LCB uit elkaar gevallen !?!

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Gisteren was ik bij mijn garage. De afspraak was in eerste instantie gemaakt om een andere carburateur erop te zetten en af te stellen, maar de laatste tijd begon de auto ook steeds meer herrie te maken en we hadden zelf al het vermoeden dat er iets mis was met het spruitstuk (los ofzo).

Tijdens het wachten zelf al eens even gekeken, en ik zag al gauw dat de rechter tak (deels?) afgescheurd was waar hij aan de linker tak en de downpipe gelast was. Tijdens het demonteren bleek het veel erger te zijn; alle lasnaden waren volledig doorgescheurd; de LCB kwam in 4 stukken onder de auto vandaan, waar het er normaal 2 zijn; de centrale tak het ene deel, het tweede deel bestaande uit drie buizen voor de twee buitenste uitlaatpoorten. Nu was dat tweede deel dus volledig uit elkaar gevallen :? En dat voor een Maniflow LCB.

Iemand ideeen waarom dat heeft kunnen gebeuren? Gewoon domme pech, maandagochtend exemplaar? Teveel beweging in de motor misschien (maar dan zou ik niet verwachten dat het echt compleet uit elkaar gevallen is)?

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Ik weet niet of je een flexibel stuk in je uitlaat hebt, maar ik kan me zo voorstellen doordat je uitlaat flink vast zit dat die ergens een beetje metaalmoe kan worden van die minieme kanteling van het blok.

Een andere reden kan ik me niet voorstellen.
In ieder geval succes.

default

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Het scheuren kan te maken hebben met het materiaal waarvan het spruitstuk en de tussenpijp gemaakt zijn. Ik weet niet of er varianten van Maniflow zijn, maar als dit van mild steel is (gewoon St. 37 dacht ik) is het iets flexibeler dan een betere kwaliteit staal of RVS. Dit is veel stijver en omdat een blok toch best heen en weer beweegt (je hebt neem ik aan wel al een ultimate engine steady aan je thermostaathuis?) wordt elke beweging doorgegeven aan de uitlaat. Die extra stijfheid betekent dat het tot een bepaalde belasting sterker is en minder meegeeft dan St. 37, maar wanneer de belasting groter is zal het snel gaan scheuren.

Je kan op zoek gaan naar een spruitstuk van een 'zachter' materiaal dat meer meegeeft. Maar zoals packed as hell al zegt is een flexibel stuk tussen je uitlaat de mooiste oplossing, ook om het y-stukje van het spruitstuk minder te belasten. Dit komt vaak als eerste los van het LCB.

Succes,
Erik

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Nee, er is geen ultimate engine steady aanwezig. Ik heb het aan zowel mijn vorige als mijn huidige garage voorgelegd maar die vonden het niet nodig. Wel kwam hij met de suggestie om nylon "rubbers" overal te monteren.

default

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Heeft inderdaad te maken met het kantelen van je blok.
Als ik je vertel dat de mijn krom was getrokken en hierdoor ging aanlopen tegen de potjoints, dan weet je wel hoeveel kracht er op heeft gestaan.
Een LCB heeft maar weinig nodig.
Je hoort het wel vaker dat de LCB's bij de lasnaden scheuren.
Gewoon een steun extra plaatsen en rubbers controleren.
Bij snellere blokjes moet je vaker dan één keer per jaar doen.
Ik heb het aan zowel mijn vorige als mijn huidige garage voorgelegd maar die vonden het niet nodig


Ligt er aan hoeveel km's je per jaar rijdt.

grtzz Martin

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Tot nu toe veeel (dagelijks vervoer van woonplaats Hilversum naar werk in Amsterdam), binnenkort een stuk minder als het goed is.

Beweging is op zich geen slechte verklaring, maar wat mij verbaasd is dat alles finaal is doorgebroken. Een scheur erin, ok, maar alle buisdelen finaal van elkaar afgebroken.. :?

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

zijn de delen op of naast de las gescheurd??

het kan een beetje van alles zijn.

als hij naast de las scheurt

bij een las die iets te ver is ingebrand op de randen heb je een soort kerfwerking waar een scheur snel zal kunnen starten. Dit in combi met een blok waar je eigenlijk wel engine steady op zou moeten zetten. hoe hangt de rest van je uitlaat?? als deze te stijf is opgehangen kan je ook problemen verwachten

maar het is wel een beetje raar dat alles los ligt.

je hebt al met al wel pech moet ik zeggen.

ik zou even een picje van de LCB naar maniflow mailen..
kan nooit de bedoeling zijn zo

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Was ik ook wel van plan ja.
De rest van de uitlaat is redelijk stijf opgehangen. Als ik het me goed herinner is hij naast de las gescheurd.

