RE: Lekke omloopslang
Ingediend door Mini Martin op do, 07-11-2002 13:40
Ik heb de omloopslang van de waterpomp vervangen, maar nu lekt het nog steeds rondom de waterpomp.
Hierbij is het moeilijk de lekkage te traceren.
Nu vermoed ik dus dat de kering van de waterpomp lekt.
Ik kan nu wel aan de kant van de waaier water zetten door deze op de kant te houden, maar volgens wordt het door de druk langs de kering geperst.
Hoe kom ik er nu achter dat de kering lekt?
groetjes Martin
- Login of registreer om te reageren
RE: Lekke omloopslang
Ingediend door Mini Martin op ma, 04-11-2002 15:19
Net voor de DODA kwamen we met pech in Made te staan.
ANWB erbij, nee hoor meneer ik kan niets vinden waardoor de wagen zijn koelvloeistof heeft verloren.
En inderdaad vloeistof bijgevuld, motortje een kwartier laten draaien zodat ie lekker warm en op druk kwam.
Geen lekkage!
Het bekende Tandartssyndroom dus!
Voor de zekerheid zijn we als navigator met Rene mee gereden.
De volgende dag in de radiateur gekeken en wat zag ik, geen koelvloeistof.
Bij nader inspectie bleek de omloopslang van de waterpomp gescheurd te zijn.
Ik wist niet dat dit kleine slangetje zoveel werk opleverde.
Als eerste de complete radiateur eruit.
Vervolgens de ventilator verwijderd.
De dynamo losgehaald om de v-snaar te verwijderen.
Dan pas de waterpomp eraf zodat bij het slangetje kan.
------------------------------------------------------------------------------------
Het leuke is dat het boek je aanraad eerst de radiateur uit zijn behuizing te halen door vier boutjes los te draaien. En de onderste radiator slang los te halen.
Onzin dus!
Beter de radiateur- en kachelslang bij de waterpomp los halen.
Vervolgens de gril verwijderen.
Vanaf de voorzijde kan je de bout onder het radiateurhuis losdraaien en de complete radiateur met slang en al verwijderen. (natuurlijk wel eerst de beugel bij de therm. verwijderen)
------------------------------------------------------------------------------------
Al met al een leuk klusje om een middagje mee te vullen.
Oja, vergeet niet eerst het restant van de koelvloeistof af te tappen.
Groetjes Martin