Lekke Krukaskering ??

default

RE: Lekke Krukaskering ??

heb een mini gekocht, had 4 maanden niet meer gereden... heb tijdens de APK beurt meteen de olie laten verversen. Elke keer als ik nu heb gereden, ligt er een plasje olie op de grond, de garage zegt dat de krukaskering lekt... ?? kan de nieuwe verse olie de oorzaak kunnen zijn..??? heeft iemand een ander idee om dit goedkoop op te lossen...???

of moet ik het maar zo laten..???

please let me know..!!

RE: Lekke Krukaskering ??

Bij een mini kan de olie bijna overal vandaan komen ;) , maar de hoofdverdachten bij olielekkages zijn meestal de aftapplug, de keerringen van de aandrijfassen en de keerring van de schakelas. Als het inderdaad de krukaskeerring is is dat niet echt eenvoudig op te lossen omdat je hele koppeling er dan uit moet. Dus check eerst eens de aangegeven punten.

Dennis

RE: Lekke Krukaskering ??

Kijk eerst eens of er olie lekt onder het koppelingshuis bij het splitpennetje. Wanneer hier olie uitkomt zou het inderdaad de keerring kunnen zijn. Heb je bij het rijden in z'n 3 en 4 ook last van een slippende koppeling als je een flinke meut gas geeft?

Wanneer het de krukaskeering is is de enige goeie oplossing de keering vervangen. Hiervoor moet je je motor er uit halen --> koppelings deksel er af --> vliegwiel verwijderen --> kijken of je keering kapot is. Als aanrader zou ik dan ook gelijk je koppelings plaat en evt drukgroep vervangen.

Suc6

Dennis P

default

RE: Lekke Krukaskering ??

De motor hoeft er toch niet uit?

Plak een spiegelte tegen het schutbord waar je ruitenwissertankje aanhangt en je kan je krukaskering na het uitbouwen van je koppling vervangen......, toch.....?

Succes!

RE: Lekke Krukaskering ??

Nee, motor hoeft er niet echt uit, maar het scheelt wel een hele hoop prutsen.

Dennis

default

RE: Lekke Krukaskering ??

Nu we het toch over keerringen hebben; hoe vervang je de schakelaskeerring daar het er daar bij mijn Mini uitdruppeld.

[edit]
Laat maar ik heb het al :D (eerst zoeken dan vragen was het toch)
ook voor iederander:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =schakelas
[/edit]

RE: Lekke Krukaskering ??

Mini Mart schreef:

Laat maar ik heb het al :D (eerst zoeken dan vragen was het toch)




kijk, en zo hoort het :)\\_

RE: Lekke Krukaskering ??

Misschien is het wel aan de distributiezijde! Waar ligt het plekje? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat de keerring is die achter de koppeling zit, het is wel mogenlijk, maar als hij na een uurtje al een plasje achterlaat... En toch niet slipt???

RE: Lekke Krukaskering ??

Mini Power schreef:
Misschien is het wel aan de distributiezijde!



Idd. sluit nooit te snel zaken uit. Krukas keerring komt trouwens niet zo heel vaak voor. Veel vaker zijn het idd de aandrijfassen, en nog veel vaker de schakelstang keering. Als het de krukas keerring betreft aan de koppelingzijde, dan moet de koppeling haast wel slippen.

Laat de koppeling eens "gewoon" schieten bij het wegrijden (in z'n 1 dus), slaat ie zonder meer af, dan is koppeling OK. Anders niet. Is geen 100% test. Kijk eens gewoon waar het plasje olie ligt, en "volg" dat terug naar boven. Dit zegt misschien nog wel het meest.

RE: Lekke Krukaskering ??

ha die mini-feaks,

Waarom loopt iedereen te zeggen dat als je krukaskeering aan koppelings zijde lek is dat je koppeling slipt.

Je olie systeem (versnellingsbak cq carter) zij drukloos dus de olie wordt niet met geweld uit je keering geperst.hierdoor loopt de olie direct langs de binnenkant van je behuizing naar beneden.