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Zit er ook een steun onderaan de LCB vlakbij het Y-stukje?
Als ik het goed herriner zit deze vast op de plaat waar de pot-joints invallen / op je differentieel.

Groet ron

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Ik zou zeker een extra motorsteun monteren! Elke keer als je gas geeft/los laat/schakeld beweegt je blok. Met nieuwe rubbers is dit natuurlijk minder, maar als ze verder slijten gaat je blok steeds meer bewegen. Deze krachten komen dan alleen maar op de uitlaat. Als deze dan ook redelijk stijf opgehangen is komen de krachten hoofdzakelijk bij het spruitstuken Y-stuk. Als je veel op de snelweg zit heb je er weinig last van, maar in de stad des te meer.

Ik had in het begin mijn uitlaatpakking steeds kapot. Ook kon ik zien dat het Y-stuk schoof. Na deze steun gemonteerd te hebben heb ik er geen last meer van gehad, dus opgelost.

Metaal is wel elastisch, maar bij elke las naad heb je in principe een verzwakking. Het is in principe wel elastisch, maar niet voor eeuwig!

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Je bent niet de enige. Deze kwam ik pas tegen:

Ik heb het zelf ook wel eens gehad met een Sportex budget LCB (die wel goed vast zat met het beugeltje, maar toen had ik nog geen extra bovenste motorsteun). Die scheurde langs de lassen. Door het lassen van staal wordt het materiaal op de plek van de las harder en brosser, waardoor er vlak naast de las grotere kans op scheuren is. Bij een uitlaatspruitstuk zijn er ook nog eens thermische aspecten (verhitten, afkoelen) die het metaal vermoeien.

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Monteer idd een extra motorstabilisor op je thermostaathuis.

Mijn stabilisor zit ook vast aan het meest rechste tapeind waarmee je je uitlaatspruitstuk vast zet en bij de laatste demontage was dat tapeind gewoon een stukje verbogen!

Ik heb links het gewone hondebot, aan dezelfde kant van de motor onder een hondebot van de diffplaat naar de bodem/subframe en dan nog de extra stabilisor vanaf thermostaathuis naar schutboard.

Ik heb ook een maniflow LCB en ook deze zit nog vast aan het diffhuis dmv het al genoemde beugeltje.

Ik had ook al op het forum gelezen dat RVS minder flexibel is dus heb ik bij het monteren van de bigbore (afgelopen week, morgen naar geldemalsen ;)) de linkingpipe gewoon heel ver over de y-piece geschoven maar niet vastgezet met een klem zodat eventueel het spruitstuk wat bewegingsruimte heeft.
Zo te zien&horen sluit het mooi af en nu maar hopen dat de boel heel blijft.

Wat een sound trouwens....
:9 :9

Stationair diepe brom maar als je gas geeft...

default

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

ik heb dit anders opgelost
heb de uitlaat stuk in 2 delen dan een buiq van mijn verwarming genomen 4.3 doormeter
en om de halve meter een paar rubbers gemaakt om de uitlaat aan de wagen te bevestigen
en achteraan een potje
nu bol ik der al 3 j bij en nog niks last gehad

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Zo'n beugeltje aan het diff-huis heb ik ook, maar dat was wel afgebroken.

Hier wat foto's:





RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Oei flink gescheurd!

Als die steun is afgebroken komt de belasting op dat y-gedeelte en pakking.

Die steun is waarschijnlijk gebroken omdat het blok teveel kon bewegen...

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Eelke schreef:
Zo'n beugeltje aan het diff-huis heb ik ook, maar dat was wel afgebroken.





Bij mij trilde tot nu toe het boutje waarmee je het beugeltje vastzet op je diff-deksel er continu uit. Dat was dus regelmatig checken of anders het risico lopen dat je LCB er zoals die van jou uit komt te zien.

Nu gebruik ik daar een tapeind waarmee je de carburateur vastzet op het spruitstuk voor, moertje met een nylonborging erop en hij zit al 3000 km muurvast.

Afijn, dit helpt natuurlijk niet tegen afbreken, maar ik wilde deze tip toch ff kwijt ;)

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Waarvoor dank. Hij heeft inderdaad ook al een keer los gezeten bij mij, dat beugeltje.

default

RE: LCB uit elkaar gevallen !?!

Misschien ten overvloede, maar ipv een borgmoer kan je ook een veerring onder een gewone moer gebruiken, die zorgt door de veerkracht ook voor extra weerstand tegen lostrillen. Of natuurlijk een tweede moer klem tegen de eerste aan draaien. Een borgmoer is natuurlijk netter, maar die heb je niet altijd in engelse maten voor handen.

M vr gr,
Erik