linker remtrommel

default

RE: linker remtrommel

ik heb mijn achtersub weer opgebouwd en nu heb ik bij de linkertrommel een probleem.
met remvoeringen, trommel en wiel erop wil links niet draaien/moeilijk draaien en de stelmoer staat helemaal open.

RE: linker remtrommel

Robin,

- Zitten de remschoenen juist in de uitsparingen?
- Zijn de remschoenen op de juiste wijze aangebracht? (zie handleiding setje of Haynes)
- Zijn de veren tussen de schoenen nog goed en juist aangebracht?
- Zijn de vijzels van de afstelling vrij en ingevet met kopervet?

Erwin 8)

RE: linker remtrommel

heb het ook eens aan de hand gehad dat ze bij mij bleven vastzitten na een rempompje vervangen te hebben, bij mij was het opgelost door de handrem eens strak op te trekken en terug af te zetten.

RE: linker remtrommel

Leuk hè!

Ik heb 't ook gehad met vervanging van nieuwe trommels, remvoeringen en remclinders.

Staat het remcilindertje volledig naar binnen?
Als dit en al het hiervoor genoemde in orde is, wat ik ook had, dan kun je het stalen frame van de remvoering iets verkleinen door er iets af te vijlen :x .
Wel voorzichtig, het gaat hier om een mm of nog minder. M'n achterremmen werken al 4 jaar en 20000 tot 25000km perfect.

Succes!

RE: linker remtrommel

de stelmoer staat helemaal open?? je bedoelt hopelijk de de stelbout geheel naar achter is gedraaid zodat de 2 blokjes( met schuine kant) bijna tegen elkaar zitten.als de remvoering er dan op wordt gezet zou het moeten passen. de stelbout er helemaal uit gehad en de schroefdraad met de staalborstel schoongemaakt?de stelbout en de blokjes in het kopervet gezet?

default

RE: linker remtrommel

@ erwin

*de remschoenen zitten goed in de uitsparingen.
*de veren zitten volgens mij ook goed (het lange veertje moet onder toch :?)
*en wat bedoel je precies met vijzels.

@ knutsel

de stelbout staat inderdaad helemaal uit gedraaid.

groeten robin

RE: linker remtrommel

Robin,

Als je de drum van de rem verwijderd zie je aan de bovenzijde tussen de remschoenen de achterijde van de stelschroef. Met de stelschroef bedien je twee vijzels. Die zitten in een soort behuizing. Als je de stelschroef naar binnen draait pers je de twee vijzels naar rechts en naar links. Hierdoor veranderd de stand van je remschoen t.o.v. de drum. Zorg er ook voor dat die vijzels schoon worden gemaakt en in het kopervet staan. Voor het instellen van de achterrem draai je de stel schoef geheel uit. Daarna daar je de stel schroef geleidelijk naar binnen totdat het de drum met de hand niet meer kan ronddraaien. Daarna de stelschroef een slag terug.

Iets slepen van de schoen aan de drum mag. Kijk maar eens naar het verschil is je het wiel er op zet en er dan weer aan draait. Met de hand kun je de drum misschien met moeite draaien en door het moment van het wiel gaat het al weer veel gemakkelijker. Laat staan dat de auto in beweging is. Door de massa draait het wiel dan gewoon vrij. Misschien dat je het draaien van de drum over de schoenen nu al al te veel slepend ervaart terwijl dit eigenlijk heel gewoon is. Een drum zonder frictie over de schoenen laten tollen is niet mogelijk. Dan moet je de remschoenen er uit weg halen. Met schoenen, en zeker nieuwe schoenen in juiste dikte, is er altijd sprake van enige frictie. Ook met de stelschroef geheel uit gedraaid. Pas bij het intrappen van het rempedaal wordt er zoveel frictie op de drum uitgeoefend dat de trommel gaat remmen.Na de afstelling van de schoenen t.o.v. drum kun je de handrem(kabel) opnieuw afstellen.

Succes,

Erwin 8)