Licht schakelaar word zeer heet

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Ik heb een probleem. tijdens het rijden valt soms mijn licht uit. dit is s' avonds lastig. na een keer klikken met de schakelaar gaat die wel weer aan.

Nu heb ik mijn schakelaar er even direct uitgehaald en zie en voer dat ie zeer warm is en de contact pinnetjes (drie) zeer heet. de stroom draden voorral de blauwe zijn ook bruin. HELP wat kan de rede hier van zijn. Ik heb er extra breedstralers opgezet. Die zijn overigens geschakeld aan de blauw/witte draden voor het groot licht. Maar met gebruik van een relai. dus de stroom kan niet via die schakelaar komen. denk ik. wat kan dit veroorzaken of is dit normaal dat de boel zo warm wordt?
gr. dirk

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Nu heb ik gelijk een reactie op mijn eigen topic :D .
Ik ben mijn Haynes boek ingedoken. En heb uitgevogelt waar welke draden heen gaan. Ik heb mijn extra breedstralers via een relai aangesloten. Hier heb je een schakeldraad en een voedingsdraad nodig.
Nu ziek ik dat de hoofdlicht schakelaar een bruine draad heeft. Mijn breedstralers worden ook gevoed door een bruine draad. deze heb ik toen gevonden want die lag bloot en niet gebruikt. Deze bruine draden zag ik gaan bijna direct naar de accu. Kan het zo zijn dat als ik mijn groot licht aan doe dat ik de bruine "draden" te veel belast opdat ie bij de schakelaar heet wordt?
gr. dirk

RE: Licht schakelaar word zeer heet

zou zomaar kunnen, je zou het met een ohmmeter kunnen meten. De min van de meter aan die draad die je hebt gepakt om je verstralers aan te sluiten, en de plus van de meter aan de bruine draad van de grootlichtschakelaar, als de meter uitslaat dan zijn ze met elkaar verbonden en als de meter 'onderbroken' aangeeft dan zijn ze niet verbonden.

hoe heb je hem precies aangesloten? zit alles goed gezekerd? heb je nog meer blootliggende draden?

als ikzelf iets aansluit in m'n auto dan maak ik altijd een compleet nieuw circuit, geen aftakkingen of iets dergelijks, gewoon een nieuwe plus vanaf de accu, zekering ertussen en er kan niets meer fout gaan, en heb je ooit een storing dan weet je precies waar alles zit en hoe het zit aangesloten.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Daarom dacht ik eerst dat ik goed zat. Een bruine draad die rechtstreeks van de accu kwam. Alles wat ik aansluit is wel goed gezekerd. Maar een draad rechtstreeks van de accu bedoel je toch zeker niet "echt vanuiot de kofferbak of wel? Ik heb trouwens mijn verstralers wel via een eigen circuit gebouwd. Deze heb ik aan gesloten via de - kabel op de startmoter. Is dat goed? En is het dus een idee om mijn verstralers dan via die kabel aan te sluiten?

RE: Licht schakelaar word zeer heet

als je van plan bent om nog meer accecoires aan te sluiten in de toekomst kun je mischien beter een (wat dikkere) kabel van de accu af naar voren leggen (gezekerd zo dicht mogelijk bij de accu) en daar voortaan je accesoires op aan te sluiten. Zo hoef je maar 1 keer een plus te maken en je hebt alles zelf in de hand met aansluiten. Een plus afgetakt van de startmotor??? nee, die is daar niet voor gemaakt, hoewel hij niet gelijk zal affikken, hou ik helemaal niet van vreemde aftakkingen, en zeker niet van vitale delen. Ik ben een voorstander van een accesoire stekker.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Dirk schreef:
Mijn breedstralers worden ook gevoed door een bruine draad. deze heb ik toen gevonden want die lag bloot en niet gebruikt. Deze bruine draden zag ik gaan bijna direct naar de accu. Kan het zo zijn dat als ik mijn groot licht aan doe dat ik de bruine "draden" te veel belast opdat ie bij de schakelaar heet wordt?
gr. dirk



Door het gebruik van die bruine draad gaat er echt niet meer stroom lopen door de schakelaar. Want als je zo zou gaan redeneren zou je schakelaar bij elke keer starten (de startmotor) ook vol belast worden, en dat is toch zeker niet.

