Luchtfilter monteren

RE: Luchtfilter monteren

Bij het monteren van een nieuw luchtfilter (een cone) viel me op dat het filterhuis niet netjes aansluit op de carb. Je ziet kunt zo tussen cone, pakking en carb heen kijken. Volgens mij moet dit toch luchtdicht op elkaar aansluiten. Iemand hier ervaring mee? De combinatie is een HIF44 met een J&R luchtfilter.

RE: Luchtfilter monteren

ja want anders zuigt ie ongefilterde lucht aan en das niet gezond voor het blok.
Alles goed aangedraaid? en juist gemonteerd. Of kan dit maar op een manier?

RE: Luchtfilter monteren

Volgens mij kan de montage maar op 1 manier en is alles maximaal aangedraaid.

RE: Luchtfilter monteren

Wat je nog kan doen is een stubstack monteren in het filter dan heb je een vlakke plaat waar het blik van die filterplaat door rechtgedrukt wordt. Schijnt ook beter te zijn voor je performance werd mij verteld in dit topic

default

RE: Luchtfilter monteren

[size=75:2fhchirl][topics samengevoegd - Crispy][/size:2fhchirl]
Hmmz, nu heb ik een K&N luchtfilter gekocht. Kniestuk van HiF44 carb gaat eraf, en is er verder speciaal gereedschap nodig?

Bij de K&N luchtfilter zaten er geen schroeven, bouten of dergelijke. Hoe wordt hij dan vastgemaakt?

RE: Luchtfilter monteren

@ bruut geluid:
normaal zit bij de K&N cone/pancake filter een montage plaat.
Heb je die niet kan je hem ook niet monteren...
Heb je toevallig niet zo'n inlegfilter?
Maak anders ff een picje

default

RE: Luchtfilter monteren

Wat moet ik onder een montageplaat verstaan?

Het is hetzelfde ding als deze:



Voor HS6, dat vergelijkbaar is als de HiF44. Op de achterkant zit er een ronde gat, met 4 gaatjes. Waarschijnlijk voor schroeven. Echter, waar zijn de schroeven dan? In de doos is er alleen een kleine pakking te vinden.

RE: Luchtfilter monteren

kun je niet de schroeven gebruiken die je over hebt van het knietje dat je er hebt af gehaald?

-filter open doen
-plaat tegen carbu vijzen met vijzen van knietje
-filter terug dicht doen
-klaar
-biertje
-...
groetjes

default

RE: Luchtfilter monteren

[size=75:3mvshrf6][Quote verwijderd, onnodig - Evity][/size:3mvshrf6]

Daar zat ik ook al aan te denken ja.

Maar toch hier ff voor zekerheid navragen, ik wil niet met hoop losse onderdelen achterblijven als blijkt dat het hele feest niet doorgaat.

Heeft iemand hier een K&N filter?

RE: Luchtfilter monteren

Ik heb hem ook op mijn hiff44.. zal wel even kijken hoe hij bij mij zit (heb hem als 1 geheel gekocht)

Jaapio

default

RE: Luchtfilter monteren

Iemand andere ervaringen?

RE: Luchtfilter monteren

Bij mij zit het filter ook op onderstaande manier gemonteerd. Of het oorspronkelijk de bedoeling was maakt me niet uit, het werkt immers naar behoren. :)

Barbarossa schreef:
-filter open doen
-plaat tegen carbu vijzen met vijzen van knietje
-filter terug dicht doen
-klaar

RE: Luchtfilter monteren

Inderdaad de boutjes van de knietjes gebruiken...

default

RE: Luchtfilter monteren

De filter die voor HS6 carb bedoeld is, zou ook op m'n HiF44 moeten zitten. Maar nee.

De gaten van de filter bleken verder uit elkaar te zitten dan de gaten van het knietje. Ze bestellen een ovalen filter na, die zou in september moeten aankomen. Ik vraag me af of dat wel past, zonder dat tegen dashboard/kap aankomt. Zo blijf ik wel heen en weer rijden. :|

Overigens, iemand interesse in een 3.44 diff? Volgens ze maak ik teveel toeren, wat ik al eerder vermoedde. Zou graag een 2.95 diff willen hebben.

