Leeglopen accu

RE: Leeglopen accu

Ik heb sinds vorige week een vreemd elektrisch probleem (waarvoor eerdere posts geen oplossing bieden): na een week stilstaan was de accu volledig plat. Deze wilde niet meer lekker bijladen en ik trok de conclusie dat ie op was. Nieuwe Varta accu erin en gelijk starten. Probleem over dacht ik. Niet dus.

Vrijdag wilde de Mini weer niet aanslaan met de nieuwwe accu. Met startkabels en een tweede auto was het direct lopen. Volgende dagen startte de Mini wel maar niet heel soepel. Ik ben daarom gaan meten. Ik meet geen lekstroom, dus dacht aan te weinig lading van de dynamo. Dit is inderdaad niet indrukwekkend met 13,3V met alles uit, en 12,6V met alles aan (lichten, ruitenwisser, fan). Een nieuwe dynamo is daarom besteld.

Echter, ik heb van het weekend een paar honderd KM gereden waarbij de accu toch redelijk geladen moet zijn. Twee dagen later is deze echter weer volledig plat.....

Heeft oiemand van jullie dit eerder meegemaakt, of een goed idee? Ik begin haast te vermoeden dat de nieuwe accu niet goed is, maar dat lijkt me toch sterk.

Alvast dank voor de reacties!

Otto

default

RE: Leeglopen accu

Het kan ook de spanningsregelaar in de dynamo zijn die niet goed werkt, en de accu leegtrekt. Ik zou eerst even wachten op je nieuwe dynamo en die monteren en kijken of je van het probleem af bent. Vervang dan ook gelijk je V-snaar even.

RE: Leeglopen accu

Kan heel goed dat de nieuwe accu niet goed is. Heb ik ook eens gehad.

RE: Leeglopen accu

Wat ook een idee is (maar niet het probleem verhelpt) is het monteren van een noodschakelaar dicht bij je accu. Kun je in ieder geval blijven rijden tot je het probleem hebt gevonden.

RE: Leeglopen accu

Dank voor jullie reacties! Ik heb bij de dynamo een noodschakelaar meebesteld voor de zekerheid :) Ik heb nu de accu eruit en zal deze eens los laden om te zien wat er gebeurt. Lijkt me dat als deze goed is, er na het laden iig 12V op moet blijven staan. Heb het idee dat ie iets meer afloopt.

RE: Leeglopen accu

Even een kleine follow-up: de dynamo is inmiddels vervangen door een 70A versie, en de accu onder garantie voor een nieuwe 53Ah. En dat lijkt uitstekend te werken! Nu eerst maar een tijdje mee rijden om te kijken hoe het gaat, te beginnen met 10 dagen Schotland!

Veel dank voor het meedenken allemaal!

Otto

RE: Leeglopen accu

Update: na een dikke 2.000km in Schotland zonder problemen (waar de Mini elke dag werd gebruikt) was het bij terugkomst in Nederland weer prijs: na 2 dagen was de accu plat. Opgeladen en gaan meten. Ik vond enkel op zekering 10 een lekstroom - o.a. de radio. Na meten bleek het zonder radio weg te zijn, 0,00A op de minpoll van de accu. Opgelost dacht ik. Echter, na een halve dag staan was de accu alweer teruggelopen van 12,5V naar 12,15V....

Aangezien ik geen grote versterkers of een alarm heb, verdenk ik nu het startrelais / de startmotor. Ik wil als test de pluskabel die van de accu naar het startrelais loopt loskoppelen van het relais maar wel verbonden houden met de rest van het systeem. Als de accu dan niet leegloopt weet ik waat het probleem zit. Mijn vraag: als het inderdaad hieraan blijkt te liggen, kan ik dan enkel het relais (solenoid) vervangen, of is het beter om toch de hele startmotor te doen? Scheelt wel een stukkie in de prijs, en na een nieuwe accu en dynamo...

Otto

RE: Leeglopen accu

Je zei in een eerder bericht dat je de accu ook nog eens naast de auto zou meten, loopt hij daar ook na een dag leger? Dan lijkt me je accu namelijk gewoon niet al te best.

RE: Leeglopen accu

Eerdere nieuwe accu leek me inderdaad niet goed, dus die heb ik omgeruild (voor een zwaardere van 53Ah), en die blijft goed naast de auto / in de auto met de poolschakelaar los. Daar ligt het dus niet aan lijkt me.

RE: Leeglopen accu

Het lijkt mij, dat als je een lekstroompje hebt, hoe klein ook, dat je deze moet kunnen meten.
Al zou je een klein (fiets)lampje tussen aarde en de minpool van je accu zetten.
Toevallig ving ik gisteren op dat als je je auto 2 a 3 weken niet gebruikt, dat je dan als regel beter je accu kunt loshalen. Ik zelf heb een auto wel 2 a 3 maanden laten staan zonder de polen los te halen en deze startte nog.

