Lekkende voorruit

RE: Lekkende voorruit

Ik heb een tijdje geleden mijn voorruit op de A2 aan diggelen gereden en heb nu dus een nieuwe ruit, maar bij het plaatsen ervan vond ik al dat ze het rubber niet goed schoonmaakte (hij was gedeeltelijk gekit), waardoor ik nu een lekkage heb. In de hoekjes waar altijd het water blijft staan, loopt het water langzaam naar binnen en is dus na een tijdje mijn tapijt weer zeikes nat. Die ruitenboer gaf aan dat het zonder kit gewoon dicht moet kunnen zijn, maar ja dat is het in dit geval dus niet. Ik denk dat ik het dus maar onderaan ga afkitten, maar weet iemand toevallig welke kit daar geschikt voor is? Een lullig acrylaatje van de Gamma is voldoende of moet je daar toch echt wel speciale kit voor hebben? Ik heb rubberpakking maar om nou van die kostbare zooi tussen rubber en ruit te spuiten vind ik toch ook een beetje overdreven. Iemand een goed idee en tips en trucs? Ik heb wel de aflevering van "A car is born" gezien waar ze de voorruit van de Cobra erin lijmen, maar of dat nou de meest galante oplossing was... dat vroeg ik me af.

RE: Lekkende voorruit

Acrylaat kit zou inderdaad meer dan voldoende moeten zijn.

Normaal gezien zou een voorruit rubber inderdaad af moeten dichten. Maar wat vaak een probleem is dat de rand onder het rubber een beetje gaat roesten en daardoor het rubber een stukje oplicht.

Weet je overigens zeker dat het bij de hoekjes vandaan komt? Meestal lekt het water naar binnen bij het begin en uiteinde van het rubber.

RE: Lekkende voorruit

Nee begin en uiteinde van het rubber heb ik al afgestopt met van die kneedgum noem ik het maar en die zit natuurlijk helemaal aan de bovenkant. Nee toen de ruit net was geplaatst kwamen in allebei de onderste hoeken bellen staan door de rijwind en de zeepoplossing die was gebruikt. Ik ga er nu dus maar vanuit dat het dus daar lekt. Ik zie daar ook telkens een randje water op het rubber staan.

Maar een zwart acrylaatje moet dus goed zijn, want die heb ik nog wel liggen. Toevallig nog tips om het rubber open te houden want zo'n speciaal mes heb ik niet. Maar gewoon met een soort ijslollie-houtjes doen het denk ik hè? Zal ik heel de onderkant afkitten of denk je dat ruim in de hoeken ook voldoende moet zijn?

RE: Lekkende voorruit

Het mooiste zou natuurlijk zijn om je ruit er even uit te halen en je rubber van te voren in te spuiten met kit natuurlijk. Maar omdat je dit waarschijnlijk niet wilt horen. ;) Met een houtje zal het ook wel gaan.

Ik zou gelijk de hele onderse rand maar meenemen en vanuit de hoekjes nog een stukje omhoog. Als je toch al bezig bent. Even goed laten drogen en achteraf het overtollige kit wegsnijden met een scheermesje.

RE: Lekkende voorruit

Ok Tnxs, heb ik weer wat te doen deze middag, en ja ik ga voor optie twee. Een schilder kit tenslotte ook niet de sponningen voordat hij de ruit plaatst, dus ik denk dat zolang ik mijn mini niet als onderzeeër ga gebruiken (het zal toch geen Deja-Vu worden!?) alleen de buitenkant afkitten ook voldoende moet zijn.

RE: Lekkende voorruit

Heb je al langer een vraag over kitten, post je uiteindelijk hier deze vraag, krijg je antwoord en ja hoor, zul je altijd zien, kom ik net een schilder tegen. Dus ik denk: Ik vraag het dan ook maar eens aan hem. Hij zegt dat je beter siliconenkit kunt gebruiken dan een acrylaat. Syliconenkit is sterkere kit die ook nog eens beter tegen temperatuurverschillen kan. Het voordeel van acrylaat is dat het goed overschilderbaar is, maar ja: was ik dat nou net niet van plan... Dus neem ik ipv acrylaat- maar siliconenkit.

RE: Lekkende voorruit

Ik vroeg me nog af: is dat hetzelfde als siliconenkit (zou ik nemen, ook beschikbaar in het zwart)? Maar ja, ik ben ook geen schilder :)

RE: Lekkende voorruit

In alle kleuren te verkrijgen vertelde die schilder me erbij, nog voordat ik het hem kon vragen.

