lekkage koeling/verwarming

RE: lekkage koeling/verwarming

Hoi,

Ik heb een lekkage geconstateerd in het koel/verwarming systeem. Of de leiding naar de verwarmingsunit (ter plaatse v.d. aansluiting op de onderste radiator slang) of de bypas slang is kaduk.
Moet nog goed bekijken welke.

Mijn vraag is: is lekkage bij de verwarmingsslang of bypas slang alleen mogelijk bij ingeschakelde verwarming? Of loopt daar zowieso water uit koelsysteem doorheen?

Wat doet de bypasslang in het systeem?

Kan je deze slangen loskoppelen c.q. repareren met gevuld systeem, aangezien ze vrij hoog liggen? Of moet het systeem leeg?

Groeten Eric.

RE: lekkage koeling/verwarming

alle slangen in het koelsysteem worden warm dus ook die naar je verwarming gaan. zelf als die uitstaan.

slangen die warm wrden zetten uit en krimpen als ze koud worden, na verloop van jaren drogen de slangen uit en krijg je lekkages.

ikzelf zou de koelvloeistof altijd aftappen en vernieuwen, kost immers niet zo veel en wie weet hoe lang het al niet meer ververst is...

grootste kans op lekkage is bij warme motor, er staat dan druk op het koelsysteem en je slangen zijn warm en daardoor gaan scheurtjes openstaan...

RE: lekkage koeling/verwarming

Mijn vraag is: is lekkage bij de verwarmingsslang of bypas slang alleen mogelijk bij ingeschakelde verwarming? Of loopt daar zowieso water uit koelsysteem doorheen?



Als je kachelkraan dicht staat loopt er dus geen warm/nieuw water door je kachel en blijft je kachel dus koud aanvoelen. De enige reden dat die slang warm aanvoelt komt doordat deze over de motor loopt.

Wat doet de bypasslang in het systeem?

Kan je deze slangen loskoppelen c.q. repareren met gevuld systeem, aangezien ze vrij hoog liggen? Of moet het systeem leeg?



Als je thermostaat nog dicht is, bij een koude motor, stroomt het water door de by-pass. Daar is deze ook voor bedoelt. Deze "by-passed" de radiator. Hierdoor komt je motor sneller op temperatuur. Als er geen bypass zou zijn pompt je waterpomp wel maar kan het water niet weg. Hierdoor onstaat weerstand/druk. Hebben ze dus op deze manier opgelost. Is trouwens een priegelwerk om te vervangen. Je kan de bovenste radiator slang en de by-pass en kachelslangen vervangen met gevuld systeem, je zult wel wat vloeistof verliezen, maar dit is eenvoudigweg bij te vullen. Koelvloeistof slijt niet, dus waarom zou je dit ineens vernieuwen?

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

met vriendelijke groet,

RE: lekkage koeling/verwarming

Yep, hier kan ik iets mee en bedankt!

Gr.
Eric

RE: lekkage koeling/verwarming

zoals ik begrijp moet je eerst de koelvloeistof leeg maken(leeg laten lopen) voordat je de kachel demonteerd.


Mijn kachel moter maakt enorm veel kabaal.
Ik zit te denken om hem er eens af te halen en dan na te kijken.
Maar moet ik dan het volgende doen(zie boven)?
Om tot demontage over te gaan?

RE: lekkage koeling/verwarming

Dirk, zoek even op kachel, hier is minstens 1 topic over waar het helemaal in wordt uitgelegd.Je hoeft niet je hele koelsysteem leeg te laten lopen, maar hou wel rekening met wat lekkage; emmertje bij de hand en iets van kranten op de vloer dus.

RE: lekkage koeling/verwarming

ik had al gezocht op kachel maar kan het bericht niet vinden wat jij bedoeld.

RE: lekkage koeling/verwarming