Kruimelpad
Lege accu na lang rijden
RE: Lege accu na lang rijden
Ingediend door minimania op ma, 25-09-2006 22:11
Heb ik ook gehad.
Het bleek een slechte massa verbinding te zijn tussen motorblok en carrosserie.
Op het moment dat je stilstaat ging bij mij de spanning omhoog en op het moment dat de wielen gingen draaien viel de spanning in elkaar.
Ik heb dus het idee dat de stroom massa zocht via de wiellagers.
Moet je maar eens proberen om een extra massa strip tussen motor en carrosserie aan te leggen.
- Login of registreer om te reageren
Dit is ook wel een goede tip uit het andere topic.
@win schreef:
Nog even over de "lekstroom": alle zekeringen eruit trekken dan je multimeter tussen de accu en het circuit van je auto plaatsen en dan 1 voor 1 de zekeringen terugplaatsen. Gaat er bij 1 van de zekeringen opeens een stroom lopen weet je in welk gedeelte het zit!!
Aangezien je verhaal wel iets ingewikkelder lijkt te zijn dan het gelinkte topic voeg ik ze niet samen.
- Login of registreer om te reageren
Alvast bedankt voor alle tips.
Lekstroompjes heb ik al 'uitgeschakeld' en gecontroleerd zoals beschreven.
Ik heb wel een goed gevoel bij een slechte massa verbinding. Alleen het volgende: ik ben (nog) niet zo'n techneut, dus een 'extra massa strip tussen motor en carrosserie aanleggen' is allemaal mooi, maar wel de volgende vragen daarover:
- Waar kan ik die het best bevestigen op de motor en op welk punt op de carrosserie?
- Hoe ziet een dergelijke strip er idealiter uit, materiaaltechnisch gezien?
- Als dit het probleem blijkt te zijn, is het dan een duurzame oplossing en kan ik het bij een extra massa strip laten. Of moet ik dan gaan zoeken waar het euvel precies zit en dat oplossen?
Of is het sowieso niet slim om het zelf te proberen?
Ik heb zelf weer even (dit keer haastig) gezocht naar info over het maken van een extra massa'kabeltje' maar heb niet zo snel iets kunnen vinden. Een verwijzing naar een topic waar bovenstaande vragen worden beantwoord is dus wederom ook welkom. Ik kijk ook even in Haynes of daar iets instaat wat me kan helpen met de massa's.
Ik ga het zeker uitproberen en ben weer een 'happy camper' als dit opgelost is. Zo rondrijden is niks... Ik laat weten of de patient er weer bovenop komt.
- Login of registreer om te reageren
RudolfVersteeg schreef:
- Waar kan ik die het best bevestigen op de motor en op welk punt op de carrosserie?
Alleen op deze vraag heb ik een antwoord op het forum gevonden en dat was dat het niet uitmaakte waar het was.
Maar heb je al geprobeerd het massapunt van je accu in je kofferbak goed schoon te maken?
- Login of registreer om te reageren
Het massapunt van de accu in de kofferbak is brandschoon. Check, doublecheck. Ik wacht nog even verder af of mensen nog tips hebben. Vanavond verder.
- Login of registreer om te reageren
De massastrip zit normaliter tussen de bevestiging van het hondebot aan het blok en de bevestiging van datzelfde hondebot aan de carosserie. Controleer eerst deze eens of ie nog wel intact is. Wanneer gebroken kan dit inderdaad vreemde effecten geven.
Als ik het goed begrijp laadt je dynamo in eerste instantie bij het starten wel, maar na verloop van tijd niet meer. Dan zit het euvel dus in je dynamo ook al is ie gereviseerd of wordt dat beweerd.
De reactie van de garage is te gek voor woorden. Heeft deze garage ook de dynamo gemonteerd?
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Het hondebot kan ik wel vinden (denk ik), dus laat ik die locatie in ieder geval controleren. Is het makkelijk te zien als er een breuk in de massastrip zit?
O, ja verder nog wat info: de dynamo laadt in eerste instantie bij het starten wel, tijdens het rijden niet meer, maar als ik daarna weer stil sta (bijvoorbeeld voor een stoplicht) laadt ie weer bij.
Jullie vinden de reactie van de garage wat raar begrijp ik (vind ik ook). Inderdaad de garage die ook de dynamo gemonteerd heeft. Verder ben ik wel tevreden overigens. Misschien toch maar een andere garage zoeken? Weet iemand nog wat betrouwbaars in (de buurt van) Zwolle?
Bedankt voor de tips wederom.
- Login of registreer om te reageren
De massa strip loopt boven mijn hand langs. Deze zit los vanwege het vervangen van de koppelingsplaat, normaal zit deze dus vast aan het blok en de carrosserie (Dit is een carb. versie, bij jou zal het er misschien iets anders uitzien, maar die strip vind je nu vast wel):
- Login of registreer om te reageren
Gisteravond gekeken naar de massastrip. Bij mijn mini (2000) zit ie inderdaad aan het hondebot. Ik heb niet zo snel een breuk kunnen vinden in de kabel zelf. Wel was de bevestiging aan het motorblok (en het motorblok zelf) 'wat' roestig, zeg maar gerust roestig.