Wat voor peertjes heb je in je koplampen zitten, en wat hoort er orgineel in. Zou kunnen dat je meer vermogen vraagt dan oorsponkelijk de bedoeling was.
Wat ook kan zijn (zeer waarschijnlijk ook het geval hier) is dat de kontacten van je schakelaar een beetje geoxideert zijn, daardoor vormt de schakelaar een weerstand. En die wordt dan warm, met een bruin geworden draad als gevolg.

Frans

RE: Licht schakelaar word zeer heet

thijs van oorschot schreef:
als je van plan bent om nog meer accecoires aan te sluiten in de toekomst...


Hé Dirk, volgens mij kent hij jou al een beetje. MEEEUUUUHHHHH ;)

Bart

RE: Licht schakelaar word zeer heet

schakelaar kan vanbinnen geoxideerd zijn. Hij gaat dan als een klein kacheltje werken. Schuur eerst eens de aansluitpunten op, net als de stekker. Gebruik voor het laatste een dun opgerold schuurpapiertje op een dun schroevendraaiertje.

Maak wel eerst zeker dat je niet per ongeluk je verstralers toch direct via de schakelaar hebt staan.

De schakelaar kan je ook open maken, wel voorzichtig anders vliegen de veertjes en lipjes je om de oren.

Wouter

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Nou, dirk kennende maakt hij goed werk.
Alleen overschat hij de stroom die over de schakelaar gaat.
Dirk, maak tussen de draden die nu op de schakelaar zitten een relias en bekrachtig met de schakelaar alleen het relias. Zeker weten dat dit gaat werken.
Of je schakelaar is al zover "heen" dat er blijvende schade is.

Har.

Even de post van afgelopen 4 dagen bijwerken!!
Broadway here we come...........

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Dirk schreef:
Maar met gebruik van een relai. dus de stroom kan niet via die schakelaar komen. denk ik. wat kan dit veroorzaken of is dit normaal dat de boel zo warm wordt?
gr. dirk



Volgens mij heb je iets niet goed aangesloten, want met een relai er tussen hoort er niet veel extra stroom op de schakelaar te komen. Je hebt het over stroom aftappen direct van de startmotor, dit werk volgens mij prima, van de accu loopt direct een dikke pluskabel naar je startmotor, ik zal niet weten waar daar mis mee kan zijn, de kabel kan is dik genoeg en kan heel wat ampere aan.

1 ding snap ik niet, je hebt het over een bruine draad, en over een eigen cicuit via de startmotor, hoe worden de verstralers nu gevoed? Via de startmotor of via de bruine draad. Ik denk dat je twee draden op het relai hebt omgewisseld, en wordt het relai gevoed door de draad op de startmotor en krijgen de verstralers hun voeding via de bruine draad van de schakelaar.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Dirk schreef:
Mijn breedstralers worden ook gevoed door een bruine draad. deze heb ik toen gevonden want die lag bloot en niet gebruikt. Deze bruine draden zag ik gaan bijna direct naar de accu.



Dit snap ik ook niet, hoe zie jij dat er een bruine draad helemaal naar de accu achterin loopt, volgens mij loopt er maar 1 dikke pluskabel van de accu naar voren toe? Of zit ik er nu zelf naast. Je geeft zelf aan dat je "denkt" dat de stroom niet via de schakelaar loopt, weet je wel hoe een relai precies werkt?

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Ik weet dat het allemaal een beetje warrig staat |:(
Ik heb als eerste mijn verstralers geplaatst. Ik heb een relai gebruikt. Hieop zit de blauwwitte draad van het groot licht. (voor de schakeling). Toen moet ik een voedingsdraad hebben. Naar wat zoeken zie ik net boven mijn zekeringkast een bruin kabeltje liggen met een schoentje eraan. Ik meet. en zie dat er continu stroom op staat. Dus dat is mijn voeding voor mijn BREEDSTRALERS. Dus ik kon seinen tegelijk met mijn grootlicht. KLAAR werk perfect.

Nu heb ik pas ook een setje VERSTRALERS aangesloten. deze moeten volgens de wet apart geschakelt zijn. Toen moest ik een nieuwe stroomdraad hebben en dacht toen aan de kabel op mijn startmotor. Omdat ik het onzin vondt om een nieuwe kabel te trekken voor alleen de verstralers. Dit ook aan een relai met een mooie schakelaar. Dus dit setje zit nergens op aangesloten. En ingebouwt met eigen draden zonder gebruik te maken van aanwezige draden. Dus de verstralers mogen niet het probleem zijn. snappen jullie het nog? Het enigste wat ik nu kan bedenken is dat als ik mijn groot licht aandoe (dus grootlicht + breedstralers) dat ik tezamen mijn bruine draden circuit belast.??

