lichtschakelaar gesmolten

RE: lichtschakelaar gesmolten

Mijn lichtschakelaar is kapot gegaan en toen ik tijdelijk met draadjes dezen doorverbonden had om toch de mini in de avonduren te kunnen gebruiken, merkte ik dat de draden zo heet werden dat de isolatie smolt. Bij nader onderzoek aan de oude schakelaar was heel het binnenwerk weggebrand.

Hoe kan ik hier de oorzaak van achterhalen. Heb een nieuwe schakelaar en die wordt ook erg warm inschakeling van de verlichting.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Waarschijnlijk heb je dan ergens kortsluiting gemaakt. Misschien een bloot draadje tegen metaal aan.. Eventjes goed zoeken, opnieuw isoleren, nieuwe schakelaar halen en dan zou die het weer moeten doen.

Groet,
Alex

RE: lichtschakelaar gesmolten

Controleer ook je zekeringen en zekeringwaarden even, een draad zou niet mogen smelten. Als eerste hoort dan de zekering er uit te vliegen.

RE: lichtschakelaar gesmolten

hoe warm mag de schakelaar worden. heb een nieuwe schakelaar namelijk maar deze wordt ook erg warm. als ik de schakelaar uit de stekker trek en tegen mijn hand houd is het duidelijk heet. heb natuurlijk snel gekeken naar de draden en nu kom ik er achter dat de mistverlichting geschakeld zit op de aarde. dus frame-schakelaar-motorruimte (en daar zover ik hem kan volgen naar de verlichting

RE: lichtschakelaar gesmolten

ronald87 schreef:
Controleer ook je zekeringen en zekeringwaarden even, een draad zou niet mogen smelten. Als eerste hoort dan de zekering er uit te vliegen.


Verlichting gaat niet via een zekering, staat altijd + op vanaf de accu. (Niet zeker bij SPI en MPI)

Vincent80":12q95doj]nu kom ik er achter dat de mistverlichting geschakeld zit op de aarde. dus frame-schakelaar-motorruimte (en daar zover ik hem kan volgen naar de verlichting[/quote:12q95doj]

Mist lichten moeten altijd geschakeld worden via een relais en niet via de verlichtings schakelaar lopen. Beginnen met deze los te koppelen en orginele bekabeling bekijken / doormeten.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Veelverbruikers (dingen die veel stroom trekken) kun je het beste aansturen met relais.
De dunne 1 mm draadjes die normaal gesproken overal voor gebruikt worden mogen maar 4A aan, da's (4 x 12) ~ 50W...één koplamp dus.
In heel veel oudere auto's wordt de lichtschakelaar te zwaar belast met als gevolg een gesmolten binnenwerk.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Kan ook slecht contact zijn waardoor de temperatuur flink op kan lopen. Anders zou de schakelaar al in het eerste uurtje van zijn werkzame leven verbrand zijn.

Ik heb alle grote stroomverbruikers apart gezekerd en via relais geschakeld. De standaard bedrading naar de oa de koplampen is volgens mij wel iets dikker dan 1mm2. Ik heb de koplampen met 2,5mm2 aangesloten.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Nou ik heb de boel even open gehaal en het zit nu zo. Startmotor naar 15a zekering naar relais. En dan dan komt er een paarse en een zwarte die naar. Cabine lopen en daar op de schakelaar zitten. Nu kan ik de mistlampen alleen nog uitschakelen als de verlichting uit is. Klopt dat???. En heel soms gaat het relais op tilt. En maakt ie heel veel herrie. Kan de mistlampen wel inschakelen als de verlichting aan staat.

Schakelaar wordt bij mijn weten wel minder warm nu. Maar nog steeds warm. Klopt dat???

RE: lichtschakelaar gesmolten

Gaan jouw mistlimpen indirect over je lichtschakelaar misschien?
Zou een hoop (warmte) verklaren..

RE: lichtschakelaar gesmolten

Ik kan het niet vinden. Maar het heeft idd iets te maken met de mistverlichting. Van het weekend nog maar wat knutselen dan.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Knutselen heeft natuurlijk geen zin.
Ontkoppel de mistlichten en zoek uit of de bedrading klopt.
Dan pas verder kijken, een schakelaar hoort niet warm/heet te worden.
Bedradingsschema staat wel ergens hier, zie de "zoekfunctie".
Succes anyway.

RE: lichtschakelaar gesmolten

Je kunt de lichtschakelaar natuurlijk wel gebruiken, zodat de stuurdraad de voeding wordt voor de mistlampen-schakelaar.
Zodoende kun je mistlicht [u:oylcfshk]alléén[/u:oylcfshk] schakelen wanneer je minimaal stadslicht voert..
Maar de stuurdraad alleen als voeding gebruiken dan, de uitgaande (geschakelde) draad van schakelaar naar mistlampen natuurlijk als schakeldraad van een relais gebruiken (NIET ALS VOEDING!).
Daar worden beide schakelaars niet warm van, een relais heeft maar weinig nodig om te schakelen.