Leeglopende band; ventiel?

RE: Leeglopende band; ventiel?

Een van mijn banden loopt (langzaam) leeg; het gaat om een Toyo 330 145 70 R band.(Hulde aan Thijmen)
Als ik h`m `s ochtends oppomp tot 2 Bar, dan zit hij `s avonds op 1.5 Bar.
Op de band zelf kan ik geen beschadigingen/spijkers zitten en ik hoor h`m ook niet leeglopen.
Zelf zit ik aan het ventiel te denken, maar is dat los te vervangen door een bandenboer of moet ik een compleet nieuwe band kopen?

RE: Leeglopende band; ventiel?

Het ventiel is makkelijk te controleren, (mss wat vies) spuug een keer op je vinger, en smeer het op je ventiel, als er een bel op komt isie lek.

Maar je kan je wiel ook in een bak water houden, kun je ook zien waar de lucht heen gaat.

RE: Leeglopende band; ventiel?

Bij een tubeless band (en dat hebben de meesten denk ik) zijn de ventielen losse onderdelen dus zeer goed te vervangen door de bandenboer

Maar je kan ook eens kijken met een beetje zeepsop waar hij lekt. Zo ontdekte ik dat mijn voorwielen lekten tussen de velg en de band door, aan de binnenkant. Waarschijnlijk het gevolg van een niet schone velg, plus beweging op die plek door aandrijfkrachten en stuurbeweging

RE: Leeglopende band; ventiel?

Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen loopt hij in een week tijd van 2.5 naar 1.5bar...

Ik ben er (2x) mee naar de bandenboer geweest, en hij heeft er zo'n spul ingesmeerd... Het kan namelijk langs de velgrand ontsnappen. Dit als er lichte roest op zit.

Ik zou dit eerst eens laten doen, is meestal toch gratis.
Bij mij heeft het niet mogen baten hij loopt nog steeds leeg (zijn ook nieuwe velgen...

Als iemand een ander idee heeft hoor ik het ook graag...

RE: Leeglopende band; ventiel?

@Peter:
Ik heb er nu ook van dat spul tussen zitten maar nog niet veel mee gereden (inmiddels is de mini in restauratie)
In principe is het gebruik van dit spul een nood-oplossing en zou de velg en band goed schoongemaakt moeten worden (velg met fijn schuurpapier als er roest op zit) Als alles goed schoon is zou het niet moeten lekken

RE: Leeglopende band; ventiel?

Ik zou niet van een nood-oplossing willen spreken, maar van een alternatieve oplossing...
Natuurlijk is roestvrij maken beter, maar deze oplossing waarbij de band tegen de velg "gelijmd" wordt, is veel eenvoudiger dan opschuren en behandelen...
Je ziet er niks van en je kunt er gewoon normaal mee rijden daarna. Het is gratis en kost een kwartiertje werk.

RE: Leeglopende band; ventiel?

Kan zijn dat inderdaad je ventiel kapot. Zaten wel nieuwe in maar goed kan altijd. Of er zit toch een heel klein gaatje in je band....ff hard oppompen en hem ff in bad of de vijver houden. Dan moet je het zien.

succes...

laatste optie, of je zet hem steevast elke dag tegen de stoep aan :P

RE: Leeglopende band; ventiel?

Okee, ik zal h`m morgen eens nat maken en kijken of hij ergens lekt.
Ik hou jullie op de hoogte!

RE: Leeglopende band; ventiel?

Vul een spuitflesje met een beetje zeepsop en de rest water, spuit dit over de band.
Zodra je het ergens ziet bubbelen weet je het lek te vinden.
Langs de velgrand, langs het ventiel en midden op het loopvlak door een klein spijkertje zijn de voorkomende lekken...

RE: Leeglopende band; ventiel?

Gevonden!Ik had het wiel eraf gehaald en in bad gelegd (o, wat zal mijn moeder weer blij zijn met mij....) en ja hoor, er kwamen luchtbelletjes via de zijkant van de velg naar boven.
Precies op de plaats waar zijn loodstukje om de velg zat.
Dus snel naar de dichtstbijzijnde bandenboer gereden en ik kan h`m om 17:00 weer ophalen.

RE: Leeglopende band; ventiel?

we hebben dit geintje ook eerder gehad.
toen hebben we het opgelost met een binnenbandje erin :D . problem solved 8)

RE: Leeglopende band; ventiel?

NIET doen... !!!
Bij een tubeless band mag je geen binnenband plaatsen.
Door de wrijving tussen binnenkant en binnenband kan er zoveel warmte ontstaan dat je een klapband krijgt en zie dan maar eens dat de schade gedekt wordt...

RE: Leeglopende band; ventiel?

Probleem opgelost!
Ze hebben de band eraf gehaald, stukje lood eraf gehaald en de band er weer op gezet.
Alles opnieuw gebalanceerd en voor die 5 euro kan ik weer rondcrossen. :D

RE: Leeglopende band; ventiel?

