Loodvervanger bij euro of superplus?

default

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

:|

Dag allemaal,

Ik heb het volgende te vragen. Toen ik afgelopen week ging tanken bij de tank bij mij om de hoek deed om een of andere wazige reden de super pomp het niet. Ik heb een mini 1000E uit 83 en tank dus super.

De pompbediende kwam vervolgens met een flesje loodvervanger van het merk Wynn's op de proppen en na euroloodvrij te hebben getankt gooide hij een afgemeten hoeveelheid van de vervanger erin. Nu liep de motor in het begin aardig maar kreeg toch wat last van pingelen. Snel weer super in de tank , probleem weg. Ik ben nog niet van plan er een loodvrije kop op te zetten. Tot mijn verbazing zag ik toen ik met mijn motor ging tanken bij een shell dat daar zelfs geen super meer verkrijgbaar is. Snel zelf een flesje loodvervanger gehaalt en in de kofferbak gemikt voor het geval dat. Helaas staat hier niet veel info op. Moet ik dit nu bij euro loodvrij of superplus mikken?
Euro ( en shell pura zijn 95 ron) en superplus is 98 ron net als super.
Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de beste alternatieven?

Tikka

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Er zijn genoeg opties. Ik rij ook met een 1000tje 120.000km en ongeharde klepzetels. Ik heb in mijn auto zo'n flesje liggen met loodvervanger. Meestal tank ik gewoon Super MLV dat is het makkelijkste heb ik het flesje dus niet nodig. De prijs scheelt echt niet zoveel. Als het even niet anders kan, langs de snelweg hebben ze het vaak niet, dan tank ik 95 (vaak shell pura) daar rijdt mijn mini perfect mee.

Je kan een soort katalysator kopen die je tussen je benzineleiding zet die voegt een loodvervanger toe. Kost geloof ik rond de 100 EUR en zou 400.000km mee kunnen gaan maar dat weet ik allebei niet zeker. Je kan dan in principe 95 tanken. Gaat je motor toch pingelen op lage toeren kan of daarmee leren leven of misschien beter afstellen of toch 98 tanken.

Je kan ook die flesjes kopen, zijn volgens mij niet echt goedkoop. Zelfde verhaal met 95 en 98 hoe lager het octaan gehalte hoe hoger de kans op pingelen.

Er zijn nog genoeg pompen waar je wel Super MLV kan tanken gewoon kwestie van zoeken. Je kan deze site ervoor gebruiken http://www.anwb.nl/servlet/Satellite?pa ... zoekpagina

Succes,
Henk

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Bij mijn weten is losse loodvervanger bedoelt om bij Euro Super te gooien, dus loodvrije benzine met octaangetal (niet gehalte) 98. Een of andere apparaatje in de benzineleiding zou ik persoonlijk niet vertrouwen. Klinkt mij te veel in de categorie splitfire bougies enzo.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Nou ik heb een 1000E uit 1988 en ik tank ook super plus. (dus 98 )

Vandaag even een flink eindje gereden ermee.. Naar Boss Classics in Friesland, dus dik 250 km heen en terug) en de mini is er niet mee uitgescheden. Goed hé? ;)

Gewoon 120/130 km gereden en alles ging goed.. Lekker planken met de mini... :D

Groetjes Nance 8)

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

?? Maar zonder loodvervanger? Als je Mini geen loodhoudende benzine nodig heeft, dan kun je volgens mij gewoon 95 tanken, hoor. Zonde van het geld, 98 in een standaard 1000-je.

default

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

:?
Nance, rij je super plus zonder loodvervanger??? Lijkt me niet goed voor je klepzittingen of zit er een kop voor loovrije benzine op? Ik ga in ieder geval als ik niet anders kan super plus met loodvervanger uit een flesje gebruiken , dat lijkt me het beste voor mijn kleine monster. Op korte duur merk je ook niet dat je geen lood in je benzine zit maar op de lange termijn beschagdigen je kleppenzittingen. Duur geintje. Als je benzine zonder lood mag tanken en je tank euro 95 in plaats van super plus 98 moet je onsteking anders afgesteld worden in verband met pingelen. Dit zorgt voor een grote motorschade en is een nog duurder geintje. :( :( :?

