lengte as

RE: lengte as

Hallo forum!

Ik heb een wel heel raar geval hier.

Eerst maar eens wat vooraf ging. Dat was afgelopen winter toen ineens mijn g-o duizendje in een enorm oliebad de geest gaf. Ik heb het ding "laten" vervangen door een 1275 cceetje, een 92-er Cooperblokje met hiff 44 en een gereviseerde bak.

Van de week was ik bezig met de radiateur toen mij opviel dat de linker binnenste CV joint, nogal ver uit het blok stak. Ik heb de complete as uitgebouwd om te kijken of er een verkeerde as was gemonteerd en dit bleek het geval. Maar de originele as van 410 mm (eenenveertig cm) bleek te groot.

Een Mini heeft normaal een verschil in de lengte van de aandrijf assen, rechts 485 mm en links 410 mm. De as die er in zit, want ik heb ‘m bij gebrek aan beter teruggemonteerd, is 374 mm. Hoewel ik de Metro geventileerde remmen heb opgebouwd, hebben de normale assen altijd netjes gepast, zoals het hoort.

Mijn vragen:
1. zijn er na 90 andere as-lengtes gangbaar geworden?
2. kan een ander type bak en/of differentieel de oorzaak zijn, en welke in vredesnaam?
3. zijn er na 90 andere binnen en/of buiten homokineten gemonteerd? Ik heb de normale huis tuin en keuken type’s.
4. Heeft iemand een idee voor een andere dan standaard oorzaak?
5. En lest best, welke as lengte moet ik eventueel wel gebruiken.

PS. Bekijk de foto’s (URL) http://home.hccnet.nl/van.ree/CV.html en http://home.hccnet.nl/van.ree/assen-1.html
PS2. Garage ivm vakantie gesloten.

BVD & GRZT The Little Red Mini.

RE: lengte as

Er is dan misschien iets fout gegaan bij het "laten vervangen"?
Ik heb een setje Metro assen liggen bij het oud ijzer,nou ja. Als ik die assen meet kom ik uit op 410mm en 485mm en die passen niet onder een Mini zonder enige uitoefening van forse kracht. Ook niet met "trommelhomekineten" of Metro-homokineten.
De originele lengte voor Mini is 374 en 450 ,met homokineten (dus geen Hardy-Spycer), dat heb ik zojuist even gecontroleerd op twee setjes die ik op zolder heb liggen.

RE: lengte as

Maarten van den Akker schreef:
De originele lengte voor Mini is 374 en 450 ,met homokineten



Daar zit nogal een verschil. 71 mm ten opzichte van wat er bij mij inzit. (zat) Ik heb in de bekende bladen nog nooit gelezen dat bij een conversie van 1000 naar 1275 de assen vervangen moesten worden. Dit ging echter meestal over Metro blokjes. zou er een verschil in de subframes kunnen zitten? Ik weet dat bij de nieuwere Mini's de motor iets verder naar voren staat.

Zal ik vast mijn Engels ophalen en Tim Mundy van MiniWorld eens aanschrijven?

RE: lengte as

Zomaar een gokje, misschien had de automaat andere assen. Die had ook een iets ander subframe, een duidelijk andere versnellingsbak, dus wie weet?

RE: lengte as

Aan het subframe ligt het vast niet, dat is niet veranderd. Mij lijkt dat, of er verschil zit in de motorsteunen, of in het differentieel.

Het is natuurlijk wel zo dat de assen in lengte gaan verschillen als je de motor ten opzichte van de aandrijving verplaatst. Dat verschil zal echter gering zijn. Als je de motor 50 mm naar voor verplaatst, scheelt dat op de as maar ongeveer 15 mm.

Als de motorsteunen zodanig veranderd zijn dat de motor hierdoor naar voren komt krijg je dus een "klein" probleem. Ik ga de Mini volgende week maar eens op de brug zetten en kijken of ik vreemde dingen tegen kom.


Greetz