Lastig brandstof probleem

RE: Lastig brandstof probleem

Beste minifans, ik ben nieuw op het forum maar houdt de boel al een tijdje in de gaten. Nu heb ik een lastig probleem en vroeg me af of jullie me kunnen helpen.

Ik heb een Mini Cooper 1.3i Tahiti Blue uit '93. Deze heb ik sinds een jaar of 2.

Sinds begin van dit jaar heb onstond er een probleem dat de mini op de raarste momenten uitviel. Het kan zijn dat ik gewoon 80 aan het rijden of dat ik net optrek bij het stoplicht, dat maakt geen verschil. De mini begint te prutelen en sterft langzaam weg. Wanneer ik daarna start moet ik meestal een minuutje wachten en dan is er niets aan de hand en loopt hij weer lekker, kan ik misschien wel heel de week weer rondrijden zonder iets te merken.

Dit probleem begon zich steeds vaker voor te doen totdat er niet meer fatsoenlijk mee te rijden viel. Omdat ik er zelf nog niet heel erg veel verstand van heb en er een hoop mis kan zijn met een injectie, heb ik hem naar een normale garage in mijn woonplaats gebracht met de hoop dat het een klein dingetje was wat zij ook konden maken. Ik heb hem toen niet naar mijn eigen mini-garage gebracht omdat dat nogal uit de buurt is en ik die afstand niet wilde afleggen met een mini die elke moment kan uitvallen.

Deze garage kon er echter niet achter komen, ze zijn er zelf meerdere keren mee gaan rijden en dan zul je zien dat ie niet uitvalt. Uiteindelijk weer weken verder, de mini toch maar naar mijn eigen garage gebracht. Mini Seven Centre.

Daar heeft de auto gelijk een beurt en apk gehad, en ze waren er van overtuigd dat ze het probleem gevonden hadden. En ik dus ook. Blij als een kind dat ik eindelijk weer kon sjeezen heb ik de hele week in mijn wagentje gereden, niks aan de hand.

Maar.. een week later begon het weer. Ik sta voor een stoplicht in breda, druk kruispunt, ik sta te wachten voor rood, hij begint uit zichzelf stationair harder te lopen, het wordt groen, ik geef gas bij om weg te rijden, en hij valt uit. Het lijkt alsof hij zichzelf verzuipt :?

Na wat moeite start ie weer en ik wacht ongeduldig op het groene licht, het wordt groen ik geef gas, en wederom valt hij uit. De auto's achter me beginnen ongeduldig te worden dus ik duw mijn wagentje aan de kant. Even later start hij weer, kan ik verder rijden naar mijn werk, niks aan de hand. Terugweg ook niks.

Thuis gekomen heb ik de garage gebeld, maar helaas konden ze me, enigzins begrijpelijk, niet echt helpen. Het probleem is nogal vaag dus daardoor kan het vanalles zijn. Ze kunnen een sensor vervangen of eventueel de brandstof pomp maar die kosten 140 respectievelijk 340 euro en dan weten ze nog niet of dat het was. Ze hebben verder namelijk niets kunnen vinden de eerste keer.

Ik weet nu niet wat ik het beste kan doen, tis een heel verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

RE: Lastig brandstof probleem

Ik heb zelf een Balmoral van eind 95 en moet je eerlijk vertellen dat ik dit probleem niet ken.(Ik heb meer ruzie met m`n alarm/startonderbreker, maar da`s een ander topic)
Je zou eventueel een injectiereiniger kunnen kopen en die bij de eerst volgende keer tanken erin gooien.
Kost niet veel, maar wie weet is daar het probleem mee opgelost.

RE: Lastig brandstof probleem

juist een keertje systeem reinigen, er kan ook troep in je tank zitten...

weet je zeker dat je pomp continue goed werkt???

RE: Lastig brandstof probleem

ik heb dit probleem ook gehad
hij viel zo af en toe uit en wanneer je hem weer starte deed hij het gewoon weer
al na gelang werd het steeds erger
totdat ik een keer s'morgens weg wou gaan hij het helemaal niet meer deed

ik merkte toen dat ik de brandstofpomp niet hoorde

ik heb later alles doorgemeten en ben er achtergekomen dat de ecu de brandstofpomp niet aan massa legt, dus computer naar de kalote!
echter ik heb geen nieuwe computer gekocht maar heb nu tijdelijk de massakabel van de competer doorgeknipt en constant aan massa gelegt
dit ga ik binnenkort veranderen door er een speciaal relaistje er tussen te zetten zodat ik wel een brandstof beveiliging heb

maar jij zegt ook dat hij plots harder stationair ging draaien, dat heb ik niet gehad

RE: Lastig brandstof probleem

als er een vuiltje inzit, zal je ecu eerst signaleren dat er te weinig brandstof is en daarom meer gaan doorlaten, oftewel een simpele verklaring van het geheel...