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

tikka wrote:

Nance, rij je super plus zonder loodvervanger???



ik rij super plus 98 met loodvervanger. Bij de Esso hebben ze dat namelijk. De mini heeft hiervoor sowieso al 3 jaar op super plus gereden en motorisch is er nooit wat stuk aan gegaan!

Het enigste wat ik zo erg vind is dat me benzine tank zo snel leeg gaat. (heb maar een 20 liter tank nl)

Groetjes Nance 8)

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Het enigste wat ik zo erg vind is dat me benzine tank zo snel leeg gaat. (heb maar een 20 liter tank nl)



Hoe kom je daar nou bij? zit er een enorme deuk in je tank ofzo? Je rijdt een Red Hot toch daar hoort geen 20l. tank in te zitten. Ik heb ook nog nooit gehoord van een 20l. tank trouwens. Ja op mijn motor. maar da's een heel ander verhaal.

Als je benzine zonder lood mag tanken en je tank euro 95 in plaats van super plus 98 moet je onsteking anders afgesteld worden in verband met pingelen. Dit zorgt voor een grote motorschade en is een nog duurder geintje.



Wat voor schade zou dit veroorzaken dan? Veel meer dan wat roet aanslag vanwege onvolledige verbranding zal het volgens mij niet veroorzaken. En dat loodvervangde spul uit het flesje kan je zonder problemen bij 95 gooien het is niet specifiek bedoeld voor 98.

default

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Nana schreef:
Naar Boss Classics in Friesland

\\



Waar zit die ergens btw?? In Sint johannesga ofzo moet ook een Mini shop zitten, maar hoe die heet?? :? geen idee

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

:( |:(
Ja er zijn echt wel kleine tanks van 4,5 gallon, dus 20 liter.
Als je motor pingeld wil wel zeggen dat hij zichzelf aan het vernietigen is, je krijgt er namelijk een verschijnsel door dat cavitatie wordt genoemd en dat is ECHT NIET gezond voor je motor. Gaten in zuigers, bougies die uit elkaar vallen, vervormde kleppen zijn een paar dingen die kunnen gebeuren.
Dus je moet gewoon super tanken, eventueel met loodvervanger.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

neehj er zit geen deuk in mijn tank... niet dat ik weet tenminste! (ga hem binnenkort ook helemaal goed nakijken)

Dus volgens, als ik het even goed begrijp, Maarten van den Akker moet ik gewoon dus de benzine blijven tanken wat ik nu doe toch?

Maarten van den Akker wrote
Als je motor pingeld wil wel zeggen dat hij zichzelf aan het vernietigen is


Wat bedoel je er precies mee? :?


Voor Sjaap, Boss Classics is degene die in St.Johannesga zit.. erg vriendelijke mensen trouwens.

Groetjes Nance 8)

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Al met al denk ik dat straks ook de super plus niet meer te verkrijgen zal gaan. Super is vervangen door superplus en langzamerhand vervangen door loodvervanger.

Vervang alle kleppen voor loodvrije, en je hebt geen omkijken meer na de superplus. Een investering die de moeite loont en de uitstoot is ook veel minder.

Op al die additieven potjes en flesjes zal vroeg of laat toch problemen gaan geven. Voor de ene mini niet en de andere wel.

default

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Nana schreef:



Voor Sjaap, Boss Classics is degene die in St.Johannesga zit.. erg vriendelijke mensen trouwens.





