Zo rond de 200.000 moet je toch wel eens richting een revisie gaan denken, vaak. De vermoedens waren dat mijn motortje wel 300k gedraaid had toen het gereviseerd werd. Toen ging er ook wel erg veel olie doorheen.
- Login of registreer om te reageren
Zo rond de 200.000 moet je toch wel eens richting een revisie gaan denken, vaak. De vermoedens waren dat mijn motortje wel 300k gedraaid had toen het gereviseerd werd. Toen ging er ook wel erg veel olie doorheen.
en er zijn ook motortjes die al na 100.000 een revisie nodig hebben en andere die 300.000 trekken zonder revisie en over matig olie verbruik
het ligt helemaal aan hoe het motortje is behandeld
niemand kan alleen op een km stand zeggen hoe jou motortje er aan toe is
maar als je 1/1000 rijd kwa olie dan is het echt tijd om te gaan reviseren
Mijn 1300i ging al bij 60.000 stuk na reviseren bij 88.000 nog een keer. Nu ligt er een ander blok in die nu 70.000 weg heeft en lekker rond gaat zonder olie verbruik.
Groetjes Brenda
Brenda: waren die eerste 60.000 ook zeker 60.000?
Bijkomend probleem is natuurlijk dat de kilometerteller van een Mini tot 99.999 gaat. Dus tenzij er een onderhoudshistorie is waaruit vanaf nieuw blijkt wat de werkelijke kilometerstand is weet je nooit zeker of er een 1, 2 of misschien zelfs wel 3 voor de stand hoort die op de teller staat.
Als je zoekt op het forum kom je ook al aardig wat topics tegen met dezelfde vraag.
Bijvoorbeeld:
link (gezocht op levensduur)
link (gezocht op motor AND kilometers)
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 7548#87548
Even een klein schopje.
Ik heb zelf een MPI uit 1999 en heb het laatste half jaar al meer dan 14000 km er mee gereden, dus dik over de 2000 km per maand, voornamelijk op de snelweg. Op jaarbasis kom ik dan op zo'n kleine 30000 km uit.. (tja waarom een Mini en geen moderne diesel )
Nu lijkt het erop dat de grote reparaties eraan beginnen te komen, vorige week een wiellager en de hele meuk eromheen moeten laten vervangen, okee slijtage, geen idee hoelang die wiellager al te barsten was, met als gevolgschade dat mijn remschijven nu de dikte van een stroopwafel hebben. Nu begint mijn koppeling langzaam aan de geest te geven. Dus tel die er ook maar bij, kom je toch op een hoop eurootjes in 2 weken uit. Ik vrees dat het het begin wordt van een lange reeks reparaties.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee kan houden op korte termijn, met de hoeveelheid kilometers die ik per maand afleg? Ik begin nu een beetje te twijfelen of het op dit moment al de moeite waard is om het blok en versnellingsbak te laten reviseren, of dat ik hem steeds moet laten repareren als er iets klapt.
Ervaringsdeskundigen hier die met hetzelfde hebben gelopen? Wat waren jullie keuzes en in geval van revisie van blok en bak, wat waren de kosten (zo ongeveer, komt niet op een dubbeltje aan )?
Nou, ik hoop dat ik meer geluk heb. De teller van mijn MPi nadert ook de 0-stand. Met dik 2000 km per maand (voornamelijk snelweg) heb ik over 2 maanden volgens mijn teller weer een nieuwe auto.
Tot nu toe alleen een wiellager laten vervangen (waarbij een ritje naar Polen met Go4it mede-verantwoordelijk is geweest) en een lekke waterpomp gehad. Echt hoge kosten kun je dat niet noemen.
Olieverbruik is minimaal (hooguit 1 liter op 10.000 km) en schakelen gaat ook nog steeds erg soepel. File-rijden kan ik doorgaans vermijden, dus 80% van mijn kilometers rij ik zonder te schakelen in de 4e versnelling. Relatief gunstig voor de versnellingsbak en koppeling dus.
En de Mini thuislaten en gaan dieselen? Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar begin er nu toch echt niet aan. Het geeft me nu ik er een (rijdende) Clubman Estate bij heb gekocht overigens wel een prettig idee dat mocht er iets mis zijn met de mpi ik altijd nog een 2e auto voor de deur heb staan. Ik ben voor m'n werk namelijk wel afhankelijk van de auto (OV is geen optie door mijn werktijden).
Ah nog zo'n kilometervreter in the house
Het olieverbruik is wel redelijk.. ik meen zo'n 1 op 9000 km. Alleen nu de koppeling die loopt te mieteren.
Het inzetten van de eerste versnelling en terugschakelen van 3 naar 2 gaat soms wat zwaar, je moet hem er even met beleid in douwen, maar verder gaat het schakelen wel okee. Ik heb wat dat betreft wel het zelfde rij ritme. ongeveer 80-90% snelweg en iets meer dan 2000km per maand.
Ivo schreef:
(waarbij een ritje naar Polen met Go4it mede-verantwoordelijk is geweest)
Wat was de oorzaak van het kapotte wiellager?
- het ritje met Go 4 It
- de wegen in Polen
Onze MPI heeft op dit moment ook zo'n 140 000 gelopen en zeker geen korte stukken. Imm Italië / Spanje / Denemarken. Vanuit Limburg moeten we ook de nodige stukken rijden om deel te nemen aan de diverse evenementen in Nederland.
Joke rijdt er elke dag 50 kilometer mee naar het werk.
Buiten het normale onderhoud tot nu toe de waterpomp en de schijfflenzen vervangen. Olie lust tie alleen op de kortere stukken. Tijdens onze vakantie waarbij we nogal wat balast bij ons hebben bijna helemaal niets. Het lijkt bij het zware werk in de bergen minder te zijn dan normaal.
Voorlopig hopen we nog niet aan revisie te beginnen.
minivan schreef:
Ivo":342sgj3s](waarbij een ritje naar Polen met Go4it mede-verantwoordelijk is geweest)
Wat was de oorzaak van het kapotte wiellager?
- het ritje met Go 4 It
- de wegen in Polen
[/quote:342sgj3s]
Ik denk een combinatie van factoren: bovenstaande 2 en het feit dat ie al lichte speling had (was vlak voor de rit naar Polen een APK-opmerking). Ik neem het Go4it dan ook zeker niet kwalijk, dat beetje aan onderhoudskosten neem ik voor lief na zo'n mooie rit en gezellige week
Wat betreft het olieverbruik: Dat herken ik wel een beetje. Als ik veel korte stukjes heb gereden (wat vooral in het weekend gebeurt) komt er wel eens een bescheiden blauw rookpluimpje uit de uitlaat bij het starten. Tijdens lange ritten blijft het oliepeil constant en ook bij het de volgende ochtend opnieuw starten geen blauwe wolk.
RE: max. kilometrage mini 1300i
Ingediend door ewout op zo, 20-11-2005 12:51
Ik vroeg mij af hoeveel kilometers een mini 1300i motor kan draaien. Heeft iemand enig idee?