Lekke koppakking...

RE: Lekke koppakking...

Het probleem is gevonden... De laatste tijd had ik steeds vaker wat klachtjes met de mini, met als voornaamste toch wel dat de mini de laatste tijd steeds minder soepel liep.

Oordeel van de monteur: lekke koppakking :'(


Nu heb ik wel ongeveer plus/minus een idee wat het inhoudt, maar wat het nu precies is weet ik eigenlijk niet...

Nu dus even niet de vraag wat er met mijn mini aan de hand is (dat is nu bekend), maar een 'echt' technische vraag: wat is nu een lekke koppakking?
En waarom zijn veel mensen er zo huiverig voor? Is dat puur omdat het niet een eenvoudig te verhelpen klusje is, of zijn er ook mogelijke verdere consequenties?

Mijn garage (geen mini-center) schat de kosten voor mij op zo'n €450,-. Is dit reëel of moet dit goedkoper kunnen?

RE: Lekke koppakking...

als je koppaking lekt houd dit in dat je cilinders niet goed afsluiten omdat de pakking tussen de kop en blok lekt.

De prijs die je meld lijkt veel maar om duidelijk te weten wat er aan de hand is moet de kop eraf. als het alleen bij nieuwe pakking blijft kun je het zelf vele malen goedkoper doen.

RE: Lekke koppakking...

Wat moet ik me precies bij "de kop" voorstellen?

En klopt het dat de koppakking in het engels "Head Gasket" is? Heb hier helaas niet zo'n woordenboekje, maar dit leek me wel het meest voor de hand liggen...

RE: Lekke koppakking...

Wilbert bij de "kop" moet je denk aan de eerste 8-10 cm onder je klepdeksel. in de kop zitten de inlaat en uitlaatkleppen.

en in je klepdeksel zit het mechanisme die de kleppen bedienen.

RE: Lekke koppakking...

een motorblok bestaat uit een deel waarin de cilinders inzitten en een deel waar de kleppen inzitten.

waar de kleppen inzitten is de cilinderkop.

om een goede afdichting te krijgen tussen onder en boven-deel zit er een pakking. omdat er tijdens het onsteken van de brandstof in de cilinder een hoge druk ontstaat, kan je pakking kapotgeblazen worden.

als je pakking doorgeblazen is dan betekend dat dat je cilinders onderling druk kunnen verliezen, als er geen druk in de cilinder ongebouwd wordt, verbrand je mengsel niet/niet goed...

dit resulteerd in een slechte motorloop...

wat betrefd reparatie: de cilinderkop moet eraf, koelsysteem afgetapt, tuimelaaras demonteren, cilinderkop vlakken(meestal) daarna: kop terug, vloeistoffen bijvullen, tuimelaaras terug en daarna kleppen stellen/ onsteking afstellen...

al met al is dit 6 uur werk voor een monteur + materialen. in dat licht valt 450 euro nog mee...

gasket= pakking
head= kop

veel mini-rijders zijn bang voor dit soort reparaties omdat het een dure grap is...
moeilijk is het niet, maar de gedachte om je blok uit elkaar te halen schrikt velen af...

RE: Lekke koppakking...

Helemaal mee eens. Zonder cilinderkop, geen motor.
En je gokje naar de engelse benaming is juist hoor het is idd head gasket, zie hier maar eens:
link

4 grote gaten waar de cilinders zijn, de rest zijn oliekanaaltjes en waterkanaaltjes. Deze dient dus om een mooie afdichting te verzorgen tussen motorblok en cilinderkop...
groetjes O:)
(mmm zijn me percies al voor geweest ;))

default

RE: Lekke koppakking...

en als je het zelf doetis het toch egt wel een stuk goepkoper omdat je dan de kosten van de moteur nie hoeft te betalen en alleen een nieuwe pakking kopen een da kop af laten vlakken en das bij mekaar nog geen 100 euro denk ik

RE: Lekke koppakking...

Zie dit topic. Ik heb maandagavond m'n koppakking vervangen. Ik had het in 5 uur klaar, maar dat had sneller gekund als ik niet had lopen klooien om de koelvloeistof netjes af te tappen ;) en als ik de originele kop weer had gemonteerd. Nu moest eerst ik de andere kop van een losse motor afhalen. Als je het spruitstuk kunt laten zitten aan de kop, scheelt dat ook tijd. Ik heb een los inlaatspruitstuk en een freeflow uitlaatspruitstuk, zodat de uitlaat ook los moest.
Het heeft me verder een koppakking, spruitstukpakking en koelvloeistof gekost.
Nu heb ik al 'wat' ervaring, maar zelfs als je het voor het eerst doet met het Haynes erbij, zou het toch moeten lukken.

RE: Lekke koppakking...

