Levensduur MPI blok

RE: Levensduur MPI blok

Hey iedereen,

Zijn er mensen met een MPI met een kilometerstand hoger dan 80dkm? Ik heb namelijk een mpi op het oog echter staan er 80dkm op de teller. Ik weet niet tot welke km-stand je ongeveer probleemloos kunt doorrijden. Heb alleen ervaring met carb.mini's en die moeten zo rond de 100dkm toch echt worden gereviseerd. Is dat ook zo bij mpi's??

:?

RE: Levensduur MPI blok

Mijn eerste carburateur Mini heeft ruim 220.000 km gereden zonder revisie. Daarna heb ik 'em verkocht.

Rijstijl is toch wel bepalend voor de levensduur van het blok. Een afgetrapte MPI kan na 30.000 km al wel schreeuwen om een revisie. Maar een goede MPI kan misschien wel mee tot 200.000 zonder problemen.

Regelmatig onderhoud en netjes warmrijden doen wonderen.

Ben

RE: Levensduur MPI blok

Wij hebben nu met de MPI 90 000 op de teller en vorig jaar gekocht met 70 000.
Op 1 enkel probleem met het stotteren op de snelweg een prima motortje.

De bak kan wel eens eerder de geest geven maar ik ken de historie niet van deze mini niet.

Wat moet de mini met deze kilometerstand opbrengen?

RE: Levensduur MPI blok

Ik heb nu zo'n 10 mpi's gezien en de vraagprijs schommelt tussen de 6500 en de 9500 euro. maw. er is geen richtprijs voor. Wat ik wel weet is dat ik voor een 98-er met 80dkm. niet meer geef als 6800 euro. Tis af en toe gewoonweg belachelijk wat ze voor die mpi's vragen. Maar oke, tis wat een gek ervoor geeft!!

Graag tips waarop je moet letten bij aanschaf van een mpi.

Hallee

RE: Levensduur MPI blok

mijn spi heeft 178000 op de teller, en loopt nog heel lekker. Er moet wel een nieuwe koppelingsplaat in.

RE: Levensduur MPI blok

Wij rijden met een 99 MPI (of toch soms!!) en zoals je misching al op het forum techniek hebt kunnen volgen niet altijd met evenveel succes.
De versnellingsbak zou een groot probleem zijn bij een MPI, zeker rond de 80000. Wij hebben de onze een half jaar geleden laten reviseren, en vorige maand heb ik er een nieuwe ondergestoken. Probleem is dat je dat niet op voorhand kan weten natuurlijk. Maar het zou wel meer voorkomen heb ik mij laten vertellen. Voor de rest kan ik er eigenlijk weinig slecht over vertellen, het zijn knappe wagentjes die er vooral vanbinnen zeer goed uitzien. Wij hebben er vorig jaar €7000 voor betaalt. en kilometerstand is nu ongeveer een 80000

Groeten, Yves

RE: Levensduur MPI blok

[size=75:1d9hb34k][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1d9hb34k]

Thanks dat geeft de burger weer wat moed :D
Nou alleen nog een mpi aanschaffen.. :P

Heb er eentje gezien met 160.000km, verbruikt vrijwel geen olie, maar 160.000km is natuurlijk wel heel veel :x

Zijn er bepaalde zaken waarmee je een beetje in kan schatten wanneer een revisie noodzakelijk wordt (buiten olie verbruik om)??

Heb niet zo veel zin om na een een paar duizend km een motorrevisie te moeten doen :x

RE: Levensduur MPI blok

Nou is 160.000km wel aardig veel jah!! dat zal een revisie niet eens meer zo lang zich laten wachten. Maarja daar is helemaal niets van te zeggen. Dat durf ik niet te noemen...

RE: Levensduur MPI blok

Hmm jah, op zich dus het betere gokwerk :x Wat wel eens heel veel geld kan gaan kosten..

Of er moeten hier mensen zijn die wel zin hebben in een leuk projectje O:)

RE: Levensduur MPI blok

Ik denk dat de 160.000km er vooral toe doet hoe de auto gebruikt is. Vaak heeft zo'n auto al meerdere eigenaren gehad en is van enig historie weinig sprake, of moeilijk te achterhalen.

