Maar één carterontluchting.

RE: Maar één carterontluchting.

Hi,

Momenteel ben ik bezig mijn motorblokje (metro) aan het oppoetsen.
Alle 'randapparatuur' heb ik er vanaf gehaald om goed te kunnen ontvetten en later nieuw verflaagje op te zetten.
Elke dag leer ik wel wat bij.

Vandaag -en nu kom ik to the point- zag ik in vergelijking met foto's van andere metro blokjes dat er op mijn motor slechts één carterontluchting zit.

Ik heb zo een soort van schoorsteentje (breather) op de kettingkast bij radiator maar niet op de behuizing van de koppeling. Daar is de opening dit filter op moet gewoon afgedicht met een plaatje.

Is één voldoende of toch beter een tweede bijbestellen en samen aansluiten op de carb?
Als het niet zoveel uitmaakt dan laat ik gewoon zo. (geen extra kosten, zal er nog genoeg hebben ;) )

Groeten,
Frederic.

RE: Maar één carterontluchting.

Ik heb hier wel eens gelezen dat het bij een 1300 beter is om er twee te hebben, dus....

RE: Maar één carterontluchting.

Zit er wel echt een gat in je koppelingshuis? Bij een koppelingshuis van een 1000 zit er wel een uitsparing maar niet echt een gat. Daar zit nl een extra breather op één van de klepstoter deksel achterop het blok.

Je hebt er wel 2 nodig, anders kans op overdruk in je blok, met hoger olieverbruik en slijtage als gevolg. Je kan dus best met 1 rond rijden, maar 2 is toch echt beter.

RE: Maar één carterontluchting.

Vergis je je niet met het inspectiegat op de wok? Daar zit ook een plaatje voor namelijk.
1000cc heeft inderdaad zelfde ontwerp maar geen gat in de behuizing.

RE: Maar één carterontluchting.

Ok,
Ik denk dat ik hier en daar niet volledig ben geweest.
Dus, ik heb een mini (the chelsea) waar ongeveer 15 jaar geleden een 1275cc metro blokje is in gezet. 12he25

Dit werd gedaan door een monteur waar ik na al die jaren geen contact meer mee kan krijgen.

In ieder geval ontbreekt volgens mij de breather aan de koppelingskant.

Hier een plaatje :

link


Mag dit of mag dit niet is de vraag.

RE: Maar één carterontluchting.

Het lijkt mij duidelijk.

RE: Maar één carterontluchting.

Bij mij zit er daar een carter ontluchting op....

RE: Maar één carterontluchting.

Ik heb een vraagje over carter ontluchting. Ik wist zo snel niet waar ik het moest plaatsen dus doe ik het maar hier. Ik heb de slang van de carter ontluchting naar de carburateur eraf gehaald. Ik heb de aansluiting op de carburateur afgedopt. Heeft de ontluchting vacuum van de carburateur nodig of kan hij ook zonder?

RE: Maar één carterontluchting.

De ontluchter hoeft niet aangesloten te zitten op de carb. De enige reden dat deze aangesloten zit, is dat hij "vuile" lucht de carb in blaast en dus de olie die erin zit, mee met de uitlaatgassen verbrand.

Als je er een extra filtertje op de ontluchter zet, dan wordt de uitgaande lucht nog gezuiverd.

RE: Maar één carterontluchting.

Wat is eigenlijk het voordeel om je carterontluchting los te koppelen van je vacuum?

RE: Maar één carterontluchting.

Kun je een mooi K&N filtertje plaatsen :P

RE: Maar één carterontluchting.

Iemand ervaring met het openmaken van de carterontluchting aan de koppelingszijde?

Dit lijkt mij onmogelijk met een gemonteerde motor (ijzervijlsel etc ...)
Nu denk ik eraan om misschien een aansluiting te voorzien aan het kleppendeksel?
Kan ik hier gewoon een aansluiting in voorzien naar een filtertje?

Alvast bedankt

RE: Maar één carterontluchting.

Wouterke, een aansluiting maken op je klepdeksel is niet zo eenvoudig. Eronder spettert nogal olie, wat dan meegezogen wordt. Deze olie kan je er niet uit filteren.
Sommige motoren hebben wel een aansluiting op het klepdeksel, maar dan zitten er nog schotjes tussen (met een gaasje) waar de olie terug druipt.

Het is aardig wat werk om het gat bij de koppeling open te maken, maar het is te doen:
- motor uitbouwen
- koppeling + vliegwiel demonteren
- koppelingshuis demonteren.
;) :? ;)

RE: Maar één carterontluchting.

Ja, dat van die olie dacht ik dus ook al inderdaad.

En dat uitbouwen zie ik wat tegenop, al te vaak gedaan ...
We zien wel wanneer ik nog eens wat tijd vind om het blok eruit te halen dan.

Jammer dat het via het kleppendeksel zo een gedoe is natuurlijk.

RE: Maar één carterontluchting.

Je kunt ook kijken of je een kleppendeksel kunt vinden waar al een ontluchter op zit. Die zijn er namelijk wel, maar moeilijk te vinden en verschrikkelijk duur.