Lekstroom

default

RE: Lekstroom

Accu is de laatste tijd erg snel leeg, ligt gedeeltelijk aan de leeftijd denk ik. Andere reden is een lekstroom ergens na het knipper relais van de richtingaanwijzers/noodverlichting maar voor de richting schakelaar op het stuur en schakelaar noodverlichting onder het dashboard. Zit het dan ergens in de draadboom? Als ik achter de schakelaren de draadboom beweeg verdwijnt de lekstroom soms voor korte tijd.

RE: Lekstroom

poeh poeh, ik vind het een beetje onduidelijk verhaal, no offence ;)

ik denk dat je er goed aan doet om eens te kijken of ergens de isolatie van je kabeltjes kapot is...

misschien kan je iets specifieker zijn over hoe je je conclusies trekt m.b.t. de plaats waar de lekstroom plaatsvind volgens jou, want persoonlijk snap ik hier weinig van O:)

default

RE: Lekstroom

iets duidelijker:

-accu loopt leeg

-min pool van accu losgehaald en met alles uit doorgemeten vanaf pluspool maar losse min verbinding. Weerstand gemeten ongeveer gelijk aan dat van een autolampje

-zodra ik de zekering of het relais van de knipperlichten eruit haal verdwijnt de weerstand en dus de lekstroom

-als ik de draden van de links/rechts schakelaar van het stuur loshaal of de contacten van de noodverlichting schakelaar blijft de weerstand/lekstroom

-conclusie: zit ergens daartussen

-wil het graag goed hebben

RE: Lekstroom

prima, als iedereen zelf eens zou zoeken vooradt ze vragen ;)

nogmaals denk ik dat je ergens een beschadiging van je isolatie hebt...

RE: Lekstroom

TLR-Mini Vraagt

Graag had ik enige uitleg over het begrip “lekstroom”.
Is dit ten gevolge van een kapotte, lees doorgeschuurde isolatie? (ook wel kortsluiting genaamd) Het gevolg van een niet geheel gesloten circuit of wellicht het gevolg van bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bedrading in vochtige omstandigheden.?

Definitie lekstroom: Isolatie materiaal onder spanning geeft altijd wel een beetje verlies van spanning (stroom). In vochtige omstandigheden wordt dit verlies ernstiger.
(Op de LTS geleerd. :))

Welnu Sailing Bert, zit het tussen de zekering en de schakelaar? Voordat je nu de hele draadboom uit elkaar gaat trekken adviseer ik je eerst het relais van de alarmlichten te verwijderen. Daarna nog maar eens het circuit meten. De kans is redelijk groot dat deze de dader is omdat daar spanning op blijft staan, ook met het contact uit. Verder is elk circuit waar spanning op staat met het contact uit verdacht!!

De draadboom visueel controleren kan zeker geen kwaad, let op doorgesleten isolatie maar ook, jawel op gaatjes. Het is zeker niet onmogelijk dat een of andere enthousiasteling een punctie heeft verricht met een boormachine bij het monteren van een accessoirtje. Je kan ook de draden in een circuit ontkoppelen (los van zekeringen en massa, lampjes of schakelaars en dan meten dan zul je de dader wel vinden. Maar ook dat is geen wet meten en persen, als een spanningsdraad in wisselwerking met een draad naar bijvoorbeeld de verlichting lekstroom geeft dan heb je aardig door de bomen 't bos te zoeken.

Je zegt ook dat de accu al enigzins bejaard is? is ie ouder dan vijf jaar?

De gemakkelijkste manier om van lekstroom af te komen is een accuswitch te monteren. Die zet je dan gewoon uit als je lang parkeert. Dit is echter niet de oplossing voor je probleem, als ’t namelijk wel de draadboom is en deze echt sluiting gaat maken heb je kans op grote problemen. En dan nog, een courant elektrisch schema voor je Mini is al een grote hulp.

The Little Red Mini