Omdertussen is er weer een anderprobleem bij. Opeens heb ik kortsluiting in de draden voor mijn dak en de kachel ventilator |:( |:( |:( |:( WAT IS ER AAN DE HAND!!!! ik wordt gek. Ik sluit alles netjes aan. niets is verroest, alles met een zekering ertussen. netjes krimpkousjes. aaaaargggh :P

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Nou, nee, ik snap het niet meer. Om te beginnen is het precies andersom; verstralers mag je samen schakelen met het grootlicht, breedstralers (ook wel mistlampen geheten) moeten apart geschakeld zijn.

En dan je eerste paragraaf van de laatste post:
Ik heb als eerste mijn verstralers geplaatst. [...] Dus dat is mijn voeding voor mijn BREEDSTRALERS.



Dus je hebt minstens 1 keer breedstralers en verstralers omgeraaid, afhankelijk van of je goed weet wat nu breedstralers en wat verstralers zijn heb je ze wel of niet goed aangesloten... (Breedstralers zijn te herkennen aan dikke, verticale banen door de lens, die het licht breed uitbreken).

In elk geval is de voedingslijn voor het grootlicht niet sterk genoeg om een extra set lampen aan te sturen (als het goed is verstralers, maar als ik je verhaal goed begrijp heb jij hier breedstralers aangesloten). Natuurlijk moet je dan voor de belaste aansluiting van het relais niet zomaar een lijntje nemen, maar ook zeker weten dat die voeding [i:19qog330]wel[/i:19qog330] het vermogen kan hebben wat je ervan gaat vragen. Opties voor de voeding:
[list:19qog330][*:19qog330]aparte lijn trekken vanaf de accu[/*:m:19qog330]
[*:19qog330]een lijn te trekken vanaf de startmotor[/*:m:19qog330]
[*:19qog330]een aansluiting die al op het zekeringenkastje zit uitkiezen die nog niet zoveel te verstouwen heeft[/*:m:19qog330][/list:u:19qog330]
In principe geldt hetzelfde verhaal voor breedstralers, alleen moet je die dus apart schakelen en zou je kunnen kijken of je een gewone schakelaar al voldoende is, zodat je geen relais nodig hebt. Maar de voedingslijn moet in alle gevallen het gevraagde vermogen kunnnen leveren (m.a.w. de stroom kunnen hebben die je lampen zullen gaan veroorzaken).

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Bedankt Eelke je hebt inderdaad gelijk. Ik heb me toen vergist in wat wel en dus niet mag. Verstralers mogen aan het groot licht gekoppeld zijn en de mistlampen moeten appart geschakelt. Ik gazo snel mogenlijk een andere stroomdraad leggen voor de mistlampen en de relais omwisselen.

Wat betreft mijn tweede probleem. Kortsluiting waardor mijn dak en mijn kachel ventilator het niet meer deden. Ik weet nog niet precies maar ik heb de hele teringzooi losgehaald. De kachel losgehaald en kwam erachter dat dan mijn dak het wel deed. Toen de draden van de kachel bekeken en niets gevonden draden aangesloten zonder schakelaar. toen deed de kachel het ook. De schakelaar is inens kapot wil niet meer aan of uit. |:( :? nou het zal dan de schakelaar wel zijn geweest. Maar kan een schakelaar die alleen min schakelt kortsluiting maken????

beter een goed begin dan het halve werk zeg ik maar. :D
gr. dirk

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Ik open mijn eigen topic weer. HELLUPPPP. Mijn licht schakelaar verbrand zowat. is niet normaal zo heet. de aansluitpinnetjes van de schakelaar vallen eraf omdat ze gesmolten zijn. Wat kan dit zijn????
mijn extra lampen heb ik inmiddels via een goede dikke kabel op de accu en via een (waren al) relai aan gesloten.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Sorry ik kan je niet helpen maar wilde even reageren op je foto hierboven, Tjees war een harrewar zeg! Dat je daar wijs uit kunt, KNAP HOOR d:)b

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Dirk,

Van vroeger herinner ik me nog dat (te) veel stroom door een klein draadje warmte opleverd. Ik denk dat je te veel stroom via de standaard schakelaar afneemt en dat deze daarom te warm wordt. Als ik je verhaal zo lees kan deze kennelijk alleen belast worden met de standaard verlichting. De oude situatie herstellen lijkt me daarom wenselijk.