RE: Levensduur MPI blok

gewoon mee blijven rijden
onderhoud doen en als het stuk gaat vervangen

er zit zoveel verschil in de mini blokjes dat de een de ton niet haald en de ander met gemak 2 ton draait.

ik weet niet exact hoe het met de distrb ketting zit maar volgens mij was die redelijk onverslijtbaar.

verder ligt het ook aan wat je er mee van plan bent
ga je tunen (niet aanteraden met een mpi)
of wil je gewoon lekker rijden

in het laatse geval geen zorgen maken en rijden

het geld voor en revisie kan je ook later (als het dus nodig is)uitgeven

RE: Levensduur MPI blok

Voor als je er wat aan hebt:

'k Heb een mpi 98 met 47dkm gekocht en inmiddels na een dikke 2 jr ben ik over de 81 heen. Nou ben ik geen echte kenner, zeg A-technisch (en ook nie echt ambities :o ), maar ben er zoeen die vol vertrouwd op de meneer van de minigarage. En die meneer vertelde me bij de APK van januari dat "het er motorisch nog allemaal top uitziet" en "in 't algemeen/doorsnee genomen motorisch en qua roest [madam staat wel binnen] nog zo'n jaar of 6 geen problemen hoef te verwachten". FF snel rekenen zit ik dan op zo'n 170dkm. En dat geloof ik (fingers crossed) dan maar.

RE: Levensduur MPI blok

hmm ik vind dat altijd zeer gewaagde uitspraken
er kan nl zoveel aan de hand (of opkomende) zijn waar je nix van kunt zien

zo is bij mij dinsdag het lager van m'n dynamo vastgelopen en dus ook m'n v snaar gesprongen
dit was echt nergens aan af te leiden je hoort het niet je meet het niet
maar wel een reparatie van E125,-

dus echt kunnen zegen je kan nog wel zokveel k mee lijkt mij niet slim

RE: Levensduur MPI blok

160.000 lijkt mij erg veel. Ik hoop dat mijn mini nog lekker zo door gaat (115.000) en dat ik m tegen de tijd dat ik bij de 160.000 ben pas hoef te reviseren. Voorlopig lijkt het er op dat ie dat wel gaat halen. Dus ik denk dat het wel kan, met goed onderhoud. Maar je weet de geschiedenis niet van de auto, je weet niet wat er allemaal al stuk is geweest, etc. Blijft risky en een redelijke kans dat je binnen niet al te lange tijd moet gaan reviseren.

Om op de topicstarter nog te reageren, 80.000 is dus geen probleem. Met die km-stand heb ik m gekocht.

RE: Levensduur MPI blok

mijne staat nu bijna op 81000 loopt nog perfect moet binnen kort alleen nieuwe koppeling op. verder geen problemen. moet makkelijk kunnen :D verbruikt ook bijna geen olie

RE: Levensduur MPI blok

Ik ben nu dus de bezitter van een mpi met 160.000km :D Het motortje doet het nog prima, verbruikt (bijna) geen olie en maakt geen nare bijgeluiden. Versnellingsbak en koppeling zijn ook nog prima!

Ik heb hem gekocht van de eerste eigenaar, die er vooral snelweg mee reed en hem ook altijd door de dealer liet onderhouden, dus best een goede voorgeschiedenis, al zeg ik het zelf :)

Ik hoop een revisie dus nog even uit te stellen O:) :D

RE: Levensduur MPI blok

Als de bewering van het snelweg rijden ook dat werkelijk klopt betekent het dat de versnellingsbak relatief weinig gebruikt is in verhouding tot de KM stand. En het mag bekend zijn dat snelwegkilometers motortechnisch gezien ook de betere kilometers zijn.
Mijn eigen MPi (ook uit 1998) zit nog niet eens op 75000 km en is ook altijd dealer onderhouden. Technisch gezien tot nog toe geen problemen mee gehad, alleen de (1e) accu vorige maand vervangen. Helaas heeft die van mij alleen bij z'n vorige (Duitse) eigenaar veel last van pekel gehad. Hij roest dus meer dan ik zou willen, maar daar was de aanschafprijs dan ook naar. Hopelijk, als ik het geld heb, zomer 2007 een plaatwerkresto. En anders zomer 2008. Met een roestige deur, front en A-panelen kun je tenslotte nog wel even doorrijden.

Veel geluk met je aankoop, en laten we hopen dat hij de 2 ton haalt voordat revisie noodzakelijk is.

RE: Levensduur MPI blok

mijne staat op 103000 (uit 1993 dus netjes)
en ga sparen om hem bij de 50.000 erbij geheel te laten reviseren.
zo krijg je geen problemen.
mijn vorige spi had 146000 en toen knalde de oliepomp en de gehele motor was kaduuk.
you never now

RE: Levensduur MPI blok

@Ivo: Thanks! De snelwegkilometers kloppen wel aardig. Het minitje was een lease-auto voor woon-werk verkeer!! (good old days :D )

En jah, roest..die van mij heeft ook wel wat plekjes op het front en onder het raam, typisch mpi is me verteld..maar dat is met wat plamuur nog goed weg te werken. Over een (paar) jaar ga ik ook zeker plaatwerk vervangen! En, als het motortje het allemaal volhoudt ook een revisie :x :D

Mpi's zijn trouwens wel super luxe zeg, een heel andere ervaring dan m'n vorige 1000tje :P

RE: Levensduur MPI blok

Ik heb de vraag van Bijou gesplit en aan een bestaand topic geplakt.