Rene schreef:
NIET doen... !!!
Bij een tubeless band mag je geen binnenband plaatsen.
Door de wrijving tussen binnenkant en binnenband kan er zoveel warmte ontstaan dat je een klapband krijgt en zie dan maar eens dat de schade gedekt wordt...



even schoppen,

Renee, waar haal jij deze info vandaan?
Mijn probleem is dat in de rand van de band (waar het wiel tegen de velg aanzit, een sneetje zit. Waarschijnlijk door de vorige bandenhandel er in gemaakt bij het monteren (slecht onderhouden band-op-velg-leg-apparaat :x )

Nu heeft een andere bandenboer voorgesteld een binnenband erin te leggen. Deze man, met vele jaren ervaring in de bandenhandel, had mij ook een nieuwe band kunnen verkopen. Verschil in prijs - binnenband 10 euro, nieuwe band 80 euro incl. montage.

Vandaar mijn twijfels bij jou post...

RE: Leeglopende band; ventiel?

voor zover ik weet heeft een tubeless band een heel andere binnen zijde als een band met binnenband normaal. ik meen ook dat het niet zomaar mag.

Vraag en Antwoord
Vraag:
In AMT is meermalen gesteld dat het niet juist is een binnenband te monteren in combinatie meteen tubeless band. Gezien de adviezen die ik heb ingewonnen bij leveranciers zien zij geen reden om dat niet te doen. Het betreft auto's (Toyota Hilux) die veelvuldig in het terrein dienst moeten doen. Onder dit type auto zijn velgen gemonteerd die geschikt zijn voor het gebruik van een binnenband. De buitenband 7.00-16 is tubeless. Wat is uw visie?

Antwoord:
Ons antwoord: Wij blijven vasthouden aan de mening dat het gevaarlijk is om een binnenband in een tubeless band te monteren. De buitenband heeft namelijk een voering die de binnenband vervangt. Wordt er toch een binnenband gemonteerd, dan komt deze er meestal geplooid in te liggen. Bij hoge snelheden zal er extra warmte worden ontwikkeld (hysterese). Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden (klapband!).

dit is van de site auto en moter techniek

RE: Leeglopende band; ventiel?

Ook ik had het probleem met leeglopende band,
ik kwam thuis van de bandenboer en er stond er al 1 slap,

ik ben teruggegaan,
en de bandenman vertelde mij dat er wel een velg
bijzat met een slechte rand.

Ook deze man heeft hier een goedje op gesmeerd wat
erg effectief is voor dit probleem, het lijkt een beetje op roestomvormer, maar dit was het niet.

Ik vroeg hem ook om eventueel als noodoplossing
een binnenband te monteren, maar ook deze man raadde
dit ten zeerste af, het schijnt dat een tubless band
ruwer is aan de binnenkant,
Dit kan inderdaad een klapband veroorzaken.

niet doen dus !!!!!!

RE: Leeglopende band; ventiel?

Genoeg redenen Peter... ;)
Ik kom aan die info doordat het mij op school al is aangeleerd. Tevens heb ik daarna nog enkele jaren in de garage gewerkt waarbij genoeg mensen toch eigenwijs zijn en het doen. Waarschuwen is dan het devies zodat ze weten wat het risico is.

Als je de tekst leest heb je als het goed is genoeg info om op te maken dat het niet verstandig is...

RE: Leeglopende band; ventiel?

Er zijn van die (groene) flesjes te koop waar een vloeistof inzit met vaste deeltjes erin die gaan werken als er een gaatje in de band komt. Je spuit het door het ventiel naar binnen. Door de centrifugaalkracht worden de deeltjes in het lek (gat of kier) geslingerd en ze vulcaniseren op de een of andere manier in het gat. Ik heb het zelf nooit geprobeerd. Op zich kan het geen kwaad. De binnenkant van je velg wordt alleen een beetje vies.

RE: Leeglopende band; ventiel?

Ik weet niet of er verschillende versies zijn van die flesjes maar ik weet niet beter dat het je band aantast aan de binnenzijde en je band kan weggooien...

RE: Leeglopende band; ventiel?

Zo'n spuitbusje met een darmpje eraan heb ik ook een keer gebruikt toen 'k op een meeting plots een lekke band scheen te hebben en ht veiligheidsboutje van de velgen niet bijhad. Het busje zorgt ervoor dat de band weer hard komt te staan (of toch hard genoeg om naar het pompstation te rijden, om hem volledig hard te zetten) en tevens wil ht product inderdaad langs het gaatje naar buitenkruipen, waar chet zich vastzet. Nu vijf jaar en 7.000km na datum rijd ik nog steeds met diezelfde band rond zonder probleem. Het is wel zo dat, als je dat product gebrukt, de bandenboer hem niet meer definitief kan/wil herstellen.

RE: Leeglopende band; ventiel?

Dat bedoelde ik dus met weggooien.. :)