Ik zou alle extra lichten via aparte voeding en schakelaars laten lopen. Zonder een relais. De bijgeleverde relais bij mistlampen is alleen om het dimlicht uit te schakelen als je de mistlampen ontsteekt. Je mag maar twee lampen tegelijk aan de voorzijde voeren. Zelf schakelen tussen de gewenste mistlampen, verstralers of dimlichten is dan alleen aan de orde.

Mistlampen kun je ook herkennen door de B of F die op het glas staan. Staat voor Brouillard of Fog.

Als je gewone schakelaar naar de vaantjes is heb ik er mogelijk nog wel eentje liggen. Nieuw besteld en past niet bij de rest van mijn oude schakelaars.

Erwin 8)

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Als de stroom voor de extra lampen niet door de schakelaar loopt, dan kan dit alleen maar kortsluiting betekenen, ergens. Misschien wel in de schakelaar zelf.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Ik ga morgen alles eraf halen wat er niet op hoort en ga proberen de draden te volgen van de schakelaar kijken of ik een beschadiging aan de kabel kan vinden. thanx so far

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Weet je zeker dat je het relai zo hebt aangesloten?!
Zo'n soort schematje staat altijd op het relai zelf,

RE: Licht schakelaar word zeer heet

waarbij - nummer 30 is
Geschakeld via schakelaar > 85
Naar accu >>> 86
het maakcontact ( naar verstralers) >> 87
het verbreekcontact>> 87a

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Yep. ik heb inmiddels alle overbodige zooi eruit gesloopt en mijn lampen afgekoppeld. vandaag proefgereden. En...... schakelaar wordt op een normale manier warm :D . Kep vernomen van iemand anders dat ik inderdaad messchien iets fout heb gehad. dit verbetert heb. maar omdat de schakelaar vanbinnen ook gesmolten was. hij als een soort spoel gaat werken en dus warmte opwekt. omdat de contacten niet goed elkaar raken. daarom wordt ie extreem heet

Het feit dat er geen kortsluiting is is omdat er anders wel een zekering vroeg of laat moet knappen. heb de zekeri ng kast eraf gehaald bekeken van achter en kon niets vinden ook gen zwarte zekeringen.

Overbelasting kan het ook niet voor altijd zijn geweest want dan krijg je gerimpelde kabels. nu is het alleen rond de schakelaar. Dat schijnt dan te duiden op een probleem in de schakelaar.

Voorlopig heb ik het voorelkaar. nu de lampen stuk voor stuk weer aansluiten en de boel in de gaten houden. :D De mini moet natuurlijk niet vlam vatten he? dat zal vervelend zijn :D
gr. dirk

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Je lampen zijn alvast niet gezekerd via het zekeringenkastje, en dan nog hangt het er maar net vanaf hoe je het precies hebt aangesloten. Er is niet zoiets als een megazekering die de hele auto beschermt tegen kortsluiting ofzo... Dus er vanuit gaan dat als je het niet goed aansluit er wel een zekering kapot gaat is niet de goede insteek.

RE: Licht schakelaar word zeer heet

dat snap ik.

Kijk nu lijkt het allemaal alsof ik ik het allemaal
"lullig klungelig" aansluit. das dus niet waar. Ik sluit niets aan zonder dat het netjes aangesloten zit krimpkousje goed vast kijken of ie nergens langs kan schuren zekering erbij. Heb een fout gemaakt met mijn lampen door Mist met Ver om te draaien. Ik bedoel dat ik niet helemaal een prutser ben. Ik wil inprinciepe alles zelf doen en netjes. waar gehakt wordt vallen spaanders :D. Van fouten lert men. Al ben ik er nog steeds niet achter welke fout "ik" heb gemaakt in dit geval. :D
Ben wel blij met de reacties die ik van jullie heb gehad. zet de mens aan het denken.
gr. dirk

RE: Licht schakelaar word zeer heet

minivan schreef:
waarbij - nummer 30 is
Geschakeld via schakelaar > 85
Naar accu >>> 86
het maakcontact ( naar verstralers) >> 87
het verbreekcontact>> 87a



dit klopt niet volgens mij (of ik lees het verkeerd)
zo moet ie :
30 constant plus
87 plus van de aan te sluiten verbruiker
85 signaaldraad (schakeldraad grootlicht)
86 massa
87a indien aanwezig niets op aansluiten

RE: Licht schakelaar word zeer heet

Van fouten lert men



leermomentje: "van fouten leert men" :)

cheers,
Wouter

RE: Licht schakelaar word zeer heet

bedankt Wouter. :D