RE: Luchtfilter monteren

kan je de gaten niet vermaken?
gewoon wat bij boren?

groetjes bart

RE: Luchtfilter monteren

BruteSound schreef:
De gaten van de filter bleken verder uit elkaar te zitten dan de gaten van het knietje. Ik vraag me af of dat wel past, zonder dat tegen dashboard/kap aankomt.



Er zijn er genoeg doe er mee rijden dus waarom zou het bij jouw dan niet passen...veel ruimte is er niet idd maar het kan absoluut wel.
Heb bij een solig mounted subfrae ook zo'n ding erop gehad (bij een solid subframe zit de motor verder naar achteren dan de nieuwere mini's met rubbermounted subframe)

Overigens, iemand interesse in een 3.44 diff? Volgens ze maak ik teveel toeren, wat ik al eerder vermoedde. Zou graag een 2.95 diff willen hebben.



Bij een verder standaard motor zou ik dat niet doen ivm trekkracht e.d. , kan je beter kijken voor een 3.1 diff .

RE: Luchtfilter monteren

Ik heb de posts uit een ander topic hieraan gahangen, hier staan nog meer vragen over het monteren van een K&N

Overigens staat hier ook nog heel wat informatie:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0558#70558

default

RE: Luchtfilter monteren

Rene schreef:
BruteSound":z8cgxyke]De gaten van de filter bleken verder uit elkaar te zitten dan de gaten van het knietje. Ik vraag me af of dat wel past, zonder dat tegen dashboard/kap aankomt.



Er zijn er genoeg doe er mee rijden dus waarom zou het bij jouw dan niet passen...veel ruimte is er niet idd maar het kan absoluut wel.[/quote:z8cgxyke]
Ja, maar de maten bleken niet overeen te komen. Best raar, het is een gewone HiF44. Nu wordt er een ovalen filter besteld. Iemand ervaring ermee? :|

Overigens, iemand interesse in een 3.44 diff? Volgens ze maak ik teveel toeren, wat ik al eerder vermoedde. Zou graag een 2.95 diff willen hebben.



Bij een verder standaard motor zou ik dat niet doen ivm trekkracht e.d. , kan je beter kijken voor een 3.1 diff .[/quote]Hmmz, het blok wordt misschien opgekieteld. Maar ik moet eerst kijken hoeveel dat kan kosten.

RE: Luchtfilter monteren

wat kwam er niet overeen dan? het gatenpatroon?
Dan is het toch gewoon eentje voor een andere carb? Waarom dan meteen een ovalen bestellen?

default

RE: Luchtfilter monteren

Crispy schreef:
wat kwam er niet overeen dan? het gatenpatroon?
Dan is het toch gewoon eentje voor een andere carb? Waarom dan meteen een ovalen bestellen?

Het gatenpatroon idd. Het is een konische die voor HS6 bedoeld is, en die kwam qua afmetingen overeen met een voor HiF44.

En de mijne is toch echt een HiF44. En al maak je me dood, geen idee waarom hij niet meer op past. Volgens ze zou een ovalen filter wel op moeten passen. Dus daar kan ik wel mee tevreden zijn, want da's ook een open lucht filter.

RE: Luchtfilter monteren

Als het goed is zitten er in de adapterplaat:
1 groot gat voor luchtinlaat en
4 kleinere gaten

twee van deze kleine gaan de schroeven doorheen waar normaal de elleboog mee vast zit. Die andere 2 moeten open blijven, nodig voor correcte werking van de carb. Daar tegenover moeten ook (open) gaten zitten in de carb zelf.

Hoop niet dat je in de war bent geraakt door die twee extra gaten :x

default

RE: Luchtfilter monteren

Nee, dat kan ik je verzekeren.