RE: Leeglopen accu

Mijn record was 3 weken maar ik haal nu de 2 dagen niet eens, lijkt me dus dat ie leegloopt in stilstand. Zoals ik al aangaf meet ik geen stroom over de pool met de amperemeter, maar misschien is een test met een lampje betrouwbaarder. Zal het van weekend eens proberen!

default

RE: Leeglopen accu

Heb je niet zo lang geleden nog iets qua elektra gewijzigd/aangesloten?

RE: Leeglopen accu

Zolang er geen stille verbruikers in zitten, kun je een auto gerust enkele weken laten staan zonder dat dit problemen oplevert.

Vrijwel iedere auto heeft echter wel een minimaal stroomverbruik bij stilstand, nog afgezien van een hoeveelheid zelfontlading van de accu.

Met een multimeter in de amperestand, en deze in serie op de min-pool van de accu moet je kunnen meten hoeveel stroom er verbruikt wordt tijdens stilstand. Hou hierbij wel de deuren dicht (anders brandt de binnenverlichting).
Je zult ongetwijfeld een kleine lekstroom meten, welke veroorzaakt wordt door een klokje (indien aanwezig) en de radio (indien aanwezig).

Meet deze lekstroom, en koppel vervolgens eerst de radio los, zie wat er met de lekstroom gebeurt. Mocht dat niet voldoende verminderen, haal dan een voor een de zekeringen los, net zolang tot je een duidelijke verlaging van de lekstroom constateert. Kijk vervolgens in het schema welke verbruikers er op die zekering ziten aangesloten, en ga op die wijze op zoek naar het apparaat wat die stroom verbruikt.

Persoonlijk geloof ik niet zo in een startmotor die een lekstroom heeft, maar ook dat moet gewoon meetbaar zijn.

Meten is weten :)

RE: Leeglopen accu

@ Mini_Cooper: nee, niets veranderd de afgelopen 8 maanden.

@ Bartje: ik heb gemeten en vond enkel op zekering 10 een kleine lekstroom - o.a. de radio. Na meten bleek zonder radio geen lekstroom meer zichtbaar te zijn, de multimeter geeft op stand 10A 0,00A tussen de minpool van de accu en massa. Op de lagere standen van de multimeter werkt deze vreemd genoeg niet goed.

Echter: ook met de radio eruit loopt de accu binnen een dag leeg. Ik heb geen binnenverlichting of alarm, en een nieuwe accu en dynamo. De accu is nieuw en blijft losgekoppeld prima op spanning. Er blijft dus simpelweg weinig over...

Vreemde is dus dat er een lekstroom lijkt te zijn die ik niet meet. Mijn idee is dus dat de lekstroom niet constant is, maar dat - bijv. door het startrelais - af en toe een flinke lekstroom ontstaat. Klinkt raar maar zoals gezegd blijft weinig anders over.

Ik probeer zondag de pluskabel van de accu naar het startrelais los te koppelen van het relais maar wel verbonden te houden met de overige draden, zodat enkel het relais wordt uitgeschakeld. Eens zien wat dat oplevert!

RE: Leeglopen accu

Dan zou ik eerst 's een goede multimeter/amperemeter aanschaffen, dan weet je tenminste wat.

RE: Leeglopen accu

Ik heb er 3 en ze doen allemaal hetzelfde :)

Heb gisteren de plus van het startrelais losgemaakt en deze weer verbonden met de andere aansluitingen (dus enkel het startrelais los). Vanmorgen leek het erop dat de accu nog goed op spanning was - vanavond nog eens meten.

RE: Leeglopen accu

Het is op zich ook wel logisch als je de plus-kabel daar losmaakt, dat daarmee tevens je verbruiker weg is. De eerste verdeling van constant stroom vindt plaats op het startrelais. Hier zit niet alleen de dikke plus-kabel vanaf de accu op, maar tevens enkele dunnere, bruine draden die naar de zekeringkast lopen. Vanaf daar gaat de verdeling verder.

Je kunt misschien beter alleen de dikke plus-kabel op het relais laten zitten, en vervolgens met de amperemeter meten tussen die aansluiting, en de andere bruine draden, 1 voor 1. Stroomverbruik moet meetbaar zijn.

RE: Leeglopen accu

Ik heb de kabel los van het relais wel doorverbonden met de andere draden omdat je anders effectief de accu loskoppelt inderdaad; wilde eerst weten of het relais/de startmotor de boosdoener is. Ik zal vanavond weer meten en kijken wat er vandaag gebeurd is. Later meer dus!

RE: Leeglopen accu

Nou, weer leeggelopen... goede nieuws is dat het dus niet de startmotor is en ook niet het relais van de spotlamps. Slechte nieuws is dat ik geen idee heb wat dan wel. Denk dat ik vanavond maar eens alle zekeringen eruit haal om te zien wat er dan gebeurt; als het leeglopen dan stopt kan ik ze een voor een terugplaatsen en zien wat er gebeurt...