Ik heb hetzelfde met de Primera van mijn vrouw, af en toe slaat ie af en moet je echt doorstartten, blijkt dat ze te lui is om te tanken dus tankt ze maar 20 liter steeds i.p.v. de 50 die erin kunnen :?

maar uiteindelijk komt er dus troep in je injectiesysteem...

RE: Lastig brandstof probleem

Bedankt voor de reacties alvast. Ik was er nog vergeten bij te vertellen dat ik injectie reiniger al geprobeerd heb. Tot 2x toe. Dit werd mij vervolgens zeer afgeraden door de minigarage met de woorden: "Dat moet je nooit doen.."

Dat terzijde, maar het heeft dus niet geholpen helaas. :(

RE: Lastig brandstof probleem

red flame schreef:
juist een keertje systeem reinigen, er kan ook troep in je tank zitten...

weet je zeker dat je pomp continue goed werkt???


Niet zeker nee, hoe kom ik daarachter?

RE: Lastig brandstof probleem

of je pomp goed werkt is moeilijk te controleren, maakt hij goed contact op de aansluitingen, heeft ie een goede massa (controleren voor je JA roept) ;)

koop een brandstofslng van een meter en hang die aan je pomp in een bak en kijk of er continue een goede stroom uit de pomp komt...

is je brandstoffiltertje al eens vernieuwd?

RE: Lastig brandstof probleem

Bedankt, dat zal ik eens gaan proberen. Hopen dat het ergens toe leidt.

De brandstoffilter is bij de apk van drie weken terug vervangen.

RE: Lastig brandstof probleem

ik heb precies hetzelfd probleem gehad, is net 5 dagen geleden opgelost! ik kon op het laatst ook niet meer wegkomen.
benzine filter vervangen helpt niet (is nooit slecht natuurlijk, bij mij was het toch wel nodig)


ik heb ook bij het minisevencentre geinformeerd en ja idd: 362,95 eurie. dat heb ik dus niet gedaan.
ik heb m bij een gewone garage bij mij in de buurt gebracht en die heeft er een vergelijkbaar pompje van een niet bekent merk in geplaatst.
nu heeft i geen problemen meer.

da met da alarm/startonderbreker. is bij mij waarschijnlijk ook de boosdoener, want die heeft er wel in gezeten maar is er waarschijnlijk voor de verkoop uitgehaald. het pompje hangt bij mij direct achter het contactslot aan een plus en direct weer aan de min, moet volgens mij wel kunnen?

haperde je pompje als je hem probeerde te starten? bij mij wel.

RE: Lastig brandstof probleem

Yordy schreef:
ik heb precies hetzelfd probleem gehad, is net 5 dagen geleden opgelost! ik kon op het laatst ook niet meer wegkomen.
benzine filter vervangen helpt niet (is nooit slecht natuurlijk, bij mij was het toch wel nodig)


ik heb ook bij het minisevencentre geinformeerd en ja idd: 362,95 eurie. dat heb ik dus niet gedaan.
ik heb m bij een gewone garage bij mij in de buurt gebracht en die heeft er een vergelijkbaar pompje van een niet bekent merk in geplaatst.
nu heeft i geen problemen meer.

da met da alarm/startonderbreker. is bij mij waarschijnlijk ook de boosdoener, want die heeft er wel in gezeten maar is er waarschijnlijk voor de verkoop uitgehaald. het pompje hangt bij mij direct achter het contactslot aan een plus en direct weer aan de min, moet volgens mij wel kunnen?

haperde je pompje als je hem probeerde te starten? bij mij wel.


Weet iemand toevallig hoe ik het beste aan zo'n pompje kan komen? Heeft er nog iemand een te koop?

Vind het zonde om het ding te vervangen met een gloednieuwe pomp van 360 euro als ik niet zeker weet of dit het probleem is.

Met starten heb ik verder nooit problemen gehad.

Ik heb hem nu losgehaald om even te kijken hoe hij in elkaar zit en dergelijke, wat is nu de handigste manier om dat ding te testen? Losgehaald en zelf stroom erop zetten? Of nog volledig op zijn plek en alleen slangen verwisselen en contact aan? Of geen van beide?

