Het poreus worden van het rubber van de bougiekabels zorgt ervoor dat ze op een gegeven moment gaan lekken.
- Login of registreer om te reageren
Het poreus worden van het rubber van de bougiekabels zorgt ervoor dat ze op een gegeven moment gaan lekken.
maar jaarlijk een set nieuwe er op moeten zetten lijkt me stug. Ik heb ook andere auto's gereden en daar had ik er totaal geen last van en kon ik jaren met plezier rijden zinder dat er sprake was van lekkende kabels
de kwaliteit van de kabels verschilt nogal, zeker die kabels die oplichten als een vonkje 'langskomt' zijn van belabberde kwaliteit.
bij veel auto's komen de bougiekabels van bovenin de motor (de bobine zit hoger en ook de verdeelkap), bij mini van halverwege het blok. ik heb me eens laten vertellen dat de warmte die het blok afgeeft ervoor zorgt dat de kabel poreus worden. Ik vind het zelf een erg vaag verhaal, maar moet zeggen dat ik moet constateren dat de kabels bij de mini minder lang meegaan dan bij andere auto's...
aan de bobine ligt het zeker niet, juist als je bobine minder goed werkt zouden je kabels minder te verduren moeten krijgen
Het wordt dus eigenlijk een lucratief idee om een hitteschild voor de kabels er in te gaan zetten. Op die manier een langer leven neerzettend voor de bougiekabels.
tsja...
ik durf niet te zeggen dat het echt uitmaakt, ik persoonlijk vind het een erg vaag verhaal. zou het warmteverschil echt zo groot zijn???
Gebruik in plaats van standaard rubber kabels eens siliconen kabels. Zijn iets duurder maar veel hitte bestendiger. Zie artikel
Magnecor H.T. leads improve on standard leads in several ways. Firstly, they feature a wire wound conductor that is capable of carrying higher current and voltages than the factory items, delivering more electrical energy at the spark plug producing a hotter spark, which improves combustion and therefore power output and fuel economy. Secondly, their 8.5mm diameter silicone insulator is better able to withstand the high temperatures present in the engine bays of today's cars (particularly the mid-mounted engine as in the case of the MGF) offering improved reliability. At worst this can produce rogue signals to the system's fuel injectors, reducing power output and general engine efficiency.
Dat is een goed stukje schrijfwerk Slayer. Nu weet ik zeker dat ik er goed aan gedaan heb om een setje blauwe sileconekabels te hebben gekocht. Ik ben ook blij dat ze meer hittebestendig zijn.
Wat ik wel weet is dat rubber onder invloed van zonlicht of warmte kan gaan vulcaniseren (het uitharden van het rubber). Leg maar een gestripte tennisbal (dus nadat de hond alle haren van de bal gepluisd heeft) in de oven op lage temperatuur. Na een bepaalde tijd kan je de bal eruit halen en heb je een poreuse, niet stuiterende bal.
Ook rubberen stoppen of rubbers van wekflessen hebben er last van als je ze lang in warmte houdt.
Het is ook een van de redenen dat banden gaan scheuren die aan voertuigen zitten.
Bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden. Nu inbouwen en lekker rijden met mijn heerlijke autotje. Vermilion red met blauwe kabels! Lekker tegenstrijdig net als ik.
Hoi, ik heb ook een probleem met mijn kabels. Bij vochtig weer had ik altijd al startmoeilijkheden. Maar nu loopt de motor ook niet meet stationair, twee van de bougiekabels zitten dan ook aan de bougie vast gecorrodeerd. (Nieuwe bougies) De rubberen beschermhoesjes zitten los om de kabel, is dit altijd zo of is het alweer tijd voor nieuwe.
Ik heb nml. geen spatscherm boven de motor, contactpunten zijn wel droog en schoon.
Ik hoor graag uw mening in deze.
Maar heb ik dan niet zo weer hetzelfde probleem. Ik heb die kabels er nog nooit zo vast opgehad.
toch eens zo'n spatschermpje gaan zoeken?
(zeker met die regen de afgelopen dagen geen overbodige luxe)
corrosie op de plaats waar de kabel aan de bougie vastzit kan best het probleem zijn, maar dat zegt niet dat je kabels op zich slecht zijn; beter waterdichte bougiedoppen ( http://www.raswa.com/html/images/race/15.gif siliconen - waterdicht ) kan ook helpen, verbinding op de bougie misschien een likje vaseline geven?
FWIW,
Theo van den Bogaard
Oke, alvast bedankt. Ik zat er inderdaad wat mee of er makelijk water bij die dopjes inlekte. Misschien moet ik zelf maar een schermpje maken. Die vaseline smeer ik er sowieso even op. (Kan ik trouwens m'n hele wagen wel mee insmeren )
RE: lekkende bougiekabels
Ingediend door mvanandel op za, 20-05-2006 09:28
Naar aanleiding van een jaarlijks terugkerend probleem de volgende vraag:
Wat kan de oorzaak zijn van het gaan "lekken" van de bougiekabels.
Ik heb nu een nieuwe set gehaald en meteen ook een nieuwe bobine. Ik vermoed dat het probleem daar vandaan kan komen, de bobine is namelijk 24 jaar oud en kan inmiddels wat slechter zijn gaan werken. Iemand anders nog ideeën?