in het kader van hoor wat klopt daar kindern, heb ik de motor uit mijn ooit 1000 HLE getrokken. die had n.l. een geluid wat begon alsof er een stoter stang bkleef hangen maar op de weg naar vaders toe veranderde in een man met hamer en zin in zijn werk. KLOENK..KLOENK
met hulp van een vriend motortje eruit. maar een vliegwiel trekker bleek niet leenbaar (wel aanbod van wouter..dank!)
dankzij de hulp van de afdeling machine onderhoud lag er vrijdag een very heavy duty custom made vliegwiel trekker klaar. en met een beetje opwarmen plopte het vliegwiel er onverwacht makkelijk af.
resultaat: een maal bigend lager kaduuk op cylinder 1 bij de 1100.
ik had een MG Metro 1300 staan maar die lekte in het koppelings huis.
even een vleigwieltje trekken dus..nuwel dat vliegwiel ging er dus nogal moeilijk af.
ik had er eerst een paar 10 mm slotbouten er in gezet , (ik had wel 3/8 voor pre verto met 12 nogwat hardheid erbij gekregen..dat rekt echt nul) maar die rekken alsof het elastiek is..het lijkt wel tin,bij navraag blijken doe ietsn van hardheid 4,4 te zijn. uiteindelijk wat draadeind (M 10 grof voor Valeo en Verto) van 8.8 gebruikt (staat op de boutkop) en dat werkt werkt wel.
TIP. na nogal wat futiele pogingen om de boel te blokkeren door wat houten wigjes klem te zetten tussen startmotor en start krans (dat werkt wel maar niet als het echt VAST zit) heb ik uiteindelijk doel boel vast gelegd door een dikke stip alu vast te schroeven op het koppeling huis en de koppeling (gewoon een stuk gebruiken dat je met de bouten vast zet die er al in zitten).
uiteindelijk zorgt dat ervoor dat het geheel beter "draagt" als je de boel aanslaat.
ik kreeg uiteindelijk de boel los door met een gasvlam [i:1lzuyeu9]en [/i:1lzuyeu9]een heteluchtbrander met overkapping de boel knetter heet te stoken ( half uur of zo) dan in te spuiten met Anti-Seize en vervolgens de trekker te monteren en met een dikke Bahco (35cm ofzo) en een dikke hamer behooorlijk door te timmeren. uiteindelijk gaf het ding het op en kwam het los met een behoorlijke knal..).
..
nu nog wat nieuwe pakkingen er in en gaan (met > 25% meer PK's)
RE: Lekker vliegwieltjes getrokken+oorzaak tikkend geluid gev.
Ingediend door SirYun op zo, 16-02-2003 02:07
hoi.
in het kader van hoor wat klopt daar kindern, heb ik de motor uit mijn ooit 1000 HLE getrokken. die had n.l. een geluid wat begon alsof er een stoter stang bkleef hangen maar op de weg naar vaders toe veranderde in een man met hamer en zin in zijn werk. KLOENK..KLOENK
met hulp van een vriend motortje eruit. maar een vliegwiel trekker bleek niet leenbaar (wel aanbod van wouter..dank!)
dankzij de hulp van de afdeling machine onderhoud lag er vrijdag een very heavy duty custom made vliegwiel trekker klaar. en met een beetje opwarmen plopte het vliegwiel er onverwacht makkelijk af.
resultaat: een maal bigend lager kaduuk op cylinder 1 bij de 1100.
ik had een MG Metro 1300 staan maar die lekte in het koppelings huis.
even een vleigwieltje trekken dus..nuwel dat vliegwiel ging er dus nogal moeilijk af.
ik had er eerst een paar 10 mm slotbouten er in gezet , (ik had wel 3/8 voor pre verto met 12 nogwat hardheid erbij gekregen..dat rekt echt nul) maar die rekken alsof het elastiek is..het lijkt wel tin,bij navraag blijken doe ietsn van hardheid 4,4 te zijn. uiteindelijk wat draadeind (M 10 grof voor Valeo en Verto) van 8.8 gebruikt (staat op de boutkop) en dat werkt werkt wel.
TIP. na nogal wat futiele pogingen om de boel te blokkeren door wat houten wigjes klem te zetten tussen startmotor en start krans (dat werkt wel maar niet als het echt VAST zit) heb ik uiteindelijk doel boel vast gelegd door een dikke stip alu vast te schroeven op het koppeling huis en de koppeling (gewoon een stuk gebruiken dat je met de bouten vast zet die er al in zitten).
uiteindelijk zorgt dat ervoor dat het geheel beter "draagt" als je de boel aanslaat.
ik kreeg uiteindelijk de boel los door met een gasvlam [i:1lzuyeu9]en [/i:1lzuyeu9]een heteluchtbrander met overkapping de boel knetter heet te stoken ( half uur of zo) dan in te spuiten met Anti-Seize en vervolgens de trekker te monteren en met een dikke Bahco (35cm ofzo) en een dikke hamer behooorlijk door te timmeren. uiteindelijk gaf het ding het op en kwam het los met een behoorlijke knal..).
..
nu nog wat nieuwe pakkingen er in en gaan (met > 25% meer PK's)