RE: Lastig brandstof probleem

ik heb 'm er zelf uit gehaald. is echt 2 min werk (als die riem om die tank niet met een bout van 15cm lang vast zat, wat bij mij het geval was :x )

dan kun je je pompje zo los halen en eruit pakken. toen heb ik hem aan een losse voeding gahagen die te regelen is van bijv. 0-30v gelijk.

ik zal voor je proberen uit te zoeken wat voor type pompje het is of uit wat voor 'n auto hij komt.

greetz yordy

RE: Lastig brandstof probleem

Yordy schreef:
ik heb 'm er zelf uit gehaald. is echt 2 min werk (als die riem om die tank niet met een bout van 15cm lang vast zat, wat bij mij het geval was :x )

dan kun je je pompje zo los halen en eruit pakken. toen heb ik hem aan een losse voeding gahagen die te regelen is van bijv. 0-30v gelijk.

ik zal voor je proberen uit te zoeken wat voor type pompje het is of uit wat voor 'n auto hij komt.

greetz yordy


Is het nog gelukt? Ik heb namelijk niet zoveel opties meer. Heb een hoop geprobeerd maar het probleem nog niet gevonden. :(

Ik rijd al weken in een Corsa :r en begin mini-afkick verschijnselen te krijgen. ;)

Alvast bedankt, Tuur

RE: Lastig brandstof probleem

Om alle lange verhalen ietswat korter te maken.
1) Onder de auto (1.3i) zit een rvs brandstoffilter , hier kan je eenvoudig je tank af laten lopen en zie je ook meteen hoeveel vuil er in zit.
2) Dat het pompje stuk gaat heeft a) alleen te maken met vuil in de brandstof en b) na een jaar of 7-10 kan deze normaal versleten zijn.
3) Ook kan het zijn dat er een vuiltje onder je drukregelklepje zit of dat het veertje lam is , deze kan je op je spruitstuk vinden naast je injector (SP).
4)Symptoom : Je zal merken wanneer je de tank bijna leeg rijd de motor er vaker mee stopt dan wanneer deze vol is.
5) Als er vuil verstopt zit in je Brandstof/olie/water-afscheidertje naar je ECU zal de motor ook niet mooi lopen , even de slangetjes helemaal los gooien (pas op twee kleuren) en de motor even starten dan slurpt die het wel op door z'n vacuum of even goed doorblazen.
6) Na van loop van tijd zijn je ontstekingskabels op.
Dat wil zeggen , niet kapot maar ze maken doorslag naar de nul.
Omdat je radio is ontstoord hoor je dit niet.
Start je motor en houd 1 kabel maar eens vast.
Krijg je een oplazer dan slaan ze door.
Wat ook kan is in het donker , dan zie je de vonken overslaan naar je grill.
Als het te erg is kan je ECU er zelfs raar van gaan doen , en dus kapot gaan.
Vraag naar neopreen ommantelde kabels met galsvezel draad , die zijn perfect en veel directer dan standaard kabels.
7) Onder je spruitstuk zit een 'kookplaat' die aan staat als je water onder de 50 graad C is (koude motor) , die zijn vaak uitgefikt en veroorzaken kortsluitng waardoor ook je ECU weer op tilt gaat.
Haal eenvoudig de schakeldraad eraf en rijden maar m te testen (het is nu toch warm weer).
:D :) 8) grtngzzz maar weer , Jeroen2.

RE: Lastig brandstof probleem

nee sorry, ze wisten niet uit wat voor type auto deze kwam. ze hadden hem nog liggen, ik denk dat een beetje creatief garagebedrijfje dit wel kan uitzoeken. bij mij waren alle problemen opgelost nadat 't pompje vervangen was!

greetz

RE: Lastig brandstof probleem

jeroen2 schreef:
Om alle lange verhalen ietswat korter te maken.
....
:D :) 8) grtngzzz maar weer , Jeroen2.


Bedankt, zijn weer een paar dingen die ik uit kan zoeken. Volgende week vakantie dus dan heb ik weer wat tijd. (Woonplaats is Oosterhout trouwens :P )

RE: Lastig brandstof probleem

Yordy schreef:
nee sorry, ze wisten niet uit wat voor type auto deze kwam. ze hadden hem nog liggen, ik denk dat een beetje creatief garagebedrijfje dit wel kan uitzoeken. bij mij waren alle problemen opgelost nadat 't pompje vervangen was!

greetz


Ok, bedankt voor de moeite!

RE: Lastig brandstof probleem

:( :( :(

Tis alweer even geleden dat ik dit topic heb aangemaakt, het probleem had zichzelf namelijk enigzins opgelost.

