Het is een combinatie van olie en (koel)- water ! En het kan schadelijk zijn voor je blok omdat dit niet de goede smering verreist.
- Login of registreer om te reageren
Het is een combinatie van olie en (koel)- water ! En het kan schadelijk zijn voor je blok omdat dit niet de goede smering verreist.
je krijgt het ook als je teveel kleine stukjes rijdt en niet een keer een uur of meer achter elkaar rijdt op de snelweg ofzo...
En het kan betekenen dat je koppakking de geest gegeven heeft........
Misschien even zoeken op "Mayo" op het forum (als je er een sterretje - mayo* - achter zet pakt hij ook nog "mayonaise" )
In beginsel betekent het water in de olie. Dat kan een heel onschuldige oorzaak hebben, nl. condenswater dat door korte ritjes niet de kans krijgt te verdampen. Een andere oorzaak van water in de olie is koelwater, en dat kan komen door een lekke koppakking, de afdichting tussen cilinderkop en onderblok. En dat is een stuk minder gezond.
Ingediend door martin krispijn op di, 04-01-2005 12:57
motorolie raakt op den duur vervuild, onder andere door verbrandingsprodukten, brandstofdeeltjes en slijtage deeltjes. vervuiling is 1 van de redenen waarom motorolie regelmatig ververst moet worden. wanneer men te lang doorrijd met de oude olie of wanneer men olie toepast van onvoldoende kwaliteit onstaat er een drab, ook wel sludge genoemd. er zijn 3 soorten sludge: witte, grijze en zwarte(black sludge)
witte sludge is een emulsie van olie en waterdamp en onstaat bij lage temperaturen, de sludge condenseert en zet zich af tegen de nog koude motordelen, bv kleppendeksel. witte sludge onstaat dus vooral bij korte ritten, motor niet op bedrijfstemperatuur en veel lekkage langs de zuigers. bij motoren die op autogas rijden komt witte sludge ook meer voor omdat autogas per liter meer waterdamp bevat dan benzine.
grijze sludge onstaat uit loodhoudende benzine.
black sludge is een tere soms erg harde laag die kan zorgen voor verstoppingen van oliekanalen, olie zeef enz en onstaat vooral door veel korte einden rijden, file rijden, slechte motorolie, rijke benzine afstelling en slechte carterventilatie.
martin krispijn schreef:
witte sludge is een emulsie van olie en waterdamp en onstaat bij lage temperaturen, de sludge condenseert en zet zich af tegen de nog koude motordelen, bv kleppendeksel. witte sludge onstaat dus vooral bij korte ritten, motor niet op bedrijfstemperatuur en veel lekkage langs de zuigers.
Dat is dus die condens die ik zei. Maar je vergeet nog de koelvloeistof.
We weten nu wat sludge is, maar wat doe je er nu aan?
Ten eerste controleren of je caterventilatie slangen open zijn als die dicht zitten kan de waterdamp niet ontsnappen op het moment dat de motor warm wordt, ook de olie vuldop kan dicht zitten.
De tweede is wel het leukste, orginele kleppendeksel monteren en niet 1 van aluminium. Die koelt namelijk heel erg af door de rijwind en dan krijg je condensatie in het kleppendeksel.
Als de auto alleen voor korte stukjes gebruikt wordt kan een keer goed warm rijden ook al genoeg zijn. Als het daarentegen om een lekke koppakking gaat dan moet die vanzelfsprekend vervangen worden.
Ingediend door martin krispijn op wo, 05-01-2005 14:34
het stuk tekst dat ik hier had neer gezet komt rechtstreeks uit mijn schoolboek, daar staat ook bij dat witte sludge weinig kwaad kan, dus ik zou me er ook maar niet teveel zorgen om maken, en idd een keer goed warm rijden zou het probleem kunnen verminderen.
martin krispijn schreef:
zou het probleem kunnen verminderen.
Idd zou kunnen verminderen, als een blok koelvloeistof lek wordt de sludge aanzienlijk meer warmrijden help dan ook niet want als het blok afkoeld heb je meer van die zooi...
Laat de kompressie testen zodat je erachter kunt komem of de koppakking lekt !
Als je koppakking lekt tussen een koelkanaal en een oliekanaal wil dat nog niet zeggen dat je ook compressieverlies hebt. Logisch gezien tenminste, hoe waarschijnlijk het praktisch gezien is weet ik niet.
Je moet om te beginnen even voor jezelf nagaan, hoe lang zijn de ritjes die je rijdt. Als je niet verder komt dan de plaatselijke albert heijn, dan kan het heel goed gewoon komen doordat de motor nooit goed warm wordt. Gewoon iets vaker je Mini stevig uitlaten (is ook niet goed voor een motor, nooit echt warm worden, de meeste slijtage treed op in de eerste paar kilometer van een rit). Zoniet, dan zou ik persoonlijk even langs een garage zijn. Lekke koppakkingen zijn erg ongezond voor je motor.
RE: Mayo onder kleppendeksel
Ingediend door Mouse op di, 04-01-2005 12:11
Hallo mensen,
regelmatig zie ik opmerkingen over witte smurrie onder de oliedop en onder het kleppendeksel voorbij komen.
Waar wordt dit fenomeen door veroorzaakt?
Is het schadelijk voor de motor?