Loopt deze rod draad naar een stekker waar het over gaat in een groen/zwarte draad?
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Loopt deze rod draad naar een stekker waar het over gaat in een groen/zwarte draad?
Greetz , Jeroen2
Ingediend door Sprite op ma, 01-11-2004 08:59
Een kant zit aan een het luchtfilter. Volgens mij bestemd voor de sensor in het luchtfilter. Het andere uiteinde hangt los. Het lijkt erop of dit is losgebroken want er zit nog een stukje zwart plastic aan.
Ingediend door Sprite op ma, 01-11-2004 09:33
Ik weet nu wat het is, het vacuum slangetje. maar waar moet ik deze opdrukken?
mvanandel schreef:
Er zit een soort trompet onder je bobine, daar hoort hij in
Wat je hier mee bedoelt snap ik niet. Maar het zijn inderdaad vacuum slangetjes, en deze hoort naar een aansluiting achter op je inlaatspruitstuk te lopen. Achter op het inlaatspruitstuk zitten twee nippels waar twee vacuum slangetjes op zitten gedrukt, 1 slangetje loopt via een vetvangertje naar je boordcomputer, de andere loopt naar het luchtfilter. Je kunt ze moeilijk zien zitten maar als je je luchtfilter er af draait en dan bovenlangs kijkt kun je ze zien zitten, ze zitten bijna tegen het schutboard aan. Het stukje zwart plastic dat er aan zit is een stukje van een haaks verloopstuk, hiermee maakt en vacuum slangetje een hoek van 90 graden en kan hij op de nippel kan worden gedrukt. Dit haakse verloopstukje is dus kapot.
Ingediend door Sprite op ma, 01-11-2004 16:41
Ga vanavond ff kijken en hoop dat het probeleem hiermee is opgelost Thanx
En je motor liep nog NORMAAL zonder dit slangetje?
Dit is een ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt!!
Greetz , Jeroen2
Nee dit is niet de ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt. Er zitten twee vacuum slangetjes op je inlaatspruitstuk. Een gaat er naar de Ecu en de andere naar het luchtfilter. Sprite heeft het over het vacuum slangetje dat naar de luchtfilter loopt, en dat is dus niet degene die naar de ECU loopt.
Ja ,klopt en de andere kant gaat via je fueltrap naar je ECU , de rest weet je!!
Greetz , Jeroen2
Roger schreef:
Nee dit is niet de ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt. Er zitten twee vacuum slangetjes op je inlaatspruitstuk. Een gaat er naar de Ecu en de andere naar het luchtfilter. Sprite heeft het over het vacuum slangetje dat naar de luchtfilter loopt, en dat is dus niet degene die naar de ECU loopt.
da's grappig, bij mij zit die naar mijn luchtfilter er niet meer op en hij draait nog steeds
Ik weet niet waarom je mij nu quote, heb je mij ooit horen zeggen dat hij zonder dat slangetje naar je luchtfilter niet meer goed loopt? Als je het slangetje weg laat en een dopje op de aansluiting op je inlaatspruitstuk doet (anders zuigt hij valse lucht) zal je weinig merken.
PS. Als het vacuum slangetje naar je ECU los ligt merk je het zeker wel, alleen over dat slangetje hebben we het nu niet.
Ingediend door Sprite op di, 02-11-2004 14:24
en valse lucht zuigen deed ie. Afslaan bij het stoplicht of bij het terugschakelen, onregelmatig toerental. Hoop dat het hiermee is opgelost.
Dan lijkt mij het probleem nu wel pointed en kan het wel op slot toch ???? Sprite ????
Greetz , Jeroen2
Ingediend door Sprite op wo, 03-11-2004 09:11
Helaas niet. Vacuumslangetje aangesloten rondje gereden. Als de motor warm is slaat ie toch nog af bij het terugschakelen (tenzij ik dit tijdig opvang door wat gas bij te geven) en voor het stoplicht. Toerental valt gewoon helemaal terug naar 0. Als ik het afremmen tijdig opvang met gas bij geven dan blijft het toerental wel hangen op 1500. Nadat ik ff heb gewacht (temperatuur gedaald?)kan ik gewoon weer starten. Iemand enig idee?
mogelijk ligt het niet aan je lucht(filter)?
- check (alle aansluitingen van) alle sensors
(er zit er ook 1 bij je gaspedaal)
- vervang eens de verdelerkap en rotor EN bougiekabels
FWIW,
Theo van den Bogaard
jeroen2 schreef:
Dan lijkt mij het probleem nu wel pointed en kan het wel op slot toch ????
Zowiezo gaan topics in Techniek Algemeen niet op slot Alleen topics in Aangeboden en Gevraagd gaan op slot
Demelza schreef:
Zowiezo gaan topics in Techniek Algemeen niet op slot Alleen topics in Aangeboden en Gevraagd gaan op slot
En chit chat, mini chat, vraag en antwoord enz
Als je de motor koud start , gaat de PTC (1 draad) en je lambda verwarming aan (4 draads) , dus geen bypass.
Daarom bij heel koud weer kan een SPI ff slordig lopen.
Hij blijft dan op 1200rpm stat. staan.
Totdat je spruitstuk 50 graad celcius is , dan gaat de PTC weer af en daalt hij naar 800-850rpm.
Dit toerental is geregeld door je stappenmotor.
Die zit op je spruitstuk , je ziet je gaskabel.
Dan zit je gaskabel aan een banaan.
Daar zit een stangetje aan wat weer aan je gasklepje zit.
Daar zie je 3 vorkjes (4x6mm of zo), 2 aan 1 as en de middelste zit via dat stangetje.
Die middelste mag niet tegen de andere staan.
Dan daar vlak bij zit een rubber dopje waar een chroom pennetje uit komt (rond 1,5-2mm of zo).
Dat is de plunjer wat door je stappenmotortje is gestuurd.
Geef met de hand een beetje gas en kijk of die plunjer naar buiten beweegt als het toerental weer zakt (is maar 4mm totaal dus heel goed kijken).
Dit noemt men het "opvangen".
Doet dit het?
Je ziet dat deze plunjer tegen 'n stelschroefje komt.
LET OP , niet meteen aan draaien , de lengte van de gaskabel is VEEL belangrijker , die rekt namelijk , en moet je zo draaien dat dat middelste pennetje in het midden staat en dan samen met het stelschroefje naregelen (0.1mm per keer) totdat deze de motor mooi opvangt.
Bij te weinig toeren begint hij te bokken , bij te veel toeren te hunten!
De lambda word heel snel warm (20-30sec) en bij 120 graad , dan begint dat ding pas een beetje met gas te meten.
Dus erna ff rijden , misschien nog een beetje naregelen , SUCCES.
Greetz , Jeroen2
Ingediend door Sprite op vr, 05-11-2004 16:26
Het onderwerp kan afgesloten worden. Kapotte gaspedaalsensor en vacuumslangetje. Bedankt voor de tips! Heb weer een hoop geleerd.
Greetz Sprite
RE: Luchtfilter
Ingediend door Sprite op zo, 31-10-2004 11:54
Ik heb een probleem met het toerental van mijn
Sprite 1.3I. Aan mijn luchtfilter behuizing (boterhammentrommel) zitten twee draadjes een gele en een rode. Het uiteinde van de rode hing los. Moet deze nog ergens op worden aangesloten enzo ja waaraan?