Ik heb wel eens meer gehoord dat die sensor naar het Y-stuk geplaatst werd. Ik dacht dat BvL dat een keer tegen me zij. Wat betreft de temperatuur verschillen las ik dit (ging over de mini):
The sensors are VERY temperature sensitive, so most of those in use now have a built-in heater to bring the sensor up to temperature quickly, and keep it at a set temperature. A sensor with only one wire has no heater (common up until the mid-80s). A sensor with three or four wires has two unpolarized heater wires, a signal wire, and (for a four wire) a signal ground. The one and three wire sensors use the exhaust pipe as the signal ground. You can use a simple voltmeter to measure these. All of the aftermarket O2 sensor gauges are nothing more than voltmeters calibrated in mixture levels.
Verder weet ik er niet zoveel van. Hopelijk heb je er wat aan.
- Login of registreer om te reageren
RE: LCB & Lambdasensor & CO
Ingediend door Bartje op zo, 21-03-2004 00:16
Hallo allemaal,
Er zijn onder jullie ongetwijfeld mensen die met een Mini (Cooper) met een 1300 MPi blok erin.
Wellicht zijn er onder die MPi rijders ook wel mensen met een LCB ipv het standaard uitlaatspruitstuk.
Zouden die betreffende mensen mij (en Dennis J.) een groot plezier willen doen, en eens op zoek gaan naar hun lambdasensor ?
Voor de mensen die niet weten hoe zo'n ding eruit ziet, hij *moet* in de uitlaat geplaatst zijn, en ziet eruit als een metalen pijpje wat uit de uitlaatpijp steekt, en waar 4 draden uitkomen.
Bij de MPi van Dennis J. zit de lambdasensor gemonteerd in de middelste van de 3 uitlaatbochten, net onder het inlaatspruitstuk. Vermoedelijk geeft de sensor hierdoor een verkeerd signaal (hij krijg alleen de uitlaatgassen van de 2e en 3e cylinder) waardoor het CO gehalte te hoog is. Ik kan de logica niet helemaal beredeneren, aangezien cylinder 2 en 3 beiden op een ander inlaatkanaal zitten, en dus ook beiden een andere injector. Alle bijsturing die de elektronice geeft, zou dus altijd van invloed moeten zijn op het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, maargoed.
Verplaatsing van de sensor naar het Y-stuk of de linkpipe is een mogelijkheid, maar waarschijnlijk zijn de uitlaatgassen op die plaats al zoveel afgekoeld dat de sensor niet zijn ideale temperatuur bereikt.
Kortom, als iemand zou willen kijken waar zijn/haar lambdasensor zit, of als iemand andere ideeën heeft...