Loskrijgen dolgedraaide moer

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Vorig weekend m'n eerste koppakking vervangen op de schmitt (998cc), bij het weer monteren bleven moertjes net onder de nrs 6, 2 en 7 doordraaien:



De "pinnen/stangen" van 6 en 7 heb ik losgekregen met het 2-boutjes-tegen-elkaar-principe, maar stangetje 2 is korter en daar past maar 1 moertje met goede draad bovenop het slechte, waardoor die stang dus niet op dezelfde manier los te krijgen valt. Zijn er nog andere truukjes om de stang los te krijgen, of de bout eraf ? Met een griptang nog niet geprobeerd, omdat dit waarschijnlijk de stang zou beschadigen, en bij niet succesvol en een eventuele andere optie met moertjes onmogelijk zou maken. Nieuwe stang en moeren liggen al wel klaar.

Een soldeerbout oid. is niet ter mijner beschikking, zou die soelaas brengen door een moertje gewoon aan de stang vast te solderen ?

Andere vraag: mocht het in het ergste geval niet losgaan, en ik regel alvast de andere 6 kleppen, en die 2 voorlopig gewoon zo "los" zoals hij nu staat, rijd ik dan die 2 kleppen aan gort ? Zou er morgen dolgraag mee naar Park your mini (50km hiervandaan) rijden, had eigenlijk voor Waalwijk al klaar moeten geweest zijn.

Dank voor de tips alvast.

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Gewoon afzagen onder de moer,net boven de tuimelaar as..[in de moer zagen dus]
Dan de tuimelaar as eraf halen en met de grip tang het rest tapeind/draadeind eruit draaien.[werkt de griptang niet kun je evt een moer weer op de draadeind lassen en een sleutel erop zetten]
Je zegt dat je al nieuwe tapeinden hebt liggen..dus grof/gepast geweld zou ik doen.
Moer erop solderen zal niet werken ben ik bang,soldeer is te zwak.

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Bedankt voor het meedenken.

Alleen in de moer zagen of alleen in dat stangetje ? Wat is precies het voordeel van het doorzagen als ik nadien die as moet loshalen om dan alsnog met een griptang te proberen ? Dat zou ik nog ff wilen snappen vooralleer eraan te beginnen, alsook een tip om te vermijden dat er ijzervijlsel in het blok komt.

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Je moet om te voorkomen dat er vijlsel in je onderblok komt alleen de gaten rondom de stoterstangen afdichten met een doekje.
Ik zou direct de griptang proberen en als dat niet lukt de moer afzagen.
Let er wel op dat je bij het verwijderen van de cilinderkop even controleerd of de stoterstangen goed los komen uit de geleiderbusjes onderin. Meestal is de stangen een slag draaien voldoende om te zorgen dat ze niet meer door de olie vastkleven aan de busjes. Als er toch een geleidebusje meekomt moet je de dekseltjes aan de achterzijde van het blok ook verwijderen om de busjes weer tegug te plaatsen, en dat is wel weer extra werk waar je niet op zit te wachten.

Succes 8)

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Extra werk is inderdaad het laatste waarop ik zit te wachten. Ik heb het er net op gewaagd met de griptang keihard rechtstreeks op dat stangetje en ja hoor, de boel kwam los. Bedankt heren !!

RE: Loskrijgen dolgedraaide moer

Racing Green schreef:
Extra werk is inderdaad het laatste waarop ik zit te wachten. Ik heb het er net op gewaagd met de griptang keihard rechtstreeks op dat stangetje en ja hoor, de boel kwam los. Bedankt heren !!



De portugese truc....

Groet ron