Het is mij een compleet raadsel waarom de K&N luchtfilter die voor HiF44/HS6 bedoeld is, niet paste, terwijl m'n carb toch echt wel een HiF44 was. Een monteur probeerde het ook, wat ook niet paste. Ze wisten het overigens ook niet.

Anyway, achteraf is er een speciale versie besteld en deze heb ik vervolgens opgehaald. Ter plekke ff erop gemonteerd, en werd er gelijk een BDK-naald erbij gepropt. Bij de meting met stroboscooplamp bleek de ontsteking veel te vroeg af te gaan, dus werd dat ff gecorrigeerd. M'n vermoedens dat hij te rijk loopt, bleken terecht te zijn. Bij de gasmetingen moet de waarde van CO2-uistoot hooguit 3,5% zijn.

Bij de metingen bleek ik een uitstoot van 14% te hebben. :|...

Naja, na luchtfilter en naald zitten afstellen en finetunen. Ik werd bij de afrekening nog even gematst. Goede service dus. Op de terugweg merkte ik inderdaad een verschil in geluid en het karakter van de motor. De motor leek een meer 'dieselachtig' karakter te krijgen. Richting een solide basis, minder een naaimachine. Wel lijkt-ie tot 2000 rpm meer moeite te hebben om door te lopen. Daarentegen trekt hij boven 2000rpm wel smeuiger door. Wat mij opviel, is dat hij bij dezelfde snelheden (GPS check) 200 meer toeren draait, dan voorheen voor de afstelling. Bij 80 km/h was het eerst 3100 rpm, nu is dat 3300 rpm. Ook de motor is volgens het koelwatertemp. meter enigszins warmer geworden dan voor de afstelling/luchtfilter, terwijl dat echt geen fuck ermee te maken heeft :?.

Enfin, hiermee moet ik minstens op 1 op 10 á 11 ipv 1 op 7 uitkomen. Later moet dat blijken of hun voorspelling uitgekomen is. Anyway, ik ben verder wel een tevreden mens. :).

RE: Luchtfilter monteren

Dat GPS/snelheid/toerental verhaal moet verschil zijn in het meten dat kan niet verschillen door deze verandering.

daarintegen heeft je onstekingstijdstip wel degelijk invloed op je motortemperatuur.

Verder mooi dat het nu werkt! Check nog ff je dashpot misschien dat het doortrekken daarmee te maken heeft.
Anders misschien een naald die iets rijker is onderin?

RE: Luchtfilter monteren

ik zit met hetzelfde problem, de gaten komen niet overeen. ik boor gewoon 2 gaatjes erbij en zorg dat er opening open blijven voor goede werking van de carb.

ga vanavond even proberen.

RE: Luchtfilter monteren

Ik denk dat mijn vragen het beste in dit topic passen, namelijk;

- Tussen het luchtfilter (zwarte plastic 'box' en de carburateur zit vloeibare pakking gesmeerd. Volgens mij sluit dit niet optimaal aan. Is dit de bedoeling of een amateur-tijdelijke-oplossing door de vorige eigenaar?

- Bij het luchtfilter zit ook een soort 'buisje' dat uitsteekt (+/- 1 cm en doorsnede 4mm). Hier zit niks op aangesloten. Hoort dat? Ik weet niet of het open is, maar het zit er vast niet voor niets.

- De zwarte 'slurf' die naar mijn luchtfilter loopt vanuit het motorblok zit los om dat stuk heen waar een klepje met veer in zit. Moet dit niet goed en luchtdicht aangesloten zitten, of maakt dat niet uit?

Een stel n00bie vragen maar waar ik wel graag antwoord op wil hebben :)

RE: Luchtfilter monteren

-Tussen je luchtfilter huis en carburateur hoort normaal een rubber ring te liggen. Vloeibare pakking is wel behoorlijk beun met het risico dat het week word door de brandstof en in je carburateur te recht komt.

