Lekkage uit expansievat MPI

Lekkage uit expansievat MPI

Ingediend door Jeroen op

Als ik de MPI na stevig gebruik (bijvoorbeeld een puzzelrit) uitzet, lekt er koelvloeistof uit het expansievat. Op zich geen probleem, maar na een aantal keren is het niveau zover gedaald dat de temperatuurmeter langzaam richting rood gaat. Dan gaat er na afkoelen 200-300ml koelvloeistof bij, aangezien het niveau in het expansievat teveel is gedaald. Daarna blijft de temperatuurmeter keurig in het midden, maar gaat het expansievat na een stevige rit lekken. Dit heb ik het afgelopen jaren regelmatig moeten doen, zo ook gisteren tijdens de Achterhoekrit met een niet al te hoge temperatuur. Ik wil nu wel eens de oorzaak aan gaan pakken. Ik heb de Brooklands nu 15 jaar en wil er nog lang van blijven genieten.

Ik heb dit voorjaar (2000km terug) de thermostaat vervangen, de vorige zat namelijk vast met een echte heetloper tijdens de eerste rit van het jaar tot gevolg.. Verder zijn de koppakking en interieurradiator 10.000 km geleden vervangen, is de koelvloeistof ca. 5000km oud en heb ik 500km terug een nieuwe dop op het expansievat gezet. Het blok heeft ondertussen 117.000 (originele) kilometers gelopen, loopt als een zonnetje en verbruikt geen druppel olie. De radiatorventilator doet ook prima z'n werk. Het probleem is ook niet nieuw, het is er eigenlijk al zolang ik de Mini heb.

Wat zouden jullie adviseren als volgende stap?

Bedankt

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Het expantievat van de Mpi heeft het probleem dat de weekmakers van het kunstof tankje na jaren verdrogen,

resultaat is dat er barsten in kunnen komen wat eventueel de lekkage kan verklaren, Deze tankjes zijn nieuw te

koop, wellicht is daar je probleem mee verholpen.

 

Kees. 

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Kun je zien WAAR hij langs lekt? Of dat niet?

wat Kees zegt klopt namelijk.

Had ik destijds met mijn MPI ook, maar als hij warm was zag ik duidelijk stoom langs een naad weglekken (niet langs de dop dus)

RE: Lekkage uit expansievat MPI

De mogelijkheid dat het expansievat gaat lekken als de motor warm wordt had ik niet verwacht. Het koelwater komt ergens uit en lekt via het subframe op straat. Ik ging er van uit dat het via het slangetje ging, maar ik ga er nog eens goed naar kijken of er een lek te vinden is. Hij lekt overigens niet als hij stil staat en koud is.

Kees, Bert, bedankt! 

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Het logies dat hij niet lekt als hij stil staat en koud is, dan staat er ook geen druk op.

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Inderdaad! Even goed warm rijden en dan onder de motorkap kijken!!
Wellicht je dan ergens stoom. Als het buiten koud is, zie je lekkage nog eerder trouwens, dus nu is een goede periode om dat te checken :)

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Het lekken van je expansievat kan meerdere oorzaken hebben. Zoals Kees al aangeeft kan de slijtage zorgen voor scheurtjes. Daarnaast kan het ook zijn dat de dop gewoon versleten is. De originele doppen willen namelijk nog wel eens gaan lekken. Advies: koop een dop van een R53 bij de BMW-dealer. Die zijn van betere kwaliteit.

RE: Lekkage uit expansievat MPI

Na de Mini uit de winterstalling gehaald te hebben is het probleem met jullie tips opgelost. Het expansievat was inderdaad lek en is vervangen. De lekkage lijkt nu voorbij en temperatuur blijft daarmee stabieler. Bedankt voor de tips!