Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Ingediend door fwesterhout op

Beste mini-fanaten,

Tijdje geleden verloor de mini opeens vermogen na erg warm te zijn geworden. Had een tijdje stilgestaan en nu eindelijk de tijd gehad om er naar te kijken. Motor startte wel, maar klonk alsof er minder cilinders liepen. Cilinderkop eraf gehaald en wat bleek; koppakking lek tussen cilinder 3 en 4 en en op de plek van het lek ook een flinke put in de cilinderkop en een deukje in het blok. Nu vraag ik me enorm af wat te doen. Cilinderkop is al een keer afgevlakt (vraag is of dit nog een keer kan en of het zin heeft aangezien hij al een keer hiervoor dit probleem heeft gehad). 
Wat raden jullie aan? Toch nog een keer afvlakken? Of heeft iemand nog een blok liggen die ik erin kan zetten? Mijn budget is niet groot, maar zou het verschrikkelijk vinden om de mini weg te doen..

Ik hoor graag of iemand tips heeft of me kan helpen! Zit in omgeving Hengelo, Gelderland.

Groeten,

Fred

 

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Hieronder foto's van de cilinderkop en het blok:


https://ibb.co/Hnc9rL3

https://ibb.co/0hrdrS2

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Hallo Fred, 

Die cilinderkop lijkt me inderdaad afgeschreven, gelukkig zijn daar genoeg andere voor te krijgen.. (ik weet wel iemand die er 50+ heeft liggen).

Het onderblok lijkt mij te redden, het lijkt alsof er aanslag op zit ipv in? misschien zie ik dat niet goed. maar ga er eens met een pakkingkrabber overheen en daarna met zeer fijn schuurpapier. ( anders kan je deze natuurlijk ook laten vlakken maar dan zul je volledig moeten demonteren.. )

waarom zit er zoveel olie in de kamers van cilinderkop?

gr. David

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Beste David,

Dank voor je antwoord! Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Voor de duidelijkheid nog een foto van de koppakking zelf; https://ibb.co/TWdFytc

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Fred, er is een handigheidje waardoor je kunt zien hoe 'diep' de inbranding in het oppervlak van het motorblok is. Daarvoor gebruik je gewoon een stuk glas. Glas is 'volkomen' plat. Wanneer je het oppervlak van het blok goed schoon hebt gemaakt en vetvrij. En je je maakt dan het stuk wat je wilt controleren nat met water (een natte vinger er overheen) en je legt het glas erop, dan trekt het water zich omhoog tegen het glas waar het glas het ijzer nagenoeg raakt. Alleen, waar het wateroppervlak 'te diep' zit, lukt het niet. Zo kan je dus gewoon zien hoe erg het ijzer tussen de cilinderopeningen -de dam- is weggebrand.

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Handige tip Wim!

RE: Lekke koppakking en deuk in cilinderkop

Als ik dat blok zo zie, lijken het inderdaad deuken/hapjes/kuilen te zijn.

Helaas zal het blok dan eerst naar een revisie bedrijf moeten, anders is deze zo niet meer bruikbaar. 
Het revisie bedrijf zal de bovenkant van het blok dan moeten vlakken.