Mooi, heb je daar een telefoon nummer van voor me?? (Beetje offtopic, maargoed :))

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

voor Sjaap:

Boss Classics
Hogedijk 12
8464 NP Sint Johannesga
tel: 0513-551784
fax: 0513-552452

Groetjes Nance

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Wat wordt er heerlijk langs elkaar heen gekletst, zeg :)

Even een samenvatting. Wat betreft de soort benzine: Mini's met een loodvrije kop kunnen (of moeten, in het geval er een katalysator onder zit) loodvrije benzine tanken. In 9 van de 10 gevallen zal Euro 95 prima zijn. Super Plus 98 heb je alleen nodig bij "hete" motoren, met een hoge compressieverhouding. Dit om pingelen te voorkomen (ik dacht overigens dat het proces dat daarbij optreed "detonatie" heet).

Bij Mini's waar loodhoudende benzine in moet tank je Super met loodvervanger (octaangetal 98) of Super Plus 98 met apart toegevoegde loodvervanger uit een flesje. Doe je dit niet, dan gaat de motor niet in een keer kapot, maar de klepzittingen zullen wel aangetast worden. Op de lange duur gaat de motor daar dus kapot van. Motoren die geschikt zijn voor loodvrije benzine hebben geharde klepzittingen.

Wat betreft benzinetanks: er zijn grote tanks van (ik meen) 32 liter en kleine tanks van 20 liter (tenminste, dat dacht ik wel en aangezien Maarten dit ook al aangeeft zal het dan wel kloppen). Waar precies de scheiding zit weet ik niet, mogelijk zijn ze ook nog wel gecombineerd toegepast. [Ik bedoel dus de scheiding in moment waarop er over gestapt is van de kleine op de grote tanks. Met gecombineerd bedoel ik dat er mogelijk tegelijkertijd Mini's met kleine en grote tank verkocht zijn.]

Ik heb overigens nog geen uur geleden onvervonden dat er zo'n 29 effectieve liters in een grote tank gaan. Bij de laatste benzinepomp op de A1 voor Enschede heb ik de gok gewaagd om toch maar door te rijden naar de Tango in Enschede. 3 kilometer voor de betreffende benzinepomp, net na de afslag van de snelweg, hield hij er helaas mee op, ik moest "gered" worden door een huisgenoot die dit weekend ook een auto bij zich had.

[Edit: typos en verduidelijking]

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Eelke , je hebt helemaal gelijk dat dat verschijnsel detonatie heet.
Het wil zeggen dat er twee vlamfronten tegen elkaar 'botsen", deze weerkaatsen op elkaar , waardoor je een vacuum krijgt en daardoor treedt cavitatie op. Er springen dus metaaldeeltjes uit het metaal, of het nu je zuiger ,kop, of cilinderwand is maakt effe niet uit. Ook treedt er oververhitting op.
PS. Je kunt dat ook zien aan een schroef van een boot( vraag maar aan je pa), die vreet toch ook weg?

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Dus voor een Mini 1000 uit 1987 is het het beste om Super plus met loodvervanger (al dan niet uit een flesje) te tanken?

Heb namelijk mijn Mini nog maar net en heb Euro 95 getankt ( 15 liter) en loodvervanger toegevoegd.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Ik geloof (terugkomend op mijn eerdere post uit deze thread, meer dan 2 jaar geleden) dat loodvervanger uit een flesje meestal ook een octaanverhoger bevat, zodat je 95 kunt tanken als je dat spul erbij gaat gooien. Hoe je precies zeker weet of je motor loodhoudende benzine nodig heeft weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat moet ook wel ergens terug te vinden zijn.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Super MLV is helaas steeds minder verkrijgbaar.
De BP in Naarden verkoopt het niet meer, en in Bussum is het ook niet meer te krijgen. Dichtsbijzijnde tankstation met MLV is voor mij 5 km rijden, terwijl er binnen die 5 km toch zeker 15 tankstations zijn.