Tevens is de afstand van je koppelingsplaten tot de keering een kleine 3 a 4 cm.

Zelf heb ik namelijk 2 keer een keering lek gehad 1 keer verkeerd gemonteerd andere keer lek geprikt bij montage.

Verder ben ik ook ban menig dat uitbouwen van je motor makkelijker is dan dat je je keering vervangt als blok nog in de auto zit. Vooral om je vliegwiel en koppelingsplaten te verwijderen wordt dan vergemakelijkt.

gr en suc6 rico

RE: Lekke Krukaskering ??

om je koppeling te testen: auto laten rollen, koppeling in, versnellingsbak in z'n 4, gas induwen(vloeren) :)" title="Evil" /> en dan in 1 keer koppeling los...

daalt je motortoerental/slaat je motor uit, dan is je koppeling in orde...

blijft je toerental hoog en versneld de auto niet, dan is je koppeling aan vrvanging toe.

als je koppeling twijfelachtig is, dan is hij na bovenstaande test zeker aan vervanging toe :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

en vooral genieten van het frisse aroma dat de slippende koppeling produceerd :x :x :x

RE: Lekke Krukaskering ??

ricardomini schreef:
Waarom loopt iedereen te zeggen dat als je krukaskeering aan koppelings zijde lek is dat je koppeling slipt.

Zelf heb ik namelijk 2 keer een keering lek gehad 1 keer verkeerd gemonteerd andere keer lek geprikt bij montage.



Omdat ik het zelf net als jij ook een keer heb gehad. Ehh sterker nog, ik heb er nog niets aan gedaan. En hij slipt. Je hebt wel gelijk, dat de koppeling er niet heel dichtbij zit, en dat het er echt niet uitspuit. Klopt allemaal. Echter het loopt wel uit de opening waar een draaiende as doorheen loopt. Een druppeltje zou door deze draaiende as (en middelpuntvliedende kracht) ook wel eens niet direct naar benenden kunnen vallen, maar ergens anders terecht kunnen komen....

Verder is het zo, dat als dit eenmaal gebeurd is, is het kwaad geschiedt. Eenmaal olie op de plaat, en het duurt tijden, of nooit voor je grip terug is.

Dus al met al dus een grotere kans op slippen dan niet. Blijkbaar heb je geluk... Kon ik wel gebruiken toen ik het ontdekte op vakantie naar Engeland. Was als de dood dat ik het niet terug haalde. Echter ik "rijdt" er nu nog steeds mee... :)

RE: Lekke Krukaskering ??

Ik heb bij mijn Midas dus ook een lekkende krukaskeerring en daar ligt toch elke keer een klein plasje onder, hij lekt dus flink, maar de koppeling slipt niet. :)

Ik ga die keerring toch vervangen omdat het gewoon geen gezicht is elke keer zo'n plek onder je auto. :( Helemaal lekvrij is vrijwel onmogelijk, maar dit is onnodig.

En als ik het blok er toch uit heb, vervang ik direct het differentieel voor eentje met een langere eindoverbrenging, twee vliegen in 1 klap :D

Dennis

RE: Lekke Krukaskering ??

Dennis schreef:
Ik heb bij mijn Midas dus ook een lekkende krukaskeerring en daar ligt toch elke keer een klein plasje onder, hij lekt dus flink, maar de koppeling slipt niet. :)



Ook niet... Hmmm... Misschien ben IK dan toch de uitzondering... ;)

Trouwens volledig lekvrij moet wat mij betreft wel kunnen hoor. Sterker nog, ik zou het voor minder niet doen. Noem me eens 1 reden waarom het zo vrijwel onmogelijk zou zijn?? Als alles gewoon in goede conditie is zie ik geen reden tot lekken. Geen van mijn eerdere mini's lekten olie, echter dat waren wel altijd std. 1000tjes. Mijn huidige lekt dus wel.... :( Maar daarvan is oorzaak bekend. Dus als dat verholpen is zie ik ook hierbij geen reden dat deze nog zou lekken.