Dat zou het dus best kunnen zijn, maar ik wil voordat ik probeer een roestige bout kapot te draaien terwijl dat niet nodig is een testje doen of het dit werkelijk is.
Weet iemand of het dan voldoende is om een stuk koperdraad aan de ene kant aan een schoon deel van het motorblok te bevestigen en aan de andere kant aan een willekeurig deel van de carrosserie? Of is een ander makkelijk en snel verkrijgbaar stukje draad beter?
Als er dan een kleine verbetering optreedt in voltages weet ik in ieder geval dat het toch niet de dynamo is, maar de massa. Eerst maar even wat aanprutsen dus.
- Login of registreer om te reageren
Heb je al met een multimeter de weerstand gemeten tussen carrosserie en blok? Veel weerstand duidt op slechte massa.
Je kan heel simpel een proef doen met een startkabel op het blok en op de carrosserie, alleen dat gaat in jouw geval wat moeilijker omdat het probleem zich voordoet bij rijden.
- Login of registreer om te reageren
Zo, heb een massakabeltje geimproviseerd en de afgelopen twee dagen blijft ie netjes ongeveer 14 volt aangeven tijdens het rijden. Nog even kijken of het tijdens andere weersomstandigheden (nu alleen bij droog weer gereden) ook werkt. En dan op naar een nieuw massakabel en schone aansluiting aan het blok.
Bedankt minimania!
Ik was toch al ongeveer een jaar aan het aanmodderen. Nieuwe accu, revisie dynamo, testen startmotor en vaak de accu aan de lader.... En nu kan ik weer lekker rondrijden zonder me druk te maken om een lege accu.
- Login of registreer om te reageren
Even een vraagje over wat de dynamo nou precies en wanneer voor stroom moet geven.. De mijne geeft aan:
Auto uit: 12.5 V
auto aan, lichten/radio etc uit: 13.80 V
auto aan en lampen aan: 12.53 V
auto aan, lampen aan, groot licht aan, radio aan: 12.2 V
Kan ik hiermee aanduiden dat mijn dynamo niet helemaal goed meer werkt als ik rij en mn electra aan heb (radio en lampen)?? Zou hij dan aan vervanging toe zijn, of zijn dit wel normale waarden?
[edit]dit alles dus gemeten op de accu
- Login of registreer om te reageren
he spaiky
ik zou me geen zorgen maken.
13, 8v bij draaiende motor is goed.
dat hij wat minder aangeeft bij stroomverbruikers aan is heel normaal.
meet voor de grap eens als je start, dan schrik je helemaal wat die dan aangeeft.
startmotor is namelijk een grote verbruiker, net als je lampen.
- Login of registreer om te reageren
RE: Lege accu na lang rijden
Ingediend door RudolfVersteeg op ma, 25-09-2006 22:02
Ik weet het, er zijn al veel delen van het forum over volgeschreven. Ik kan het echter niet precies vinden. Dus als je me kunt verwijzen naar een topic waar het wel staat zou dat ook geweldig zijn.
Komt ie toch: tijdje geleden zijn accuprobemen begonnen. Inmiddels is de accu vernieuwd en is de dynamo gereviseerd. Zonder het gewenste resultaat... Sterker nog: als ik lange stukken rijdt (na 300 km) is de accu ongeveer leeg.
Na enig onderzoek blijkt het volgende:
- Voor starten: voltage accupolen 12,6 volt (na een nachtje laden)
- Na starten: dynamo 14 volt, op accupolen is dit nog 13,8 volt (verder geen apparatuur/lichten aan). Ik neem aan dat de accu dan wordt opgeladen.
- Als ik stil sta en gas geef naar 3000 toeren (of whatever) blijft de spanning rond de 14 volt aangeven.
- Tijdens rijden zakt het voltage op de accupolen terug naar minder dan 12,6 volt. Ik neem aan dat de accu dan leegloopt,
- Hoe langer ik rijd hoe lager het voltage en hoe leger de accu. Na ongeveer 300 tot 400 km is starten niet meer mogelijk vanwege een lege accu.
- Voor een stoplicht, of als ik stilsta, loopt de spanning op de accupolen overigens weer terug naar meer dan 13 volt.
- Het maakt niet uit waar ik rijd: snelweg, binnenweg, stad, zo lang ik rij is de spanning laag. Als ik schakel wisselt de spanning nog wel wat in positieve zin.
- Verder brandt het accu-waarschuwingslampje nooit ( behalve bij starten: het lampje zelf is dus niet stuk).
Ik heb dit ook bij mijn garage vertelt, maar die gelooft mij niet en kan/wil mij niet verder helpen .
Goed, moet morgen weer om 6 uur op, kan iemand hier mij helpen of is het echt raar? Alvast bedankt, en kijk uit voor achteropkomend verkeer.
PS: voor het geval het belangrijk is, het is een prachtige mini bouwjaar 2000