Zelfs super plus zit bij de Shell niet meer standaard in het pakket. Voor de Vecht en Plassen rit wilde ik nog even snel tanken bij de shell aan de Franse Kampweg, waar ik had afgesproken met iemand anders. Stond ik toch ff verbaasd te kijken.
Ik waagde de gok, en ben toen toch naar Haarzuilens gereden. Ik verwachtte onderweg wel ergens een tankstation (binnendoor) maar kwam die niet tegen. Uiteindelijk pas in Hilversum bij de esso kunnen tanken (bij station sportpark) Daar ging er ruim 28 liter in de tank. Volgens de meetgegevens van Eelke had ik dus nog net geluk.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Een Mini vanaf 1992 rijdt op Euro loodvrij (95 Ron). Mini’s van 1986 en ouder rijden op benzine met loodvervanger. Daar tussen (1987-1991) kunt u, om zeker te zijn, het beste loodvrij 98 Ron tanken.



dit is wat er wordt geadviseerd door BvL. Heb zelf ook de ervaring dat wanneer ik tank, ik beter super plus kan tanken ipv euro 95. Het rijdt gewoon weg beter, geen last van stotteren bij bepaalde toerentallen zoals bij euro 95. Maar ik moet zeggen dat ik er geen loodvervanger aan toevoeg.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Dat advies is er ongetwijfeld op gebaseerd dat je niet weet of er een katalysator onder zit (die je zou slopen met loodhoudende benzine). Weet je zeker dat die er niet onder zit (even kijken?) dan is volgens mij een tegengesteld advies beter. Een "loodvrije" motor kan er wel tegen als je er loodhoudende benzine in stopt, een motor die lood nodig heeft gaat langzaamaan achteruit als je er loodvrije benzine in gooit.

Shell zelf zegt dat V-Power de vervanger voor Super Plus is. Het heeft in elk geval een verhoogd octaangetal (er staat 95 op de pomp om de gemiddelde automobilist "niet te verwarren", maar het is meer iets in de richting van 97/98 ). Ik tank het zelf veel (ik heb Super Plus "nodig", maar krijg van mijn baas een tankpasje van Shell, dus dan moet je wat) en heb er geen problemen mee.

Ivo schreef:
Daar ging er ruim 28 liter in de tank. Volgens de meetgegevens van Eelke had ik dus nog net geluk.


Ik heb laatst een keer ruim 30 liter getankt, zonder dat ik stil ben komen te staan. Bovenstaand verhaal was wel voor de restauratie, misschien staat de tank nu een beetje anders waardoor het meer in past :? Wat in elk geval ook scheelt is wanneer je stopt met tanken; als je het vulpistool helemaal in de tankhals stopt krijg je er een stuk minder in dan wanneer je hem ongeveer halverwge de verdikking in de hals houdt en het pistool een beetje schuin houdt.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

4,5 gallon, dus 20 liter.



Gallon (gal, U.S.) 1 gallon = 3.785 liters.
--
British imperial capacity measure (liquid or dry) equal to 4 quarts or 4.545 liters

ten eerste heb je dus 2 soorten gallons, ten tweede: Fueltank:
Saloon -- 5 1/2 galls (25 litres)
Estate, Van & Pick-up -- 6 galls (27.3 litres)
1275 GT (Up to 1974) -- 5 1/2 galls (25 litres)
1974 on -- 7 1/2 galls (34 litres)

alle late Mini tanks zijn 7 1/2 gallon, alleen zit bij de injectie-versies de pomp in de tank en kan je er effectief wat minder in krijgen.

catalysators zijn op Mini's pas vanaf 1989 geleverd

vroege loodvrije Mini's werden vaak nog van een stickertje voorzien dat je loodvrij kan/moet tanken.

zie ook:
http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Een Mini vanaf 1992 rijdt op Euro loodvrij (95 Ron). Mini’s van 1986 en ouder rijden op benzine met loodvervanger. Daar tussen (1987-1991) kunt u, om zeker te zijn, het beste loodvrij 98 Ron tanken.