RE: Lekkende voorruit

Goed kitten is noodzakelijk, anders krijg je na verloop van tijd van die bolletjes onder je lak, net onder je raamrubber :'( BTDT.

RE: Lekkende voorruit

Huh :? je bedoelt aan de buitenkant, maar dan zou je aan de andere kant van het rubber ook moeten kitten. Ik ga er van uit dat de ruit lekt tussen het rubber en de ruit en niet tussen het rubber en het schutbord, en dat wil ik dus afkitten. Wil je zeggen dat het kitten van de andere kant van het rubber (rubber-schutbord) net zo belangrijk is voor de waterdichtheid of alleen om roestvorming te voorkomen? Er zit natuurlijk wel iets in in dat laatste, waar ik eigenlijk nog niet eens bij stil had gestaan. |:(

RE: Lekkende voorruit

Nee, ik bedoel dat door een niet sluitend rubber lekkage en roestvorming is ontstaan onder het rubber Hier kwam ik pas achter nadat de bobbels van de roest (van binnenuit) onder het raam tevoorschijn kwamen.

RE: Lekkende voorruit

Volgens mij moet je schutbord en rubber kitten, als je rijdt kruipt het daar omhoog ivm de rijwind . En niet raam en rubber. Dat is mij verteld namelijk ik had het ook.

RE: Lekkende voorruit

Persoonlijk zou ik alles volsmeren met kit, voor de zekerheid :)

RE: Lekkende voorruit

Nou ik heb zojuist tussen ruit en rubber over de gehele lengte gekit met Shell Tixophalte. Dat is een kit om bijvoorbeeld ook naden van je chassis dicht te kitten. Is erg flexibel, plakt niet te hard en kan goed tegen warmte, want het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om dakranden af te kitten. Met de tuinslang ff geprobeerd en ja hoor, hardstikke dicht. Nu maar hopen dat ook tijdens het rijden het water buiten blijft anders kit ik ook de andere kant van het rubber nog maar ff in. Alleen doen mijn duimpjes nu wel zeer door het indrukken van het profiel in je rubber. Ondanks het zeepwater doet dat nog best zeer als je geen speciale tool hebt. Maar ja, als je mini mooi moet zijn moet je pijn leiden, zei Johnny altijd!

RE: Lekkende voorruit

Hmm net te laat met mijn reactie zie ik, aangezien je het ruit er al in hebt zitten. Ergens bovenin las ik dat de naad van het rubber bij jou bovenin zit. Volgens mij hoort deze onderin te zitten (correct me if i'm wrong). Heb ze zover ik aan mini's sleutel altijd onderin gevonden. De pees zet je er daarna als spiegelbeeld in. Met de opening aan de bovenkant dus...

Het zal allemaal geen wereld van verschil maken, vooral niet als je het zaakje ook nog dichtkit. Ikzelf gebruik ook altijd siliconenkit (transparant, van de Hema. Lekker goedkoop, en is toch allemaal hetzelfde ;)), en kit ook beide zijden in...

default

RE: Lekkende voorruit

Ik heb eens gehoord dat er in silleconenkit een bepaalde zuur/zout zit wat er voor zorgt dat je carrosserie nog harder gaat roesten.
Let dus wel op wat je koopt!!
Ook zijn er bij de automat.zaken zwarte kit te koop speciaal voor het repareren en lekvrij maken van autoruiten. Deze kosten in verhouding evenveel als sill.kit.

grtzz Martin

RE: Lekkende voorruit

Nee sorry, ik zei het verkeerd. Het uiteinde van het rubber zit onderaan en de pees zit bovenaan.

Met de mooie regenbuien van vandaag, heb ik het meteen kunnen testen. Als hij stilstaat is hij helemaal dicht, maar iid zoals Brenda het al zei als ik rijd komt er water tussen het rubber en het schutbord door. Dat dus morgen ook maar afkitten. Zul je zien dat ik overmorgen weer een steen op de ruit krijg, maar ja daar gaan we maar niet vanuit.

default

RE: Lekkende voorruit

Om maar eens oude topics naar boven te halen!

Heb een maand geleden wat werk aan mijn mini laten doen, hiervoor moest mijn vooruit eruit en zoals jullie misschien wel zullen begrijpen.. heb ik nu lekkage langs mijn vooruit rubber. Vermoedelijk is er niet gekit.

Nu vraag ik me af is dit kitten te doen zonder de pees te verwijderen? Na alles gelezen te hebben vermoed ik van niet maar wie weet.

Alvast bedankt