Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Nu m'n mini weer goed [u:2h76w9jo]reed[/u:2h76w9jo] Dacht ik zondag een lekker stukje te gaan touren. Ik kwam echter niet echt ver. Op een gegeven moment bij het optrekken bij een stoplicht, viel de motor aan-uit-aan-uit enz. enz. De toerenteller naald dansde als een wilde :? Toen ik de koppeling helemaal intrapte en het gas los liet kapte ie er helemaal mee. Dus auto uitlaten rollen richting berm en toen nog een giga KNAL! Een eerste inspectie: Rook vanonder de motorkap en toen ik de achterklep open deed ook vandaaruit veel rook. Toen heb ik even flink gevloekt O:) Er zaten de laatste tijd al de nodige uurtjes in mn mini. Toen zag ik dat de isolatie van de massakabel volledig gesmolten was. Dat verklaart de rook uit de achterklep alleen kan ik niet vinden waar de rook vanuit de motorruimte vandaan is gekomen. eerst deed ie even helemaal niets, maar na ff een beetje kloten aan de kabels en de accu starte ie weer en liep als het bekende zonnetje. Tenminste stationair. Als ik gas zonder weerstand (in zn vrij) dan liep tie mooi, maar in de versnelling rijden begon ie weer te stotteren en begon de toerentellernaald weer te dansen. Later thuis bleek dat de massakabel niet goed was vast gezet op de accu. Stom! |:( vergeten! En bleek dat de middelste kabel op de verdeler een beetje los zat. Maar voor mij is het nu een raadsel wat er nu aan de hand is en wat ik hier nu aan moet doen. Ik zou zeggen accu weer opladen, deze zal slecht zijn geweest doordat ie niet goed bijlaadde. Maar verder? Ik weet zeker dat het aan iets elektrisch ligt, want bij gasgeven met knipperlicht aan gaat je knipperlicht op het raarste ritme ooit knipperen en gaat de radio aan-uit-aan-uit om dat vervolgens ook een hele tijd te blijven. Wie-o-wie?

Alvast bedankt!

Ivo Overbeeke

default

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Spanningsregelaar overleden.
Mogelijk ook je accu overleden.
Vaak gaat dit in combinatie met beide.

Tip allebei vervangen.

grtzz Martin

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Uhm spanningsregelaar? Waar vind ik die? Dus dat zou de rook kunnen verklaren onder de motorkap...

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Het zal de dikke + kabel zijn geweest ipv. de massa kabel?

Pas op dat niet al je isolatie weg gefikt is...

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

nee het was de massakabel honderd procent zeker!

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Is die geisoleerd bij jou? Niet orgineel dus waarschijnlijk...

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

ja die WAS geisoleerd.... :(

default

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

@ Mini Power,

Denk dat men niet moet discuseren of het wel of niet een originele kabel is.
Het probleem is dat de boel is uitgefikt en hoe te fiksen.

grtzz Martin

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

En dan wil martin mij vast wel vertellen wat je precies met een spanningsregelaar bedoeld.... :x

[edit]
Ik zag net dat de hoogspanningskabel van de bobine naar de verdeler, aan bij de kanten een beetje los zat. Dus kan t eventueel zijn dat mijn bobine is overleden? En dat zou misschien kunnen komen door de slechte/losse massaaansluiting op de accu? De stekker van de bobine zit ook helemaal onder de grijze smurrie. En ruikt naar WD40 wat ik er denk ik in heb gespoten, maar dat was toen transparant en niet grijs :P [/edit]

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

spanningsregelaar is onderdeel van/op/in je dynamo.

al die rook duidt op kortsluiting(en) en het is dan een gok om zo te zeggen wat er wel of niet kapot is :x
.. in ieder geval alle (bedrading)aansluitingen even nalopen en schoonmaken/vastzetten.

als je massakabel geisoleerd was en uitgefikt, dan was het misschien niet helemaal het goede type?
check ook de isolatie van de lange dikke pluskabel die van de accu onder de auto door loopt, de doorvoer naar de kofferbak wil nog wel eens beschadigen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Men moet wel uitkijken of er niet andere kabels beschadigd zijn voordat ie weer kortsluiting krijgt met meer gevolgen...