In mijn special uit 1991 kon ik toch echt 95 Ron tanken. die had namelijk een katalysator

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Ik kom hier nu in dit topic 2 soorten tegen. Namelijk Super met loodvervanger, en Super Plus 98. Zit hier nou wel of geen verschil in? En zoja wat?
Er staan hier zoveel antwoorden in dit topic dat ik er even niet meer wijs uit kom :)

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

in gewone super 98 zit volgends mij geen loodvervanger, bij super 98 mlv wel...
correct me if i'm wrong

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Super Plus 98 is gewoon loodvrije benzine met een hoger octaangetal, die de sportievere motoren nodig hebben. Benzine met loodvervanger is dus wat anders.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

volgens mij waren er ook kleurcodes (ook omdat verschillende merken verschillende benamingen hanteren) 'loodvrij' = groen
diesel = zwart
super mlv = rood
etc ?

benzine met loodvervanger gaat steeds minder verkocht worden dus dan zal je vaker op een flesje aangewezen zijn om zelf te mengen ..
(zie ook: http://www.bp.nl/new/nieuws.php?id=34 )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Bij Shell is de V-Power weer rood (Super Plus was/is geel daar), dus dat gaat ook weer niet helemaal op.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Eelke schreef:
Super Plus 98 is gewoon loodvrije benzine met een hoger octaangetal, die de sportievere motoren nodig hebben. Benzine met loodvervanger is dus wat anders.



Dus, nog ff kortsamengevat.

Voor mijn mini mayfair uit "90 moet ik Super met loodvervanger tanken.
En indien ik Super Plus 98 tank, moet ik daarvoor een apart flesje met loodvervanger bij aanschaffen.

Klopt dit? Zoja, dan snap ik het nu :)

Edit: Heh verdorrie, heb ik nog niet goed gelezen. voor mini`s tussen "87 en "91 kan ik dus beter Super Plus 98 tanken (loodvrij).

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

of een loodvrije kop op je motor zetten ken je gewoon euro 95 tanken.
(vraagje tussendoor.. kun je een loodvrije kop van een 1300 motor op een 1000tje zetten??)

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Klopt dit? Zoja, dan snap ik het nu



nee, dus, even onder de motorkap kijken en het motornummer opzoeken op de site van CMC ..
(kans is groot dat 'ie geschikt is voor loodvrij, mijn 1989 "mayfair" wel)
ik weet niet of een cat tegen die loodvervangermiddeltjes kan, dus ook even controleren of je er een cat onder hebt zitten ..

kun je een loodvrije kop van een 1300 motor op een 1000tje zetten??)



:9 zoeken voor je vraagt :P

HTH,
Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Theo van den Bogaard schreef:
Klopt dit? Zoja, dan snap ik het nu



nee, dus, even onder de motorkap kijken en het motornummer opzoeken op de site van CMC ..
(kans is groot dat 'ie geschikt is voor loodvrij, mijn 1989 "mayfair" wel)
ik weet niet of een cat tegen die loodvervangermiddeltjes kan, dus ook even controleren of je er een cat onder hebt zitten ..




Ok bedankt, zoek het even op :)
Ik heb er verder geen cat onder zitten.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Dat advies van super plus voor auto's tussen 87 en 90 komt van BvL. er is wat voor te zeggen, omdat je in die jaren niet zeker weet of er wel of niet een katalysator onder zit (met name voor de leek wordt het anders misschien een beetje ingewikkeld). Een katalysator sloop je heel snel met lood(vervanger), dus dan kan je dat beter niet doen.

Echter, een motor die eigenlijk loodhoudende benzine nodig heeft sloop je weer (maar langzamer) met loodvrije benzine. Dus weet je zeker dat er geen katalysator onder zit, dan is loodhoudend tanken verstandiger.

Uiteindelijk is de allerbeste oplossing natuurlijk die van Theo; gewoon achterhalen of je nou een motor hebt die lood nodig heeft ja of nee.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Maar loodhoudend tanken bij een motor dat infeite geen loodhoudende benzine nodig heeft, is niet schadelijk?

