Maten 1000 motor gevraagd voor animatie.

RE: Maten 1000 motor gevraagd voor animatie.

ik moet voor school weer een leuk opdrachtje maken (doe trouwens autotechniek vandaar...) een animatie maken van de cilinders en krukas incl. alle gaatjes pinnetjes veertjes e.d...

nu ben ik natuurlijk weer zo slim geweest een mini 1000 motor te nemen, leek me wel leuk, maar het probleem is dat daar nerens de maten van te vinden zijn :?

weet iemand dus hoe ik aan die maten kan komen of heeft iemand (in de buurt van vlaardingen)toevallig nog een oud (kapot) blok liggen of een website o.i.d

hoor het graag, elke maat of elk plaatje is meegenomen alleen de boring en slag van de cilinders heb ik al alvast bedankt

groeten, Cas 8)

[size=75:qzncth05][Titel verduidelijkt. Was voorheen: "help, help, help!!!" - Demelza][/size:qzncth05]

hehe bedankt voor de nieuwe titel is idd wat duidelijker was um alleen ff kwijt 8)

Uit de bibliotheek een kluwer of een Haynes trekken en daaruit de krukas, drijfstang en zuigermaten halen?
Een plaatje van de koppaking halen uit ww.hbase.nl en dan moet je aardig op de rit zijn.
Voor verder tekeningen kan je bij de grotere internationaal opererende onderdeelboeren wat catalogussen downloaden. Meestal staat daarin wel wat exploded view tekeningen van onderdelen in.
In wat voor programma gaat het gebeuren?

Veel succes!

Richard

tnx, ja was al aan het zoeken geweest maar de haynes hebben ze bij ons niet zal die andere is proberen

het gaat gebeuren in inventor (, een CAD programma net zoiets als autoCad)

ik weet dat er op het forum een topic is waar een doorgezaagd motorblok wordt geshowd. Kan deze alleen nergens vinden.

Mocht je echt niet aan een aantal maten kunnen komen, dan zou je de buitenste maten kunnen opmeten bij je mini en dan via schaal alle afstanden en maten terug kunnen berekenen. Heb trouwens zelf ook 2 jaar met inventor gewerkt, leuk progje, vooral als je een motorblok van de mini gaat tekenen :)

ja die was ik ook al tegengekomen idd
maar dan word het idd veel werk om dat op te gaan meten. tis wel een leuk programma idd werkt veel makkelijker dan autocad in 3d maar tis nog wel even wennen...

P.s. heee nog een chelsea 8)

Ik gebruik zelf ook Inventor.

Maar je kan alvast beginnen. Als je alle maten via excel koppelt dan kan je ze vrij makkelijk later aanpassen.

Maar een paar maten van de krukas (wel in inch)
main bearings 1.75"
rod bearing 1.625"

de maten van te vinden

ik heb nog wel e.e.a. uit elkaar liggen .. wat wil je precies aan maten hebben? krukas? drijfstangen? zuigers? en hoe 'precies' moeten die maten zijn?

laat maar wat horen ..
Theo van den Bogaard

ok, dat zou geweldig zijn
de presicie maakt op zich niet zoveel uit als de verhoudingen maar ongeveer kloppen maar hoe preciezer hoe beter natuurlijk dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan als ik um post

en ja welke maten...eigenlijk alle... ;)
maar idd van de krukas, drijfstang en zuiger het blok zelf hoeft gelukkig niet maar de groeven in de zuiger bijv. wel

alvast bedankt!

he sorry dat ik een tijdje niets heb laten horen maar je weet hoe dat gaat metde feest dagen enzo :P

Ik ben al even bezig geweest met het tekenen van de zuiger maar ik heb nog een aantal vraagjes:

hoeveel groeven zitten erin de zuiger? ik dacht 3
en klopt het dat de bovenkant van de zuiger iets hol loopt en verder geen uitsparingen o.i.d. heeft

wat is de diameter van het gat aan de zijkant van de zuiger

en op welke afstand van de boven/onderkant van de zuiger zitten ze? (groeven en gat)

nou ik ga weer aan de slag groeten en nog prettige dagen allemaal, Cas

Elke straatmotor heeft volgens mij 3 zuigerveren.
Ik dacht dat de standaard zuigers vlak (flat top) waren, maar er zijn ook zuigers met een halve maan uitgespaard.

De rest kan ik 1,2,3 niet zo vinden. De engelse termen zijn gudgeon pin, compression height.