Bedankt voor alle informatie, wat de technische kant van het verhaal betreft is mij veel duidelijk geworden!

De garage waar ik mijn mini in onderhoud heb is geen mini-center en gebruikt zodoende van zichzelf veel universeel materiaal. Als ik wil mag ik ook materiaal zelf via internet bestellen en dat zij het monteren/installeren.
Is het aan te bevelen dat ik de originele materialen bij MiniSpares of MiniSportshop bestel? En zo ja, wat heb ik dan nodig bij mijn 1.3 SPI?

Nu begrijp ik dat er bij de reparatie veel los of uit elkaar gehaald zal worden. Is het met het oog daarop nog verstandig gelijk naar bepaalde andere zaken in de motor te kijken die door de leeftijd (10 jaar) en kilometrage (115000km) aandacht zouden kunnen behoeven?

RE: Lekke koppakking...

Op zich heb je niet veel meer nodig dan de koppakking zelf en nieuwe vloeistoffen (olie en koelvloeistof) en die koop je gewoon bij de Rover dealer, Brezan of Longbrigde. Wel eraan denken dat als je klaar bent je de kleppen stelt en de kop natrekt op het juiste moment. Hiervoor heb je voelermaatjes en een momentsleutel nodig. Voor de rest geen buitensporig gereedschap benodigd volgens mij.

Ikzelf heb afgelopen zomer samen met een maat van me ook de koppakking vervangen van mijn Kensington. Zag er ook best wel tegenop maar viel achteraf eigenlijk best wel mee. Lastigste was misschien nog wel het loshalen van de radiatorslang om het koelsysteem af te tappen. OK met 2 linker handen kom je niet zo ver, maar als je de Haynes volgt en misschien ook nog iemand kent met enige technische kennis die je wil helpen kom je een heel eind. Kop vlakken heb ik destijds niet gedaan. Volgens mijn bron (Oud Austin dealer) moest het al gek lopen wil de kop krom zijn (kan natuurlijk wel) Kosten op deze manier vallen reuze mee, want als je het laat doen is het met name het arbeidsloon wat de totale kosten bepaald.

Ik persoonlijk vind dit geen reden om je geliefde mini te koop te zetten link ;)

Succes!

RE: Lekke koppakking...

Hellow,

k las ff je link naar marktplaats.

Messchien is dit ook helemaal de reden niet. Zoals ik het zie, staat ergewoon dat er één probleempje met de wagen is, dat dus de koppaking lekt. Is niet percé de reden van verkoop. :| juist?

RE: Lekke koppakking...

Nee, dat is niet de reden...

Reden is dat ik me al een tijdje orienteer op een nieuwere (MPI) mini. Nu had ik zoiets van "eens kijken of hij wat opleveren kan". Ik heb er ook bijgezet wat er aan mankeert.

Als het aangeboden bedrag me zint, dan verkoop ik hem en koop ik zelf een nieuwere. Stel dat de koper handig is, kan hij zelf de boel (goedkoop) vervangen, maar zoals er al bij staat wil ik ook wel regelen dat het allemaal goed komt (als dat gewenst is).

Zint het bedrag me niet, dan wordt ie ook gemaakt, maar toer ik er voorlopig zelf nog even in.

RE: Lekke koppakking...

OK, snap 't. Ik ben weer gerust gesteld... :P

RE: Lekke koppakking...

Ach zo, sorry, verkeert begrepen.
T is wel een net bakkie! Als ik de centies had, graag, maar het zal niet zo wezen...
Hopelijk voor jou een goede bieder :)


Vraagje: Heb ik het verkeert, of zijn er vrij veel lekke koppakkingen bij de mini's algemeen? Is dit standaard onderhoud? om de ****km?

RE: Lekke koppakking...

J-man schreef:
Vraagje: Heb ik het verkeert, of zijn er vrij veel lekke koppakkingen bij de mini's algemeen? Is dit standaard onderhoud? om de ****km?



Niet standaard, wel redelijk vaak voorkomend, vooral met 1275 motoren, de ruimte tussen cylinders is erg smal. Mijn 1000tje heeft nu bijna 130.000 met originele pakking geen problemen. Mijn 1275GT lekte tussen de middelste 2 cylinder (pff als dat het enige was....)

De levensduur van een koppakking hangt van een hoop dingen af. Wordt de motor netjes warm gereden voor er hard mee gereden word. Is de kop gevlakt voor monteren, juiste aanhaalmoment etc.

RE: Lekke koppakking...

Ach zo, klein autootje, kleine ruimtes. Het viel me gewoon op dat de wagens die te koop staan, dat eigenlijk een mini er toch een beetje bovenuit schoot als het over lekke koppakkingen ging.