Het probleem dat ik in de eerste post van het topic uitleg is nu weer terug en is zelfs nog erger. Ik kan geen enkel normaal ritje maken of hij valt wel uit na 1 a 2 kilometer rijden. Maakt niet uit waar ik rijd, hoe hard ik rijd of wanneer ik rijd, na een minuut of 5 rijden valt hij gewoon bijna altijd een keer uit. Je kan er bijna je klok op gelijk zetten.

Hij gaat dan pruttelen alsof hij aan het verzuipen is en als je dan niets doet valt hij uit en als je gas geeft gebeurd er vrij weinig. Ik baal er ontzettend van heb vorige week al meerdere keren op de meest linke plekken stilgestaan..

Ik heb de oorzaak zelf niet kunnen vinden. En hij staat nu voor de zoveelste keer hiervoor bij de minigarage. Deze kunnen het ook niet vinden en hebben net alweer gebeld dat ik hem maar op moet komen halen omdat ze niet meer weten waar ze moeten zoeken.

Ik weet niet wat ik nu nog kan doen. De garage raad aan om mijn vele klokjes in de gaten te houden op het dashboardje zodat ze daar misschien iets mee kunnen. Maar das best lastig als je bezig bent je auto op een veilige plek tot stiltstand te zetten. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat daar iets uit komt.

Iemand nog ideeen?

Ik heb er nog aan gedacht om er een nieuwe brandstofpomp in te zetten, maar dat zou nogal zonde zijn als dat het niet is...

:( :( :(

RE: Lastig brandstof probleem

Ik kan deze week alleen morgenavond !!!
Zal ik ff langskomen , heb je daar goed licht , en mag de motorkap er helemaal af??
Ik los het op , of vind je probleem!!!
Stuur een P.M. dan spreken we af.
I love SPI's ;)
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lastig brandstof probleem

Heb dit probleem ook sinds 2 weken.
Gelukkig valt hij nog niet uit terwijl ik rijd, maar bij stationair draaien gaat hij vanzelf tot 1500 toeren en terug om dan uiteindelijk stil te vallen.

RE: Lastig brandstof probleem

Tuur, kun je iets economischer met de quote-functie omgaan? Je moet het invullen van een complete post tussen quote-tags, wat het forum voor je doet als je op quote klikt, zien als een beginpunt, dat je zelf nog bij moet werken. Een complete voorgaande post quoten voegt niet veel toe aan je post en neemt veel extra databaseruimte in beslag.

[size=75:3qy8x5ot][Edit: typos][/size:3qy8x5ot]

RE: Lastig brandstof probleem

Undead : lees mijn bovenstaand verhaal zeer goed , en doe dit bij jou.
Het ligt echt 9 van de 10 keer aan de combinatie gaskabellengte en stelschroefje.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Lastig brandstof probleem

Als dat nou niet lukt heb ik hier nog een tank met brandstofpomp liggen, van een 96-er SPI (31000 km jong)... en de rest van het SPI-injectiesysteem ook nog.
PM me daar anders maar ff over.

RE: Lastig brandstof probleem

ik zie dit topic nu pas.. maar ik heb al een maand of 6 het zelfde probleem, alleen valt de mijne uit als ik stationair loop.. dus koppeling in...toerental valt terug.. valt tever terug?? en dan pompt i hm vol met benzine en dan valt i uit...

en stotteren doet i ook wel eens.. alsof hij een slag mist.. misfire?? pff klote computers in die mini's.

word tijd voor een carb...

RE: Lastig brandstof probleem

Jeroen2,
heb uw postje al afgeprint. :p
Kan het alleen pas volgende week uittesten.

Kan het ook iets te maken hebben met de startonderbreker?

RE: Lastig brandstof probleem

Het kan maar lijkt me onwaarschijnlijk , dan nokt t'ie er helemaal mee , normaal gesproken.
Wat wel kan is dat er wat condens in de inertia-schakelaar is gekomen en hij slecht contact maakt , maar dat kan je in je koffer meten , ook als hij draait staat er 0,2V minder dan je accu op dat moment.
Als je je contact aanzet hoor je je pompje aanslaan en na ongeveer 5 seconden hoor je een soort klikje vanonder je motorkap en stopt je pompje.
Stopt je pompje niet kunnen er 3 dingen zijn.
Je pompje haalt z'n druk niet en is dus stuk (gaan eigenlijk nooit stuk) , OF je brandstoffilter zit verstopt.
Of je drukregelaar blijft "open" staan , die zijn "nooit" stuk maar dan zit er een vuiltje onder.
Greetz , Jeroen2