-Dit buisje op je luchtfilter huis is waarschijnlijk afgesloten, maar zou kunnen dien voor carterdamp terugvoer.

-Je laatste vraag begrijp ik even niet helemaal (of dit zit bij mijn mini gewoon net wat anders...)

RE: Luchtfilter monteren

Thanks, ik ga z.s.m. op zoek naar zo'n rubber om tussen het filterhuis en de carb. in te plaatsen.

Ik heb geblazen in het 'buisje' maar dat lijkt gewoon afgesloten te zijn.

De slang zit gekoppeld aan het luchtfilterhuis met daartussen een klep (die beweegt van boven naar onder). Ik bedoel dus deze slang (nr. 2);

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... rflarg.gif

Moet 'ie luchtdicht zijn afgesloten, of mag dat er 'los omheen zitten'? En wat is de functie van die slang?

RE: Luchtfilter monteren

OH DIE SLANG... die is om bij een koude start sneller op temperatuur te komen. Hij zuigt warme lucht weg bij het uitlaat spruitstuk zodat de motor dus sneller op temperatuur komt. Persoonlijk geloof ik niet dat dit in Nederland echt noodzakelijk is.

Dus lekker laten zitten zoals het zit en anders (als die bv uit elkaar begint te vallen) gewoon weg halen. Tenzij je natuurlijk voor een concours staat auto.

RE: Luchtfilter monteren

Weer wat wijzer, thanks :)

RE: Luchtfilter monteren

nou dat ding is voornamelijk om een bevroren carburateur te voorkomen. Aangezien dat het meest voorkomt rond de 0 graden buiten bij vochtige lucht, is dat echt wel nodig in NL 's winters.

Zie ook hier: viewtopic.php?p=210194#p210194

RE: Luchtfilter monteren

OK ik ook weer wat geleerd. Ik ken het probleem wel, maar heb het eigenlijk nooit mee gemaakt (en ik werk alweer een tijdje aan klasieke auto's) dat het in Nederland voor kwam. Maar ja, Britse auto's zijn redelijk nieuw voor mij en zo blijf je leren :P

RE: Luchtfilter monteren

Inmiddels zo'n rubberen ring besteld. Donderdag als het goed is binnen 8)

RE: Luchtfilter monteren

Ik heb de ring gemonteerd en daarna de 2 bouten stevig aangedraaid. Echter loopt de motor nu iets hoger stationair 950 tpm ipv 750 tpm (geen extra stroomverbruikers aan- of uitgezet). Betekent dit dat ik meer valse lucht heb als eerst, of dat hij nu wel goed aangesloten is en het mengsel armer moet worden afgesteld?

default

RE: Luchtfilter monteren

Denk dat ie nu "luchtdicht" is, en dat je het stationair toerental moet bijstellen.

RE: Luchtfilter monteren

En dat doe ik d.m.v. de schroef bij de dashpot, toch? Heb al even in het Haynes werkplaatshandboek gekeken, pagina 4A-17

RE: Luchtfilter monteren

pakking ertussen stoppen ?

RE: Luchtfilter monteren

prosper schreef:
pakking ertussen stoppen ?



Hoe bedoel je? Dat de vorige eigenaar er vloeibare pakking tussen had geplakt? Tja ik kwam er pas achter toen ik het luchtfilter wilde bekijken en 'perongeluk' de hele box eraf pakte.

default

RE: Luchtfilter monteren

Inderdaad, dit is een afstelschroef op de carbu.
Normaal gezien heb je er 2 (1 om lucht te regelen, en 1 voor benzine).
Ik denk dat het zaak is van de luchttoevoer aan te passen, totdat het toerental daalt (ik vermoed dat het mengsel nu te rijk is).
Ik denk niet dat een extra pakking iets zal oplossen, vermoed dat het nu "lekdicht" is.

RE: Luchtfilter monteren

Pak vanmiddag m'n Haynes er wel bij en dan kijken of het lukt 8)

default

RE: Luchtfilter monteren

Suc6 !