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Larooy schreef:
Maar loodhoudend tanken bij een motor dat infeite geen loodhoudende benzine nodig heeft, is niet schadelijk?



Voor de motor zelf is het niet schadelijk, alleen het is dan overbodig.

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Goed opgelet d:)b Voor de motor zelf is loodhoudende benzine dus niet schadelijk (voor je portemonee wel iets schadelijker), voor een eventueel aanwezige katalysator wel zeer schadelijk (de katalysator is ooit de reden geweest om motoren te ontwikkelen die loodvrije benzine "aankunnen").

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

voor je portemonee wel iets schadelijker



Dat klinkt wel heel dramatisch. met een flesje loodvervanger voor 5 euro kan ik ongeveer 10 keer tanken

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Het staat tussen haakjes en er staat "iets"... What more do you want...?

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

bjorntje schreef:
of een loodvrije kop op je motor zetten ken je gewoon euro 95 tanken.



Bij het lezen van deze topic wordt ik als newbe een stuk wijzer.. In het Westland kan ik geen pomp meer vinden die nog Super MLV verkoopt, dus aan de slag met flesjes..

:? Tip: is het handig om hier een 'faq' sheet (pdf oid)voor te maken? want alle posting door te lezen heeft iedere newbe hier last van en de tips staan verspreid over het forum..

Afijn waarom ik reageer:
Door bovenstaande quote werd ik wel getriggerd.
Kan je 'zomaar'een loodvrije kop -laten- plaatsen zodat je euro 95 kan gaan tanken? Kost dat veel geld?
Waar haal je de spullen? Zijn er risico's?
Kortom wie heeft info..

[size=75:24c9earg][Edit: quote-syntax gecorrigeerd - Eelke][/size:24c9earg]

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Sterker nog;

Voor een bedrag van 300 a 400 euro kun je je huidige kop laten ombouwen tot loodvrije kop. Veel geld maar als je veel rijd absoluut waard.

suc-6-

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Ploenker schreef:
:? Tip: is het handig om hier een 'faq' sheet (pdf oid)voor te maken? want alle posting door te lezen heeft iedere newbe hier last van en de tips staan verspreid over het forum..


Dit is een regelmatig terugkerend "idee", dat wij zelf in een grijs verleden ook al hebben gehad. Probleem? Tijd! Als je een artikeltje wil schrijven over een bepaald onderwerp, dan kan dat, we hebben een onderdeel op de site om dat soort dingen in op te nemen.

default

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Ploenker schreef:
.. In het Westland kan ik geen pomp meer vinden die nog Super MLV verkoopt, dus aan de slag met flesjes..


Off-topic, maar bij Schulte in Kwintsheul hebben ze nog 98 met loodvervanger, verder begint het inderdaad erg dun bezaaid te raken in het Westland.

Ploenker":3qr0vuop]Kan je 'zomaar'een loodvrije kop -laten- plaatsen zodat je euro 95 kan gaan tanken?[/quote:3qr0vuop]
Ja, maar als je motor staat afgesteld op 98 is het verstandig je ontsteking hierna opnieuw af te stellen en dan gelijk checken of je mengsel niet te arm/rijk staat.

Zelf doen kan alleen als je de spullen ervoor hebt en snapt wat je moet doen. Beter is het door een revisiebedrijf te laten doen. Je klepzittingen worden dan uitgefreesd en hier worden dat nieuwe zittingen van gehard staal in geperst.

Of probeer een loodvrije tweedehands kop op de kop te tikken via marktplaats of de sloop. Of een tip: kijk eens bij Korée in Maassluis, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.

Succes,
Erik

RE: Loodvervanger bij euro of superplus?

Of probeer een loodvrije tweedehands kop op de kop te tikken via marktplaats of de sloop. Of een tip: kijk eens bij Korée in Maassluis, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.



Goeie tip! Is al een mailtje de deur uit naar Koree. Ik geloof niet nav jouw verhaal dat ik dit zelf moet gaan doen.. :)