Even een inspirerend plaatje

kun je niet gewoon een blokje op de kop tikken en zelf met de schuifmaat aan de gang gaan?
1000cc blokjes zijn echt niet duur, vooral omdat 'ie niet hoeft te lopen... Soms zie je ze wel eens voor niks staan

ja daar was ik ook al naar op zoek geweest maar ze stonden alleen voor rond de 70 euro en dat vin ik net ff teveel voor een schoolopdrachtje :P

maar als iemand er een weet of er een heeft staan(hij hoeft dus niet te lopen idd) graag...

ik heb ook wegens de feestdagen even weinig tijd gehad, maar heb een drijfstang hier op mijn buro liggen, hopelijk kan ik morgen wat tijd vinden om te meten, en in de schuur wat andere delen op te snorren (zuiger - krukas) ik zal ook wat fotootjes maken ..

wordt vervolgd ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

oke super

zie het morgen wel dan (of later :P )

goeten Cas

plaatjes:
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0506.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0507.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0508.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0509.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0510.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0511.JPG

maten 1000 cc motor - krukas-zuiger-drijfstang:

hoogte zuiger 66 mm
diameter 64 mm
hoogte onder zuigerpen 61 mm
kroon tot veer 1: 4.5 mm
veer 1: 1.15 mm
veer 2 en 3: 1.3 mm
olieschraapveer: 3 mm
ruimte tussen veren: 2.5 mm
ruimte tot spleet 2.5 mm
dish diepste punt 7 mm
gat zuigerpen 16 mm
spleet 49 mm (van eind tot eind)

drijfstang;
dikte small end: 22 mm
dikte big end 27 mm
big end 45 mm
opstaande stukjes cap 4 hoog 3 dik
boutgat 9.6
24 boutgat-hoogte

dikte lagerschaal 1.6 mm
breedte schaal 22
nokje 4 mm
gaatje 3.8
binnenmaat zuigerpenlager 16
buitenmaat 19
big end over naad 78
wang 4
dikte 20
i-stuk dikte 14
breedte 16 naar 21
naad 10 en 17 uit midden

bouten 9/16 sleutelmaat
dikte kop 5
borst 5
9.2 dik
schacht 18
8.6 dik
draad 23

borgplaat gebogen 37
breed 8
dik 1

als er iets niet duidelijk is, laat het maar even weten ..
ik duik straks nog even de schuur in voor de krukas,
wordt vervolgd.....

groetjes,
Theo van den Bogaard

de krukas:
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0512.JPG
http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0513.JPG

krukas:
overall 517
lengtes in mm vlnr(andersom dan op de foto):
54 timing
32 hoofdlager
tap 16
bigend 26
tap 40
bigend 26
tap 16
hoofdlager 31
tap 16
bigend 26
tap 40
bigend 26
tap 18
hoofdlager 32
randje 3
wang 2
tot inkeping c-ring 75
inkeping 3
rest 3 mm
conisch stuk 30
afschuining 2

dimaters vlnr
timing 25.4
hoofdlagers 44
bigends 41.5
transfer eind 38
eind tapse stuk 34

breedte
brede tappen 89
smalle tappen 69

oliegaatjes 4

groetjes,
Theo van den Bogaard

ok ! hier ben ik heel erg mee geholpen :D

kben al ff aan het tekenen geslagen
alleen een paar dingetjes zijn me idd niet helemaal duidelijk:

hoogte onder zuigerpen 61 mm (moet dit niet 31 mm zijn oid?)
olieschraapveer: 3 mm (welke is dat? gewoon de 3e van boven)
ruimte tot spleet 2.5 mm (is dit een 4e groef in de cilinder?)
dish diepste punt 7 mm (dish? de halve maan uitsparingen aan de zijkant?)
spleet 49 mm (van eind tot eind)?

wat zijn de diktes van de zuigerwand ik zie op het plaatje dat het er twee zijn

en de bovenkant van de zuiger is dus gewoon vlak of zit er toch nog een uitsparing in

nogmaals heel hartelijk bedankt kga weer snel verder 8)

groeten Cas

hoogte onder zuigerpen 61 mm (moet dit niet 31 mm zijn oid?)
---
totale hoogt (over de plek waar de zuigerpen zit - daar zijn aan elke kant 'boogjes' uitgespaard )

olieschraapveer: 3 mm (welke is dat? gewoon de 3e van boven)
---
dit zijn vrij oude zuigers met 4 veren dus de olieschraapveer is nr 4

ruimte tot spleet 2.5 mm (is dit een 4e groef in de cilinder?)
---
onder de olieschraapveer zit aan 1 kant nog een spleet (door de zuigermantel heen, de 2.5 mm is van de onderkant olieschraapveer tot die spleet - de spleet zelf is 1 a 1.5 mm)

dish diepste punt 7 mm (dish? de halve maan uitsparingen aan de zijkant?)
---
dish op de bovenkant van de zuiger (die dus niet vlak is, als je vlakke zuigers 'tekent' kan je dit dus weglaten)

spleet 49 mm (van eind tot eind)?
---
ik heb die spleet dus met de schuifmaat gemeten en dan meet ik van punt naar punt, zonder rekening te houden met de ronding van de zuiger

.. wat misschien ook wel handig is:
de lengte(hoogte) van de drijfstang 116 mm van de bovenkant van het bigend tot de onderkant zuigerpen

groetjes,
Theo van den Bogaard
(als ik nog eens tijd over heb zal ik ook eens wat proberen te tekenen, maar dan in Maya)

nog een dingetje... de binnen diameters van de zuiger dan kan ik hem in 3d gaan zetten :P

dikte van de mantel onderaan1.6 mm
dat wordt na 8 mm (op de grootste lengte) een dikte van 3.8 mm
van de grootste lengte naar binnen (onderkant kroon) gemeten 54 mm
de plek waar de zuigerpen in zit is 19 mm dik vanaf de buitenkant , het small end kan dus aardig schuiven op de zuigerpen.

succes,
Theo van den Bogaard

[size=75:24ugx8l2][topics samengevoegd - Crispy][/size:24ugx8l2]
Hallo Minilovers,

Mijn broertje zoekt, in verband met een project voor zijn studie, een tekening van een krukas en zuigers van een A+ (1300) motor met de bijbehorende (als het kan, exacte) afmetingen. Die wil hij gebruiken om een model te maken in CAD-applicatie Inventor.