RE: Leeglopen accu

Wellicht iets voor jou om uit te proberen:
wanneer je de met de massakabel de min-pool aantikt, zie je weleens een minimaal vonkje. Ik heb er zelf verder nooit aandacht aan geschonken want ik had geen last van het leeglopen van de accu. (Dit was weliswaar van mijn andere auto maar dat mag niet zoveel uitmaken.) Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door een klokje of zo, iig een kleine verbruiker.
Zou je dit 's kunnen testen in donker?

default

RE: Leeglopen accu

Bekijk ook even de zekeringkast of deze aan de achterkant niet groen is door de corosie

RE: Leeglopen accu

Heb ook met een lampje over de minpool gemeten te dat gaat niet branden... Ik denk er nu aan om alle zekeringen te verwijderen en te zien of ie dan op spanning blijft - zal de zekeringkast ook nog even checken op corrosie maar volgens mij is ie in goede staat. To be continued..

RE: Leeglopen accu

Ook ik heb momenteel last van een accu die na 2 dagen plat is, heel erg vervelend!
Ik heb zelf een spi uit '94
ik vermoedde eerst mijn radio, die zit bij mij direct met een plus en min draad met een zekering ertussen op de accu aangesloten, de aarde draad was op een gegevenmoment losgekomen maar mn radio bleef het doen...
die draad heb ik weer aangesloten maar het probleem bleef
inmiddels geeft mijn accu een rood signaal op het indicatieglaasje, maar dit was al een goede andere accu
Ik ga komend weekend zoeken, mocht ik iets tegenkomen wat bij mij werkt laat ik het horen!

RE: Leeglopen accu

Ha Sebastiaan,

Ben inmiddels weer een stuk verder:

- er zijn bij een Spi 3 zekeringen die ook met contact uit spanning hebben: 3, 7 en 10. Dit is voor de elektrische koelfan (3), toeter, flash light en hazard lights (7) en het geheugen van de radio (10);

- er is een rechtstreekse verbinding tussen de accu en de dynamo en de accu en het contactslot;

- daarnaast hebben drie relais spanning met contact uit: het relais voor de lambda sensor (geen idee waarom), het relais voor de (dim)lichtschakeling (ik denk voor de flash die het doet met contact uit) en de relais box met 4 relais erin (het zwarte doosje bij de zekeringkast: hierin zitten vier relais in totaal).

Door het loskoppelen van diverse elementen en dan meten (de drie zekeringen, de startmotor/relais, de dynaomo, de radio, het contactslot) lijkt het er bij mij op dat de relais box de boosdoener is. Ik heb de auto nu al een halve dag met losgekoppelde relais box staan en het lijkt erop dat de accu zich goed houdt.

Hoop dat dit je verder helpt!

Groet,

Otto

RE: Leeglopen accu

Hi Otto!

Bedankt voor je reactie, heb alles even gechecked, niets leek het lekstroom te verhelpen, tot ik toch weer bij mn radio kwam, nadat ik het frontje uit de radio haalde verdween het lekstroom... geen idee waarom aangezien deze gewoon uit stond...
heel vreemd maar dat was in iedergeval bij mij het probleem dus.
heb nu dus alleen geen radio in mijn mini zitten, ik vermoed dat het aan de radio zelf ligt en niet aan de bedrading, maar ik ga het merken als ik een andere heb

ben jij al wat opgeschoten? de truc met de spanningszoeker met lampje tussen de minpolen was ideaal voor mij in iedergeval!

succes!

groeten Sebastiaan

RE: Leeglopen accu

Dag Sebastiaan,

Mooi te lezen dat je de oorzaak van de lekstroom hebt gevonden in het radio circuit.
Ik lees dat het een radio met afneembaar frontje is. Klinkt als "normaal modern".
Je zou eens kunnen nagaan of de bewuste radio eigenlijk met twee soorten voeding moet worden gekoppeld: een geschakelde plus (+15) op 1 contact voor het werkelijke functioneren en daarnaast een permanente plus (+30) voor geheugen van de voorkeuze zenders. Die tweeed kan vaak wel achterwege blijven, maar dan vergeet de radio iedere keer zijn instellingen als de power eraf gaat. De +15 aansluiting moet het vermogen leveren, de +30 slechts een steuntje. Zou je misschien kunne aangeven welk merk en type radio erin zit? Dan kan ik (of een andere forummer) nagaan wat voor aansluiting de radio behoeft.

gr Bart

RE: Leeglopen accu

@ Sebastiaan: zodra ik een vervangend relay pack heb (hoop ik van Beumert over te nemen) hoop ik er vanaf te zijn, maar tot die tijd werk ik met de hoofdschakelaar op de minpool en dat werkt goed. Ik gebruik de mini niet elke dag dus dat is nog niet eens heel storend, maar wil toch graag het probleem opgelost hebben!