RE: Lekke Krukaskering ??

ha die bert,

Ik denk niet dat het met geluk te maken heeft, eerder met stom toeval dat de mijne en die van midas niet een slippende kopeling heeft. Maar elke motor van welke dan ook met nadruk op engelse motoren moeten lekvrij kunnen zijn.

rico

RE: Lekke Krukaskering ??

Mensen, ik ben bang dat het bij mijn bolide ook niet helemaal top meer gaat.
Ik heb de laatste tijd ook (redelijk plotseling) last van een slippende koppeling. Alleen bij echt doorhalen in (2,) 3 en 4. Is verder prima mee te rijden, maar echt helemaal goed is het niet. Ik heb hier pas last van sinds ik mijn oliefilter en olie totaal ververst heb. Eerst zat er 10W40 (speciaal synthetisch) en nu Duckhams 20W50 (mineraal).
Ik dacht: laat ik er eens goede olie in doen en sinds die tijd slipt de koppeling wel eens (niet altijd dus). Heeft iemand hier wel eens eerder van gehoord?
Ik heb er zeker niet teveel olie ingedaan. En bij dikkere olie verwacht je toch juist minder lekken?
Overigens daalt het aantal toeren bij de 4e versnellingstest wel en kan ik helaas ;) niet genieten van het heerlijke aroma...
Ik heb trouwens een Verto type, dus de afstelschroef voor de arm kan het ook niet zijn. Er liggen ook geen plasjes olie onder de Mini. Maar wat zou het nog meer kunnen zijn?
Is er sprake van toeval, zal er olie in het spel zijn of zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt. En aangezien ik mezelf dus niet mijn blok even uit m'n auto zie takelen :x , hoop ik vurig dat er iets anders (dat minder ernstig is natuurlijk) aan de hand is.
Kan het trouwens kwaad om hiermee gewoon door te rijden (mits de toeren beperkt blijven)?

default

RE: Lekke Krukaskering ??

mijn krukas keerring ben ik ook aan het vervangen.
Echter, met de motor in de auto.

mijn probleem: ik krijg de keerring er niet recht in . dat wil zeggen: natuurlijk wel over de as, maar niet in de passing. net of het "niet past".

Als de keerring net niet helemaal recht er in gaat en dus bijv. aan de bovenkant er nog iets uitsteekt zit hij na een half uur helemaal scheef.

waar kan het aan liggen/ wat kan ik er aan doen (behalve dure originele gereedschappen te kopen)

Ik heb al een buis gekocht op de goede maat, waar ik maar weer eens wat mee ga prutsen.

iemand ideeen?
hoe doen jullie het meestal? ( er past geen hamer, de motor hangt er nog in!)

RE: Lekke Krukaskering ??

OK, is dus zeker een slippende koppeling...
Zou het nog zin hebben om de koppelingsaanslag af te stellen of kan dit geen effect hebben (ervanuitgaande dat de plaat versleten is en er geen olielaag op zit)?
Hij slipt alleen bij erg doortrekken in 3 en 4 en er is in principe prima mee te rijden verder.
Indien dit geen zin zal hebben, moet de motor dus eruit (of inderdaad rommelen terwijl de motor er nog in hangt). Dit ga ik dus zeker niet doen. Ten eerste geen tools hiervoor en ten 2e geen werkruimte (anders dan de parkeerplaats buiten). Wie weet wat hier ongeveer de kosten van zouden zijn?

default

RE: Lekke Krukaskering ??

Wat het bij een garage kost weet ik niet, maar ik denk dat het wel een paar honder euro kost. Heb je natuurlijk wel alle meest voorkomende olie lekages opgelost.


Het is in ieder geval wel gelukt, de keerring zit er in en hij rijdt weer.

voor ieder die zijn keerring moet vervangen met de motor er in:
dit moet los: wielen , kogels en dan aandrijfassen, dan motor iets oplichten met een krik onder de linkerkant van de motor. dan kopp. deksel los halen, wat een rotklusje is omdat je er niet bij kan. Als de koppeling los is (daarvoor een gat maken in het schutbord) dan met een trekker de oude keerring er uit. Dan heel voorzichtig de nieuwe plaatsen, daarna een buis er overheen van D : 70 mm en een lengte van 85mm. dan een houten plankje van ong. 20 mm dik met in het midden een gat van 16 mm ertegen aan en dan netjes aandraaien met de bout. dit werkt perfect.