Het gaat er niet om of de kabel orgineel was, maar bedoel te zeggen dat je uit moet kijken met deze modificatie's die door mensen gemaakt zijn. Men heeft kunnen zitten knoeien. wat is de kerndiameter van deze kabel? Vaak wordt de dikke geisoleerde kabel aangekeken als massa kabel, wat dus duidelijk niet het geval is.

Ik zou iig de accu nog maar los laten hangen, kijk eerst wat de schade allemaal is! Je wilt niet hebben dat ie afbrand. Eerst kijken wat de oorzaak was geweest.

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

ok ik heb nu vakantie, dus weer tijd om te knutselen... Ik heb net de bougiekabels doorgemeten en nu blijkt dat er maar 1 net iets onder de 5 Kilo Ohm zit en 2 net daarboven en eentje geeft zelfs een weerstand van 7,89 Kilo Ohm. Die moet ik dus vervangen? Maar is het niet handig om dan het hele zooitje te vervangen? Die korte kabel van de bobine naar de verdeler, geeft ook een waarde van iets boven de 5 Kilo Ohm, maar is korter dus deze waarde zal ook wel te hoog zijn... En wat voor massa kabel moet ik nou halen voor op de accu? Ik wil eigenlijkl vanmiddag naar brezan om de boel op te halen. Ik neem aan dat ze daar dat spul wel hebben...

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Ik heb ondertussen de bougiekabels en de bobine kabels vervangen, alleen mocht dat niet baten. Heb ook de accu doorgemeten met motor aan en uit. Respectievelijk meette ik: 13.67 V en 12,6 V. Ook bij de dynamo gemeten en deze geeft ook iets van 13,7 V. Dus kan het nog de bobine zijn? En hoe kan ik meten of die nog goed is.
Ik moet zeggen dat de bougie kabels best gaar waren... Ik zit weer s met de handen in mn haar....
Motor loopt wel stationair als een zonnetje, maar zodra je in de versnelling optrekt gaat ie stotteren en dat heeft zeker weten een elektrische oorzaak. Want dan slaat ook de verlichting op hol. En de toerenteller naald heb ik ook nog nooit zo zien dansen.
Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen...

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

lijkt toch de dijnamo die op hogere toerentallen problemen heeft. als je hem uit laat meten in een garage met een scoop dan moet het te vinden zijn.op de manier waarop je nu bezig ben is het alleen gokwerk .

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

Het is niet alleen in hoge toerentallen, want in zn vrij kan je wel gewoon gas geven tot max aantal toeren, zonder dat ie raar doet. Het is echt bij het optrekken/versnellen dat ie begint te stotteren. Maar dynamo uitlezen? hoe gaat dat in zn werk. En kan er verder niets anders stuk zijn?

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

als het alleen bij het optrekken is dan is de dunamo inderdaad niet zo voorhanden maar de ontsteking laten opmeten met een scoop is toch aan te bevelen hierop wordt de volledige ontsteking doorgemeten.is de bobyne of de condensator defekt dan komt dat met meten er uit

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

okee en dat kan gewoon bij een willekeurige garage of nie? en wat gaat me dat kosten? enig idee? En hoe heet dat nou precies wat ik moet laten doen? want volgens mij als ik met zo'n vaag verhaal aankom snappen ze het niet....

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

ontsteking doormeten en eventueel afstellen, nieuwe contactpunten zal ongeveer 45 euro kosten en kan bij iedere garage

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

ga naar een garage met een scoop dat is een scherm waar door middel van grafieken de pieken en dalen van je ontsteking wordt gemeten.wat het kost weet ik niet maar dit kan je vantevoren vragen.

RE: Massa kabel gesmolten [snel hulp nodig...]

(long shot) kijk ook eens hoe het met de massakabel tussen blok en carrosserie is ..

FWIW,
Theo van den Bogaard