dat wanneer je een stuk koopt, het voor geen meter past...
De dorpel onder de deur is zo'n stuk bijvoorbeeld..
Dus ik verwacht van jouw stuk eigenlijk niet anders..

(even off topic : de velgjes die ik van je hebt overgenomen zijn erg mooi geworden na het poedercoaten..)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Heb je orgineel plaatwerk? Mini schade gehad?

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Nee, het zal geen orgineel plaatwerk zijn geweest...en nee hij heeft geen schade gehad.. :+)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Mijn ervaring is dat orgineel plaatwerk wel past mits er niet aan de auto gerotzooid is... ;)

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Laten we de discussie orgineel/imitatie alsjeblieft niet nog een keer gaan voeren. Daar zijn al genoeg topics over.

Dat stukje onder het achterzijraampje is op zich best te maken. De ronding van het scherm houdt een paar cm onder het raam op. Zolang je maar boven de ronding blijft is het goed te doen. Slijp 1 a 2 cm boven het randje waar de ronding ophoudt het slechte deel weg, en het is redelijk simpel om een nieuw deel te maken. Plaatwerkschaar bankschroef en een plaatwerkhamer, en je hebt zo een plaatje gemaakt. Ik heb dit voor mijn Jet Black ook nog gedaan vlak voor de verkoop.

Is ook best leuk om te doen, beetje knippen en timmeren.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

De vindingrijkheid wordt gekweekt..

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

ik heb het bij mijn bruine ook gedaan, en het plaatje is op zich best aardig gelukt, het was alleen een k&twerk. Ik ben van nature lui ingesteld, dus als iets kant en klaar beschikbaar is, gebruik ik dat liever :)

Wouter

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

henkmarius schreef:

Dat stukje onder het achterzijraampje is op zich best te maken.



Heb ik afgelopen zaterdag nog gedaan, en het was mn eerste stukje plaatwerken dat ik ooit heb gedaan! Tis echt wel leuk om te doen :)

Kan anders wel ff een foto'tje plaatsen vanavond.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

henkmarius schreef:


Is ook best leuk om te doen, beetje knippen en timmeren.



ik heb bij mijn toettoet alle panelen die aan de buitenkant zitten nieuw gekocht. en al het plaatwerk dat verder rot was zelf gemaakt uit vlakke plaat.

is inderdaad leuk om te doen zeker als het goed lukt.
plus vaak moet je een heel deel kopen en heb je daarvan maar een klein stukje nodig.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Dit weekend weer een wat aan het achterscherm gewerkt. Het is nog niet af, maar het lijkt erg netjes te worden. We moeten nog wel behoorlijk hamertje tik doen maar plamuur zal echt minimaal zijn.

RE: Lassen van de nieuwe spatschermen.

Netjes hoor...
Ik heb al even niets meer gedaan..te druk met andere dingen..tja...
Morgen ga ik weer met weekend en dus hoop ik weer wat te gaan doen.
Ik was doende met het afslijpen van de lassen van kofferbak en bodem.