Luchtfilter

default

RE: Luchtfilter

Ik heb een probleem met het toerental van mijn
Sprite 1.3I. Aan mijn luchtfilter behuizing (boterhammentrommel) zitten twee draadjes een gele en een rode. Het uiteinde van de rode hing los. Moet deze nog ergens op worden aangesloten enzo ja waaraan?

RE: Luchtfilter

Loopt deze rod draad naar een stekker waar het over gaat in een groen/zwarte draad?
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Luchtfilter

Een kant zit aan een het luchtfilter. Volgens mij bestemd voor de sensor in het luchtfilter. Het andere uiteinde hangt los. Het lijkt erop of dit is losgebroken want er zit nog een stukje zwart plastic aan.

default

RE: Luchtfilter

Ik weet nu wat het is, het vacuum slangetje. maar waar moet ik deze opdrukken?

RE: Luchtfilter

Er zit een soort trompet onder je bobine, daar hoort hij in

RE: Luchtfilter

mvanandel schreef:
Er zit een soort trompet onder je bobine, daar hoort hij in



Wat je hier mee bedoelt snap ik niet. Maar het zijn inderdaad vacuum slangetjes, en deze hoort naar een aansluiting achter op je inlaatspruitstuk te lopen. Achter op het inlaatspruitstuk zitten twee nippels waar twee vacuum slangetjes op zitten gedrukt, 1 slangetje loopt via een vetvangertje naar je boordcomputer, de andere loopt naar het luchtfilter. Je kunt ze moeilijk zien zitten maar als je je luchtfilter er af draait en dan bovenlangs kijkt kun je ze zien zitten, ze zitten bijna tegen het schutboard aan. Het stukje zwart plastic dat er aan zit is een stukje van een haaks verloopstuk, hiermee maakt en vacuum slangetje een hoek van 90 graden en kan hij op de nippel kan worden gedrukt. Dit haakse verloopstukje is dus kapot.

default

RE: Luchtfilter

Ga vanavond ff kijken en hoop dat het probeleem hiermee is opgelost Thanx

RE: Luchtfilter

En je motor liep nog NORMAAL zonder dit slangetje?
Dit is een ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Luchtfilter

Nee dit is niet de ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt. Er zitten twee vacuum slangetjes op je inlaatspruitstuk. Een gaat er naar de Ecu en de andere naar het luchtfilter. Sprite heeft het over het vacuum slangetje dat naar de luchtfilter loopt, en dat is dus niet degene die naar de ECU loopt.

RE: Luchtfilter

Ja ,klopt en de andere kant gaat via je fueltrap naar je ECU , de rest weet je!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Luchtfilter

Roger schreef:
Nee dit is niet de ingang van de ECU die de ontstekingsvervroeging regelt. Er zitten twee vacuum slangetjes op je inlaatspruitstuk. Een gaat er naar de Ecu en de andere naar het luchtfilter. Sprite heeft het over het vacuum slangetje dat naar de luchtfilter loopt, en dat is dus niet degene die naar de ECU loopt.



da's grappig, bij mij zit die naar mijn luchtfilter er niet meer op en hij draait nog steeds

RE: Luchtfilter

Ik weet niet waarom je mij nu quote, heb je mij ooit horen zeggen dat hij zonder dat slangetje naar je luchtfilter niet meer goed loopt? Als je het slangetje weg laat en een dopje op de aansluiting op je inlaatspruitstuk doet (anders zuigt hij valse lucht) zal je weinig merken.

PS. Als het vacuum slangetje naar je ECU los ligt merk je het zeker wel, alleen over dat slangetje hebben we het nu niet.

default

RE: Luchtfilter

en valse lucht zuigen deed ie. Afslaan bij het stoplicht of bij het terugschakelen, onregelmatig toerental. Hoop dat het hiermee is opgelost.

RE: Luchtfilter

Dan lijkt mij het probleem nu wel pointed en kan het wel op slot toch ???? Sprite ????
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Luchtfilter

Helaas niet. Vacuumslangetje aangesloten rondje gereden. Als de motor warm is slaat ie toch nog af bij het terugschakelen (tenzij ik dit tijdig opvang door wat gas bij te geven) en voor het stoplicht. Toerental valt gewoon helemaal terug naar 0. Als ik het afremmen tijdig opvang met gas bij geven dan blijft het toerental wel hangen op 1500. Nadat ik ff heb gewacht (temperatuur gedaald?)kan ik gewoon weer starten. Iemand enig idee?

RE: Luchtfilter

mogelijk ligt het niet aan je lucht(filter)?
- check (alle aansluitingen van) alle sensors
(er zit er ook 1 bij je gaspedaal)
- vervang eens de verdelerkap en rotor EN bougiekabels

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Luchtfilter

jeroen2 schreef:
Dan lijkt mij het probleem nu wel pointed en kan het wel op slot toch ????



Zowiezo gaan topics in Techniek Algemeen niet op slot :) Alleen topics in Aangeboden en Gevraagd gaan op slot ;)

RE: Luchtfilter

Demelza schreef:

Zowiezo gaan topics in Techniek Algemeen niet op slot :) Alleen topics in Aangeboden en Gevraagd gaan op slot ;)



En chit chat, mini chat, vraag en antwoord enz ;)

RE: Luchtfilter

Als je de motor koud start , gaat de PTC (1 draad) en je lambda verwarming aan (4 draads) , dus geen bypass.
Daarom bij heel koud weer kan een SPI ff slordig lopen.
Hij blijft dan op 1200rpm stat. staan.
Totdat je spruitstuk 50 graad celcius is , dan gaat de PTC weer af en daalt hij naar 800-850rpm.
Dit toerental is geregeld door je stappenmotor.
Die zit op je spruitstuk , je ziet je gaskabel.
Dan zit je gaskabel aan een banaan.
Daar zit een stangetje aan wat weer aan je gasklepje zit.
Daar zie je 3 vorkjes (4x6mm of zo), 2 aan 1 as en de middelste zit via dat stangetje.
Die middelste mag niet tegen de andere staan.
Dan daar vlak bij zit een rubber dopje waar een chroom pennetje uit komt (rond 1,5-2mm of zo).
Dat is de plunjer wat door je stappenmotortje is gestuurd.
Geef met de hand een beetje gas en kijk of die plunjer naar buiten beweegt als het toerental weer zakt (is maar 4mm totaal dus heel goed kijken).
Dit noemt men het "opvangen".
Doet dit het?
Je ziet dat deze plunjer tegen 'n stelschroefje komt.
LET OP , niet meteen aan draaien , de lengte van de gaskabel is VEEL belangrijker , die rekt namelijk , en moet je zo draaien dat dat middelste pennetje in het midden staat en dan samen met het stelschroefje naregelen (0.1mm per keer) totdat deze de motor mooi opvangt.
Bij te weinig toeren begint hij te bokken , bij te veel toeren te hunten!
De lambda word heel snel warm (20-30sec) en bij 120 graad , dan begint dat ding pas een beetje met gas te meten.
Dus erna ff rijden , misschien nog een beetje naregelen , SUCCES.
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Luchtfilter

Het onderwerp kan afgesloten worden. Kapotte gaspedaalsensor en vacuumslangetje. Bedankt voor de tips! Heb weer een hoop geleerd.

Greetz Sprite