Heeft iemand info die ons daarbij kan helpen?
Ik hoor het graag!

Drommond, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door. Het gaat wel over een 1000cc maar misschien kan je broertje zijn plan een beetje aanpassen, of misschien krijg je Theo zo ver om de hele zwik voor een 1300 te posten...

.. ik heb geen 1300 liggen om te meten ...

:)" title="Evil" />

groetjes,
Theo van den Bogaard

cassie_cooper schreef:
ik moet voor school weer een leuk opdrachtje maken (doe trouwens autotechniek vandaar...) een animatie maken van de cilinders en krukas incl. alle gaatjes pinnetjes veertjes e.d...

Sorry, kan het niet laten: Wat heeft het maken van en animatie met auto techniek te maken? Lijkt me meer iets voor computer techniek :+) Anyway, Kunnen we het resultaat ergens bewonderen. Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd!!!

PS: Oudere Mini motoren hebben ook wel 4 of zelfs 5 zuigerveren indien iemand dat wil weten.

sorry mensen was dit topic helemaal vergeten

heb er erg veel aan gehad...tja wat het met autotechniek te maken had? het ging er meer om dat je wist hoe het allemaal in elkaar zat denk ik maar ik vond het zelf ook erg leuk om te doen

zou je graag het resultaat laten zien maar heb helaas een computer crashje gehad en ben hem zo goed als zeker kwijt 'snif snif' maar ben van plan binnekort weer opnieuw te beginnen heb het programma inventor weer gevonden

maar misschien staattie er nog wel ergens op als ik hem weer aan de praat krijg laat het jullie zsm weten

en theo nogmaals hartelijk bedankt...beetje laat maar goed ;)

Als je toch weer opnieuw ga beginnen, bekijk dan de het volgende dan maar:
http://www.ausmini.com/forums/viewtopic ... sc&start=0
Gaat wel over een A-series diesel, maar er staan mooie doorsnee tekeningen in. (waaronder deze)

http://mk1-performance-conversions.co.u ... report.pdf
In dit document wordt beschreven over de ontwikkelingen van een alu A-series. Ook hier weer opengewerkte tekeningen.

De links zijn zowiezowel intressant om te lezen!

Groetjes Richard

das ook wel een mooi linkjeja, bedankt heb nog ff geen tijfd gehad um hethelemaal door te lezen maarziet er goed uit....ben gekop plaatjes :P

hier trouwens alvast een voorproefje van mini motor nummer 2 ;)

inventor is toch wel een vet programma ...

Zelf ben ik er ook mee aan het tekenen.
Het tekenen op zich is eigenlijk niet zo moeilijk vind ik.

En ja nu leren we er sterkteberekeningen mee te doen. Wat een leven :o
Vorig jaar altijd super lange berekeningen maken ... nu enkele maten en krachten ingeven en klaar daar heb je je nodige profiel of boutmaat ...

Inventor is echt wel een super goede uitvinding t.o.v. autocad of iets dergelijks.

als je hulp nodig hebt ;)

grtz

zeker, werkt echt super

voordat ik inventor kende werkte ik altijd met autocad maar 3dis daar echtbijna niet mee te werken

maar zal je hulp nog wel een keer nodig hebben denk ik, die animaties maken lukt me nog niet echt...

maar datzal toch nog wel ff duren eerst maar ff alles tekenen

maar bedankt voor je aanbod iig

groeten, Cas

ok van het weekend weer ff verder gegaan (ut gaat nu wel erg lang duren he :( ) maar goed ben n=dusweer bezig met de animatie

heb alle delen helmaal aan elkaar vastgezet in een assembly maar als ik een animatie maak gaat alles weer los, dus als ik de krukas laatdraaien blijft de rest staan :?

heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit iemand hier die wat meer weet van het animeren in inventor? heeeelp! :P

groeten Cas

ik weet er niks van; maar misschien helpen een paar tutorials je?
http://www.sdotson.com/tutorials.asp

.. advanced motion (part one en part two) ?!

dit soort projectjes duren altijd lang, als het resultaat maar goed is d:)b

succes,
Theo van den Bogaard

Ik weet alleen dat er in inventor 2008 een 33 pagina's :x lange tutorial is "Introduction to Dynamic Simulation"
Hier staat alles redelijkduidelijk uitgelegd.

Veels succes :P
groeten, Roy