Weet ik nu ook weral, bedankt! :)

RE: Lekke koppakking...

het blok is oorspronkelijk ontworpen voor 850cc, daarna opgeboort naad 1000, 1275 en zelfs 1380...

verklaard ook al veel...

RE: Lekke koppakking...

Ach zo, ja, origineel 850 en dan ff naar 1275... klopt idd wel dat ze daar wel vlugger lekken.

Dus heb ik lekker een hele originele :) lang leve 850

RE: Lekke koppakking...

Sterker nog, het blok is in nog kleinere inhouden gebruikt in modellen voor de Mini. 797 cc of daaromtrent. 850 was al "groot" toen de Mini uitkwam :)

RE: Lekke koppakking...

Inderdaad Eelke. Ik heb eens het hele verhaal achter het A-blok gelezen (ergens op internet geloof ik). Het orginele ontwerp stamt ergens uit begin 1950. En orgineel hoevde ie maar een PK of 10 a 20 te leveren.

De eerste mini kwam pas 59, en met iets van 38 PK. Dat was dus bijzonder veel voor het blokkie. Hetzelfde blokkie eindigde dus pas meer dan 40 jaar later, en had richting de 80 pk. Er zijn zelfs van die gekken in engeland die er iets meer als 200 PK uitgeperst hebben. Als je met dat in je achterhoofd de geschiedenis van het blokkie leest, is erg grappig. A-blok staat ook bekend als 1 van de beste en degelijkste motorblokken ooit.

Leuk is dat ook de kop bijzonder goed bleek. Veel tuners hebben er vanalles aan geprobeerd om er meer vermogen uit te halen (met gelijk blijvende specs), maar standaard bleef het beste resultaat geven. Totdat men met grotere kleppen ging stoeien, en 8 poorts gevallen uiteraard ;).

Lekke koppakking kwam zolang ik 1000tjes reed NOOIT voor. Het is ook geen slijtage onderdeel wat verstandig is om na X-1000 KM te vervangen. Als het niet kapot gaat heeft het geen onderhoud nodig, en hoeft het niet preventief vervangen te worden.

RE: Lekke koppakking...

Mijn koppakking is dus naar de haaie :( (1.3 I spi, 1992, 111.500 km), en nu heb ik een aantal vraagjes:
• Ten eerste het euvel kwam aan het licht tijdens mijn rit van Breda naar Enschede ca 220 km. Nu sta ik dus met mijn mini in Enschede maar mijn garage en materiaal ligt in Breda. De koppakking lekt (voorlopig) naar buiten toe, links voor aan het blok gedurende de rit bleef de koelvloeistof temperatuur goed, en hij liep ook gewoon goed. Ik denk dat ik gedurende de kit 0,25 liter aan koelvloeistof verloren ben. Nu mijn vraag, kan ik met dit ding nog naar Breda rijden (rustig rijden en koelvloeistof bijhouden), of bestaat de kans dat je iets anders verder kapot rijd, en/of ernstige motor schade riskeert.

• Tweede vraag, ik heb al het een en ander gelezen over het type koppakking op dit forum. De ene raad een originele Rover pakking aan aangezien deze niet veel duurder zou zijn en een betere kwaliteit heeft. Een ander zegt dat de Roverpakking erg veel duurder is en je beter een pakking bij een Mini center kan halen? Verder zie ik ook nog wat verschil in het materiaal van de pakking nl. koper vs grafiet. Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de pakking en wat raden jullie mij aan.

• Nu de kop er toch afgaat kan ik beter ook meteen wat zaken vervangen. Ik zit zelf al te denken aan de kleprubbers. Raden jullie mij aan om nog andere zaken te vervangen

• Wel of niet natrekken, hier bestaan ook verschillende meningen over.

Verdere tips en trucs zijn altijd welkom, informatie over het demonteren/monteren van de kop, afvlakken, aandraaimomenten heb ik zelf niet nodig.

default

RE: Lekke koppakking...

ik denk da je heel snel commentaar krijgt van eelke maar ik denk da je er nog wel mee naar breda kan rijden als je het egt goed bijhoudt en als je kop er idd toch aflicht kan je ook gelijk die andere dingen vervangen gaat in 1 moeite door

RE: Lekke koppakking...

dieseltje schreef:
ik denk da je heel snel commentaar krijgt van eelke


Ja, want ik lever immers altijd commentaar :? Eerlijk gezegd vind ik dit helemaal geen verkeerde post. Kennelijk goed het forum doorgespit over zijn probleem, maar heeft nu nog wat vragen. Prima.

RE: Lekke koppakking...

het hele verhaal achter het A-blok gelezen (ergens op internet geloof ik).



http://www.geocities.com/tb13cp/miniinf ... eries.html

:P

groetjes,
Theo van den Bogaard