Erik

RE: Lekke Krukaskering ??

Bij de tijdelijke mayfair lekt de krukaskering waarschijnlijk ook. er komt precies onder de pulley een duidelijk stroompje olie naar beneden, verlies is zo'n liter per 100 km. Geen doen dus daar moet iets aan gedaan. Nu wil ik de garage graag meteen op het goede spoor zetten om overbodige tijd te besparen. Is het slimmer om ze meteen de hele motor eruit te laten trekken of juist niet? En als ie dan toch eruit is en er zoveel los is, moet ik ze dan meteen een setje keringen geven om meteen de aandrijfaskering en dergelijke ook maar te vervangen?

Normaal gesproken zou ik zelf aan de slag gaan maar ik heb gewoon geen tijd en vrouwlief moet rijden. Dus ik wil ze wel graag de goeie spullen leveren (ipv vage herkomst via de standaard auto-onderdelen koning) en de goeie dingen laten doen.

Groeten,

Harald

RE: Lekke Krukaskering ??

Zou ik wel doen, maar als je em naar een goeie garage brengt dan zullen ze je dat ook adviseren.

RE: Lekke Krukaskering ??

Mini Power schreef:
Misschien is het wel aan de distributiezijde!



Bij mij is het de kering aan de distributiezijde... dus radiateur uitbouwen, distibutie eraf, en dan kun je er wellicht bij, al zit de motorsteun wel erg dichtbij. Iemand hier ervaring mee? Gaat dit lukken zonder de motor eruit te halen of kan ie er beter meteen helemaal uit?

Groeten,

Harald

default

RE: Lekke Krukaskering ??

ik heb laatst ook mijn krukaskeering vervangen aan distributiezijde, het volgende heb ik gedaan:
- radiateur eruit
- dynamo los en v-snaar eruit
- pullie en radiateurvan eruit
- blok ondersteunen met een assteun
- rechter onderste motor steun losgemaakt
- blok iets omhoog laten komen dus brug naar beneden
- distributie deksel eraf
- keering uit de deksel gehaald
- de hele zooi schoongemaakt
- nieuwe distributiehuis pakking gezet en weer alles in elkaar bouwen.

groeten alex

RE: Lekke Krukaskering ??

[size=85:ewawqavb][topics samengevoegd - Crispy][/size:ewawqavb]
Na wat tegenslagen met het blokje en een week pauze, ga ik a.s. week mijn krukaskeering vervangen met de motor in de auto.

op het forum is al het e.e.a. beschreven, maar ik zit nog met een paar vraagjes.
(het betreft een '91 cooper met metro blok)

Ik heb een koppelingtrekker, maar heb ik buiten dat nog meerdere speciale gereedschappen nodig om de keerring te vervangen?

# hebben jullie goede tips voor de werkwijze?
# ik heb het idee dat de oliedruk misschien te hoog is en daardoor de ring misschien eruit geperst is. Ik ga mijn oliedrukmeter aansluiten en controleren, maar wat is de juiste oliedruk in lb/o"?

RE: Lekke Krukaskering ??

[size=85:2q9sossn][topics samengevoegd - Crispy][/size:2q9sossn]
Ik heb het al gevraagd in een ander topic, maar geen reacties.
(ja ik heb gezocht op het forum, ik weet dat het ergens beschreven staat, maar na een uur zoeken nog niet gevonden)
vandaar dat ik het nu probeer met een andere titel.


Ik heb een oliedrukmeter die in lb/o" meet

nu mijn vraag:

wat is de juiste oliedruk in lb/o"? of waar moet het tussen zitten?

edit: toch nog iets gevonden, waarde +- 50lb?