Lekkage portieren

default

RE: Lekkage portieren

We hebben hier een Mini 1000 Mk4 uit '83. De auto is na een intensief traject van bodem af aan gerestaureerd in concoursstaat. Er is echter een vervelend probleem; bij (zware) regen of (handmatig) autowassen sijpelt er water de auto in. Dit komt bij beide portieren (bestuurderskant sterker) onderaan binnen. We staan voor een raadsel. De rubbers zijn splinternieuw (zoals heel veel onderdelen), de deuren zijn door een professional afgehangen, de afvoergaten in de portieren zijn groot en open. Een foto van de situatie:



Bij hier, u raadt het al, sijpelt het door. Voor nu verdenken we de plek rondom het scharnier als doorslagpunt. Morgen gaan we in de weer met tuinslang en verdere inspectie. Voor nu al tips waar op te letten? Heb al die lekkage-topics bekeken maar die gaan met name over de situatie rondom het schutbord en of het dashboard.

RE: Lekkage portieren

binnenkant vrijmaken van matten e.d., om dan watersporen goed te zien talkpoeder of meel op de binnekant, dan van buiten de tuinslang er op.
Ikzelf verdenk het lichtschakelaartje voor "deur open binnenlicht aan" ..

.. anders: ermee leren leven 8)

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Lekkage portieren

we denken dat we het hebben. Onderaan begonnen met water spuiten en zo naar boven werkend. Gebeurde in eerste instantie niets dus het was niet op de plek zelf dat de rubbers niet goed waren. Vlak boven de deurvanger sloeg het door. En toen zagen we het! De rubbers van de deurvanger waren aan de portierkant bevestigd en dus elke keer als de deuren dicht gingen drukten ze de rubbers aan de stijlen verkeerd. Montagefoutje! Rubbers zijn nu gaar dus niet deurvangerrubbers en monteren tegen de stijl dan moet het goedkomen. Als we ze met veel gepiel op hun plek forceerderen sloeg het water niet door.

RE: Lekkage portieren

Je bedoelt dat het hetzelfde zou zijn als wanneer dat je de slotvanger op de deur monteert en het slot in de stijl :?

default

RE: Lekkage portieren

nee

sorry, ik zit niet zo in de namen (het is ook niet mijn auto). Hoe heet dat onderdeel (een soort metalen strookje die met een splitpen vast zit) dat zorgt dat de deur niet helemaal open klapt. Op mijn foto helemaal links te zien. Enfin, dat strooktje verdwijnt in een vierkant gat in de sponning. Dat moet natuurlijk afgesloten worden voor water dus daar zit rubber omheen. Nou dat rubbertje zat vast aan het portier i.p.v. aan de sponningkant. Bij dichtdoen van de deur drukt dat verkeerd geplaatste rubber hoesje (dust seal) het afdichtrubber in de hele deurstijl zelf verkeerd. Als die dust seal aan de sponningkant correct zit dan is het geen bewegend onderdeel meer en kun de hele rubber in de sponning er langs laten lopen.

Allicht nog wat cryptisch maar dan hoor ik het wel :)

RE: Lekkage portieren

jazzper schreef:
Hoe heet dat onderdeel (een soort metalen strookje die met een splitpen vast zit) dat zorgt dat de deur niet helemaal open klapt.



Dat is de "deurvanger". Ik heb vrijwel hetzelfde probleem. Om de deurvanger zit een splinternieuw rubber (aan de koets, niet aan de deur). Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar heb me er maar bij neer gelegd. Na het rijden in een dikke bui maak ik zelf de bodem ff droog met een handdoek en bij het wassen rol ik een handdoek op en leg deze tegen de drempel maar het water langs komt.

Theo van den Bogaard":3f7horl5]
Ikzelf verdenk het lichtschakelaartje voor "deur open binnenlicht aan" ..
[/quote:3f7horl5]
Daar kan ik nog wel eens naar kijken... :)

default

RE: Lekkage portieren

Maar heb je die deurvangerrubber dan niet zo dat het deurrubber er keurig omheen loopt? Dat hebben we getest en dan bleef het droog. Het gaat mis als het deurrubber door het deurvangerrubber plat wordt gedrukt.

RE: Lekkage portieren

Kan je aan de binnenkant van de deur geen plaatje maken dat het water naar de buitenkant van de deur geleid in plaats van het deurpaneel?

default

RE: Lekkage portieren

slim idee! geef ik door. Maar moet toch werken zoals het bedoeld is ooit door meneer Issigonis?